Korekce pouze s jedním OZ a jen výšek někde u 10-12 kHz ?
Moderátor: Moderátoři
Korekce pouze s jedním OZ a jen výšek někde u 10-12 kHz ?
Načrtl by někdo? Odkaz? Děkuji. Bude to k LM 3886.
Děkuji. Do měsíce možno příspěvek smazat.
Děkuji. Do měsíce možno příspěvek smazat.
No jo, zkusím to s tou basovou větví nahradit odpory. To jsem myslel jako radu č. 1. Jako 2. by bylo, že neslyším generátorem nad 10 kHz, takže asi nemá smysl používat korekce zesilovačů u 15 kHz. Jde tady o to, že se zaprvé- jedná o normální/noční poslech a zadruhé-o různý přednes (ostrost) zvuku CD/flac přehrávač. A to mám ještě dva páry reprobeden na přepínání...
Zvláštní, že basy mne netrápí v žádné kombinaci.
Zvláštní, že basy mne netrápí v žádné kombinaci.
Z toho ponekud zmateneho popisu netusim co chces resit, ale tady mas nastroj ktery ti navrhne filtr jaky budes chtit.
https://www.ti.com/design-resources/des ... igner.html
https://www.ti.com/design-resources/des ... igner.html
Ano, máš pravdu. Zmatené. Řeším regulaci výšek, aniž by to ovlivnilo kvalitu zvuku průchodem touto korekcí. Už jsem se zaregistroval na TI. Dík.termit256 píše:Z toho ponekud zmateneho popisu netusim co chces resit, ale tady mas nastroj ktery ti navrhne filtr jaky budes chtit.
https://www.ti.com/design-resources/des ... igner.html
Jak tedy vyřadit basy? Děkuji.Hill píše:Upřesni, jestli to má být jen zdvih výšek, nebo jen tónová clona, případně presenc filtr (zdůraznění jen té oblasti 10 - 12 kHz a pod ní i nad ní zase pokles), o kolik, atd.
Jinak v podstatě můžeš použít jakýkoli aktivní korektor, v němž basovou větev nahradíš dvěma stejnými odpory.
Asi mám "delší vedení", ale nějak mi stále uniká smysl tohoto upravování korekcí, a co si od toho tazatel vlastně slibuje. Nějak mám v paměti zafixováno, že podobné dotazy na úpravy signálu zde od uživatele již nedávno byly ![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Pokud nechci korigovat basy, tak nechám poťák na nule.
Něco jiného jsou ovšem některá zapojení korekcí, a v nich použitých hodnot součástek, kdy se basy a výšky vzájemně ovlivňují podle natočení potenciometrů, ovlivňuje to i středy, a i jinak jsou ty průběhy prapodivné.
Řešením je nastavit součástky tak, aby se ovlivňovaly jen okraje pásem, a do středů to "nekecalo". Pak mají takové korekce smysl.
Jinak proměření jakýchkoliv korekcí a jejich vliv na přenosovou charakteristiku lze udělat s pomocí tónového generátoru, dobrého mV metru, nebo osciloskopu. Tam je velmi dobře vidět jak se mění přenos při přelaďování nf generátoru.
Vašek
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Pokud nechci korigovat basy, tak nechám poťák na nule.
Něco jiného jsou ovšem některá zapojení korekcí, a v nich použitých hodnot součástek, kdy se basy a výšky vzájemně ovlivňují podle natočení potenciometrů, ovlivňuje to i středy, a i jinak jsou ty průběhy prapodivné.
Řešením je nastavit součástky tak, aby se ovlivňovaly jen okraje pásem, a do středů to "nekecalo". Pak mají takové korekce smysl.
Jinak proměření jakýchkoliv korekcí a jejich vliv na přenosovou charakteristiku lze udělat s pomocí tónového generátoru, dobrého mV metru, nebo osciloskopu. Tam je velmi dobře vidět jak se mění přenos při přelaďování nf generátoru.
Vašek
Asi nemá pro poťák na basy místo, některé bedýnky mají vyvedené jen potenciometry na hlasitost a tónovou clonu, tak místo ní.
Jiný důvod mě nenapadá.
Jestli bych ale kvůli nevyváženosti nahrávek požadoval korekce jen na výškách jak do mínusu, tak do plusu, a neměl dostatečnou rezervu zesílení na pasivní korektor, neplýtval bych na zdvih nějakých ±12 dB zbytečným počtem tranzistorů v operáku. Použil bych tranzistor s jednotkovým zesílením zapojený asi tak, jak je v příloze.
Teprve, pokud bych během protáčení potenciometru nenašel zvuk, který by mému uchu lahodil, pohrál bych si s oběma kondenzátory na jeho koncích (patrně použil menší hodnotu, ale u obou stejnou). Kdyby to zakmitávalo, připojil bych běžec potenciometru přímo na zem bez odporu. A rozsah regulace případně omezil dvěma stejně malými odpory, každým v sérii s kondenzátorem 15n.
Teď nemám možnost to vyzkoušet a proměřit, jen jsem to spočítal, aby to určitě hrálo.
Jsem umírněný, tedy neortodoxní, příznivec fyziologického řízení průběhu v závislosti na hlasitosti bez dalších korekcí, ale, když se řízení hloubek nepožaduje...
Jiný důvod mě nenapadá.
Jestli bych ale kvůli nevyváženosti nahrávek požadoval korekce jen na výškách jak do mínusu, tak do plusu, a neměl dostatečnou rezervu zesílení na pasivní korektor, neplýtval bych na zdvih nějakých ±12 dB zbytečným počtem tranzistorů v operáku. Použil bych tranzistor s jednotkovým zesílením zapojený asi tak, jak je v příloze.
Teprve, pokud bych během protáčení potenciometru nenašel zvuk, který by mému uchu lahodil, pohrál bych si s oběma kondenzátory na jeho koncích (patrně použil menší hodnotu, ale u obou stejnou). Kdyby to zakmitávalo, připojil bych běžec potenciometru přímo na zem bez odporu. A rozsah regulace případně omezil dvěma stejně malými odpory, každým v sérii s kondenzátorem 15n.
Teď nemám možnost to vyzkoušet a proměřit, jen jsem to spočítal, aby to určitě hrálo.
Jsem umírněný, tedy neortodoxní, příznivec fyziologického řízení průběhu v závislosti na hlasitosti bez dalších korekcí, ale, když se řízení hloubek nepožaduje...
Taky je možné signál nejdřív jedním tranzistorem zesílit , použít pasívní korektor a potom dalším tranzistorem dle potřeby znova zesílit. Nebo kolektorovým sledovačem oddělit, aby bylo možné výstup zatížit i nějakým nižším odporem.
A pro zamezení zkreslení, pokud je k tomu možnost, využít co nejvyšší napájecí napětí, co trand ještě snese nebo co napájecí zdroj může dodat, ne mizerných 12 V.
Pro jednoduché korekce bych takové řešení preferoval.
A pro zamezení zkreslení, pokud je k tomu možnost, využít co nejvyšší napájecí napětí, co trand ještě snese nebo co napájecí zdroj může dodat, ne mizerných 12 V.
Pro jednoduché korekce bych takové řešení preferoval.
Já děkuji za návrhy. Opravdu už jsem se jednou ptal.....Trocha studia by neuškodila. Měl bych k tomu zásadnější dotaz. Zakoupil jsem si už dřív korekce sestavené u Dexhal. Dokud jsem je napájel z vlastního trafa a pak připojil ke konci se svým toroidem, vypínal jsem celek na prodlužovačce palcem nohy.
Z repra se ozvalo jen tenké lupnutí. Jak jsem ale na korekce použil pomocné vinutí toroidu pro konce, už to dává pecky. Rád bych věděl, co se tam honí za duchy... Díky.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Velmi se omlouvám za svůj asi zvláštní způsob dotazování. Už jsme mnoho let mimo obor.. Kdybyste byli té ochoty, nějak jsem to ještě nedořešil:
Jak by vypadalo schema zdůraznění pouze na 1 kHz a 4 kHz? Když jsem si to zbastlil bez úprav, nefunguje to. Pokud jsem nezapomněl obsluhovat osciloskop, reaguje to mnohem výš než na 4 kHz. Vy už budete vědět. Děkuji.
Jak by vypadalo schema zdůraznění pouze na 1 kHz a 4 kHz? Když jsem si to zbastlil bez úprav, nefunguje to. Pokud jsem nezapomněl obsluhovat osciloskop, reaguje to mnohem výš než na 4 kHz. Vy už budete vědět. Děkuji.
A jestli to chceš pochopit, stáhni si z Uložto "Punčocháře" neboli bichli "Operační zesilovače v nf technice" a najdi si tam kapitolu nazvanou "Syntetická indukčnost neboli gyrátor" - tam najdeš vztahy potřebný k výpočtu hodnot pro takovej filtr podle zadanýho kmitočtu. Mohlo by to bejt i v Belzově knížce "Operační zesilovače pro obyčejné smrtelníky", akorát si nejsem jistej, jak podrobně to tam je vysvětlený - zmínka o gyrátoru tam ale určitě je.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)