Dobíjení akumulátoru v autě

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

Dobíjení akumulátoru v autě

#1 Příspěvek od dvorak »

Jelikož nechci vytahovat akumulátor z auta (hrozí ztráta kodu radia a jiné...), mohu bez obav připojit dobíječku na autobaterii bez jejího odpojení ?
Děkuji.

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#2 Příspěvek od Ivan_01 »

v niektorom aute áno, v niektorom nie ...

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#3 Příspěvek od misocko »

V akom nie?
Pozri si len manual kam pripojit nabijacku, ja musim pripajat minus na kostru nie priamo na baterku...

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od ZdenekHQ »

To bude asi snímání proudu na úbytku kabelu. Moc inteligentní auto.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#5 Příspěvek od Ivan_01 »

keďže nevieme či autor myslel elektromobil, či žiguliaka alebo najnovšie BMW, pokiaľ autor nedoplní o aké auto ide, nič múdre nevymyslíme ani neporadíme

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#6 Příspěvek od tomasjedno »

ZdenekHQ píše:To bude asi snímání proudu na úbytku kabelu. Moc inteligentní auto.
Ne nezbytně. Já mám baterku pod podlahou kufru, a vývody pro nabíječku příp. startovací kabely u motoru. A bez battery managementu.

Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

#7 Příspěvek od dvorak »

Ivan_01 píše:keďže nevieme či autor myslel elektromobil, či žiguliaka alebo najnovšie BMW, pokiaľ autor nedoplní o aké auto ide, nič múdre nevymyslíme ani neporadíme
Jedná se o klasické auto Mitsubishi ASX 1.6 v benzinu.
Co jsem si stačil vyguglit, takv v 90-ti % panuje názor, že by to nemělo ničemu škodit. Akumulátor funguje prý jako veliký kondenzátor, který případné impulsy z nabíječky vyhladí. Navíc řídící jednotky a další jsou prý stavěny na napětí až 20V. Rovněž jsem zaznamenal názor ohledně připojení minusu na kostru, ne přímo na záporný pol akumulátoru.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#8 Příspěvek od rnbw »

Slusna nabijacka nema na vystupe ani 15V, taku tam mozes bez obav pripojit.

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#9 Příspěvek od Ivan_01 »

dvorak píše:Akumulátor funguje prý jako veliký kondenzátor...
to je síce pravda, ale len pokiaľ je ten akumulátor dobrý. A dobrý akumulátor nieje za normálnych okolností pokiaľ sa s autom jazdí, potrebné nabíjať. Však to zapoj a uvidíš. A dosť je aj rozdiel, že aká je to nabíjačka. Ak nejaký domáci bastl nebodaj s tyristorovou reguláciou na primáre trafa, to by som neriskoval.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

Důvod, proč je potřeba dobít i jinak dobrou baterku může bejt vícero, třeba závada v autě, která ji vybije, nebo nedbalost majitele, kterej baterku vycucá připojeným nějakým přídavným zařízením, měničem a podobně. Pokud chce mít baterii OK, dobije ji klidně přímo v autě, ale jen při dodržení určitejch podmínek. Já bych určitě s přímým připojením k autu váhal u nabíječky s maximálním výstupním napětím vyšším než 14,5V. V autě alternátor taky nenabíjí na víc, je to tak nastavený kvůli zamezení vzniku plynování a z něj plynoucího rozstřiku kyselinovýho elektrolytu do okolí baterky. Vzpomínám si, kolik šoférů v jistý době doslova ztratilo baterku na silnici - vždycky šlo o majitele škodivek počínaje stovkama a konče stotřicítkama, který měly baterku v plechovým pixlíku za levým zadním sedadlem. A když někdo nabíjel baterku v autě a neměl opatření proti vlivu kyseliny na tu pixlu, za rok za dva mu kyselina sežrala plech a baterka zůstala doslova vlát pod autem na přívodech ... Dneska je moderní baterka u motoru, kde ten aerosol taky může nehezky požrat plech a příslušenství motoru, u baterky v kufru je to nebezpečí sežranýho plechu stejný jako u starejch škodivek. Prostě pokud nabíjet olovo přímo v autě, pak jedině nabijákem s omezením výstupního napětí na maximálně 14,5V.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#11 Příspěvek od MiraSt »

Dneska je moderní baterka u motoru, kde ten aerosol taky může nehezky požrat plech a příslušenství motoru...,
Mám od výroby v baterce (i nové a jeden výstup zaslepený) zapíchnutou na boku baterky hadičku, která jde pod auto. Jinak dobíjím trvale na vývodech z UPS a ukazuje to 13,7V. Funguje to bez problémů.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
Yenyk
Příspěvky: 37
Registrován: 29 kvě 2022, 02:00

#12 Příspěvek od Yenyk »

Od 14,4V výše dochází k "plynování". Dnešní baterky jsou všechny gelovky a tam je nabíjecí napětí max 13,8V. Proud omezit klasicky na 1/10 kapacity baterie (např. pokud má 40Ah, pak max. nabíjecí proud = 4A).
To by měla zvládat každá nabíječka. A lze zapojit na baterii v autě.
Něco jiného jsou ovšem různé opravné režimy u některých nabíječek. Zde bych odpojení baterie od auta raději doporučil.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#13 Příspěvek od rnbw »

Yenyk píše:Dnešní baterky jsou všechny gelovky
Nie. Pokial nie je na baterii oznacenie AGM, tak je tam klasicky tekuty elektrolyt. AGM baterie su podstatne drahsie a typicky sa pouzivaju v autach so start/stop nezmyslom.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#14 Příspěvek od tomasjedno »

Yenyk píše:Dnešní baterky jsou všechny gelovky
Do aut se gelovky nedávají.

Uživatelský avatar
Yenyk
Příspěvky: 37
Registrován: 29 kvě 2022, 02:00

#15 Příspěvek od Yenyk »

Sorry, máte pravdu - chtěl jsem napsat bezúdržbové, tedy nelze odšroubovat uzávěry elektrolytu... A proto by neměly plynovat.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“