kontrolka nabíjení alternátor

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pavels
Příspěvky: 150
Registrován: 30 lis 2005, 01:00

kontrolka nabíjení alternátor

#1 Příspěvek od pavels »

Zdravím všechny, mam starého Citroena 2 CV, původně bylo v aute dynamo 6V. Nahradil jsem ho Alternátorem Ducellier 12V 30A , k němu mám regulátor https://www.startery-alternatory.cz/reg ... 0679-14-5v

Zapojeni je + z baterky na + altiku, pak + 15 ze spínačky do regulátoru a EXC je propojeny s EXC na altíku. Mínus rele a dynama jsou na kostře. Toto zapojeni se používá u novějších 2cv, kde je hlídání dobíjení voltmetrem ( jiná palubní deska). Nejspíš funkčně přidat jen kontrolka nejde. Napadá někoho jak to jednoduše vyřešit, aby kontrolka v klidu svítíla a po startu zhasla, v případě poruchy se rozsvítila?
moc děkuji za nápady

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Hlídat napětí na spoji (+ alternátoru) a (+ baterky) proti kostře. Zapojení se říká "okénkový komparátor" a to co potřebuješ najdeš třeba pod názvem "BATEST" nebo "BATEST s MA1458" na netu. Obvykle indikuje trojicí LED diod napětí na baterce v určitejch mezích, u některejch je popsaný i jak se ta která mez nastavuje. Vybereš si tu LED, která ukazuje napětí pod 12V a zu si dáš na palubku. Alternátor při funkci by měl dávat aspoň 13,5V, to už by tahle LEDka měla dávno zhasnout. Jinak samozřejmě funkci splní kterejkoliv komparátor s jediným OZ nastavenej tak, aby LED na výstupu svítila při vstupním napětí pod 12,5V a při jeho zvýšení (motor v chodu = altík nabíjí) zhasla.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pavels
Příspěvky: 150
Registrován: 30 lis 2005, 01:00

#3 Příspěvek od pavels »

Děkuji kouknu po tom. jen bych teda místo led použil rád tu žárovku kvůli originalitě. u toho altíku je ještě přístu na diody, ale to mi asi moc nepomuze. Ono spíš mi jde o to rozsvědceni a zhasínání kontrolky. Mám v plánu si tam dat voltmetr,nebo ampermetr

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

V podstatě by na to stačil i jen jeden tranzistor, jedna zenerka, pár odporů a žárovečka 12V 2W, ale nebylo by to tak přesný, jako to bude s operákem - mírně by to couralo s teplotou a to v autě nepotřebuješ. Protože v autě máš nesymetrický napájení, teoreticky by ti stačil i jednoduchej integrovanej komparátor, třeba LM311, ale principiálně ti tam musí chodit jakejkoliv operační zesilovač - s výjimkou pár extra spešl typů určenejch pro 5V napájení (pro ty je 14,5V za chodu motoru v autě už skoro likvidační) nebo některejch zas extra rychlejch pro videoaplikace (nepotřebuješ schopnost přenášet bez zkreslení frekvence v řádu 10MHz), ale jinak vyhoví doslova cokoliv.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
usporka
Příspěvky: 87
Registrován: 29 lis 2010, 01:00

#5 Příspěvek od usporka »

A jestli chceš hotový výrobek bez bastlení tak zde prosím: https://www.motokramek.cz/obvod-kontrol ... i-12v-vape

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

Týýýýýý wado, čtyři kila a ještě něco navrch plus nezbytný počtovný und balný - to všo za blbej operák, tři kusy drátu s jedním fastonem, nějakou zenerku jako referenční zdroj, pár odporů a tranzistor ke spínání tý kontrolky v prťavý krabičce !!!! Obzvlášť když to sekají sériově jak Baťa cvičky ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#7 Příspěvek od Eleman »

Ber (kup) nebo nechej ležet. Aneb každé zboží má svého kupce.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
vicious
Příspěvky: 635
Registrován: 10 srp 2007, 02:00
Bydliště: 3 km od Humenného

#8 Příspěvek od vicious »

Teoreticky to môžeš pripojiť takto:
Přílohy
obr.jpg

Uživatelský avatar
pavels
Příspěvky: 150
Registrován: 30 lis 2005, 01:00

#9 Příspěvek od pavels »

Moc děkuji za rady. dnes jsem našel tohle schema a tyto stránky, kde už to někodo řešil. Tak nějaké zapojeni zkusím. http://thierry.bentz.pagesperso-orange. ... charge.htm
Přílohy
Electricite_144_Citroen_2CV_03_650.jpg

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#10 Příspěvek od MetalGod »

Taky by to šlo řešit měřením proudu na bočníku, kde by bočníkem byl drát mezi altíkem a baterií. Realizovat by to šlo dvěma OZ, kde jeden by měřil a druhej by sloužil jako komparátor s mírnější hysterezí pro výstup prvního, kde by sis mohl nastavit minimální dobíjecí proud, kdy přestane svítit.
Přílohy
images.png
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“