Jaký obor na SPŠE
Moderátor: Moderátoři
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Jaký obor na SPŠE
Nazdar všem.
Syna (15 let) přijali na 2 obory SPŠE v Pardubicích a teď nevíme, jaký obor finálně vybrat.
Buď
elektrotechnika/průmyslová automatizace
nebo
telekomunikace/Internet věcí
Nechtěli jsme klasický obor IT - je to podle mě "nuda" - nic se tam nehýbe.
Já sám pracuji v oblasti průmyslové automatizace - obor je to IMHO zajímavý, perspektivní, ne tak špatně placený a obvykle "nepadám na hubu".
Ale myslím si, že ani druhý obor (obzvláště v městě radarů - Pardubicích) by nemusel být špatný co se týče pozdějšího uplatnění.
Kluka zajímá technika obecně, teď ho učím C, programuje bez problémů ve Scratchi, nemá problém s matikou ani fyzikou, v Minecraftu vytvořil kalkulačku že jsem ani já nechápal, o co jde. Ve škole byl nedávno učitelem IT pochválen, že kód má lepší než učitel samotný, ale že netopýr se píše s "y".
Co myslíte (s ohledem na budoucnost) - automatizace nebo Internet věcí?
Níže posílám popis oborů.
Díky za názory.
PF
Syna (15 let) přijali na 2 obory SPŠE v Pardubicích a teď nevíme, jaký obor finálně vybrat.
Buď
elektrotechnika/průmyslová automatizace
nebo
telekomunikace/Internet věcí
Nechtěli jsme klasický obor IT - je to podle mě "nuda" - nic se tam nehýbe.
Já sám pracuji v oblasti průmyslové automatizace - obor je to IMHO zajímavý, perspektivní, ne tak špatně placený a obvykle "nepadám na hubu".
Ale myslím si, že ani druhý obor (obzvláště v městě radarů - Pardubicích) by nemusel být špatný co se týče pozdějšího uplatnění.
Kluka zajímá technika obecně, teď ho učím C, programuje bez problémů ve Scratchi, nemá problém s matikou ani fyzikou, v Minecraftu vytvořil kalkulačku že jsem ani já nechápal, o co jde. Ve škole byl nedávno učitelem IT pochválen, že kód má lepší než učitel samotný, ale že netopýr se píše s "y".
Co myslíte (s ohledem na budoucnost) - automatizace nebo Internet věcí?
Níže posílám popis oborů.
Díky za názory.
PF
Automatizácia je seriózny odbor, kde sa naučí základy, ktoré môže využívať aj v iných oblastiach. Internet vecí je skôr technicko-popularizačný odbor o aktuálnych módnych trendoch. To, čo sa o internete veci naučí dnes, mu o desať rokov bude k ničomu. Automatizáca, regulátory, senzory, akčné členy... sa v princípe nemenia.
Ta elektronika/automatizace ho naučí víc o hardwaru, komunikace/IoT zase spíš o softwaru a komunikačních prostředích. Já osobně bych bral první, můj čerstvě odmaturovanej synátor spíš to druhý - na páječku a měřák má obě ruce levý. Podle tohohle bych volil i další směrování vzdělání.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- pocitujlasku
- Příspěvky: 1757
- Registrován: 12 pro 2005, 01:00
ja som volakedy davno maturoval z odboru automatizacia.
A urcite by som odporucal ten. Je to taka zmes vsetkeho, nieco hw, nieco sw, nieco siete. Nauci sa zaklady hw, sw, pochopi preco veci funguju tak, ako funguju.
telekomunikace/IoT to je len sietarina, to by som zvolil, ak by ho fakt zaujimali len anteny, siet, ako funguje internet atd...
A urcite by som odporucal ten. Je to taka zmes vsetkeho, nieco hw, nieco sw, nieco siete. Nauci sa zaklady hw, sw, pochopi preco veci funguju tak, ako funguju.
telekomunikace/IoT to je len sietarina, to by som zvolil, ak by ho fakt zaujimali len anteny, siet, ako funguje internet atd...
No vidis, a tak si sa bal
Synátor o IoT prohlásil, že je na něm nejlepší to, jak se v tom dá všecko HEKNOUT (hack ...), protože na ochranu před nežádoucím přístupem skoro žádnej uživatel nemyslí ... Příklad - veganova IoT lednice začne (vinou ZÁSAHU ZVENČÍ) objednávat místo sójovýho masa a mlíka z exotickýho certifikovanýho rostlinokombinátu produkty místního řezníka a mlíkaře ...
aneb podpora místního podnikání v praxi ...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Osobně bych si zvolil automatizaci. 10let jsem se živil výpočetní technikou, vysvětlováním proč to nejde, Proč nemohu naistalovat SW ke kterému nemají licenci, že opravdu nevím jak cracknout program XY.
V automatizaci co si uděláš to máš. Co si zmrvíš to se ti stokrát vrátí. Spíš ale musíš mít i cit pro strojírenství a chápat to jako celek.
Prostě je to o tom k čemu má blíž. A čím se bude živit je věc druhá.
V automatizaci co si uděláš to máš. Co si zmrvíš to se ti stokrát vrátí. Spíš ale musíš mít i cit pro strojírenství a chápat to jako celek.
Prostě je to o tom k čemu má blíž. A čím se bude živit je věc druhá.
Internet - metla lidstva
Regulace, automatizace, to je perspektiva stále na dlouhou dobu.
Ale ať počítá s tím, že bude v teorii blbnout s derivacema, integrálama, řešení soustav n-týho řádu. Aspoň u analogový regulace, co jsem kdysi študoval já to tak bylo. Jak je to u digitálu nevím, ale regulační soustavy se matematicky popisujou a simulujou ať je jakákoliv.
Ale ať počítá s tím, že bude v teorii blbnout s derivacema, integrálama, řešení soustav n-týho řádu. Aspoň u analogový regulace, co jsem kdysi študoval já to tak bylo. Jak je to u digitálu nevím, ale regulační soustavy se matematicky popisujou a simulujou ať je jakákoliv.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Jak už se tady psalo obor regulace, automatizace má perspektivu a přijde do styku se všemi možnými senzory co existují, pozná i silovou elektrikařinu, i strojařinu. Od vyučení v sedmdesátých letech až do odchodu do důchodu jsem pracoval u firmy co se zabývá měřením a regulací, dříve to byla práce s analogovými řídícími jednotkami a zobrazování hodnot na měřácích ZEPAX atd., pak přišli první řídící systémy Hanowell, Sauter a další. Toto byl začátek digitálního řízení a vyhodnocování pomocí PC kde se na monitoru zobrazoval stav předávacích nebo výměníkových stanic, s převodníky A/D pro načítání a vyhodnocování analogových hodnot snímačů s převodem do digitální podoby atd. Pokud to opravdu malého baví tak tento obor není špatná volba a opravdu se uplatní všude, vnuk se také učí stejný obor a hodně ho baví.
Tak tam je to jednodušší než se na první pohled zdá. Pokud chce pokračovat na výšce a dělat někde v továrně, tak tu automatiku. Pokud ale chce pokračovat na výšce a pokračovat v rozvíjejícím se internetu a jemu podobných sítí ve firmách (programování apod.), tak ten první obor. Prostě, co chce po té maturitě opravdu dělat a má jasno, jak bude pokračovat za 10 let jako čerstvý absolvent červeného diplomu?
No, chlapec si musí uvědomit, co chce a co tomu bude věnovat a kolik toho zvládne.
Vyjádřím se pouze k zakuklené mechatronice, alias automatizaci.
První je matematika, komplexní čísla, goniometrické funkce, vektorový počet. Bez toho bude mít problém s elektrotechnikou (pochopení souvislostí, snímačů, měření a regulace). Diferenciální rovnice (snad také diferenční, determinanty, pokud tam dojdou). Dále pochopení zlomků včetně jejich vlivu v grafech, logaritmy. Fázory a jejich skládání.
Jako další vidím pochopení náboje, magnetismu, světla.
V elektronice to jsou zpětné vazby. Dále funkční bloky v číslicovce.
No není marná znalost programování v jazyku 3. generace včetně znalosti normy IEN 61131-3 o programování PLC.
Nevím, zda mají v tématech monočipy, alespoň základy AVR či něco novějšího.
Vedle toho škola poskytuje prostor v zájmových kroužcích, není marné CISCO s certifikátem.
Jinak doporučuji na závěrečné práci začít pracovat už ve třetím ročníku, skluzy v dokončení narušují přípravu k maturitě.
Jinak po 10 letech má vysokou pravděpodobnost, že přejde do SW oblasti v rámci samovývoje.
No a technici mívají solidní problémy s jazyky, mohlo by to ztížit přijímačky v pokračování studia na VŠ.
Vyjádřím se pouze k zakuklené mechatronice, alias automatizaci.
První je matematika, komplexní čísla, goniometrické funkce, vektorový počet. Bez toho bude mít problém s elektrotechnikou (pochopení souvislostí, snímačů, měření a regulace). Diferenciální rovnice (snad také diferenční, determinanty, pokud tam dojdou). Dále pochopení zlomků včetně jejich vlivu v grafech, logaritmy. Fázory a jejich skládání.
Jako další vidím pochopení náboje, magnetismu, světla.
V elektronice to jsou zpětné vazby. Dále funkční bloky v číslicovce.
No není marná znalost programování v jazyku 3. generace včetně znalosti normy IEN 61131-3 o programování PLC.
Nevím, zda mají v tématech monočipy, alespoň základy AVR či něco novějšího.
Vedle toho škola poskytuje prostor v zájmových kroužcích, není marné CISCO s certifikátem.
Jinak doporučuji na závěrečné práci začít pracovat už ve třetím ročníku, skluzy v dokončení narušují přípravu k maturitě.
Jinak po 10 letech má vysokou pravděpodobnost, že přejde do SW oblasti v rámci samovývoje.
No a technici mívají solidní problémy s jazyky, mohlo by to ztížit přijímačky v pokračování studia na VŠ.