Jak ověřit pneuměřič.

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

Jak ověřit pneuměřič.

#1 Příspěvek od mi-ro »

Je nějaká jednoduchá, osvědčená a spolehlivá metoda jak ověřit-zkalibrovat pneuměřič? Teda kromě nahuštění a srovnání na Benzině. Mám tři kusy a rozdíl až 1 atm.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#2 Příspěvek od samec »


Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#3 Příspěvek od Michal22 »

Když jsem potřeboval ověřit dva pneumerice, tak jsem je dal kamarádovi, který tehdy dělal v pneuservise. Vrátil mě oba s tím, že jsou na prd 😁
Jeden přesměroval nahoru, druhý dolů.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#4 Příspěvek od mi-ro »

To Samec, jsem nějak nepochopil. Nepotřebuju nic kupovat. Už mám tři. Potřebuju ověřit správnost měření.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#5 Příspěvek od pepik9 »

1 , 2 .

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#6 Příspěvek od Ondra2 »

No trochu použitelnější metoda než posílat pneuměric na přezkoušení za tisícinásobek jeho ceny je třeba změřit tlak v butanové flašce o známé teplotě. Stačí z plotýnky sundat hrušku, nasadit kus hadičky s ventilkem odřezaným že staré duše .

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#7 Příspěvek od rnbw »

Da sa to vobec nejako nastavit, ked neukazuje spravne? Raz som skumal nastavec s manometrom na fukanie pneumatik ku kompresoru a nic som tam neobjavil.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#8 Příspěvek od mi-ro »

Ty obyčejné, do 200,- asi kalibrovat nejdou. Jsou zapertlený. Mě by jen stačilo, kdybych věděl že kecá např. o 0,4 nahoru.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#9 Příspěvek od samec »

mi-ro píše:To Samec, jsem nějak nepochopil. Nepotřebuju nic kupovat. Už mám tři. Potřebuju ověřit správnost měření.
Som myslel, že máš tie inteligentné bezdrôtové z kolies, čo za jazdy posielajú dáta do palubného počítača.

Nuž ale s hentými budíkmi je to rovnaké, ako keby si mal napríklad tri voltmetre. Jednoducho potrebuješ jeden presný, s ktorým ich porovnáš.

Alebo na to môžeš ísť fyzikálne cez silu na plochu... Zmeráš priemer piestu pumpičky, zaťažíš závažím známej hmotnosti a z toho spočítaš tlak. Ten istý tlak ti musí ukázať manometer pripojený k pumpičke. ±presnosť mernia a metódy.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#10 Příspěvek od Bernard »

Nějaký jednoduchý domácí experiment by mohl vycházet ze stavové rovnice ideálního plynu:
p·V/T = konst;

Na pokus se hodí expanzní nádobka nejlépe bez membrány (nebo s protrhnutou), odspodu ventil a přívod vody s dostatečným tlakem, nahoře připojení tlakoměru. Objem nádobky Vn se zjistí naplněním vodou a jejím vylití do nějaké kalibrované nádoby, případně zvážením. Zjistí se aktuální hodnota atmosférického tlaku p₁. A teď:

1. Na prázdné nádobě se uzavře vodní ventil, nahoře se připojí tlakoměr.

2. Pomalu se napouští voda až do dosáhnutí žádaného tlaku, třeba 2 Bary, a přívod vody se zastaví.

3. Počká se na ustálení teploty, třeba 1 hod., odečte se hodnota tlaku p₂.

4. Odpojí se tlakoměr, přívod vody se nahradí odvodem do kalibrované nádoby a změří se objem vody Vv zúčastněné v pokusu.

Podle té stavové rovnice je
p₁·Vn/T₁ = p₂·(Vn - Vv)/T₂

Za předpokladu, že teploty na počátku T₁ a na konci T₂ jsou stejné (kdyby ne, je třeba je měřit a do vzorce dosadit), se dostaneme do finále:
p₂ = p₁/(1 - Vv/Vn) ;

Tlakoměr by měl ukázat hodnotu p₂ - p₁, pokud se ovšem nepletu.

Uživatelský avatar
passion
Příspěvky: 890
Registrován: 22 črc 2005, 02:00
Bydliště: Žilina

#11 Příspěvek od passion »

Nemáš známeho na železnici? Tam sa overujú tlakomery na lokomotívach v určitých periódach pravidelne.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#12 Příspěvek od samec »

Bernard píše:p₂ = p₁/(1 - Vv/Vn) ;
Odkiaľ je Vn ? :|

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#13 Příspěvek od tomasjedno »

Bernard píše:Podle té stavové rovnice je
p₁·Vn/T₁ = p₂·(Vn - Vv)/T₂
Snad jen zdůraznit, že p₁ i p₂ jsou tlaky absolutní, a že p₁ je třeba zjistit nekorigovaný na hladinu moře (pro Kolín 220 m/m dělá ta korekce asi 2,8 kPa).

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#14 Příspěvek od Celeron »

tomasjedno píše: (pro Kolín 220 m/m dělá ta korekce asi 2,8 kPa).
Problém je, že Mi-ro bydlí skoro 30 km daleko od Kolína. :D

Divím se, že tu někdo nenapsal, že manometry jako všechny ručkový měřáky mají vyznačený třídy přesnosti. Tak to prostě porovnej s něčím s třídou 1,6% což jsou ještě celkem levný slušně přesný manometry. Ten měřák, co máš je určitě třída 2,5% ale spíš mnohem horší. Pokud nemá přesnost na konci stupnice vyznačenou, bude to 5% nebo i hůř.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#15 Příspěvek od tomasjedno »

Celeron píše:
tomasjedno píše: (pro Kolín 220 m/m dělá ta korekce asi 2,8 kPa).
Problém je, že Mi-ro bydlí skoro 30 km daleko od Kolína. :D
No tak si asi bude muset tu svou nadmořskou výšku zjistit :D

Odpovědět

Zpět na „Poradna“