kontrolka nabíjení alternátor
Moderátor: Moderátoři
kontrolka nabíjení alternátor
Zdravím všechny, mam starého Citroena 2 CV, původně bylo v aute dynamo 6V. Nahradil jsem ho Alternátorem Ducellier 12V 30A , k němu mám regulátor https://www.startery-alternatory.cz/reg ... 0679-14-5v
Zapojeni je + z baterky na + altiku, pak + 15 ze spínačky do regulátoru a EXC je propojeny s EXC na altíku. Mínus rele a dynama jsou na kostře. Toto zapojeni se používá u novějších 2cv, kde je hlídání dobíjení voltmetrem ( jiná palubní deska). Nejspíš funkčně přidat jen kontrolka nejde. Napadá někoho jak to jednoduše vyřešit, aby kontrolka v klidu svítíla a po startu zhasla, v případě poruchy se rozsvítila?
moc děkuji za nápady
Zapojeni je + z baterky na + altiku, pak + 15 ze spínačky do regulátoru a EXC je propojeny s EXC na altíku. Mínus rele a dynama jsou na kostře. Toto zapojeni se používá u novějších 2cv, kde je hlídání dobíjení voltmetrem ( jiná palubní deska). Nejspíš funkčně přidat jen kontrolka nejde. Napadá někoho jak to jednoduše vyřešit, aby kontrolka v klidu svítíla a po startu zhasla, v případě poruchy se rozsvítila?
moc děkuji za nápady
Hlídat napětí na spoji (+ alternátoru) a (+ baterky) proti kostře. Zapojení se říká "okénkový komparátor" a to co potřebuješ najdeš třeba pod názvem "BATEST" nebo "BATEST s MA1458" na netu. Obvykle indikuje trojicí LED diod napětí na baterce v určitejch mezích, u některejch je popsaný i jak se ta která mez nastavuje. Vybereš si tu LED, která ukazuje napětí pod 12V a zu si dáš na palubku. Alternátor při funkci by měl dávat aspoň 13,5V, to už by tahle LEDka měla dávno zhasnout. Jinak samozřejmě funkci splní kterejkoliv komparátor s jediným OZ nastavenej tak, aby LED na výstupu svítila při vstupním napětí pod 12,5V a při jeho zvýšení (motor v chodu = altík nabíjí) zhasla.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
V podstatě by na to stačil i jen jeden tranzistor, jedna zenerka, pár odporů a žárovečka 12V 2W, ale nebylo by to tak přesný, jako to bude s operákem - mírně by to couralo s teplotou a to v autě nepotřebuješ. Protože v autě máš nesymetrický napájení, teoreticky by ti stačil i jednoduchej integrovanej komparátor, třeba LM311, ale principiálně ti tam musí chodit jakejkoliv operační zesilovač - s výjimkou pár extra spešl typů určenejch pro 5V napájení (pro ty je 14,5V za chodu motoru v autě už skoro likvidační) nebo některejch zas extra rychlejch pro videoaplikace (nepotřebuješ schopnost přenášet bez zkreslení frekvence v řádu 10MHz), ale jinak vyhoví doslova cokoliv.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
A jestli chceš hotový výrobek bez bastlení tak zde prosím: https://www.motokramek.cz/obvod-kontrol ... i-12v-vape
Týýýýýý wado, čtyři kila a ještě něco navrch plus nezbytný počtovný und balný - to všo za blbej operák, tři kusy drátu s jedním fastonem, nějakou zenerku jako referenční zdroj, pár odporů a tranzistor ke spínání tý kontrolky v prťavý krabičce !!!! Obzvlášť když to sekají sériově jak Baťa cvičky ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Moc děkuji za rady. dnes jsem našel tohle schema a tyto stránky, kde už to někodo řešil. Tak nějaké zapojeni zkusím. http://thierry.bentz.pagesperso-orange. ... charge.htm
Taky by to šlo řešit měřením proudu na bočníku, kde by bočníkem byl drát mezi altíkem a baterií. Realizovat by to šlo dvěma OZ, kde jeden by měřil a druhej by sloužil jako komparátor s mírnější hysterezí pro výstup prvního, kde by sis mohl nastavit minimální dobíjecí proud, kdy přestane svítit.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill