vánoční světlo kapající rampouch
Moderátor: Moderátoři
vánoční světlo kapající rampouch
Jeden astabilní multivibrátor a několik jednoduchých monostabilních obvodů.
Hodnoty R a C lze upravit dle stavu šuplíku, rozhodující je součin RC.
Multivibrátor může být i symetrický, součet časových konstant určuje pauzu.
Vybíjecí proud kondenzátorů se uzavírá přes ochranné diody vstupů.
Měřil jsem špičky 4mA při 6V napájení. Na netu jsou podobná zapojení,
kde se to neřeší. Zkoušel jsem vzorek několik hodin na 12V, vydržel.
Zítra přidám ještě jednu verzi se sedmi tranzistory.
Plošný spoj bude mnohem jednodušší, vhodnější pro ruční kreslení.
pepper
Pozor na některé varianty hradel. s CD4011CN to nefunguje. Podrobnosti níže.
Hodnoty R a C lze upravit dle stavu šuplíku, rozhodující je součin RC.
Multivibrátor může být i symetrický, součet časových konstant určuje pauzu.
Vybíjecí proud kondenzátorů se uzavírá přes ochranné diody vstupů.
Měřil jsem špičky 4mA při 6V napájení. Na netu jsou podobná zapojení,
kde se to neřeší. Zkoušel jsem vzorek několik hodin na 12V, vydržel.
Zítra přidám ještě jednu verzi se sedmi tranzistory.
Plošný spoj bude mnohem jednodušší, vhodnější pro ruční kreslení.
pepper
Pozor na některé varianty hradel. s CD4011CN to nefunguje. Podrobnosti níže.
Naposledy upravil(a) pepper dne 07 pro 2019, 19:41, celkem upraveno 2 x.
- weed_smoker
- Příspěvky: 2675
- Registrován: 02 pro 2011, 01:00
- Bydliště: Jaroměř
Ta šipka je třeba tady: paja-trb.czl
A slíbená verze rampouchu:www.hamik.cz/
zde zvolit "hamikuvkoutek88.pdf (933643)"
Základem je astabilní multivibrátor, každý další tranzistor krátce sepne při zhasnutí předchozí LED.
Tranzistory mohou být snad libovolné NPN nízkofrekvenční, s pořadím vývodů ebc.
Např. BC548 BC238, já použil staré KC148, lze i KC508, to vše i s koncovými číslicemi 7 nebo 9.
Diody lze použít i Tesla KA261 a podobné. LED jsem použil studené bílé, průměr 5mm.
K napájení stačí tři nebo čtyři tužkové baterie, odběr je v jednotkách miliampér.
Pokud by při slabých bateriích, nebo delších přívodech některé LED blikaly vícenásobně,
pomůže kondenzátor 100uF/10V na pájecích bodech přívodu napájení.
Na ruční kreslení používám postup, který byl kdysi snad v Amatérském radiu.
Proužek vystřihnu trochu delší, přiložím na destičku, konce ohnu,
a přilepím páskou. Pak důlčíkem naznačím dirky.
Podle značek kreslím nálevkovým perem a barvou (stará sada Centrograf).
Po vyleptání umyji, navrtám, vyhladím a natřu kalafunou v lihu.
Mám průhledná pouzdra od náhradních dílů. Destičku jsem navrhl podle nich.
obrázky ve vyšším rozlišení
pepper
A slíbená verze rampouchu:www.hamik.cz/
zde zvolit "hamikuvkoutek88.pdf (933643)"
Základem je astabilní multivibrátor, každý další tranzistor krátce sepne při zhasnutí předchozí LED.
Tranzistory mohou být snad libovolné NPN nízkofrekvenční, s pořadím vývodů ebc.
Např. BC548 BC238, já použil staré KC148, lze i KC508, to vše i s koncovými číslicemi 7 nebo 9.
Diody lze použít i Tesla KA261 a podobné. LED jsem použil studené bílé, průměr 5mm.
K napájení stačí tři nebo čtyři tužkové baterie, odběr je v jednotkách miliampér.
Pokud by při slabých bateriích, nebo delších přívodech některé LED blikaly vícenásobně,
pomůže kondenzátor 100uF/10V na pájecích bodech přívodu napájení.
Na ruční kreslení používám postup, který byl kdysi snad v Amatérském radiu.
Proužek vystřihnu trochu delší, přiložím na destičku, konce ohnu,
a přilepím páskou. Pak důlčíkem naznačím dirky.
Podle značek kreslím nálevkovým perem a barvou (stará sada Centrograf).
Po vyleptání umyji, navrtám, vyhladím a natřu kalafunou v lihu.
Mám průhledná pouzdra od náhradních dílů. Destičku jsem navrhl podle nich.
obrázky ve vyšším rozlišení
pepper
Naposledy upravil(a) pepper dne 21 lis 2021, 15:58, celkem upraveno 7 x.
Podle mě by bylo docela cool, kdyby se zapojily aspoň tři šestice hradel a ke každé LED by se vrznul paralelně elektrolyt, aby pomalu pohasínaly...![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nejsu žádným fóristem, ale když něco negómu, tož, přindu se zeptat. A když se nesnesitelně nudím, nebo když jsu na plech, někdy se může stát, že se i pokusím poradit. Zdraví Jura!
Pozor na varianty 4011.
Loni jsem stavěl jeden vzorek s HEF4011BP (Philips) a fungoval.
Letos jsem zkusil další s CD4011CN (National Semiconductor), ale ten nefungoval.
Po výměně za MC14011BCP (Motorola) vše OK.
Oba IO se chovaly stejně.
Astabilní multivibrátor OK, ale z M.K.O. fungoval jen ten první.
Ty funkční mají za vazebním C 1uF téměř stejný rozkmit, jako před.
Ten ...CN měl asi poloviční rozkmit, přestože MOS vstupy jsou velmi vysokoohmové.
Možná ty funkční umí lepší obdélník na výstupech.
...CN asi příliš kopíruje pilový průběh ze vstupů, pulzy nejsou dost strmé.
Snad to někdy příště ověřím, teď už jsou zase v šuplíku.
Výrobce s takovým využitím nepočítal, lepší by byly schmittovy K.O. na vstupech.
pepper
Loni jsem stavěl jeden vzorek s HEF4011BP (Philips) a fungoval.
Letos jsem zkusil další s CD4011CN (National Semiconductor), ale ten nefungoval.
Po výměně za MC14011BCP (Motorola) vše OK.
Oba IO se chovaly stejně.
Astabilní multivibrátor OK, ale z M.K.O. fungoval jen ten první.
Ty funkční mají za vazebním C 1uF téměř stejný rozkmit, jako před.
Ten ...CN měl asi poloviční rozkmit, přestože MOS vstupy jsou velmi vysokoohmové.
Možná ty funkční umí lepší obdélník na výstupech.
...CN asi příliš kopíruje pilový průběh ze vstupů, pulzy nejsou dost strmé.
Snad to někdy příště ověřím, teď už jsou zase v šuplíku.
Výrobce s takovým využitím nepočítal, lepší by byly schmittovy K.O. na vstupech.
pepper
Jeden 4011 mi po čase odešel. Přetížení?
Ty tranzistorové, pokud nevnikla voda do pouzder, fungují.
Zátky vypadají těsné, ale podtlak při chladnutí asi něco protlačil.
Bude lepší dolní zátky navrtat podle zásady "Nejlepší těsnění je díra."
Nějaká pouzdra mám navíc, nabízím zde na fóru
pepper
Ty tranzistorové, pokud nevnikla voda do pouzder, fungují.
Zátky vypadají těsné, ale podtlak při chladnutí asi něco protlačil.
Bude lepší dolní zátky navrtat podle zásady "Nejlepší těsnění je díra."
Nějaká pouzdra mám navíc, nabízím zde na fóru
pepper
Nedávno jsem na blešáku přišel k hotovému.
Koupil jsem sadu Voltronic 480 LED Meteor-Shower
Jeden pásek byl zlomený, po propojení drátky 1 skupina stále nesvítila.
IO HR1786 hřál. Měřil jsem zkrat mezi pinem 3 a společnou anodou LED.
Po odpájení zkrat nebyl ani na nožce, ani na spoji. Po zapájení vše OK.
Asi byl zateklý cín pod pouzdrem.
Pro snazší orientaci jsem si nakreslil schéma, dávám do placu.
pepper
I tady Číňani udělali malé dirky na dně trubiček.
Koupil jsem sadu Voltronic 480 LED Meteor-Shower
Jeden pásek byl zlomený, po propojení drátky 1 skupina stále nesvítila.
IO HR1786 hřál. Měřil jsem zkrat mezi pinem 3 a společnou anodou LED.
Po odpájení zkrat nebyl ani na nožce, ani na spoji. Po zapájení vše OK.
Asi byl zateklý cín pod pouzdrem.
Pro snazší orientaci jsem si nakreslil schéma, dávám do placu.
pepper
I tady Číňani udělali malé dirky na dně trubiček.
- Přílohy
-
- rampouchy.gif
- (109.94 KiB) Staženo 32 x