Funkce/oprava autochladničky Alpina Thermobox 18l

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Milan
Příspěvky: 1283
Registrován: 02 dub 2012, 02:00
Bydliště: Vysočina

Funkce/oprava autochladničky Alpina Thermobox 18l

#1 Příspěvek od Milan »

Kamarád mě potěšil prosbou o opravu - nepracuje v autě - jednoduchá konstrukce Pelt.článek , větrák a nějaká elektronika - asi hlídání podpětí , odpíná přes relé napájení. 12V/54W/8A. Chtěl bych se zeptat - větrák spíná jen při funkci ohřev (otočená polarita na P.článku) , při chlazení ne , je tam velký žebrový chladič na teplé straně . Je to
v pořádku ? Při zkoušce na zdroji relé na zlomek s sepne a zase odpadne.
Je tam hlídač podpětí s LM393 a jedním tranzistorem spínajícím cívku
relé, reference a napájení LM393 je nějaký 7805l .Dělá to pokles napětí na zdroji , hlídač relé odepne , když napětí stoupne zpět , už se to samo nezapne , jedině po odpojení a zapojení zdroje znovu relé přitáhne - vypadá to, že se komparátor nějak zasekne ve stavu odpojeného relé. Odpíná to při asi 8V a zpět už to nejde ani při 18V ( zkoušeno bez článku) . Určitě je tam nějaká hystereze , ale tohle je v podstatě BKO. Jinak článek samostatně chladí a větrák je funkční.
No kdyby se už někdy někdo s tímhle trápil , uvítám radu. Schema není
a obrázky sice mám, ale velké a JPEG Resampler mi zlikvidovali při reinstalaci a nový nainstaluji, ale nejde spustit....

Uživatelský avatar
Milan
Příspěvky: 1283
Registrován: 02 dub 2012, 02:00
Bydliště: Vysočina

#2 Příspěvek od Milan »

Tak opraveno , funkční. Vadný odpor a zpožďovací kondenzátor v obvodu hlídání podpětí zapříčinil, že při podpětí relé sice odpadlo, avšak již zpět
bez přerušení a znovuzapnutí většího napájecího napětí nepřitáhlo.
Další problém byl funkční přepínač Chlazení/Vypnuto/Ohřev na panelu,
měnící polaritu napájecího napětí pro Pelt.článek . Jedna sekce bez kontaktu, další vaklkontakt. Je to hnus, na přepínání polarity proudu 8A ss je použit šoupací přepínač velmi podobný tomu, který se třeba v ruských rádiích používal na přepínání rozsahů SV/DV . Vyčistěno, napruženo, ale stejně to dlouho nevydrží - oblouk je sviňa .
Větrák běží jak při chlazení, tak při ohřevu, kdy je na Pelt. článku napětí opačné polarity. Perličkou je odběr proudu ve stavu tzv. vypnutí- relé
a obvody hlídání napětí jsou pod napětím a žere to cca 35 mA stále. Takže nenechávat zastrčené do zásuvky v autě, pokud nemá aut. odpojení zásuvek při vypnutí a startu.
Možná někomu pomůže poznámka na panelu - před přepnutím z Chlazení na ohřev nebo opačně udělat pauzu 30 minut , jinak hrozí nebezpečí poškození Pelt.článku .

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“