Kompozitní video ze ZX Spectrum úrovně signálu
Moderátor: Moderátoři
- forbidden
- Příspěvky: 8808
- Registrován: 14 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Brno (JN89GF)
- Kontaktovat uživatele:
Kompozitní video ze ZX Spectrum úrovně signálu
Mám ze Spektra vyvedenej kompozitní videosignál. Většinou to všude funguje, ale na jednom monitoru se nechytne, přitom třeba z kamery tam kompozitní video jede. Může to být úrovněma? Na nezatíženým výstupu je cca 1,1 Vpp, na zatíženým (75 Ω) klesne na cca 650 mVpp.
Videosignál je oddělenej kondem, protože přímo ze Spektra má DC offset asi 3 V, což se mi moc nelíbí. Můžu kdyžtak zařadit na výstup jednotranzistorovej zesilovač, kdyby byla šance, že to pomůže.
Díky za rady.
Videosignál je oddělenej kondem, protože přímo ze Spektra má DC offset asi 3 V, což se mi moc nelíbí. Můžu kdyžtak zařadit na výstup jednotranzistorovej zesilovač, kdyby byla šance, že to pomůže.
Díky za rady.
Dohodnutá úroveň kompozitního signálu video je 1V špička-špička na vstupu s impedancí 75 Ω.
A jak by mělo propojení vypadat, najdeš tady na straně 4.
A jak by mělo propojení vypadat, najdeš tady na straně 4.
- forbidden
- Příspěvky: 8808
- Registrován: 14 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Brno (JN89GF)
- Kontaktovat uživatele:
Uvidíme, zkoušel jsem zatím bezúspěšně trochu ladit výstupní zesilovač přímo ve Spektru. Zmenšil jsem odpor R52, nezatížený se to zvedlo, ale po zatížení to spadlo na stejnou úroveň, jako předtím. Taky jsem zjistil, že ty nepěkný zákmity jsou tam až za zesilovačem TR1. Než jsem koukal do té specifikace, tak jsem myslel, že ty zákmity jsou nějaký data.
To tam má být. To je burst, synchronizace PALu
Jinak moc nechápu to, proč by neměl signál po zatížení reagovat na změnu zisku T1 změnou odporu v emitoru. To by se stát nemělo. Abys nezměnil ss poměry, můžeš ten emitorový odpor překlenout sériovou RC kombinací, abys zvedal jen střídavé zesílení. Třeba 2k7 + 22uF. Ale je potřeba to hlídat osciloskopem, aby to nešlo v kolektoru do limitace - napájecí napětí je malé.
Jinak moc nechápu to, proč by neměl signál po zatížení reagovat na změnu zisku T1 změnou odporu v emitoru. To by se stát nemělo. Abys nezměnil ss poměry, můžeš ten emitorový odpor překlenout sériovou RC kombinací, abys zvedal jen střídavé zesílení. Třeba 2k7 + 22uF. Ale je potřeba to hlídat osciloskopem, aby to nešlo v kolektoru do limitace - napájecí napětí je malé.
- forbidden
- Příspěvky: 8808
- Registrován: 14 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Brno (JN89GF)
- Kontaktovat uživatele:
Tak to jsem rád, že to tam má být. RC článek zkusím, zatím jsem tam měl místo 2,2 k 1,5 k. Nic to ještě neořezávalo, ale ten emitorovej sledovač na konci to stejně nestíhal a spadlo to.
JJ, mám Issue 3, je to na DPS i na schémateu, ale některý hodnoty stejně nesedí, viz. ten C65, osazenej je elyt 22 µ.
JJ, mám Issue 3, je to na DPS i na schémateu, ale některý hodnoty stejně nesedí, viz. ten C65, osazenej je elyt 22 µ.
O to by snad ani nešlo: na zvednutí amplitudy videosignálu by stačilo přemostit R52 sériovým RC členem 3k3 + 22 µ, ale tím se zesílí jen jasová složka.
Nosná barvy (to je ten burst, co mu říkáš "zákmity") zůstane v původní amplitudě, protože se na jasový signál superponuje až na bázi TR2. Ve výsledku se proto může stát, že ho dekodér PAL vyhodnotí jako příliš slabý a vypne barvu. Obrázek budeš mít pěkný, ale barva občas problikne.
Jo, ten C65 je zbytečně vyměněný za větší: na to, aby přes něj v pohodě prošla nosná barvy 4,43 MHz, úplně stačí těch 100 n, co tam byly (a i těch 100 n je skoro zbytečně moc). Naopak tím, že je jasový signál zatížený pinem 13 LM1889 (elektrolytem 22µ projde bez keců od nejnižších kmitočtů), sis mohl snížit amplitudu jasové složky.
Napřed vrať R47, R48, R49 a C65 na původní hodnoty, tedy, jestli jsi je už měnil.
A pak, abys zesílil kompletní kompozitní signál, tedy jasový i s PAL složkou, použij jednoduchý neinvertující zesilovač se ziskem kolem 5 dB. Ale až na kontaktu 15A VIDEO, tam jsou jas i chroma smíchané v použitelném poměru.
Dal bych za to jednoduchý zesilovač s rychlou diodou na upínání na vrcholky synchronizačních impulsů (aby pracovní bod moc necestoval s průměrným jasovým obsahem obrazu) a teprve v něm bych si hrál s odpory.
Nosná barvy (to je ten burst, co mu říkáš "zákmity") zůstane v původní amplitudě, protože se na jasový signál superponuje až na bázi TR2. Ve výsledku se proto může stát, že ho dekodér PAL vyhodnotí jako příliš slabý a vypne barvu. Obrázek budeš mít pěkný, ale barva občas problikne.
Jo, ten C65 je zbytečně vyměněný za větší: na to, aby přes něj v pohodě prošla nosná barvy 4,43 MHz, úplně stačí těch 100 n, co tam byly (a i těch 100 n je skoro zbytečně moc). Naopak tím, že je jasový signál zatížený pinem 13 LM1889 (elektrolytem 22µ projde bez keců od nejnižších kmitočtů), sis mohl snížit amplitudu jasové složky.
Napřed vrať R47, R48, R49 a C65 na původní hodnoty, tedy, jestli jsi je už měnil.
A pak, abys zesílil kompletní kompozitní signál, tedy jasový i s PAL složkou, použij jednoduchý neinvertující zesilovač se ziskem kolem 5 dB. Ale až na kontaktu 15A VIDEO, tam jsou jas i chroma smíchané v použitelném poměru.
Dal bych za to jednoduchý zesilovač s rychlou diodou na upínání na vrcholky synchronizačních impulsů (aby pracovní bod moc necestoval s průměrným jasovým obsahem obrazu) a teprve v něm bych si hrál s odpory.
Naposledy upravil(a) Hill dne 09 úno 2022, 22:28, celkem upraveno 1 x.
- PotPalo
- Příspěvky: 4566
- Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
- Bydliště: BA-Petržalka :(
- Kontaktovat uživatele:
Obrátil by som pozornosť na monitor. Čo je to zač, niečo modernejšie? Nieje možné, že to už tento signál nevie spracovať? Bežný PAL má párne a nepárne polsnímky (prekladanie), toto má iba jeden typ, teda bez prekladania. Už som videl zariadenie, ktoré toto nevedelo zobraziť, zamrzlo na prvej snímke po pripojení a následne sa obraz stratil.
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.