Předřadný odpor ventilátoru topení

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
davemh
Příspěvky: 327
Registrován: 02 črc 2016, 02:00
Bydliště: Český ráj

#16 Příspěvek od davemh »

Tepelka chrání samotný odpor, větrák má ještě hlavní proudovou pojistku. Proč jinak by na poslední stupeň (odpor vyřazený) byl stále funkční? Nějaký odpory mi zbyly, ale hodnotu můžu zjistit až po neděli.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#17 Příspěvek od rnbw »

Tepelna poistka chrani auto pred poziarom od prehriateho odporu. Napriklad vtedy, ked bude nastaveny stupen 3 a ventilator zadrety. Prud moze byt dost velky na zapalenie niecoho a pritom stale dost maly, aby prudova poistka vydrzala.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#18 Příspěvek od EKKAR »

Je to v autě a větrání má ještě svoji okruhovou pojistku v pojistkový skříni nad levým kolenem - jestli se nemejlím, tak je 25A pro větrák a 2x 5A pro klapky a regulaci vzduchu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#19 Příspěvek od kokun »

PavelFF píše:Kdysi mi kamarád donesl podobný odpor z Citroena. Byla přerušená ta válcová tepelná pojistka. Bohužel je tam přibodovaná, což jsem neuměl spolehlivě opravit. Odporu nic nebylo. Samotná pojistka stojí kolem 20Kč. Nový odpor prý stál asi 700kč.
mi-ro píše:Tepelná nevratná pojistka je tady jako havarijní. I když se často přeruší při běžném provozu. Je tam z důvodu přetížení -zastavení motoru větráku, čímž dojde k díky velkému proudu k nadměrnému přehřátí odporu. Aby to neblaflo, přeruší se pojistka. Vyměnit se dá. Ideálně přibodovat. Pájení není dobrá volba. :D
rnbw píše:A hlavne aby sa ta poistka neznicila... Na kolko je vlastne stupnov?

Radsej by som pouzil nejaku lisovaciu spojku. Alebo svorku z cokolady.
Vyměňoval jsem jich snad desítky ks - většinou do Fabií, ale i do jiných.
Vedle našeho baráku má jeden můj známý (už léta) autodílnu - z naší bývalé kotelny a uhelny.

Je tam použita nevratná válcová tepel. pojistka - něco takového - hodnota: 240°C. Objednával jsem je (po desítkách) většinou z AME - s jinými součástkami.
Jak je vidět v odkazované tabulce, hodnota 240°C je ta nejvyšší - která se pak taky u většiny nabídek prodejců vyskytuje.
Chtěl jsem sehnat o něco vyšší hodnotu (protože prý někdy odešla bezdůvodně - únavou materiálu?!). I když jsem pak na NETu našel, ale zase o hodně vyšší: 270 a přes 300°C (což už bylo příliš) - ale stejně jsem nenašel žádného dodavatele (v malém). Tak jsem používal to, co bylo v originále - těch 240°C.

Ta původní je na páskových vodičích (toho rezistoru) přibodována. Což by bývalo bylo ideální i při opravě. Bodovačku jsme ovšem k dispozici neměli.
Použítí tvrdého pájení stříbrem (natož mosazí) nepřipadalo v úvahu (i když ten automechanik autogen má) - ty teploty pájení jsou příliš vysoké na to, aby se ta pojistka nezničila hned při její výměně. Uchladit ji (při tom pájení autogenem) by nebylo až tak jednoduché.
Proto jsem to pájel obyčejnou měkkou pájkou 60Sn/40Pb - jen jsem spoj pojišťoval ještě mechanicky.
Vyštípnul jsem původní (vadnou) pojistku a ponechal jsem z ní cca 2mm původního vývodu (asi tolik, co trčelo i na opačnou stranu). Poté jsem celý tento konec (po řádném mech. očíštění-oškrabání) předem pocínoval, aby se pak pozdější připájení nové, zkrátilo na minimální dobu.
Vývody nové pojistky jsem pak zahýbal (přes ten páskový vývod rezistoru) nazpět - a poté teprve uštípl nadbytečnou část. Plochými kleštěmi ještě pořádně zmačknul, takže už teď tam pojistka dobře držela (mechanicky). Zapájení ten spoj ještě zlepšilo-pojistilo. I kdyby se ten spoj později ohřál natolik, že by se pájka měla tavit (což se v praxi nikdy nestalo - to by teplota musela dosáhnout 300°C a víc), tak by sama nikam neodpadla a stejně už by byla vadná-přerušená, kdyby to došlo až na tyto teploty.
Nová pojistka má postříbřené (poněkud tlusté) vývody, které se pak pájkou dobře smáčely a tudíž pájení se dalo zkrátit na minimální dobu! A abych se i tak vyvaroval jejímu přehřátí (při pájení), tak jsem její tělísko chladil namočeným hadříkem.
Takto opravený rezistor se vrátil pouze jednou (pojistka zase pouze! přerušená) - spoje byly neporušené-nepřehřáté. Zřejmě byl ten ventilátor přidřený, když se to po (zase ne až tak) krátké době vrátilo :wink:

https://www.club-opel.cz/viewtopic.php?t=397
https://www.poradte.cz/auto-moto/29021- ... atoru.html
Přílohy
Předřadný odpor, regulátor topení ŠKODA FABIA I II ROOMSTER, ...
<br />Podobné jsou i v jiných autech - pojistka stejná.
Předřadný odpor, regulátor topení ŠKODA FABIA I II ROOMSTER, ...
Podobné jsou i v jiných autech - pojistka stejná.
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#20 Příspěvek od PavelFF »

Dobré vědět, že to funguje. Ušetří to hodně peněz.

Taky mě pochopitelně zprvu napadlo to připájet, ale když uvádějí teplotu tání pájky pod 200st.C, nechtěl jsem riskovat, že se to rozpojí, udělá to někde zkrat a budu coby elektro opravář vypadat blbě. Nebo tu pojistku zničím při pájení. Byla totiž jenom na 152st.C. Tak si ten známý koupil odpor nový.

A klasika - měl jsem porouchaný odpor doma 11let. Až letos v létě jsem třídil staré krámy a odpor jsem (s krvácejícím srdcem, ale přece) vyhodil. Teď se dozvím, že by se býval dal opravit.
Přílohy
Odpor s tepelnou pojistkou .... .jpg

Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 76
Registrován: 03 led 2019, 01:00
Bydliště: Chrudimsko

#21 Příspěvek od salus »

rnbw píše:A hlavne aby sa ta poistka neznicila... Na kolko je vlastne stupnov?

Radsej by som pouzil nejaku lisovaciu spojku. Alebo svorku z cokolady.
U předřadného odporu, který jsem právě zakoupil je přesně tato tepelná pojistka:
Přílohy
Image_00146.JPG

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#22 Příspěvek od fredis »

Kurvítko je nainstalováno... :lol:
Rotor rotuje a stator stagnuje...

Uživatelský avatar
doktor365
Příspěvky: 1848
Registrován: 28 led 2006, 01:00

#23 Příspěvek od doktor365 »

U nás to chlapům dost odchází na traktorech. Je tam dost místa , tak to řeším čokoládou :D .
Přílohy
IMG_20211129_095721.jpg

Uživatelský avatar
houmr
Příspěvky: 858
Registrován: 01 lis 2016, 01:00
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

#24 Příspěvek od houmr »

U mých Renaultů tahle vadná tepelná pojistka byla vždy signálem odcházejícího ventilátoru (předzvěst že se tak stane byl zvýšený kravál ventilátoru). Ale nepřerušila se při předposledním stupni, jak tu někdo předpokládal, ale naopak při nejnižším. Zřejmě je počítáno s jejím chlazením profukujícím vzduchem a přidřený ventilátor se při tak malém proudu nerozeběhl.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“