PWM spínač do auta - 20A, jaký poradíte?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PWM spínač do auta - 20A, jaký poradíte?

#1 Příspěvek od EKKAR »

Kamarád na mě vybafnul, že by potřeboval do staršího auťáku zregulovat pomocí PWm přídavnej pohon s příkonem cca 200W, ale kvůli instalaci s už ukostřeným jedním přívodem potřebuje, aby regulátor spínal "proti plusu" = aby zátěž byla mezi regulátorem a společným záporným pólem. Všecky hotový moduly a stavebnice na trhu, který jsem pro podobnej zatěžovací proud (20A+) a napětí (+5V - +36V) viděl, mají regulační trand(y) zapojenej mezi zátěž a zem = zátěž je trvale jedním koncem připojená na kladnej přívod.
Základní oscilátor s dvěma OZ nebo s NE555 a s FETem si já sbastlím levou zadní, ale u kámoše si nejsem vůbec jistej. Prostě bych PRO NĚJ jako pro skoro laika potřeboval poradit PWM modul, pokud možno dostupnej tady v Českocourkovsku, kterej by dokázal regulovat 200-300W trvale ukostřenou zátěž v autě (Unap 12-14,5V), nebo aspoň jakej byste na to použili MOSFET (klidně i 3-4 v paralelu) ???
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kovar
Příspěvky: 1687
Registrován: 03 říj 2010, 02:00
Bydliště: Letohrad (Východní Čechy)

#2 Příspěvek od kovar »

K čemu to přesně potřebuje?
Dej nějaké přibližné schéma jak to má fungovat.
Lepší vrabec v hrsti nežli blechy v srsti.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Potřebuje mít 2 stupně rychlosti točení motorku s odběrem špičkově 20-25A, trvale 12-13A, kterej je napájenej z autosítě, tzn. 12V v klidu, 14,5V za chodu motoru. Má to trvale vestavěný ve starším autě, motorek má jeden pól ukostřenej. A nechce to řešit předřadným odporem, jako to má třeba klasickej ventilátor topení, tudíž chce PWM. Případný rušení mu nevadí. Stávající regulátor, koupenej před cca 20 lety jako modul, odešel kvůli zatečení vody do věčnejch lovišť a jemu se to nechce spravovat, chce novej. Má tam už zastavěnej přepínač, kterej může připojit jak potřebuje - 2 polohy, jeden společnej vývod, nic není ukostřený nabo na +, vývody zvlášť. Ten chce zachovat, aby si nemusel zvykat na novoty = je mu přes 70.

Naprostá většina regulátorů, který jsme našli jako hotovej výrobek a s parametrama splňujícíma hlavně ty požadavky na proud (aby to nemusel sám vyrábět, ale jen objednal/koupil a namontoval) se zapojuje tak, že jsou mezi zátěží a záporným pólem, tzn. že používají jako hlavní spínač bipolár NPN, respektive N-FET = součástku otevíranou přivedením kladnýho potenciálu na řídící elektrodu proti uzemněný společný elektrodě. On vzhledem k už existujícímu trvalýmu ukostření jednoho pólu motorku "na mínus" (a nemožnosti to změnit) potřebuje regulátor takovej, kterej používá spínací součástku zapojenou v přívodu kladnýho napětí = bipolár PNP, resp. P-FET = součástku otevíranou spojením řídící elektrody se zápornou polaritou/kostrou. A nechce to kupovat z Alíka a podobnejch í-šop někde v Číně.

Proto se ptám, jestli už někdo neřešil podobnej problém = najít V TUZEMSKU DOSTUPNEJ modul regulátoru DC, napájenej z autobaterie a zařaditelnej do + přívodu k zátěži = aby měl regulátor společnou zem se zátěží, ne kladný napájení, nebo aspoň typ dostupnýho P-FETu, kterým by se dal podobnej proud trvale spínat. Mně se povedlo najít podobnej regulátor hotovej jen na špičkovej proud 2A/trvale 1A v SMD provedení, všecky ostatní jsou pozapojovaný jak jsem popsal vejš. V tom jeho dosavadním regulátoru měl IRF5210 a stěžoval si, že poměrně dost topí = chce to něco s menším RDSON, klidně i vícero paralelně.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Dikobraz
Příspěvky: 910
Registrován: 17 říj 2004, 02:00
Bydliště: Ostrava

#4 Příspěvek od Dikobraz »


Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

No, to je právě jeden z těch, co jsem našel - a kterej nevyhovuje. Když se totiž podíváš na druhej přiloženej obrázek https://www.hadex.cz/img/zbozi/m456e_1.jpg , tak podle obrazce DPS zjistíš, že spínací tranzistory jsou zapojený mezi motorek a zápornej pól napájení - a to je právě to, co JE PRO TOHO KAMARÁDA NEPOUŽITELNÝ - ON POTŘEBUJE REGULOVAT UŽ UKOSTŘENOU ZÁTĚŽ ...

V principu si to představ, že chceš regulovat nějaký světlo v autě - který má už z výroby ukostřenou žárovku a je ovládaný spínaným napětím +12V přes pojistku od baterky. A ty chceš mít možnost ho přepnout z plnýho svitu na poloviční a tu polovičku uregulovat s co nejmenší ztrátou - a zároveň nechceš předrátovávat stávající instalaci v autě. Takže ti nezbejvá, než za původní spínač dát přepínač a impulsní regec, kterej stačí PWM, protože nepotřebuješ měnit napětí. Jenomže všecko co jsem našel na trhu v tuzemsku a s nějakou rozumnou dostupností jsou regulátory, který se zapojujou mezi zátěž a kostru ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#6 Příspěvek od petrfilipi »

Poměrně velká diskuse k tomuto tématu je třeba zde nebo zde nebo zde.

PF

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

No, na ten IRF4905 (P-channel MOSFET) už jsme přišli taky ... Prostě bude se bastlit, nedá se svítit.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od ZdenekHQ »

Ty budiče bývají symetrický, takže by to šlo vyměnit za P-FETy při zachování DPS, aby to mělo nějakou tu štábní kulturu.

Jen by "emitory" FETů byly zapojený vzduchem ke společnému + s budičem.

Ale bez znalosti schematu je to jen odhad, co tam vlastně je a co s tím.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

No, je víceméně rozhodnuto, budič bude 555, výkonovej stupeň bude 2x IRF4905 v paralelu, teď ještě dořešíme, jestli se bude měnit symetricky střída při zachovaným stálým kmitočtu, nebo jestli se zachová stejně dlouhej impuls a při regulaci se bude měnit jen dýlka mezery (a tím i kmitočet) = jaký bude konkrétní zapojení kolem toho časovače.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“