Jo a duvod ?Hop377 píše:Neda.
Gitarovy reproduktor 4x12
Moderátor: Moderátoři
Na tlumení v boxech pro kapelu nebo jiné hud. produkce se klidně vykašli, efekt uchem nepoznáš.
Když otevřeš profi soustavy třeba z USA, v 90procentech žádné tlumení není, a jak hrají!
Ty plata od vajec byly poplatné "době hlubokého míru", nic lepšího nebylo možné v tak masovém měřítku sehnat. Stará opona nebo těžký, prověšený závěs byly mnohem lepší, ale povídej to klukům z Xaverova!
Když otevřeš profi soustavy třeba z USA, v 90procentech žádné tlumení není, a jak hrají!
Ty plata od vajec byly poplatné "době hlubokého míru", nic lepšího nebylo možné v tak masovém měřítku sehnat. Stará opona nebo těžký, prověšený závěs byly mnohem lepší, ale povídej to klukům z Xaverova!
..a co shoří, nezhnije..!
Jasnačka!
Také jsem kdysi studoval, co je lepší, na radu odborné literatury jsem pracně vytvořil tlumení "kmitajícími panely" (pamětníci určitě vědí, o čem je řeč).
Hrálo to výborně!
Pak jsem tlumil molitanem. Zase super! Pak vatou. Ještě lepší!
No, a pak jsem se dostal "k fochu" a viděl na pásmové charakteristice skutečný vliv tlumení. Jakéhokoli.
Také jsem kdysi studoval, co je lepší, na radu odborné literatury jsem pracně vytvořil tlumení "kmitajícími panely" (pamětníci určitě vědí, o čem je řeč).
Hrálo to výborně!
Pak jsem tlumil molitanem. Zase super! Pak vatou. Ještě lepší!
No, a pak jsem se dostal "k fochu" a viděl na pásmové charakteristice skutečný vliv tlumení. Jakéhokoli.
..a co shoří, nezhnije..!
Není to prostě nutné!
Box pro hudební nástroj se spolupodílí na výsledném zvuku a proto jsou na něj kladeny poněkud jiné nároky, jako třeba na studiový poslechový monitor. I na reproduktory.
Obecně: objem uzavřené ozvučnice se tlumí proti vzniku tzv. stojatého vlnění (viz. odborná literatura). To má za určitých podmínek negativní vliv na výslednou frekvenční charakteristiku soustavy (zvlnění průběhu v poměrně úzkém rozsahu).
Jak ale podobně spousta lidí vidí třeba v basreflexovém nátrubku něco až mystického, tak si stejní myslí, že tlumením se dosáhne silnějších basů, nebo vůbec, většího akustického tlaku. Těmto je velmi obtížné tyto chiméry vyvracet. Ale jak se říká, chytrému napověz,......!
Vytlumením kytarového boxu jsi nic nepokazil. Ale až budeš hrát někdy na špičkový profi box renomované značky, nahlédni dovnitř. Možná si na něco vzpomeneš...
Box pro hudební nástroj se spolupodílí na výsledném zvuku a proto jsou na něj kladeny poněkud jiné nároky, jako třeba na studiový poslechový monitor. I na reproduktory.
Obecně: objem uzavřené ozvučnice se tlumí proti vzniku tzv. stojatého vlnění (viz. odborná literatura). To má za určitých podmínek negativní vliv na výslednou frekvenční charakteristiku soustavy (zvlnění průběhu v poměrně úzkém rozsahu).
Jak ale podobně spousta lidí vidí třeba v basreflexovém nátrubku něco až mystického, tak si stejní myslí, že tlumením se dosáhne silnějších basů, nebo vůbec, většího akustického tlaku. Těmto je velmi obtížné tyto chiméry vyvracet. Ale jak se říká, chytrému napověz,......!
Vytlumením kytarového boxu jsi nic nepokazil. Ale až budeš hrát někdy na špičkový profi box renomované značky, nahlédni dovnitř. Možná si na něco vzpomeneš...
..a co shoří, nezhnije..!
Pucil sem si nakou starou knizku tesla z knihovny, fakt uz nevim jak se menuje... Jinak clanky na ruzne na internetu.
Napriklad:
http://www.instrumento.cz/clanky-clanek ... atery.html
http://www.instrumento.cz/clanky-clanek ... -engl.html
V tom druhym taky pise ze to vytlumil. A to je jasny, ze jde o kytarovej reprobox.
Ja di delam kopii Marshall 1936, nevite jestli se v orig verzi pouziva tlumeni ?
Napriklad:
http://www.instrumento.cz/clanky-clanek ... atery.html
http://www.instrumento.cz/clanky-clanek ... -engl.html
V tom druhym taky pise ze to vytlumil. A to je jasny, ze jde o kytarovej reprobox.
Ja di delam kopii Marshall 1936, nevite jestli se v orig verzi pouziva tlumeni ?
Ona teorie je krásná věc, člověk jí věří a má mnohdy (jako i v tomto případě) i logický podklad.
Nemohu říci, že autor nemá pravdu, neměl jsem však čas studovat stránku celou, jen jsem si přečetl stať o stojatém vlnění. Nemohu být tudíž ani v tomto tvrzení objektivní.
Nicméně, nejlepší je tzv. slepý test. Pokud máš dvě bedny, do jedné dej tlumící materiál, do druhé nikoli. Pak požádej někoho, kdo Ti zapojí nejprve jednu, pak druhou variantu. A posuď. Ušima! Ne očima třeba z odborného textu.
Takto jsme nachytali i jednoho nejmenovaného velmi známého muzikanta profesionála - bednu bez tlumení nazval jednoznačně barevnější a dynamičtější, s konkrétním zvukem a drivem. Pak se nestačil divit.
Ale, jak už jsem napsal. Nic jsi nezkazil. Jen je tato problematika diskutabilní a výsledky nejsou tak jednoznačné, jak se o nich píše.
U soustav pro domácí poslech, tam nediskutuji, chci-li mít charakteristiku vyrovnanou. Ale,pokud poznáš ušima rozkmit třeba v desetině oktávy u nástrojového boxu, klobouk smekám!
Nemohu říci, že autor nemá pravdu, neměl jsem však čas studovat stránku celou, jen jsem si přečetl stať o stojatém vlnění. Nemohu být tudíž ani v tomto tvrzení objektivní.
Nicméně, nejlepší je tzv. slepý test. Pokud máš dvě bedny, do jedné dej tlumící materiál, do druhé nikoli. Pak požádej někoho, kdo Ti zapojí nejprve jednu, pak druhou variantu. A posuď. Ušima! Ne očima třeba z odborného textu.
Takto jsme nachytali i jednoho nejmenovaného velmi známého muzikanta profesionála - bednu bez tlumení nazval jednoznačně barevnější a dynamičtější, s konkrétním zvukem a drivem. Pak se nestačil divit.
Ale, jak už jsem napsal. Nic jsi nezkazil. Jen je tato problematika diskutabilní a výsledky nejsou tak jednoznačné, jak se o nich píše.
U soustav pro domácí poslech, tam nediskutuji, chci-li mít charakteristiku vyrovnanou. Ale,pokud poznáš ušima rozkmit třeba v desetině oktávy u nástrojového boxu, klobouk smekám!
..a co shoří, nezhnije..!