mereni univerzalniho motoru rucniho naradi
Moderátor: Moderátoři
mereni univerzalniho motoru rucniho naradi
Dobry den,
Mohu se zeptat ohledne zjistovani zavady na seriovem motorku rucniho naradi?
Mam dobry a spatny motorek, RLC mustkem na kmitoctu 100Hz merim podobne
hodnoty na rotoru a statoru, hodnoty se vyrazne nelisi, pokud zmerim stejnosmernym
ohmetrem, je situace podobna. Pokud vadny motorek napajim stejnosmernym proudem,
zacne rust nadproud a motorek se zabrzdi, dobry motorek se roztoci.
Pri stridavem proudu se deje totez, do vadneho motorku zacne teci extremne velky
proud. Je spatne nastaveni statoru vuci rotoru, nebo kde je chyba?
Predem dekuji.
Mohu se zeptat ohledne zjistovani zavady na seriovem motorku rucniho naradi?
Mam dobry a spatny motorek, RLC mustkem na kmitoctu 100Hz merim podobne
hodnoty na rotoru a statoru, hodnoty se vyrazne nelisi, pokud zmerim stejnosmernym
ohmetrem, je situace podobna. Pokud vadny motorek napajim stejnosmernym proudem,
zacne rust nadproud a motorek se zabrzdi, dobry motorek se roztoci.
Pri stridavem proudu se deje totez, do vadneho motorku zacne teci extremne velky
proud. Je spatne nastaveni statoru vuci rotoru, nebo kde je chyba?
Predem dekuji.
?? dá sa vôbec v tých "presných" plastových výliskoch pootočiť stator voči uhlíkovým zberačom až o toľko, že by to malo také prejavy ??
Podľa mňa je to len medzizávitový skrat v statore, alebo v rotore...
A to , že nameria takmer identické hodnoty je na tom, koľko závitov je "zvarených".
Tiež som raz skúšal pre zaujímavosť identifikovať prerazenú cievku statora, lebo merák (LCR-meter) nič konkrétne neukázal - rozdiel medzi cievkami takmer žiadny... až po pripojení samotných cievok v sérii k striedavému prúdu sa zvýšeným oteplením preukázala tá vadná.
Podľa mňa je to len medzizávitový skrat v statore, alebo v rotore...
A to , že nameria takmer identické hodnoty je na tom, koľko závitov je "zvarených".
Tiež som raz skúšal pre zaujímavosť identifikovať prerazenú cievku statora, lebo merák (LCR-meter) nič konkrétne neukázal - rozdiel medzi cievkami takmer žiadny... až po pripojení samotných cievok v sérii k striedavému prúdu sa zvýšeným oteplením preukázala tá vadná.
Používá se oscilační metody , kdy se přikládá k rotoru (i statoru a to i 3fáz motorů) měřící přípravek , kde jsou vedle sebe umístěny cívky . A to jedna je oscilátorová , druhá detektorová . Pokud je i jeden závit ve zkratu , potom indikátor (např. LED) tento zkrat indikuje . Tedy to měřidlo se dá použít i pro statory . Měření obého trvá do minuty .
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Tady je diskuse o měřiči mezizávitových zkratů včetně lehkého popisu měřícího přípravku z tlumivky. Sám jsem v Chrudimi viděl tento přípravek v akci (s tím plátkem pilky).kulikus píše:Jaký je princip speciálního měřidla na mezizávitové zkraty?
...
PF
Dobre, a ted se zeptam, kdyz budu mit statorove civky spojene do serie a budu
prehazovat zacatky a konce civek, muzu je pripojit na 230VAC, protoze jak pisu
24VAC a mam proud 2A, to podle me znaci, ze jestli se to muze pripojit primo k siti,
tak jsou civky evidentne vadne.
Zatim jsem to radsi na dobrem statoru nezkousel. A kdybych chtel merit pruraz kotvy,
muzu pripojit megmet mezi lamelu kolektoru a plechy rotoru?
prehazovat zacatky a konce civek, muzu je pripojit na 230VAC, protoze jak pisu
24VAC a mam proud 2A, to podle me znaci, ze jestli se to muze pripojit primo k siti,
tak jsou civky evidentne vadne.
Zatim jsem to radsi na dobrem statoru nezkousel. A kdybych chtel merit pruraz kotvy,
muzu pripojit megmet mezi lamelu kolektoru a plechy rotoru?
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Statorové cívky na plné napětí jsou tehdy, pokud je mechanický odpor na hřídeli takový, že se neroztočí. Při takovým proudu stator vždy dříve či později odejde. Univerzální motor je motor sériový. Závit na krátko na rotoru hází na komutátoru zelený výboje přes obvod. Většina závad je vždy v rotorech, proud statorem je omezován rotujícím rotorem. Závady statoru jsou typu uhnilý přívod, nebo odbočka ( šlehače). Pokud je někdo takový prase, že nechává vrtačku běžet na plný výkon tak, že se skoro netočí, tak se nemůže divit, že mu shoří i stator. Univerzální motor jde zapojit na stejnosměrný proud o malém napětí, většinou stačí i 12V. Na sériovém odporu, neboli bočníku můžes snímat průběh osciloskopem - to pro fajnšmekry. Ostatním postačí regulovatelný zdroj a ampérmetr a při rozběhu od okamžiku roztočení přibržďovat rukou - platí pouze pro zkoušku rozběhu z regulovanýho stejnosměrnýho zdroje do 30V.
No zkusil jsem prubnout funkcni stator, je to uplne identicky jako u nefunkcniho
motoru, pokud by se to melo zkouset na 230VAC, v serii tak by indukcnost musela byt
aspon o rad vyssi! I=U/2pifL, nebo jak se to ucilo ve skole...
Pokud tedy otocim stator vuci rotoru o 180 stupnu, protoze to jinak na upevnovaci
srouby nejde, tak motor sice roztocim na 120VAC, ale za chbilku me shori nadproudem...
Je teda ta kotva prorazena na plechy? Kdyz mezi lamelou neni nic ohmetrem
blbe a komutator vubec nehori!?? Jak jsem stator otocil vuci rotoru, tak pri
stejnosmernem napajeni se motor nebrzdi a na 30VDC ma snahu se otocit, ale
proud uz leze na 3A!
motoru, pokud by se to melo zkouset na 230VAC, v serii tak by indukcnost musela byt
aspon o rad vyssi! I=U/2pifL, nebo jak se to ucilo ve skole...
Pokud tedy otocim stator vuci rotoru o 180 stupnu, protoze to jinak na upevnovaci
srouby nejde, tak motor sice roztocim na 120VAC, ale za chbilku me shori nadproudem...
Je teda ta kotva prorazena na plechy? Kdyz mezi lamelou neni nic ohmetrem
blbe a komutator vubec nehori!?? Jak jsem stator otocil vuci rotoru, tak pri
stejnosmernem napajeni se motor nebrzdi a na 30VDC ma snahu se otocit, ale
proud uz leze na 3A!