Oprava elekrického klavíru Kawai CN270
Moderátor: Moderátoři
Oprava elekrického klavíru Kawai CN270
Dobrý den.
Nemáte někdo tip na člověka/firmu, co se zabývá opravami elektronických hudebních nástrojů? Ideálně s kým máte dobré zkušenosti.
Popis závady: klavír zapnu síťovým vypínačem, někdy naskočí hned, někdy za chvilku, jindy se po chvíli vypne. Zhasínají při tom kontrolky na panelu a práskají reproduktory, kontrolka vpředu stále svítí. Ta je napájená z +5 V z klaviatury, ta odkudsi z té složité desky 062. Ale dovolím si předpokládat, že je to přímo +5 V ze zdroje. Nechápu, proč je na té desce jak přívod +5 V a +16 V, přičemž se z těch 16 V dělá ještě někde zase 5 V pro DAC,což nevím, co znamená.
Sám mám problém se v SN vyznat, proto sháním opravu.
Nemáte někdo tip na člověka/firmu, co se zabývá opravami elektronických hudebních nástrojů? Ideálně s kým máte dobré zkušenosti.
Popis závady: klavír zapnu síťovým vypínačem, někdy naskočí hned, někdy za chvilku, jindy se po chvíli vypne. Zhasínají při tom kontrolky na panelu a práskají reproduktory, kontrolka vpředu stále svítí. Ta je napájená z +5 V z klaviatury, ta odkudsi z té složité desky 062. Ale dovolím si předpokládat, že je to přímo +5 V ze zdroje. Nechápu, proč je na té desce jak přívod +5 V a +16 V, přičemž se z těch 16 V dělá ještě někde zase 5 V pro DAC,což nevím, co znamená.
Sám mám problém se v SN vyznat, proto sháním opravu.
Jdi po utrhaných spojích na jednostranných deskách. Pokud si na to troufáš, tak prostě desku odmontuj a pod dobrým světlem lupou prohlédni ze strany spojů, hlavně konektory, těžké součástky a součástky na chladičích. Na té digitální oboustranné/vícevrstvé desce problém nebude, pájení v prokovených otvorech vydrží podstatně víc.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
DAC je Digital to Analogue Converter neboli převodník z digitálně vygenerovanýho signálu v číslicový = výhradně dvoustavový podobě na analogovej plynule se měnící signál. A protože by se digitální s analogovou sekcí při propojeným společným napájení navzájem rušily, má ten digitální převodník na analog oddělený napájení.MH111 píše:...Nechápu, proč je na té desce jak přívod +5 V a +16 V, přičemž se z těch 16 V dělá ještě někde zase 5 V pro DAC,což nevím, co znamená.
Sám mám problém se v SN vyznat, proto sháním opravu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ekkar: děkuji za informaci. Lze tedy z tohoto vyvodit, že když práskají reproduktory a zároveň teda asi vysazuje napájení digitální sekce, že problém bude v + 16 V? Popravdě bojím se ten klavír otevřít, je totiž dost velká šance, že to pokazím ještě víc, než to je. Není to zádný šrot typu vrak B730, kde když něco vypustí dým, tak se nic moc neděje.
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
Dnes se měl přijít na klavír podívat známý. Aby se nezdržoval víc, než je zbytečné nutné, klavír jsem otevřel. No a když už jsem ho otevřel, tak jsem sáhnul pro měřák a podíval se na napětí. Když jsem měřil 16 V na desce zesilovače, dělalo to bordel. Jakmile jsem začal měřit napětí na stabilizátorech, závada zmizela. Vsadil bych se, že se objeví dle zákona schválnosti chvíli poté, co klavír sešroubuji a přirazím ke zdi...
Bez kontroly a před dalším zkoumáním - opatrně a pečlivě propájet všecky spoje minimálně ve zdrojový části a napájecích přívodech ke všem částem - do každýho pájenýho spoje přidat malou kapičku olovnatý pájky. Čuchám čuchám plnou třídu študentů na deskách, na to ani majkročkop není potřeba, stačí bod po bodu propájet - ta zdlouhavá majkroškopová prohlídka může následovat až kdyby to zas nejelo ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
S těmi studenými spoji je to nanejvýš pravděpodobné, ale že by byly ve zdrojové části, to se mi zrovna dvakrát nezdá, když je konstantní napětí i na napájení té procesorové desky. Leda bych byl slepý a nepostřehl pohyb ručky.
A k pájení a mikroskopu: musel bych to pájet minimálně pod silnou lupou, i hrot měřáku je vůči těm bodům na DPS poněkud velký a neohrabaný. Trafopájku ani nemá smysl vyndavat ze šuflete...
A k pájení a mikroskopu: musel bych to pájet minimálně pod silnou lupou, i hrot měřáku je vůči těm bodům na DPS poněkud velký a neohrabaný. Trafopájku ani nemá smysl vyndavat ze šuflete...
Tato informace vychází z čeho? Dobře provedený spoj provedený ručním pájením musí být zcela srovnatelný s dobře provedeným spojem vlnou nebo přetavením, není důvod, aby tomu bylo jinak. Špatně provedený spoj netřeba uvažovat, když kdokoli pájí, má to bezvadně umět, pokud to neumí, má se to naučit na nějakém odpadu a teprve potom pájet tam, kde na tom záleží.Kremik píše:Až na to, že ručně pájený spoj má 10x menší spolehlivost než pájený vlnou.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...