Oscilační ventilátor se netočí
Moderátor: Moderátoři
Oscilační ventilátor se netočí
Zdravím,
přestal se mi točit ventilátor. Občas se rozjede, jakoby tam byl slabší kontakt. Rozebral jsem ho a proud jde jen k hnedemu dratku, at uz je zapnuty nebo neni. Věděl by mě někdo nasměrovat na co se zaměřit a jak to opravit?
přestal se mi točit ventilátor. Občas se rozjede, jakoby tam byl slabší kontakt. Rozebral jsem ho a proud jde jen k hnedemu dratku, at uz je zapnuty nebo neni. Věděl by mě někdo nasměrovat na co se zaměřit a jak to opravit?
Já jeden takový vyhazoval loni do elektroodpadu.
Po delší době nečinnosti se nechtěl rozeběhnout.
Problém byl v ložisku hřídele, bylo z nějakého prapodivného kovu a když se ventilátor déle netočil, ložisko částečně zatuhlo.
Párkrát jsem to rozebral, vyčistil, namázl vazelínou na ložiska, ale situace se opakovala.
Tak jsem to nevydržel a ventilátor letěl.
Zkus to zapnout a trochu šťouchni do vrtule, jestli se neroztočí.
Po delší době nečinnosti se nechtěl rozeběhnout.
Problém byl v ložisku hřídele, bylo z nějakého prapodivného kovu a když se ventilátor déle netočil, ložisko částečně zatuhlo.
Párkrát jsem to rozebral, vyčistil, namázl vazelínou na ložiska, ale situace se opakovala.
Tak jsem to nevydržel a ventilátor letěl.
Zkus to zapnout a trochu šťouchni do vrtule, jestli se neroztočí.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Vůbec se to nehne, ani to nevydává žádnej zvuk. Nemůže to být v elektrice?Michal22 píše:Já jeden takový vyhazoval loni do elektroodpadu.
Po delší době nečinnosti se nechtěl rozeběhnout.
Problém byl v ložisku hřídele, bylo z nějakého prapodivného kovu a když se ventilátor déle netočil, ložisko částečně zatuhlo.
Párkrát jsem to rozebral, vyčistil, namázl vazelínou na ložiska, ale situace se opakovala.
Tak jsem to nevydržel a ventilátor letěl.
Zkus to zapnout a trochu šťouchni do vrtule, jestli se neroztočí.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
To je ale "pokecu" kolem indukčního motoru - asynchronní motor s kotvou na krátko z rozběhovýma závitama na krátko. Takže popořadě: pokud má větrák víc rychlostí, děje se to odbočkama na statoru. Změř ohmicky odpor statorového vinutí postupně s odbočkama. Hýbání ventilátoru dělá stejně šnek na opačným konci rotoru, než je vrtule. Tým tahacím nesmyslem se na šneka přitiskne zubatý kolo kývacího mechanizmu. Ten je potřeba vyčistit a namazat vazelinou. Rotor motoru můžeš demontovat, vyčistit hřídele a znovu namazat kluzný pouzdra olejem. Pokud je použit rozběhový kond, tak jej po vyjmutí změř - kapacitně. Pak motorek musí přece fungovat.
Díky za radu. Kdyby to bylo tak jednoduché i pro tazatele, tak by takových otázek nebylo potřeba. Kařdý holt jsme kovaný v něčem jiném.Artaban001 píše:To je ale "pokecu" kolem indukčního motoru - asynchronní motor s kotvou na krátko z rozběhovýma závitama na krátko. Takže popořadě: pokud má větrák víc rychlostí, děje se to odbočkama na statoru. Změř ohmicky odpor statorového vinutí postupně s odbočkama. Hýbání ventilátoru dělá stejně šnek na opačným konci rotoru, než je vrtule. Tým tahacím nesmyslem se na šneka přitiskne zubatý kolo kývacího mechanizmu. Ten je potřeba vyčistit a namazat vazelinou. Rotor motoru můžeš demontovat, vyčistit hřídele a znovu namazat kluzný pouzdra olejem. Pokud je použit rozběhový kond, tak jej po vyjmutí změř - kapacitně. Pak motorek musí přece fungovat.
Odpor si nezmerim, ale zkusím rozebrat a promazat dle popisu. Zdá se mi ale, že motor nefunguje ani elektricky. Nevidím u nej snahu, aby se tocil, že by jen drhnul. Bohužel nevím co by na něm elektricky mohlo být špatně a jak to opravit. I bych si koupil nový, ale nejsem si jist jaký (tenhle měl být docela kvalitní). Je to už podruhé co mi větrák přestal fungovat, poprvé jsem ho opravil v rámci reklamace.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Ahoj. Jestli to ještě řešíš
Podle úvodní fotky máš ve větráku stejný motorek, jako je ve ventilátoru mikrovlnky. Na statoru máš jediné vinutí, rotor je kus železa z hliníkovou klecí a ohledně použití v stolním oscilačním ventilátoru je hřídel vyvedena z obou stran - z jedné strany klasicky na vrtuli a z druhé je šnek, který pohání klikový mechanizmus. kolo, co do něj "zapadá" je vytahovací pomocí knoflíku - vytažením se rozpojí pohon a šnek se točí naprázdno. Rozběh motoru je řešen měděnýma smyčkama na statoru - proto se tomu říká motor ze stíněnými póly - změny magnetického pole se pod měděným "zkratovaným" vinutím zpožďuje oproti okolí a tím vzniká primitívní točivé pole, která roztočí rotor.
Pokud by takový motor měl mít víc rychlostí, jde to řešit jedině tak, že se na stator navine víc mědi, než je nutné a tím se sníží proud - motor má nižší výkon a vrtule jej víc brzdí. Takže jsou tam odbočky na přepínač - který jde brzo srát. Zadřený, zablokovaný motorek tohoto typu jde poznat podle slabého bzučení, které zní jako transformátor, navíc při pokusu o roztočení vrtule rukou poznáš, že je třeba aplikovat mazivo. Pokud motor nevydá ani hlásku, tak je buď vadný přívod, přepínač, nebo společný vývod na motoru, kterým začíná vinutí. Při výskytu běžného multimetru v domácnosti a znalosti jeho použití (jak se měří elektrický odpor) je záležitost nalezení závady na tomhle spotřebiči otázkou půl hodinky.
Multimetr - i za pár stokorun, by měl patřit mezi povinnou minimální výbavu domácnosti spolu s běžným nářadím.
Podle úvodní fotky máš ve větráku stejný motorek, jako je ve ventilátoru mikrovlnky. Na statoru máš jediné vinutí, rotor je kus železa z hliníkovou klecí a ohledně použití v stolním oscilačním ventilátoru je hřídel vyvedena z obou stran - z jedné strany klasicky na vrtuli a z druhé je šnek, který pohání klikový mechanizmus. kolo, co do něj "zapadá" je vytahovací pomocí knoflíku - vytažením se rozpojí pohon a šnek se točí naprázdno. Rozběh motoru je řešen měděnýma smyčkama na statoru - proto se tomu říká motor ze stíněnými póly - změny magnetického pole se pod měděným "zkratovaným" vinutím zpožďuje oproti okolí a tím vzniká primitívní točivé pole, která roztočí rotor.
Pokud by takový motor měl mít víc rychlostí, jde to řešit jedině tak, že se na stator navine víc mědi, než je nutné a tím se sníží proud - motor má nižší výkon a vrtule jej víc brzdí. Takže jsou tam odbočky na přepínač - který jde brzo srát. Zadřený, zablokovaný motorek tohoto typu jde poznat podle slabého bzučení, které zní jako transformátor, navíc při pokusu o roztočení vrtule rukou poznáš, že je třeba aplikovat mazivo. Pokud motor nevydá ani hlásku, tak je buď vadný přívod, přepínač, nebo společný vývod na motoru, kterým začíná vinutí. Při výskytu běžného multimetru v domácnosti a znalosti jeho použití (jak se měří elektrický odpor) je záležitost nalezení závady na tomhle spotřebiči otázkou půl hodinky.
Multimetr - i za pár stokorun, by měl patřit mezi povinnou minimální výbavu domácnosti spolu s běžným nářadím.