Jaký obor na SPŠE
Moderátor: Moderátoři
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Jaký obor na SPŠE
Nazdar všem.
Syna (15 let) přijali na 2 obory SPŠE v Pardubicích a teď nevíme, jaký obor finálně vybrat.
Buď
elektrotechnika/průmyslová automatizace
nebo
telekomunikace/Internet věcí
Nechtěli jsme klasický obor IT - je to podle mě "nuda" - nic se tam nehýbe.
Já sám pracuji v oblasti průmyslové automatizace - obor je to IMHO zajímavý, perspektivní, ne tak špatně placený a obvykle "nepadám na hubu".
Ale myslím si, že ani druhý obor (obzvláště v městě radarů - Pardubicích) by nemusel být špatný co se týče pozdějšího uplatnění.
Kluka zajímá technika obecně, teď ho učím C, programuje bez problémů ve Scratchi, nemá problém s matikou ani fyzikou, v Minecraftu vytvořil kalkulačku že jsem ani já nechápal, o co jde. Ve škole byl nedávno učitelem IT pochválen, že kód má lepší než učitel samotný, ale že netopýr se píše s "y".
Co myslíte (s ohledem na budoucnost) - automatizace nebo Internet věcí?
Níže posílám popis oborů.
Díky za názory.
PF
Syna (15 let) přijali na 2 obory SPŠE v Pardubicích a teď nevíme, jaký obor finálně vybrat.
Buď
elektrotechnika/průmyslová automatizace
nebo
telekomunikace/Internet věcí
Nechtěli jsme klasický obor IT - je to podle mě "nuda" - nic se tam nehýbe.
Já sám pracuji v oblasti průmyslové automatizace - obor je to IMHO zajímavý, perspektivní, ne tak špatně placený a obvykle "nepadám na hubu".
Ale myslím si, že ani druhý obor (obzvláště v městě radarů - Pardubicích) by nemusel být špatný co se týče pozdějšího uplatnění.
Kluka zajímá technika obecně, teď ho učím C, programuje bez problémů ve Scratchi, nemá problém s matikou ani fyzikou, v Minecraftu vytvořil kalkulačku že jsem ani já nechápal, o co jde. Ve škole byl nedávno učitelem IT pochválen, že kód má lepší než učitel samotný, ale že netopýr se píše s "y".
Co myslíte (s ohledem na budoucnost) - automatizace nebo Internet věcí?
Níže posílám popis oborů.
Díky za názory.
PF
Automatizácia je seriózny odbor, kde sa naučí základy, ktoré môže využívať aj v iných oblastiach. Internet vecí je skôr technicko-popularizačný odbor o aktuálnych módnych trendoch. To, čo sa o internete veci naučí dnes, mu o desať rokov bude k ničomu. Automatizáca, regulátory, senzory, akčné členy... sa v princípe nemenia.
Ta elektronika/automatizace ho naučí víc o hardwaru, komunikace/IoT zase spíš o softwaru a komunikačních prostředích. Já osobně bych bral první, můj čerstvě odmaturovanej synátor spíš to druhý - na páječku a měřák má obě ruce levý. Podle tohohle bych volil i další směrování vzdělání.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- pocitujlasku
- Příspěvky: 1757
- Registrován: 12 pro 2005, 01:00
ja som volakedy davno maturoval z odboru automatizacia.
A urcite by som odporucal ten. Je to taka zmes vsetkeho, nieco hw, nieco sw, nieco siete. Nauci sa zaklady hw, sw, pochopi preco veci funguju tak, ako funguju.
telekomunikace/IoT to je len sietarina, to by som zvolil, ak by ho fakt zaujimali len anteny, siet, ako funguje internet atd...
A urcite by som odporucal ten. Je to taka zmes vsetkeho, nieco hw, nieco sw, nieco siete. Nauci sa zaklady hw, sw, pochopi preco veci funguju tak, ako funguju.
telekomunikace/IoT to je len sietarina, to by som zvolil, ak by ho fakt zaujimali len anteny, siet, ako funguje internet atd...
No vidis, a tak si sa bal
Synátor o IoT prohlásil, že je na něm nejlepší to, jak se v tom dá všecko HEKNOUT (hack ...), protože na ochranu před nežádoucím přístupem skoro žádnej uživatel nemyslí ... Příklad - veganova IoT lednice začne (vinou ZÁSAHU ZVENČÍ) objednávat místo sójovýho masa a mlíka z exotickýho certifikovanýho rostlinokombinátu produkty místního řezníka a mlíkaře ... aneb podpora místního podnikání v praxi ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Osobně bych si zvolil automatizaci. 10let jsem se živil výpočetní technikou, vysvětlováním proč to nejde, Proč nemohu naistalovat SW ke kterému nemají licenci, že opravdu nevím jak cracknout program XY.
V automatizaci co si uděláš to máš. Co si zmrvíš to se ti stokrát vrátí. Spíš ale musíš mít i cit pro strojírenství a chápat to jako celek.
Prostě je to o tom k čemu má blíž. A čím se bude živit je věc druhá.
V automatizaci co si uděláš to máš. Co si zmrvíš to se ti stokrát vrátí. Spíš ale musíš mít i cit pro strojírenství a chápat to jako celek.
Prostě je to o tom k čemu má blíž. A čím se bude živit je věc druhá.
Internet - metla lidstva
Regulace, automatizace, to je perspektiva stále na dlouhou dobu.
Ale ať počítá s tím, že bude v teorii blbnout s derivacema, integrálama, řešení soustav n-týho řádu. Aspoň u analogový regulace, co jsem kdysi študoval já to tak bylo. Jak je to u digitálu nevím, ale regulační soustavy se matematicky popisujou a simulujou ať je jakákoliv.
Ale ať počítá s tím, že bude v teorii blbnout s derivacema, integrálama, řešení soustav n-týho řádu. Aspoň u analogový regulace, co jsem kdysi študoval já to tak bylo. Jak je to u digitálu nevím, ale regulační soustavy se matematicky popisujou a simulujou ať je jakákoliv.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Jak už se tady psalo obor regulace, automatizace má perspektivu a přijde do styku se všemi možnými senzory co existují, pozná i silovou elektrikařinu, i strojařinu. Od vyučení v sedmdesátých letech až do odchodu do důchodu jsem pracoval u firmy co se zabývá měřením a regulací, dříve to byla práce s analogovými řídícími jednotkami a zobrazování hodnot na měřácích ZEPAX atd., pak přišli první řídící systémy Hanowell, Sauter a další. Toto byl začátek digitálního řízení a vyhodnocování pomocí PC kde se na monitoru zobrazoval stav předávacích nebo výměníkových stanic, s převodníky A/D pro načítání a vyhodnocování analogových hodnot snímačů s převodem do digitální podoby atd. Pokud to opravdu malého baví tak tento obor není špatná volba a opravdu se uplatní všude, vnuk se také učí stejný obor a hodně ho baví.
Tak tam je to jednodušší než se na první pohled zdá. Pokud chce pokračovat na výšce a dělat někde v továrně, tak tu automatiku. Pokud ale chce pokračovat na výšce a pokračovat v rozvíjejícím se internetu a jemu podobných sítí ve firmách (programování apod.), tak ten první obor. Prostě, co chce po té maturitě opravdu dělat a má jasno, jak bude pokračovat za 10 let jako čerstvý absolvent červeného diplomu?
No, chlapec si musí uvědomit, co chce a co tomu bude věnovat a kolik toho zvládne.
Vyjádřím se pouze k zakuklené mechatronice, alias automatizaci.
První je matematika, komplexní čísla, goniometrické funkce, vektorový počet. Bez toho bude mít problém s elektrotechnikou (pochopení souvislostí, snímačů, měření a regulace). Diferenciální rovnice (snad také diferenční, determinanty, pokud tam dojdou). Dále pochopení zlomků včetně jejich vlivu v grafech, logaritmy. Fázory a jejich skládání.
Jako další vidím pochopení náboje, magnetismu, světla.
V elektronice to jsou zpětné vazby. Dále funkční bloky v číslicovce.
No není marná znalost programování v jazyku 3. generace včetně znalosti normy IEN 61131-3 o programování PLC.
Nevím, zda mají v tématech monočipy, alespoň základy AVR či něco novějšího.
Vedle toho škola poskytuje prostor v zájmových kroužcích, není marné CISCO s certifikátem.
Jinak doporučuji na závěrečné práci začít pracovat už ve třetím ročníku, skluzy v dokončení narušují přípravu k maturitě.
Jinak po 10 letech má vysokou pravděpodobnost, že přejde do SW oblasti v rámci samovývoje.
No a technici mívají solidní problémy s jazyky, mohlo by to ztížit přijímačky v pokračování studia na VŠ.
Vyjádřím se pouze k zakuklené mechatronice, alias automatizaci.
První je matematika, komplexní čísla, goniometrické funkce, vektorový počet. Bez toho bude mít problém s elektrotechnikou (pochopení souvislostí, snímačů, měření a regulace). Diferenciální rovnice (snad také diferenční, determinanty, pokud tam dojdou). Dále pochopení zlomků včetně jejich vlivu v grafech, logaritmy. Fázory a jejich skládání.
Jako další vidím pochopení náboje, magnetismu, světla.
V elektronice to jsou zpětné vazby. Dále funkční bloky v číslicovce.
No není marná znalost programování v jazyku 3. generace včetně znalosti normy IEN 61131-3 o programování PLC.
Nevím, zda mají v tématech monočipy, alespoň základy AVR či něco novějšího.
Vedle toho škola poskytuje prostor v zájmových kroužcích, není marné CISCO s certifikátem.
Jinak doporučuji na závěrečné práci začít pracovat už ve třetím ročníku, skluzy v dokončení narušují přípravu k maturitě.
Jinak po 10 letech má vysokou pravděpodobnost, že přejde do SW oblasti v rámci samovývoje.
No a technici mívají solidní problémy s jazyky, mohlo by to ztížit přijímačky v pokračování studia na VŠ.