Jaký obor na SPŠE

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

Jaký obor na SPŠE

#1 Příspěvek od petrfilipi »

Nazdar všem.

Syna (15 let) přijali na 2 obory SPŠE v Pardubicích a teď nevíme, jaký obor finálně vybrat.
Buď
elektrotechnika/průmyslová automatizace
nebo
telekomunikace/Internet věcí

Nechtěli jsme klasický obor IT - je to podle mě "nuda" - nic se tam nehýbe.
Já sám pracuji v oblasti průmyslové automatizace - obor je to IMHO zajímavý, perspektivní, ne tak špatně placený a obvykle "nepadám na hubu".
Ale myslím si, že ani druhý obor (obzvláště v městě radarů - Pardubicích) by nemusel být špatný co se týče pozdějšího uplatnění.
Kluka zajímá technika obecně, teď ho učím C, programuje bez problémů ve Scratchi, nemá problém s matikou ani fyzikou, v Minecraftu vytvořil kalkulačku že jsem ani já nechápal, o co jde. Ve škole byl nedávno učitelem IT pochválen, že kód má lepší než učitel samotný, ale že netopýr se píše s "y".
Co myslíte (s ohledem na budoucnost) - automatizace nebo Internet věcí?

Níže posílám popis oborů.

Díky za názory.

PF
Přílohy
PE.jpg
IV.jpg

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#2 Příspěvek od samec »

Automatizácia je seriózny odbor, kde sa naučí základy, ktoré môže využívať aj v iných oblastiach. Internet vecí je skôr technicko-popularizačný odbor o aktuálnych módnych trendoch. To, čo sa o internete veci naučí dnes, mu o desať rokov bude k ničomu. Automatizáca, regulátory, senzory, akčné členy... sa v princípe nemenia.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Ta elektronika/automatizace ho naučí víc o hardwaru, komunikace/IoT zase spíš o softwaru a komunikačních prostředích. Já osobně bych bral první, můj čerstvě odmaturovanej synátor spíš to druhý - na páječku a měřák má obě ruce levý. Podle tohohle bych volil i další směrování vzdělání.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pocitujlasku
Příspěvky: 1757
Registrován: 12 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od pocitujlasku »

ja som volakedy davno maturoval z odboru automatizacia.
A urcite by som odporucal ten. Je to taka zmes vsetkeho, nieco hw, nieco sw, nieco siete. Nauci sa zaklady hw, sw, pochopi preco veci funguju tak, ako funguju.
telekomunikace/IoT to je len sietarina, to by som zvolil, ak by ho fakt zaujimali len anteny, siet, ako funguje internet atd...
No vidis, a tak si sa bal

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Synátor o IoT prohlásil, že je na něm nejlepší to, jak se v tom dá všecko HEKNOUT (hack ...), protože na ochranu před nežádoucím přístupem skoro žádnej uživatel nemyslí ... Příklad - veganova IoT lednice začne (vinou ZÁSAHU ZVENČÍ) objednávat místo sójovýho masa a mlíka z exotickýho certifikovanýho rostlinokombinátu produkty místního řezníka a mlíkaře ... :lol: :lol: :lol: :lol: aneb podpora místního podnikání v praxi ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#6 Příspěvek od rezis »

Osobně bych si zvolil automatizaci. 10let jsem se živil výpočetní technikou, vysvětlováním proč to nejde, Proč nemohu naistalovat SW ke kterému nemají licenci, že opravdu nevím jak cracknout program XY.
V automatizaci co si uděláš to máš. Co si zmrvíš to se ti stokrát vrátí. Spíš ale musíš mít i cit pro strojírenství a chápat to jako celek.

Prostě je to o tom k čemu má blíž. A čím se bude živit je věc druhá.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#7 Příspěvek od Celeron »

Regulace, automatizace, to je perspektiva stále na dlouhou dobu.
Ale ať počítá s tím, že bude v teorii blbnout s derivacema, integrálama, řešení soustav n-týho řádu. Aspoň u analogový regulace, co jsem kdysi študoval já to tak bylo. Jak je to u digitálu nevím, ale regulační soustavy se matematicky popisujou a simulujou ať je jakákoliv.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

Jestli to rozhodnutí může počkat do 18.6., doporučil bych navštívit oslavy 70. výročí školy, bude tam i den otevřených dveří a určitě se tam najde i někdo ochotný si o aktuálních oborech pohovořit.

Uživatelský avatar
ZVUK2000
Příspěvky: 3855
Registrován: 22 dub 2012, 02:00
Bydliště: Karvinsko

#9 Příspěvek od ZVUK2000 »

Celeron píše:Regulace, automatizace, to je perspektiva stále na dlouhou dobu.
Také to tak vidím. A myslím že je to docela příbuzné k MaR co je dnes také perspektivní.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#10 Příspěvek od Celeron »

Je to stejný, za mě se tomu říkalo Měřící a regulační technika, pojem MaR ještě nebyl znám. :)
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
SMITH
Příspěvky: 1259
Registrován: 07 čer 2004, 02:00
Bydliště: Púchov , SLOVENSKO

#11 Příspěvek od SMITH »

Tiež doporuèujem automatizáciu , s tým sa uplatní všade ...
:-) Nikdy neøíkejte, že nìco nejde, protože vždy se najde blbec, který neví, že to nejde, a udìlá to ! :-)
Úspìch je špatný uèitel. Kvùli nìmu si chytøí lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)

Uživatelský avatar
bum
Příspěvky: 227
Registrován: 04 zář 2011, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od bum »

Jak už se tady psalo obor regulace, automatizace má perspektivu a přijde do styku se všemi možnými senzory co existují, pozná i silovou elektrikařinu, i strojařinu. Od vyučení v sedmdesátých letech až do odchodu do důchodu jsem pracoval u firmy co se zabývá měřením a regulací, dříve to byla práce s analogovými řídícími jednotkami a zobrazování hodnot na měřácích ZEPAX atd., pak přišli první řídící systémy Hanowell, Sauter a další. Toto byl začátek digitálního řízení a vyhodnocování pomocí PC kde se na monitoru zobrazoval stav předávacích nebo výměníkových stanic, s převodníky A/D pro načítání a vyhodnocování analogových hodnot snímačů s převodem do digitální podoby atd. Pokud to opravdu malého baví tak tento obor není špatná volba a opravdu se uplatní všude, vnuk se také učí stejný obor a hodně ho baví.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#13 Příspěvek od p32 »

Tak tam je to jednodušší než se na první pohled zdá. Pokud chce pokračovat na výšce a dělat někde v továrně, tak tu automatiku. Pokud ale chce pokračovat na výšce a pokračovat v rozvíjejícím se internetu a jemu podobných sítí ve firmách (programování apod.), tak ten první obor. Prostě, co chce po té maturitě opravdu dělat a má jasno, jak bude pokračovat za 10 let jako čerstvý absolvent červeného diplomu?

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#14 Příspěvek od rezis »

Ještě jedna věc mě teď napadla. Vím, že někteří absolventi škol orientovaných pouze na výpočetní techniku pak nemohli získat vyhlášku 50...
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
rudolf02
Příspěvky: 445
Registrován: 05 zář 2012, 02:00
Bydliště: ústeckoorlicko

#15 Příspěvek od rudolf02 »

No, chlapec si musí uvědomit, co chce a co tomu bude věnovat a kolik toho zvládne.
Vyjádřím se pouze k zakuklené mechatronice, alias automatizaci.
První je matematika, komplexní čísla, goniometrické funkce, vektorový počet. Bez toho bude mít problém s elektrotechnikou (pochopení souvislostí, snímačů, měření a regulace). Diferenciální rovnice (snad také diferenční, determinanty, pokud tam dojdou). Dále pochopení zlomků včetně jejich vlivu v grafech, logaritmy. Fázory a jejich skládání.
Jako další vidím pochopení náboje, magnetismu, světla.
V elektronice to jsou zpětné vazby. Dále funkční bloky v číslicovce.
No není marná znalost programování v jazyku 3. generace včetně znalosti normy IEN 61131-3 o programování PLC.
Nevím, zda mají v tématech monočipy, alespoň základy AVR či něco novějšího.
Vedle toho škola poskytuje prostor v zájmových kroužcích, není marné CISCO s certifikátem.
Jinak doporučuji na závěrečné práci začít pracovat už ve třetím ročníku, skluzy v dokončení narušují přípravu k maturitě.
Jinak po 10 letech má vysokou pravděpodobnost, že přejde do SW oblasti v rámci samovývoje.
No a technici mívají solidní problémy s jazyky, mohlo by to ztížit přijímačky v pokračování studia na VŠ.

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“