Zkušenosti s udržovacími nabíječkami autobaterií?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#16 Příspěvek od p32 »

Tak oni tam na tom portaluridice píšou více nesmyslů. :lol:
Pokud se jezdí s autem pravidelně aspoň každý druhý den, tak je blbost baterku dobíjet nějakým udržovacím adaptérem. Smysl to dává, pokud je baterka stará a ten adaptér je po ruce v garáži a někdo chce mít tu větší jistotu, že ráno vyjede.
Prostě, pokud baterka ale odchází, tak odejde na stopro a v tu nejblbější chvíli. Lepší jistota je koupit rovnou druhou i když já např. mám v autokrámu baterku od začátku, tj. 10 let a jede jak nová. Pokud by ale začala haprovat, tak první cesta by byla pro novou baterku.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#17 Příspěvek od termit256 »

Ja pouzivam na zalohovaci baterie tento modul https://www.ebay.com/itm/333655026554
Pouzity obvod je navrzeny primo pro olovene baterie, strida nekolik rezimu a pokud je baterie plne nabita, automaticky spadne napeti na udrzovaci, takze si nemusi nic pamatovat. Po vypadku proudu proste baterku nabije doplna a prejde do udrzovaciho rezimu. Podivej se do datasheetu obvodu tam pouziteho, jsou tam ty jednotlive rezimy a jejich postupne prepinani pekne v grafu popsany. Deje se tak na zaklade zmereneho proudu a napeti pri nabijeni. Nic lepsiho asi stejne nevymyslis. Proud ma jen 3A, ale to pro tvuj ucel staci.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#18 Příspěvek od EKKAR »

p32 píše:Tak oni tam na tom portaluridice píšou více nesmyslů. :lol:
Pokud se jezdí s autem pravidelně aspoň každý druhý den, tak je blbost baterku dobíjet nějakým udržovacím adaptérem....
Prostě, pokud baterka ale odchází, tak odejde na stopro a v tu nejblbější chvíli. Lepší jistota je koupit rovnou druhou ...
Břeťo, v době kdy z Brusele nařízený 3,14čoviny á la ychtylygentní nedobýjení baterky v autech spíš likvidujou nikdy nevíš, co si ten přemoudřelej aparátek na palubě usmyslí - a kdy ti baterku navzdory tvým předpokladům za jízdy spíš ještě víc vybije než aby ji dobil na maximum co altík zvládne. Navíc čím modernější kchár, tím víc při odstavení z baterky užírá a opravdu jen denním ježděním na vzdálenost cca 30 a víc kiláků se dá jakž-takž zajistit, aby byla aspoň trochu dobitá. Při odstavení na 3-4 měsíce přes zimu ani náhodou - a pokud ji tazatel nechce rovnou plně odpojovat, tak jak to má učunit jinak, než trvalým dobíjením?

2 termit: na tom odkazu je zajímavá větička, cituju:
Delivery:
Estimated between Thu. Dec. 16 and Thu. Feb. 10
Pokud by tohle byla pravda, tak ten modul dostane do ruky ve chvíli, kdy už ten jeho požadavek bude poněkud neaktuálním ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#19 Příspěvek od termit256 »

EKKAR píše: 2 termit: na tom odkazu je zajímavá větička, cituju:
Delivery:
Estimated between Thu. Dec. 16 and Thu. Feb. 10
Pokud by tohle byla pravda, tak ten modul dostane do ruky ve chvíli, kdy už ten jeho požadavek bude poněkud neaktuálním ...
Myslim ze kdyz pohleda, najde tento nebo podobny modul i u mistnich prekupniku. Je tam tenhle ridici chip, ale nepochybuju ze se dela i spousta podobnych od jinych vyrobcu.
https://lcsc.com/product-detail/Battery ... 81968.html
DS v normalnim jazyce najdes googlem.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#20 Příspěvek od EKKAR »

No, myslím že normální 230/12 tráfko do DPS s proudem kolem 100mA bude daleko jednodušší, než nějakej čip ... a když tam vrazí LM317 pro sichr nastavenou na 13V, myslím že už vůbec nic dalšího potřebovat nebude. Já su BASTLÍŘ, já bastlím, já se žluťáckejch žaboksichtích potratů štítím ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#21 Příspěvek od termit256 »

Takze radeji vyrobis polofunkcni bastl z LM317 misto plnohodnotne nabijecky s presnou charakteristikou pro nabijeni PB akumulatoru s cinskym chipem. Mimochodem kde myslis ze ty LM371 vyrabi? :-)
Pokud se ti nelibi cinske chipy, muzes "bastlit" i s nejakym jinym, treba
https://www.ti.com/power-management/bat ... Buck-boost

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#22 Příspěvek od rnbw »

Na nabijanie olova pre standby pouzitie nepotrebujes ziadne specialne IO. Staci zdroj 13,5-13,8V (aby to neplynovalo) s obmedzenym prudom (aby to nezhorelo, ked tam pripojis vybitu bateriu).

Vsetky male UPS to maju takto. Je tam bud "blby" LM317 alebo nejaky spinany zdroj.

Uživatelský avatar
eleferner
Příspěvky: 422
Registrován: 04 čer 2016, 02:00
Bydliště: Brno

#23 Příspěvek od eleferner »

Diky vsem za info. Sice doma nahodou mam ty 24 V/2 VA trafka, ale ted pred koncem roku je shon, takze jsem se s tim nechtel drbat. Nakonec jsem koupil H-Tronic AL 300 PRO:

https://www.tme.eu/cz/details/al300pro/ ... 2v-6v-12v/

Potreboval jsem opravdu jen udrzovaci nabijecku, velkou nabijecku uz mam (jeste podomacku stavenou z 80. let). A vypada to, ze jsem mel pri vyberu stastnou ruku, podival jsem se dovnitr a konstrukce je prekvapive solidni. Pro prepinani napeti ma trafo 3 odbocky, jako regulator je tam LM317, podle potisku vypada jako od STM. Na elektrolytu je napsane UNITED, ale origo Nippon/United Chemi-Con to asi nebude, nikde na nem neni to jejich logo konzervy (nebo co to ma byt). Nikde na vyrobku, krabici ani navodu jsem nenasel "Made in XXXX", ale za ty prachy by to v Nemecku asi nevyrobili.

Vystupni napeti jsou prekvapive presna, nameril jsem 2,3 / 6,9 / 13,8 V. Se sitovym napetim se skoro nehybou, mezi 200 a 240 V byla zmena o 20 mV. Naprazdno nabijecka zere 2 W. Proud do baterii je nevyhlazeny, pripojuji prubehy zmerene proudovou sondou s prevodem 1A/1V. Zajimave je, ze pri napeti baterie 10 V se v proudu objevuji dost silne zakmity, ale to muze byt pristrojem, kterym jsem simuloval zatez (Agilent B2902A). Pri dosazeni prahovych napeti proud klesne na nulu.

No, treba se to bude nekomu hodit jako inspirace.
Přílohy
IMG_8853 cut.JPG
IMG_8852 cut.JPG
IMG_8851 cut.JPG
IMG_8850 cut.JPG
Naposledy upravil(a) eleferner dne 06 pro 2021, 20:25, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
eleferner
Příspěvky: 422
Registrován: 04 čer 2016, 02:00
Bydliště: Brno

#24 Příspěvek od eleferner »

Jeste ty proudy.
Přílohy
Proud pri 13_5V.png
Proud pri 10V.png

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#25 Příspěvek od EKKAR »

Tak říkáš pro inspiraci, jo?
Tak já ti povím, k čemu mě to co ukazuješ na fotkách inspiruje - tak nanejvejš k sakrování. Proč? Protože následující: chudák stabec a chudák elyt ... Stabec jede prakticky bez stejnosměrný složky a ještě ke všemu kmitá jak negr na bavlníkovým poli - nechápu k čemu tam ten elyt vlastně je. A ten elyt je taky chudák, protože je pod chladičem neboli doslova se tam griluje jak rotační čuně nad uhlím ... A už vůbec nechápu, k čemu je tam ta hrst SMD součástek na rubu desky - když kromě můstku a filtrace už na nastavení těch 3 napětí bohatě stačí krom toho 3-polohovýho přepínače už jen 4 další odpory - a proti kmitání stáblu 2 miniaturní (klidně i SMD) keramický kondíčky 100n připájený co nejblíž k jeho nožičkám. A aby to jo bylo maximálně idiotensichr und bomben- und soldatenfest, tak ještě dioda 1N4001 nebo podobná antiparalelně k celýmu stáblu (v propustným směru zapojená od výstupu na vstup) - basta, víc součástek tam absolutně nemá co dělat a jsou tam jen jako kurwítko ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#26 Příspěvek od Kremik »

Tak třeba proudové omezení a indikace stavu nabití by se hodila. To budou ty součástky. Kurvítko, pokud by bylo, bude sofistikovanější. Např. hřející trafo s pojistkou ve vinutí. Vhodná je taky indikace, že je baterie opravdu připojená. Pokud je rozdíl napětí mezi nabíječkou a baterií malý, vadí už každý přechoďák.

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#27 Příspěvek od PavelFF »

to eleferner: Z Ekkarova výlevu si nic nedělej. On za to nemůže.
Máš normální jednoduchý funkční přístroj. Nemusíš se drbat s výrobou, když tě to nebaví a potřebuješ to používat.

Uživatelský avatar
eleferner
Příspěvky: 422
Registrován: 04 čer 2016, 02:00
Bydliště: Brno

#28 Příspěvek od eleferner »

@PavelFF: ja vim, nejsem tu poprve. Popravde za 350 Kc bez DPH jsem to cekal o dost horsi. Nejde o to, ze by mne bastleni nebavilo, jen to prislo v nevhodnou chvili.

Uživatelský avatar
miroja
Příspěvky: 1779
Registrován: 28 úno 2006, 01:00
Bydliště: SK, Liptov/Tekov

#29 Příspěvek od miroja »

Caute.
Nechcem zakladat nove vlakno....
Podarilo sa mi zachranit zo zberneho dvora AKU regenerator, celkovy vzhlad aj pohlad na plosak je na foto.
Nemam k nemu original napajac a ked som ho skusil pripojit k AKU a napajat 18V jsm spraval sa divne. Bud nerozumoem signalizacii LED, alebo nie je uplne OK.
Zda sa, ze to predavali v Kauflande. Nema niekto skusenosti ako to ma fungovat, priapdne nenajde niekto navod?
Přílohy
regenerator aku2.jpg
regenerator aku.jpg

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#30 Příspěvek od EKKAR »

No vidím tam SMD dvojoperák 082 a k němu stabec 7805, takže to bude nějakej takovej značně složitej dodržovač napětí 13,8V nebo možná i 14,4V na baterce, navíc není vidět co je na druhý straně DPS, jestli tam třeba není nějakej výkonovej feťák ... Myslím, že překreslit schéma na kus bumági by neměl bejt zas tak nepřekonatelnej problém. Ale podle všeho je to spíš nějakej pokus o impulsní desulfátor, kterej by měl krátkýma intenzívníma vybíjecíma impulsama "rozbíjet" krystalickou strukturu nerozpustný formy síranu olovnatýho na povrchu desek baterky, neboli skoro určitě to nebude udržovací nabíječ.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“