Aku vrtačka Bosch GSr 14,4-2-LI Plus - nejde
Moderátor: Moderátoři
Aku vrtačka Bosch GSr 14,4-2-LI Plus - nejde
Dal mi známý na opravu tuto aku vrtačku. Vrtačka někdy šla, jindy nešla - teď už nejde vůbec. Vypadá to na nějaký uhnilý spoj na desce. Po rozebrání zjištěno, že na gate spínacího MOSFET je stále 0 V. Po zkratování D-S MOSFETu motor běží. Elektronika je nechutně složitá, deska je osazena z obou stran, z jedné strany zakrytá chladičem a je na ní několik IO. Abych sundal chladič, je potřeba odpájet oba MOSFETy a velký kondenzátor přilepený na ten chladič a také odehnout několik "pacek". Nemáte k tomu někdo schéma?
Mám verzi Bosch GSR 14,4V-Li Professional ,závada se projevuje tak, že při pomalém stlačování vrtačka jede a lze plynule regulovat otáčky, ale ne do plných, síla je ok. Při stlačování až k maximu se však přestane točit od od určité hloubky stisku. Připadne mně to jako závada potenciometru regulace,ten je součástí spínače a reverzu- vydřená dráha nebo držák sběrače, zatím jsem ho nekuchal.
Baterka se zdá ok, "růčo" hlavičku /vrtačky- pozn. pro šprýmaře/ neudržím,ale naprázdno roztočit naplno nejde, přestane točit úplně.
Nemáš nabíječ s AL 1860 CV , hřeje R20, naměřím na něm 977R ,pružky nečitelné.
Baterka se zdá ok, "růčo" hlavičku /vrtačky- pozn. pro šprýmaře/ neudržím,ale naprázdno roztočit naplno nejde, přestane točit úplně.
Nemáš nabíječ s AL 1860 CV , hřeje R20, naměřím na něm 977R ,pružky nečitelné.
Bobobo, diky za snahu, jak bude chutˇ- času mám dost, tak změřím tenké tři vodiče co vedou ze spínače na reg. jednotku a změna odporu napoví.
Co jsem se díval na Alíka, tak vypadá,že to jsou asi spínače se zabudovanou regulací pro nikláky, ale ne pro Lion, takové jsou např v Bosch GSR 12 VE-2 kterou mám taky, přímo ze spínače jdou výkonové kontakty na akupack.
Ty další,co tam jsou s oddělenou regulací nejsou na tento typ
Co jsem se díval na Alíka, tak vypadá,že to jsou asi spínače se zabudovanou regulací pro nikláky, ale ne pro Lion, takové jsou např v Bosch GSR 12 VE-2 kterou mám taky, přímo ze spínače jdou výkonové kontakty na akupack.
Ty další,co tam jsou s oddělenou regulací nejsou na tento typ
K vrtačce Bosch je original nabíječka AL 1820.CV a ta evidentně funguje, nebyl důvod ji rozebírat.
U mojí vrtačky se 3 sériově zapojenými články mám tuto:
https://www.aliexpress.com/item/32956300977.html
na primáru je nějaký měnič, trafo má 3 sekundární vinutí a na každém je nabíječka s TP4056. Nabíječky jsou zapojeny do série. Na občasné nabití to bohatě stačí
U mojí vrtačky se 3 sériově zapojenými články mám tuto:
https://www.aliexpress.com/item/32956300977.html
na primáru je nějaký měnič, trafo má 3 sekundární vinutí a na každém je nabíječka s TP4056. Nabíječky jsou zapojeny do série. Na občasné nabití to bohatě stačí
Mám asi 15 roků vrtačku METEBO 9,6V. Používám již třetí sadu akumulátorů NiCd, které jsem kupoval vždy v GES elektronic již s nabodovanými pásky pro sletování do sady.
Asi před rokem začala vrtačka blbnout. Zcela nahodile přestala, a pak zase začala fungovat. Podezíral jsem tu kompaktní kostku s elektronikou řízení.
Očekával jsem vadu někde v oblasti potenciometru uvnitř kostky, který je nejvíce namáhán na opotřebení.
Po delším váhání jsem se rozhodl kostku ruzebrat a zkontrolovat. Rozdělání kostky bylo náročné. Nejdříve se musel přijít na to, jak z kostky sundat masivní chladič řídícího "výkonného polovodiče". Dále jsou jednotlivá patra pospojována pacičkami, které se zachytí na klínku protějšího dílu.
Po rozebrání jsem chvíli litoval, že jsem se do toho pustil. Dráha potenciometru vypadala dobře. Vedle potenciometru byl takový miniaturní plochý posuvný kontakt s pružinkou jako hlavní vypínač, a na konci pohybu potenciometru myslím spínal motor na tvrdo. Očistil jsem kontakty spínače.
Zpětné složení jsem viděl černě, ale po delším úsilí se mi podařilo dát to zpět dohromady.
K mému zklamání vrtačka zase nefungovala. Při zpětné montáži kostky do tělesa vrtačky se vrtačka rozběhla, ale za chvíli opět umřela.
Náhodně jsem pak objevil, že problém byl v zalisovaném přívodu napájení do spodního patra spínací kostky. Už jsem to znovu nerozebíral, a ten přívod jsem přitlačil do kostky kouskem tvrdé pryže vložené do pouzdra vrtačky.
Od té doby je to zase OK.
Podobné ovládací kompaktní kostky budou mít asi i vrtačky jiných výrobců. Jejich rozebrání bude asi podobně náročné a zpětné složení ještě náročnější. Při rozebrání pozor na nebezpečí vystřelení miniaturních pružinek, které přitlačují kontakty uvnitř ovládací kostky.
Asi před rokem začala vrtačka blbnout. Zcela nahodile přestala, a pak zase začala fungovat. Podezíral jsem tu kompaktní kostku s elektronikou řízení.
Očekával jsem vadu někde v oblasti potenciometru uvnitř kostky, který je nejvíce namáhán na opotřebení.
Po delším váhání jsem se rozhodl kostku ruzebrat a zkontrolovat. Rozdělání kostky bylo náročné. Nejdříve se musel přijít na to, jak z kostky sundat masivní chladič řídícího "výkonného polovodiče". Dále jsou jednotlivá patra pospojována pacičkami, které se zachytí na klínku protějšího dílu.
Po rozebrání jsem chvíli litoval, že jsem se do toho pustil. Dráha potenciometru vypadala dobře. Vedle potenciometru byl takový miniaturní plochý posuvný kontakt s pružinkou jako hlavní vypínač, a na konci pohybu potenciometru myslím spínal motor na tvrdo. Očistil jsem kontakty spínače.
Zpětné složení jsem viděl černě, ale po delším úsilí se mi podařilo dát to zpět dohromady.
K mému zklamání vrtačka zase nefungovala. Při zpětné montáži kostky do tělesa vrtačky se vrtačka rozběhla, ale za chvíli opět umřela.
Náhodně jsem pak objevil, že problém byl v zalisovaném přívodu napájení do spodního patra spínací kostky. Už jsem to znovu nerozebíral, a ten přívod jsem přitlačil do kostky kouskem tvrdé pryže vložené do pouzdra vrtačky.
Od té doby je to zase OK.
Podobné ovládací kompaktní kostky budou mít asi i vrtačky jiných výrobců. Jejich rozebrání bude asi podobně náročné a zpětné složení ještě náročnější. Při rozebrání pozor na nebezpečí vystřelení miniaturních pružinek, které přitlačují kontakty uvnitř ovládací kostky.
Teufel
Tak jsem dostal chut´otevřít vrtačku jak jsem zmiňoval dříve.
Prerušil jsem třípinový plochý pásek vedoucí do elektroniky ze spínače ovládajícího otáčky.
Měřením se chová jako potenciometr, ale zvláštně.
Měřením krajního rudě značeného vodiče proti střednímu vodiči naměřím 28,9k
při nestisknuté poloze, při postupném stisku se odpor zvedne na 34k a pak klesá postupně k 0,3R.
Střední vodič proti neoznačenému začíná v klidu na 0,3R postupným stiskem skočí na 6,2K a pak roste na 33K a skončí na 28,9k.
Dráha mezi krajními má stále 28,9k
Zítra zkusím připojit externí potenciometr k elektronice a uvidím.
Pak už zbývá jenom rozborka spínače.
Elektronika v té mojí je kompletně zalitá oproti té Tvojí.
Měla by mě na stole přistát ještě jedna "neBožka" a má se chovat nějak podobně,
jednou jede a jednou ne.
Tak jsem dostal chut´otevřít vrtačku jak jsem zmiňoval dříve.
Prerušil jsem třípinový plochý pásek vedoucí do elektroniky ze spínače ovládajícího otáčky.
Měřením se chová jako potenciometr, ale zvláštně.
Měřením krajního rudě značeného vodiče proti střednímu vodiči naměřím 28,9k
při nestisknuté poloze, při postupném stisku se odpor zvedne na 34k a pak klesá postupně k 0,3R.
Střední vodič proti neoznačenému začíná v klidu na 0,3R postupným stiskem skočí na 6,2K a pak roste na 33K a skončí na 28,9k.
Dráha mezi krajními má stále 28,9k
Zítra zkusím připojit externí potenciometr k elektronice a uvidím.
Pak už zbývá jenom rozborka spínače.
Elektronika v té mojí je kompletně zalitá oproti té Tvojí.
Měla by mě na stole přistát ještě jedna "neBožka" a má se chovat nějak podobně,
jednou jede a jednou ne.