Odpor vinutí 1.5V motorku
Moderátor: Moderátoři
motorky IGLA v předsilonovém provedení měly kuličky přímo v mosazné mističce v čelech, bylo dost náročné je po demontáži zase pomocí vazelíny usadit. Životnost při nepřetěžování byla dost slušná. Pozdější úpadkovité provedení se silonovým pouzdrem místo ložiska se brzy vymlelo a motorek se pak dostával do hlučných kmitů vinou radiální nebo spíš šišoidní vůle. Včetně motorků použitých do ostřikovačů.
Původní provedení je dnes docela žádaný sběratelský předmět, viz šejdíři na aukru.
Původní provedení je dnes docela žádaný sběratelský předmět, viz šejdíři na aukru.
Igla motorky s kuličkama v miskách byly poměrně solidní. Kdysi jsme s kámošema udělali malou asi 10 ks sérii tiskárny "splašenej hřebík" neboli BT100. Byly tam dva kouskyIgly na 4,5V jeden na posuv vozejku s jehlou, druhej na posuv o linku.
Tenkrát jsem pro tiskárnu udělal na desce JPR1 ASCII řadič "Centronix", kde se do RAMky nahrnul řádek textu a po příchodu CR a LF se řádek vydatloval po linkách. Umělo to i široký a vysoký znaky a grafiku. Ten "splašenej hřebík" se testoval několik desítek hodin na nekonečný papír s kopií do psačky Consul a ty Igla motorky to bez problémů přežily.
Tenkrát jsem pro tiskárnu udělal na desce JPR1 ASCII řadič "Centronix", kde se do RAMky nahrnul řádek textu a po příchodu CR a LF se řádek vydatloval po linkách. Umělo to i široký a vysoký znaky a grafiku. Ten "splašenej hřebík" se testoval několik desítek hodin na nekonečný papír s kopií do psačky Consul a ty Igla motorky to bez problémů přežily.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Motorky IGLA se snad nikde jinde, než v hračkách, nebo v těch nástěnných Primkách nikde nepoužívaly - byly to šmejdy už od výroby. Horší už byly jen ty Sovětský, který byly v různobarevným plastu a asi neuměli ferit, tak byl magnetizmus vytvářen dvěma nějakýma magnetovcovýma hranolama, proto byly takový hranatý. A východní Němci přitom dávali do kazeťáků bezkartáčový motorky (RFT SC1800)
Ty ruSSácký hračkový motorky měly ještě dvě verze - jedna měla jen jeden hranolovej magnet na kterej se dala postavit, druhá měla ty magnetový hranoly zastříknutý do primitivního termoplastu dva - postavený o 180°proti sobě. Obě varianty používaly železový magnety poskládaný z plechovejch destiček, žádný ferity - přesně jak píše Artaban. Nejhorší na nich ale bylo, že měly absolutně sračkový ložiska, tam snad ani nebyly futra, protože ty motorky od prvního momentu po koupi při pokusu o připojení zdroje rachtaly jak snad IGLA nerachtaly ani po 1000 hodinách provozu - to nebylo hrkání, ale to bylo výslovný drnčivý dření zadírajícího se ocelovýho (???) hřídelíku do naprosto nepasujících mosaznejch rádoby pouzder. Nepomáhalo mazání, zvuk zadírání se po nakapání oleje do míst kde hřídel procházel dírou v čele motorku (ložiska se tomu nedalo říkat) objevil znovu už po několika desítkách vteřin běhu ... IGLA i Mabuchi se rozbíhaly "na drc" a po připojení bez zátěže hned nabíraly nominální točky, tyhle různobarevný hrůzince se rozbíhaly řachtavě jak vylágrovanej vznětovej indickej jednoválec Tata (pravděpodobně nelicenční kopie Toyoty D-5) , kterýmu někdo vsugeroval, že po 15 letech čerpání vody do závlah se ještě dokáže rozběhnout ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Nepřekvapivě se motorky vyráběné hračkářskou firmou primárně používaly v nenáročných hračkových konstrukcích. Pokud je použil nějaký Motorpal nebo kdo v ostřikovači skel, pokládám to spíš za úlet. Motorek za 18 Kčs měl životnost adekvátní ceně.Artaban001 píše:Motorky IGLA se snad nikde jinde, než v hračkách, nebo v těch nástěnných Primkách nikde nepoužívaly
Takový K6A25 z MEZu Náchod, používaný třeba v letecké technice, nestál 18 Kčs, spíš by bylo třeba tak dvě nuly k ceně přidat, byl parametrama i životností patřičně jinde.
![Obrázek](https://obrazky.odkarla.cz/13/4d/elektromotor-mez-nachod-k6a25/1080x1080/elektromotor-mez-nachod-k6a25_0.jpg)
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Motorky CCCP nevyluzovaly pískání, to jsi je asi neslyšel. To hrubé hrkání, proti kterému je velikonoční řechtačka libozvučným nástrojem, se nezapomene. Jako dítě jsem měl teorii, že to asi kotva mlátí do magnetů. Nejspíš jsem nebyl dalek pravdy. I dederácké motorky měly podobně hrubý zvuk, konkrétně poměrně velký motorek z dětských ručních vrtaček Piko v plechovém lisovaném obalu. Zvuk Igly byl proti tomu šepotem květin. Přihýbání plíšků s kartáčky mám u Igly stále v živé paměti, zvláště mě zlobilo vypadávání bronzových měsíčků při jakémkoliv zatáhnutí za přívod.
Pamatuji si na okamžik, kdy v našem modelářství dostali motorky Mabuchi 380, ihned jsme je museli mít a kdo jej ve třídě neměl, nebyl in. K nim jsme si koupili ještě lodní šroub, co šel akorát nasadit na hřídelku. Pak jsme se jimi ve vyučování ovívali.![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pamatuji si na okamžik, kdy v našem modelářství dostali motorky Mabuchi 380, ihned jsme je museli mít a kdo jej ve třídě neměl, nebyl in. K nim jsme si koupili ještě lodní šroub, co šel akorát nasadit na hřídelku. Pak jsme se jimi ve vyučování ovívali.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Selská vůle v těch ne-futrech. A taky jejich nesouosost, měl jsem jeden takovej, kterej se nemoh vůbec točit, protože měl hřídelku skřípnutou křivě nalisovaným čelem. Musel jsem ho zahodit, protože jsem ho neměl komu vrátit ani jak reklamovat = byl součástí stavebnice modelu sovětskýho tanku IS-3, kterej jsem získal jako výhru v táborový tombole na ROH dětským táboře. Ke všemu ty motorky trpěly ještě i na velkou axiální vůli, která způsobovala hrkání kotvičky podle připojený polarity, takže když se na ně nasadil pastorek, byly schopný v některejch případech v jednom směru otáčení vytáhnout pastorek z ozubení "zvonovýho" kola (ozubení vyhnutý mimo rovinu kola = pastorek má osu kolmou k ose dalšího převodovýho kola, řešení hojně používaný ruSSákama právě v pásovejch vozidlech, osy motorků podélně, pomocí zvonovejch kol se změnila rovina převodu na reduktor s dalšíma osama rovnoběžnýma s osou hnacích kol). Proti nim zlatý IGLY ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Nestavělo se to na plastový desce s podélnýma drážkama a byl tam i morse klíč, bzučák s růžovým krytem a kádinka s elektrodama? A šroubky a matičky byly ve válcový krabičce.rnbw píše:Ako maly som mal nejaku sovietsku elektricku stavebnicu a myslim, ze tam ten motor bol - zaliaty v plaste zmiesanej farby. Pamatam si este drziaky na ziarovky s cervenym, zltym a zelenym tienidlom (dal sa z toho urobit semafor s rucnym prepinanim). Myslim, ze to bolo na 4,5V plochu bateriu.