Šrouby na kola - mazat či ne?
Moderátor: Moderátoři
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
Šrouby na kola - mazat či ne?
Jen ze zvědavosti - kdo z vás maže šrouby na kola při výměně (pokud si ji dělá sám)? Já namažu lehce závit i lem středové díry a dosedací plochu šroubu, dotáhnu rázovým utahovákem a po týdnu zkusím pro jistotu dotáhnout znovu. Nikdy jsem s tím neměl jedinou potíž, prémií je to, že po zimě nemusím skákat po páce klíče na kola a mydlit kolo zevnitř čímkoli aby slezlo ze středu. Mažu černým tukem MOLYKA.
Mažu, ale jenom závit a středovou díru. A dotahuji momenťákem. Ne jako v pneuservisu, že to dorvou pistolí na 350Nm a pak to pro oko obejdou s momenťákem nastaveným na 110Nm. Výsledek jsou natažený šrouby/štefty, může to i kroutit kotouče. Člověk se pak až diví, jak málo vlastně kola mají být utažený. Servisuju v rodině asi 8 aut nejrůznějšího stáří, nikdy nebyl problém, dotažení po čase nekontroluji.
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Po páce skáčou idioti.
Inteligent nasadí trubku.
Ony ty namazaný šrouby mají spíš tu nevýhodu, že když je někdo při výměně kola pokladá na podlahu, tak se na ně nalepí písek a další bordel.
Jinak je asi dobrý udržovat je pořád trochu mastný, protože jak známo jsou vyrobený z materiálu kterej rezne.
To by byl zajímavej experiment, nechat jeden šroub povolenej a pak pozorovat kolik kilometrů jízdy bude trvat, než vypadne.
Možná by k tomu ani nedošlo.
Inteligent nasadí trubku.
Ony ty namazaný šrouby mají spíš tu nevýhodu, že když je někdo při výměně kola pokladá na podlahu, tak se na ně nalepí písek a další bordel.
Jinak je asi dobrý udržovat je pořád trochu mastný, protože jak známo jsou vyrobený z materiálu kterej rezne.
To by byl zajímavej experiment, nechat jeden šroub povolenej a pak pozorovat kolik kilometrů jízdy bude trvat, než vypadne.
Možná by k tomu ani nedošlo.
Naposledy upravil(a) Habesan dne 11 kvě 2022, 11:13, celkem upraveno 1 x.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
- scorpions-cz
- Příspěvky: 1760
- Registrován: 19 bře 2011, 01:00
- Bydliště: Jižní Čechy Dačicko
- PCmaniac99
- Příspěvky: 749
- Registrován: 07 úno 2008, 01:00
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
Lepší pneuservisy používají momentovou tyčku.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Na výměnu zimních kol za letní mi stačí pevný křížový klíč. S tím to povolím vždy a utáhnu taky. Ano, šrouby napřed pečlivě obalím v písku při sundání, ale potom je očistím, namažu závit (ostatní je zbytečné) a zašroubuji. A mažu nejen u kol na autě.
Mimochodem, ještě jsem neviděl kolo, kde nejde povolit normálně přitažený šroub, ale viděl jsem kola, která nešla jen tak sundat. Ale to je už věc očištění příruby, na které se kolo nasazuje a její namazání.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mimochodem, ještě jsem neviděl kolo, kde nejde povolit normálně přitažený šroub, ale viděl jsem kola, která nešla jen tak sundat. Ale to je už věc očištění příruby, na které se kolo nasazuje a její namazání.
Samozřejmě že mažu. Vždy. Nesnášim, když něčím hejbu a cítím jak se to zadírá. A taky chci kolo v budoucnu bez problémů sundat. Utahuju s rozumem a ještě nikdy se mi žádný šroub nepovolil.
Nedá mi nezareagovat na "V manuálu psali". Je to úplně stejné jako když někdo řekne "Skoč z okna".
Snad mám svou hlavu, svůj rozum a konám na vlastní odpovědnost.
Pokud "v manuálu psali" chci vědět proč a jak to teda má fungovat. Pak se mi to buď zalíbí, nebo ne.
Ovšem obecně kov pod velkým tlakem se při smýkání zadírá. Krom toho rezne, atd. Tyto skutečnosti platí bez ohledu na nějaký text. Z toho je třeba vycházet.
Ještě upřesním to "mažu vždy". Mažu vždy když je třeba. Když je maziva dost, nemažu, nebo doplním jen tam kde chybí. U šroubů kol tedy závit nemažu pokaždé, ale dosedací plochu hlavy skoro vždy.
Nedá mi nezareagovat na "V manuálu psali". Je to úplně stejné jako když někdo řekne "Skoč z okna".
Snad mám svou hlavu, svůj rozum a konám na vlastní odpovědnost.
Pokud "v manuálu psali" chci vědět proč a jak to teda má fungovat. Pak se mi to buď zalíbí, nebo ne.
Ovšem obecně kov pod velkým tlakem se při smýkání zadírá. Krom toho rezne, atd. Tyto skutečnosti platí bez ohledu na nějaký text. Z toho je třeba vycházet.
Ještě upřesním to "mažu vždy". Mažu vždy když je třeba. Když je maziva dost, nemažu, nebo doplním jen tam kde chybí. U šroubů kol tedy závit nemažu pokaždé, ale dosedací plochu hlavy skoro vždy.
Já to mažu nějakou červenou vazelínou, které mám snad 20kg a koupil jsem ji i s barákem.
Při sundávání a utahování kol se mi osvědčil elektrický rázový utahovák (Milwaukee, ale Parkside poslouží stejně), ale nedotahuju to na krev, ale jen tak, aby si kolo sedlo na kotouč, po spuštění auta na zem to podotahuju momenťakem. Měděný sprej používám jenom pod plecháče, u nich hrozí, že přireznou a pak se špatně sundávají.
Hever jsem si pořídil obyč na kolečkách ( myslím Proteco, ale "dělá" to i Parkside a podobní "výrobci" čínského šrotu), ale už jsem zvedal auto i paleťákem.
Naposledy mi výměna kol trvala cca 20 minut - začal jsem kolama v kufru a tak i skončil - občas to ale byl porod.
Při sundávání a utahování kol se mi osvědčil elektrický rázový utahovák (Milwaukee, ale Parkside poslouží stejně), ale nedotahuju to na krev, ale jen tak, aby si kolo sedlo na kotouč, po spuštění auta na zem to podotahuju momenťakem. Měděný sprej používám jenom pod plecháče, u nich hrozí, že přireznou a pak se špatně sundávají.
Hever jsem si pořídil obyč na kolečkách ( myslím Proteco, ale "dělá" to i Parkside a podobní "výrobci" čínského šrotu), ale už jsem zvedal auto i paleťákem.
Naposledy mi výměna kol trvala cca 20 minut - začal jsem kolama v kufru a tak i skončil - občas to ale byl porod.
Podobně.Hape píše:V manuálu k Fordu Transit sem se dočetl, že se kolové šrouby mazat nemají, tak je nemažu ani u osobáku. Vždy očistím dosedací plochy disku a kotouče (bubnu) a ty namažu lehce konkorem.
Nikdy nemazat, ale samozřejmě udržovat čisté. A utahovat momentovým nástrojem na předepsanou hodnotu podle manuálu. Za půl století se mi nestalo, že bych šrouby nepovolil.
Ale nikdy nejezdím opakovaně do pseudoservisů.