Vnější kotelna
Moderátor: Moderátoři
Vnější kotelna
Chtěl bych si ve zděné kůlně umístěné asi 10 m od domu vybudovat odloučenou kotelnu, protože kotel na TP máme teď provizorně na chodbě, což už nechceme, a v nevhodně řešeném sklepě se kotelna udělat nedá.
V kotelně by měl být automatický kotel na uhlí/pelety, o výkonu max 30 kW.
Víte, jaké trubky použít ve vodním přívodu k domu, jak je v zemi izolovat, aby ta izolace nenasákla zemní vlhkostí? V jaké hloubce je vést? Jak zajistit možnost odvodnění trubek v případě odstávky? Trubky v zemi budou tvořit nejnižší část topné soustavy, takže předpokládám, že v podlaze kůlny budu muset udělat otevřenou prohlubeň, kde budou trubky přístupné ve svém nejnižším bodě, a tam vypouštěcí ventil.
Další otázkou je komín - jak zhruba by měl být vysoký a jak světlý? Z jakého materiálu je nejlepší jej v dnešní době postavit?
Vím, že při neznalosti konkrétní situace nemůže ani expert vyslovit přesná čísla a údaje, ale jde mi spíš o získání orientační předběžné znalosti, jaký směrem se orientovat, na co se připravit, na co si dát pozor atd...
Za odpovědi předem děkuji.
V kotelně by měl být automatický kotel na uhlí/pelety, o výkonu max 30 kW.
Víte, jaké trubky použít ve vodním přívodu k domu, jak je v zemi izolovat, aby ta izolace nenasákla zemní vlhkostí? V jaké hloubce je vést? Jak zajistit možnost odvodnění trubek v případě odstávky? Trubky v zemi budou tvořit nejnižší část topné soustavy, takže předpokládám, že v podlaze kůlny budu muset udělat otevřenou prohlubeň, kde budou trubky přístupné ve svém nejnižším bodě, a tam vypouštěcí ventil.
Další otázkou je komín - jak zhruba by měl být vysoký a jak světlý? Z jakého materiálu je nejlepší jej v dnešní době postavit?
Vím, že při neznalosti konkrétní situace nemůže ani expert vyslovit přesná čísla a údaje, ale jde mi spíš o získání orientační předběžné znalosti, jaký směrem se orientovat, na co se připravit, na co si dát pozor atd...
Za odpovědi předem děkuji.
ako najvhodnejšie potrubie na uloženie do zeme je PUR predizolovaná oceľová rúra s HDPE plášťom. V najnižšom bode umiestniť vypúšťacie ventily, ideálne vretenové alebo šupatkové, nie guľáky. Čo sa týka komína, teraz sú dostupné montované komíny typu Schied... , potrebnú výšku ti povedať nevieme, závisí od typu strechy a veterných pomerov. Vo všeobecnosti, komín musí výškovo presahovať hornú hranu strechy. Požadovanú svetlosť komína a minimálny ťah doporučuje výrobca kotla v technických parametroch.
Viz výše plný souhlas, kohouty použij s vyměnitelnými vršky, proto ne kuláky. Pokud nechceš přímo potrubí do země, můžeš použít obyč. trubky navléknuté do mirelonu a to celé strčené do chráničky, nebo kanalizační trubky, 10 m není zase tak moc a sestava se dá zvládnout nastrčit i pak s tím celým manipulovat. Mělo by to být v nezámrzné hloubce, takže min. 80 cm.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
To jsou spíše dotazy na projektanta, který tu kotelnu bude kompletně řešit.
Orientačně:
V současné době se používá tzv. předizolované potrubí, které se ukládá do pískového lože ve výkopu, tak aby vrchní okraj (povrch), byl asi 70 cm pod povrchem (zemí). Je to trubka (ocel, plast), souose vložená do krycí polyetylenové (PE) roury a prostor mezi nimi je vypěněn polyuratanovou pěnou. Tepelná izolace je tedy chráněna vnějším pláštěm (PE rourou) před poškozením i před navlhnutím, dokonce může být podmáčené zemině. U malých průměrů můžou být i dvě trubky v jedné PE rouře.
Pro další technické info si v googlu najděte třeba stránky fy: Fintherm, Uponor, Hart-pipe…
V případě tepelného výkonu kotle 30 kW, při předpokládaném provozním teplotním rozdílu 15 K, a rychlosti proudění topné vody v trubkách 1,0 m/s, bohatě stačí světlost trubek 25 mm.
Komín:
Ten by měl mít výšku alespoň 5m. S provedením a parametry poradí kominík.
Orientačně:
V současné době se používá tzv. předizolované potrubí, které se ukládá do pískového lože ve výkopu, tak aby vrchní okraj (povrch), byl asi 70 cm pod povrchem (zemí). Je to trubka (ocel, plast), souose vložená do krycí polyetylenové (PE) roury a prostor mezi nimi je vypěněn polyuratanovou pěnou. Tepelná izolace je tedy chráněna vnějším pláštěm (PE rourou) před poškozením i před navlhnutím, dokonce může být podmáčené zemině. U malých průměrů můžou být i dvě trubky v jedné PE rouře.
Pro další technické info si v googlu najděte třeba stránky fy: Fintherm, Uponor, Hart-pipe…
V případě tepelného výkonu kotle 30 kW, při předpokládaném provozním teplotním rozdílu 15 K, a rychlosti proudění topné vody v trubkách 1,0 m/s, bohatě stačí světlost trubek 25 mm.
Komín:
Ten by měl mít výšku alespoň 5m. S provedením a parametry poradí kominík.
Jo, mirelon. To je super rada. Stačí jedno přetopení kotle a je po izolaci. Pokud to dotyčný nechce kopat víc než jednou, tak rozhodně to chce něco odolnějšího.
Ad komín) po čtení dlouhých diskusí o tom, jak nerez komín není vhodný na dřevo jsem pořídil Shiedel uni advanced. Popravdě, sice ty komíny dělají 50 let, ale z toho, co dodali nebylo možný ten komín postavit (nepřeháním). Ale s nějakou improvizací jsem to zvládnul. Ten materiál vnitřní vložky je boží, s těma šamotovýma válečkama se to nedá srovnat. Tohle jsou lisovaný trubky délky 1m s opravdovým hrdlem. Už ho mám tak 6 let a žádnej problém. I revizák říkal, že takhle pěkně postavený komín dlouho neviděl. To je tak, když to člověk dělá pro sebe![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ad komín) po čtení dlouhých diskusí o tom, jak nerez komín není vhodný na dřevo jsem pořídil Shiedel uni advanced. Popravdě, sice ty komíny dělají 50 let, ale z toho, co dodali nebylo možný ten komín postavit (nepřeháním). Ale s nějakou improvizací jsem to zvládnul. Ten materiál vnitřní vložky je boží, s těma šamotovýma válečkama se to nedá srovnat. Tohle jsou lisovaný trubky délky 1m s opravdovým hrdlem. Už ho mám tak 6 let a žádnej problém. I revizák říkal, že takhle pěkně postavený komín dlouho neviděl. To je tak, když to člověk dělá pro sebe
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- LojzaFernet
- Příspěvky: 125
- Registrován: 14 led 2017, 01:00
- Bydliště: Brno jako Brno
Pokud jde pouze o topné zařízení, pak bych asi uvažoval jiné řešení, kdy venku neřeším zamrznutí potrubí ale jen tepelné ztráty, což je značně jednodušší a navíc to nenapáchá tolik problémů při nějakém kiksu, je možných víc variant, například:
- buď celý systém naplnit glykolem (rozhodnout jestli ethylenglykol nebo propylenglykol dle podmínek a stávajících rozvodů), cena dle objemu rozvodů
- oddělit primární okruh naplněný glykolem nebo jinou variantou teplonosných kapalin a v domě instalovat třeba u stropu malý výměník a oběhové čerpadlo. Což je velice elegantní a navícto umožňuje snadno dopojit třeba i soláry bez velkýh změn rozvodů, tam je ale potřeba vysoká teplota varu, což třeba některé glykoly zase splňují.
Je víc variant, ale to není na tento prostor a hlavně by to chtělo lépe znát parametry celého systému
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
- buď celý systém naplnit glykolem (rozhodnout jestli ethylenglykol nebo propylenglykol dle podmínek a stávajících rozvodů), cena dle objemu rozvodů
- oddělit primární okruh naplněný glykolem nebo jinou variantou teplonosných kapalin a v domě instalovat třeba u stropu malý výměník a oběhové čerpadlo. Což je velice elegantní a navícto umožňuje snadno dopojit třeba i soláry bez velkýh změn rozvodů, tam je ale potřeba vysoká teplota varu, což třeba některé glykoly zase splňují.
Je víc variant, ale to není na tento prostor a hlavně by to chtělo lépe znát parametry celého systému
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
---------------------------------------------------------------------------
Krásné a příjemné věci by se neměly odkládat, nikdy nevíš, jestli se k nim budeš moci ještě vrátit ...
Krásné a příjemné věci by se neměly odkládat, nikdy nevíš, jestli se k nim budeš moci ještě vrátit ...
LojzaFernet:
Pokud se to předizolované potrubí zakope alespoň 60 cm pod povrch, do země, není již třeba řešit jeho zamrznutí, zejména když bude kotelna v provozu. A co se týče nemrznoucích směsí, je třeba si uvědomit, že výrobci kotlů jednoznačně předepisují kvalitu kotlové vody. Nemrznoucí směsi mají jiné vlastnosti než kotlová voda. Zejména nižší tepelnou kapacitu, jinou hustotu a viskozitu značně závislou od teploty a naředění vodou. Takové řešení lze tedy realizovat jen jako tepelný meziokruh mezi kotlovým okruhem a spotřebičem, což jen zkomplikuje a prodraží původní záměr, ve kterém se o soláru nic neuvádí.
Pokud se to předizolované potrubí zakope alespoň 60 cm pod povrch, do země, není již třeba řešit jeho zamrznutí, zejména když bude kotelna v provozu. A co se týče nemrznoucích směsí, je třeba si uvědomit, že výrobci kotlů jednoznačně předepisují kvalitu kotlové vody. Nemrznoucí směsi mají jiné vlastnosti než kotlová voda. Zejména nižší tepelnou kapacitu, jinou hustotu a viskozitu značně závislou od teploty a naředění vodou. Takové řešení lze tedy realizovat jen jako tepelný meziokruh mezi kotlovým okruhem a spotřebičem, což jen zkomplikuje a prodraží původní záměr, ve kterém se o soláru nic neuvádí.
Všechny v dobré víře uvedené rady uvedené rady mají jednu velkou vadu - ve skutečnosti nejsou a ani nemohou být komplexní. Kdysi jsem si "přivydělával" projektováním nejrůznějších topných systémů a dovolím si tvrdit, že zrovna navrhované řešení není zcela ideální. Další komín k existujícímu domu není moc dobré řešení. Neznáme místo, výškové poměry, převládající směry větru v místě vzhledem k oknům v domě. Pro kotel na uhlí 30 kW bude potřeba podle tabulek dost výkonný komín. Ten ještě ke všemu bude potřeba v potřebných intervalech prokazatelně příslušnou organizací kontrolovat.
Ani sklep nemůže být dobrým řešením. Není tam zpravidla dostatečný přísun vzduchu nutného pro správné hoření a zachování komínového tahu.
Vřele doporučuji pozvat si odborníka na danou problematiku, třeba i projektanta, který ještě umí uhelné kotle a "bižuterii" kolem nich.
Nesprávně provedený systém vždy prodraží topení natolik, že cena za případný - i jednoduchý - projekt je nakonec výdělek.
Ani sklep nemůže být dobrým řešením. Není tam zpravidla dostatečný přísun vzduchu nutného pro správné hoření a zachování komínového tahu.
Vřele doporučuji pozvat si odborníka na danou problematiku, třeba i projektanta, který ještě umí uhelné kotle a "bižuterii" kolem nich.
Nesprávně provedený systém vždy prodraží topení natolik, že cena za případný - i jednoduchý - projekt je nakonec výdělek.