RGB LED podsvit pro přefocování barevných Dia či negativů
Moderátor: Moderátoři
RGB LED podsvit pro přefocování barevných Dia či negativů
Konstruuji regulovatelný RGB LED prosvit barevných negativů nebo diapozitivů za účelem přefocování DSLR. Jde o to, že prosvěcování spojitým bílým světlem vede ke ztrátě barevné separace, což zhoršuje možnosti rekonstrukce barev u starých diapozitivů nebo negativů se ztrátou a posunem barevné informace vlivem stárnutí barviv.
První výsledky jsou impresivní, ale mám problém se zelenou 520 (530) nm LED, která poněkud "leze" do modrého kanálu. Podařilo se mi sehnat 560nm LED, ale ta mi prakticky stejně svítí do zeleného a červeného kanálu, takže je nepoužitelná. Zřejmě tato LED má širší pásmo než je obvyklé.
Pásmo citlivosti snímače pro zelenou, v něm nedochází k ovlivnění ostatních kanálů, je celkem úzké. Ale s LED 540 - 550 nm s rozumnou šířkou pásma by se to dalo zvládnout. Možná taková existuje, ale nevím o ní...
Nouzové řešení by mohlo spočívat v "podžhavení" nějaké 530nm led, protože jsem si všiml, že snížením proudu se prodlužuje vlnová délka této LED. To by ale znamenalo osadit do podsvícení násobně více zelených čipů, aby pří sníženém proudu daly srovnatelný světelný tok jako ty červené a modré.
Úpravou snímku v editoru se dá samozřejmě mnohé zachránit (odečtení trochy zeleného kanálu od modrého), ale to není ideální řešení.
Také bych mohl udělat dvě fotky - jednu se zelenou led, další s modrou a červenou. Pak bych do modro-červené fotky přidal zelený kanál z fotky pořízené se zelenou ledkou. Ale to už je celkem extrém. Tento postup ale řeší jen pronikání zeleného světla do modrocitlivých buněk snímače. Pořád je tam problém, že vrchol pohltivosti purpurového barviva v barevném filmu leží taky někde kolem 550 nm, takže by to světlo mělo taky mít tolik.
První výsledky jsou impresivní, ale mám problém se zelenou 520 (530) nm LED, která poněkud "leze" do modrého kanálu. Podařilo se mi sehnat 560nm LED, ale ta mi prakticky stejně svítí do zeleného a červeného kanálu, takže je nepoužitelná. Zřejmě tato LED má širší pásmo než je obvyklé.
Pásmo citlivosti snímače pro zelenou, v něm nedochází k ovlivnění ostatních kanálů, je celkem úzké. Ale s LED 540 - 550 nm s rozumnou šířkou pásma by se to dalo zvládnout. Možná taková existuje, ale nevím o ní...
Nouzové řešení by mohlo spočívat v "podžhavení" nějaké 530nm led, protože jsem si všiml, že snížením proudu se prodlužuje vlnová délka této LED. To by ale znamenalo osadit do podsvícení násobně více zelených čipů, aby pří sníženém proudu daly srovnatelný světelný tok jako ty červené a modré.
Úpravou snímku v editoru se dá samozřejmě mnohé zachránit (odečtení trochy zeleného kanálu od modrého), ale to není ideální řešení.
Také bych mohl udělat dvě fotky - jednu se zelenou led, další s modrou a červenou. Pak bych do modro-červené fotky přidal zelený kanál z fotky pořízené se zelenou ledkou. Ale to už je celkem extrém. Tento postup ale řeší jen pronikání zeleného světla do modrocitlivých buněk snímače. Pořád je tam problém, že vrchol pohltivosti purpurového barviva v barevném filmu leží taky někde kolem 550 nm, takže by to světlo mělo taky mít tolik.
Jen tak od pasu - v práci používáme často SMD LED, v poslední době častěji od Wurthu.
A ti mají v nabídce docela zajímavý produkt: https://cz.mouser.com/ProductDetail/Wur ... O8nA%3D%3D
Pokud ti nevadí velikost 0603 a jsi trpělivý, tak bych tuhle LED vyzkoušel.
První vlastnost, která je zajímavá, je to, že dobře svítí už při nějakých 200uA. Fakt si nedělám srandu.
A druhá věc je to, že umí se změnou If měnit spektrum (minimálně okometricky).
A ti mají v nabídce docela zajímavý produkt: https://cz.mouser.com/ProductDetail/Wur ... O8nA%3D%3D
Pokud ti nevadí velikost 0603 a jsi trpělivý, tak bych tuhle LED vyzkoušel.
První vlastnost, která je zajímavá, je to, že dobře svítí už při nějakých 200uA. Fakt si nedělám srandu.
A druhá věc je to, že umí se změnou If měnit spektrum (minimálně okometricky).
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Nebo tomu můžeš pomoci želatinovými výtažkovými filtry, které se používaly v tiskárnách k získání výtažků pro ofsetový tisk. Používal jsem je k postupnému osvitu (aditivní metoda), když jsem ještě dělal barevné fotky. Pravda, ten zelený byl také poněkud méně selektivní, což u maskovaného negativu nevadilo, ale zdrojem světla byla normální opálová žárovka. Kdybys to spojil se zelenou LEDkou, třeba by už to spektrum vyšlo dostatečně úzké.
Navíc je jedno, jestli filtr dáš před nebo za předlohu: ten želatinový není dvojlomný, takže konvergenci obrazu nenaruší, a u světelného zdroje také lze předpokládat, že tepelné namáhání "jednobarevným" světlem bude minimální. Tam můžeš zkusit třeba filtr z ruských hodin s ELD.
Před světelný zdroj vlastně můžeš vybrat jakýkoli jiný materiál s vhodnou spektrální propustností (předpokládám, že to testuješ spektrogramem z foťáku, tak to je našup), zelená bývá obvykle méně selektivní, tak zkus dvě tři vrstvy. I kdyby to byl kousek skla, tam po okolí máš přece sklářů dost a mnozí dělají s barevným sklem.
Navíc je jedno, jestli filtr dáš před nebo za předlohu: ten želatinový není dvojlomný, takže konvergenci obrazu nenaruší, a u světelného zdroje také lze předpokládat, že tepelné namáhání "jednobarevným" světlem bude minimální. Tam můžeš zkusit třeba filtr z ruských hodin s ELD.
Před světelný zdroj vlastně můžeš vybrat jakýkoli jiný materiál s vhodnou spektrální propustností (předpokládám, že to testuješ spektrogramem z foťáku, tak to je našup), zelená bývá obvykle méně selektivní, tak zkus dvě tři vrstvy. I kdyby to byl kousek skla, tam po okolí máš přece sklářů dost a mnozí dělají s barevným sklem.
Hille, ano, o dofiltrování jsem taky přemýšlel, přece jen část toho spektra LED bude i v 550 nm oblasti. Možná právě ta 565nm LED bude mít více světla v 550nm oblasti, než ta 520nm, která se mi jeví úzkopásmovější.
Pak by ale byl lepší dichroický filtr, ten k dispozici je: https://www.ebay.com/itm/274625073596
Ty bych nasadil před každou zelenou LED (mám jich 5). Jen je u dichroických filtrů problém, že ony filtrují svou vlnovou délku přesně v ose a při odklonu už filtrují jinou vlnovou délku.
Laser by mohl jít, ale 550nm se asi taky moc nevyskytuje, je to stejné jako u LED.
Pak by ale byl lepší dichroický filtr, ten k dispozici je: https://www.ebay.com/itm/274625073596
Ty bych nasadil před každou zelenou LED (mám jich 5). Jen je u dichroických filtrů problém, že ony filtrují svou vlnovou délku přesně v ose a při odklonu už filtrují jinou vlnovou délku.
Laser by mohl jít, ale 550nm se asi taky moc nevyskytuje, je to stejné jako u LED.
Tam se používá 520-530nm LED pro zelený kanál. Protože prostě 550nm led nejsou běžně dostupné. Ale tam to není tolik na závadu, protože snímač v těchto skenerech je monochromatický celopásmový, bez předřazených filtrů. Sejmutou barvu určuje - "filtruje" osvětlovací LED, která momentálně zasvítila. Takže tam nemůže dojít k tomu, jako u snímače s bayerovým filtrem, že by zelená pronikala do jiného kanálu. Tolik pro spotřební sféru. Ale v profi oblasti, tam si nejsem jistý, jakou barvu má zelená prosvětlovací led, protože jak jsem zmínil, vrchol pohltivosti purpurového filmového barviva leží na 550nm, takže pro optimální separaci zelené složky by mělo podsvícení být na této vlnové délce.Artaban001 píše:Podobně funguje plochý barevný skener - myslím, že tý technologii se říká CIS. Zelená, modrá a červená LED rychle blikají za sebou a snímací hlava snímá obraz v červeným, modrým a zeleným světle. Stálo by za to omrknout, jaký LED se tam používá.
No ale 550 nm LED jsou běžně dostupné: třeba Mouser.
Tak proč neosadit přímo ty, které mají požadovanou vlnovou délku?
Tak proč neosadit přímo ty, které mají požadovanou vlnovou délku?
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Hill: Nevím, zdá se mi, že dyn. rozsah barevného diáku se v pohodě vejde do dyn. rozsahu snímače DSLR. Aspoň mnou skenované diáky nevynikají velkou kvalitou, a taky se na nich podepsalo stáří.
Přece jen jasový rozsah těch barviv má nějaké limity seshora i zespoda. I když s "bracketingem" to můžu vyzkoušet taky.
Spíš mě zlobí ta zelená. Ono to jde vidět - třeba tráva někdy jako by byla lehce líznutá modrou.
Červená a modrá jsou jinak v pohodě, protože jsou na okrajích pásma, takže tam není nic dalšího, s čím by mohly kolidovat, tam to není tak kritické - dal jsem 450 nm pro modrou a 660 nm pro červenou. Od zelené jsou tak daleko, že ji prakticky nevybudí. Zároveň leží téměř ve vrcholech pohltivosti žluté a azurové a taky v oblastech nejnižších vedlejších hustot purpurové.
Ty 550nm dichroické filtry jsem objednal, a zatím to holt budu provozovat v nižších jasech, kdy ta zelená led září relativně blíž k 550 nm. Zbytek pak dodělám mírným odečtením zelené od modré v editoru.
Ten problém se zelenou se vyplatí řešit, protože protože zrovna purpurové barvivo kromě zelené má tendeci zadržovat samo o sobě dost modré - tudíž ta nepřesná zelená LED, zasahující do modrých buněk snímače, už i tak neoptimální situaci ještě zhoršuje.
Přece jen jasový rozsah těch barviv má nějaké limity seshora i zespoda. I když s "bracketingem" to můžu vyzkoušet taky.
Spíš mě zlobí ta zelená. Ono to jde vidět - třeba tráva někdy jako by byla lehce líznutá modrou.
Červená a modrá jsou jinak v pohodě, protože jsou na okrajích pásma, takže tam není nic dalšího, s čím by mohly kolidovat, tam to není tak kritické - dal jsem 450 nm pro modrou a 660 nm pro červenou. Od zelené jsou tak daleko, že ji prakticky nevybudí. Zároveň leží téměř ve vrcholech pohltivosti žluté a azurové a taky v oblastech nejnižších vedlejších hustot purpurové.
Ty 550nm dichroické filtry jsem objednal, a zatím to holt budu provozovat v nižších jasech, kdy ta zelená led září relativně blíž k 550 nm. Zbytek pak dodělám mírným odečtením zelené od modré v editoru.
Ten problém se zelenou se vyplatí řešit, protože protože zrovna purpurové barvivo kromě zelené má tendeci zadržovat samo o sobě dost modré - tudíž ta nepřesná zelená LED, zasahující do modrých buněk snímače, už i tak neoptimální situaci ještě zhoršuje.
Těch 550 nm si tam sice můžeš do filtru zadat, ale když si otevřeš datašít u většiny z nich, zjistíš, že 550 nm nejsou. Jenže polovina jsou ve skutečnosti RGB, kde když si otevřeš datašít, zjistíš, že mají zelenou 520 nm, no a další polovina jsou bílé ledky pravděpodobně s vrcholem v 550 nm, takže taky k ničemu. Navíc potřebuju výkonovky, ne kontrolky.Michal22 píše:No ale 550 nm LED jsou běžně dostupné: třeba Mouser.
Tak proč neosadit přímo ty, které mají požadovanou vlnovou délku?
Je tam jedna 3W osram s údajně taky 550 nm, ale datašít to nestáhne, a spíš to bude taky nějaká luminoforová, protože to píše "converted green". Google píše, že září v 500-600 nm, což je údaj jak noha.
A upřímně, kdo ten mouser lokalizoval, dyť ta čeština je tam něco neskutečného. To bych bojkotoval. A navíc to lže.
Ono je to snadné jen zdánlivě, s touhle vlnovou délkou. Jak říkám, mám 3W "čočky" s 560-570nm, ale ty mají pásmo zasahující až do červené. Takže jediné řešení, které vidím, je to dofiltrovat dichroickým filtrem.
Jediné, co jsem našel, je:
https://www.lumixtar.com/5w-yellow-gree ... r-led.html
Jenže jak to objednat, nevím.
https://www.lumixtar.com/5w-yellow-gree ... r-led.html
Jenže jak to objednat, nevím.