Šrouby na kola - mazat či ne?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

Šrouby na kola - mazat či ne?

#1 Příspěvek od jardafiala »

Jen ze zvědavosti - kdo z vás maže šrouby na kola při výměně (pokud si ji dělá sám)? Já namažu lehce závit i lem středové díry a dosedací plochu šroubu, dotáhnu rázovým utahovákem a po týdnu zkusím pro jistotu dotáhnout znovu. Nikdy jsem s tím neměl jedinou potíž, prémií je to, že po zimě nemusím skákat po páce klíče na kola a mydlit kolo zevnitř čímkoli aby slezlo ze středu. Mažu černým tukem MOLYKA.

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#2 Příspěvek od Ondra2 »

Mažu, ale jenom závit a středovou díru. A dotahuji momenťákem. Ne jako v pneuservisu, že to dorvou pistolí na 350Nm a pak to pro oko obejdou s momenťákem nastaveným na 110Nm. Výsledek jsou natažený šrouby/štefty, může to i kroutit kotouče. Člověk se pak až diví, jak málo vlastně kola mají být utažený. Servisuju v rodině asi 8 aut nejrůznějšího stáří, nikdy nebyl problém, dotažení po čase nekontroluji.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#3 Příspěvek od petrfilipi »

Mažu v okamžiku, kdy při povolování šroubů/matic slyším vrzání. Utahuji 4stranným klíčem. Nenávidím utahování utajhovákem, kde to servis opravdu dorve, co to jde.

PF

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Habesan »

Po páce skáčou idioti.
Inteligent nasadí trubku.

Ony ty namazaný šrouby mají spíš tu nevýhodu, že když je někdo při výměně kola pokladá na podlahu, tak se na ně nalepí písek a další bordel.
Jinak je asi dobrý udržovat je pořád trochu mastný, protože jak známo jsou vyrobený z materiálu kterej rezne.

To by byl zajímavej experiment, nechat jeden šroub povolenej a pak pozorovat kolik kilometrů jízdy bude trvat, než vypadne.
Možná by k tomu ani nedošlo.
Naposledy upravil(a) Habesan dne 11 kvě 2022, 11:13, celkem upraveno 1 x.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#5 Příspěvek od jardafiala »

Servisy mají utahováky na tlakový vzduch, ten to opravdu dorve až moc. Já mám IDC 15-2 TEC LI aku rázový utahovák PROTOOL a nervu to co to dá, nechám utáhnout a přeskakovat tak 1-2s už to mám za ta léta v ruce že to drží ale není to na krev.

Uživatelský avatar
scorpions-cz
Příspěvky: 1760
Registrován: 19 bře 2011, 01:00
Bydliště: Jižní Čechy Dačicko

#6 Příspěvek od scorpions-cz »

Po páce skáčou idioti.
Inteligent nasadí trubku.

No a máš tu trubku sebou vždycky když měníš rezervu někde na cestě :lol: :lol:

Uživatelský avatar
PCmaniac99
Příspěvky: 749
Registrován: 07 úno 2008, 01:00
Bydliště: Jablonec nad Nisou

#7 Příspěvek od PCmaniac99 »

Lepší pneuservisy používají momentovou tyčku.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#8 Příspěvek od tomasjedno »

Habesan píše:Po páce skáčou idioti.
Lepší varianta je křížový klíč, jedno rameno vypodložit a po druhém skákat :D

Uživatelský avatar
PotPalo
Příspěvky: 4565
Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
Bydliště: BA-Petržalka :(
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od PotPalo »

Jáááj.. Na kola. Až teraz mi došlo, že asi nieje reč o bicykloch. :D Aj keď v češtine kolo=bicykel.
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#10 Příspěvek od p32 »

Na výměnu zimních kol za letní mi stačí pevný křížový klíč. S tím to povolím vždy a utáhnu taky. Ano, šrouby napřed pečlivě obalím v písku při sundání, ale potom je očistím, namažu závit (ostatní je zbytečné) a zašroubuji. A mažu nejen u kol na autě. :lol:
Mimochodem, ještě jsem neviděl kolo, kde nejde povolit normálně přitažený šroub, ale viděl jsem kola, která nešla jen tak sundat. Ale to je už věc očištění příruby, na které se kolo nasazuje a její namazání.

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Behemot »

mažu čímkoli co je při ruce závit na šroubu a utáhnu plnou vahou originálního klíče (případně sou ty teleskopický univerzály, celá délka na povolení, krátká délka na utažení - je to tak +- na ten moment!)

servisáci to většinou stříkají měděnou vazelínou ve spreju

Uživatelský avatar
Hape
Příspěvky: 353
Registrován: 08 úno 2010, 01:00
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Hape »

V manuálu k Fordu Transit sem se dočetl, že se kolové šrouby mazat nemají, tak je nemažu ani u osobáku. Vždy očistím dosedací plochy disku a kotouče (bubnu) a ty namažu lehce konkorem.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#13 Příspěvek od Kremik »

Samozřejmě že mažu. Vždy. Nesnášim, když něčím hejbu a cítím jak se to zadírá. A taky chci kolo v budoucnu bez problémů sundat. Utahuju s rozumem a ještě nikdy se mi žádný šroub nepovolil.
Nedá mi nezareagovat na "V manuálu psali". Je to úplně stejné jako když někdo řekne "Skoč z okna".
Snad mám svou hlavu, svůj rozum a konám na vlastní odpovědnost.
Pokud "v manuálu psali" chci vědět proč a jak to teda má fungovat. Pak se mi to buď zalíbí, nebo ne.
Ovšem obecně kov pod velkým tlakem se při smýkání zadírá. Krom toho rezne, atd. Tyto skutečnosti platí bez ohledu na nějaký text. Z toho je třeba vycházet.

Ještě upřesním to "mažu vždy". Mažu vždy když je třeba. Když je maziva dost, nemažu, nebo doplním jen tam kde chybí. U šroubů kol tedy závit nemažu pokaždé, ale dosedací plochu hlavy skoro vždy.

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#14 Příspěvek od ohryzek36 »

Já to mažu nějakou červenou vazelínou, které mám snad 20kg a koupil jsem ji i s barákem.

Při sundávání a utahování kol se mi osvědčil elektrický rázový utahovák (Milwaukee, ale Parkside poslouží stejně), ale nedotahuju to na krev, ale jen tak, aby si kolo sedlo na kotouč, po spuštění auta na zem to podotahuju momenťakem. Měděný sprej používám jenom pod plecháče, u nich hrozí, že přireznou a pak se špatně sundávají.

Hever jsem si pořídil obyč na kolečkách ( myslím Proteco, ale "dělá" to i Parkside a podobní "výrobci" čínského šrotu), ale už jsem zvedal auto i paleťákem.

Naposledy mi výměna kol trvala cca 20 minut - začal jsem kolama v kufru a tak i skončil - občas to ale byl porod.

Uživatelský avatar
jjilek
Příspěvky: 3808
Registrován: 29 bře 2009, 01:00
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od jjilek »

Hape píše:V manuálu k Fordu Transit sem se dočetl, že se kolové šrouby mazat nemají, tak je nemažu ani u osobáku. Vždy očistím dosedací plochy disku a kotouče (bubnu) a ty namažu lehce konkorem.
Podobně.
Nikdy nemazat, ale samozřejmě udržovat čisté. A utahovat momentovým nástrojem na předepsanou hodnotu podle manuálu. Za půl století se mi nestalo, že bych šrouby nepovolil.
Ale nikdy nejezdím opakovaně do pseudoservisů.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“