Koupím autotransformátor

Přístroje, součástky, náhradní díly. Náhrady součástek, kompatibilita apod.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#16 Příspěvek od MiraSt »

Mám taky velkého křižíka a z těchto proudových důvodů na moje potřeby ho živím přes oddělovací trafo.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od kulikus »

Celeron píše:Spíš mě zajímalo, jestli i ty Křižíky vyrážej jističe. Je klidně možný, že sběrač dělá na jednom i více závitech autotrafa mezizáviťák.
Jistič vyhazuje i pevné trafo pro velký výkon. Souvisí to s magnetizací jádra.Předřazená žárovka přemosťovaná stykačem/relátkem se zpožděným sepnutím to elegantně řeší.

Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#18 Příspěvek od Olchor »

Žárovka je zbytečně velká, měl by stačit drátový výkonový odpor 5 - 10R.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#19 Příspěvek od EKKAR »

rnbw píše:Daj si tam rozbehovy NTC.
Celeron píše:To už jsem zkoušel. TDK 10R 7,5A se při asi pátým zapnutí rozlítnul na dva kusy. Na větší proud jsem nesehnal. Nevím, jak to správně nadimenzovat.
Jak vidíš, výkonovej NTC to nevydrží. Myslíš si, že obyčejnej výkonovej odpor to vydrží? Uvědom si, že žárovka je výkonovej odpor konstruovanej pro trvalý zatížení daným výkonem, tý nebude vadit, když relátko nesepne a na výstup trafa připojíš zátěž = ta žárovka v sérii s vinutím autotrafa zapojená na plný napětí 230V to bezpečně přežije ne vteřiny, ale klidně i hodinu, protože ona sama je stavěná na přímý připojení sítě. A v tomhle sériovým zapojení indukčnosti a wolframovýho vlákna na 230VAC je právě to vlákno tím určujícím prvkem celkový imprdelance. Proto je spolehlivostně mnohem výhodnější, než odpor, kterej - aby se mu prudkým ohřevem neměnily vlastnosti - by musel svýma rozměrama konkurovat tomu regulačnímu autotrafu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#20 Příspěvek od Olchor »

To jsou nesmysly. Takový předřadný odpor jsem už několikrát použil ( hlavně u spínaných zdrojů) a krátkodobé zatížení jim moc neuškodí. Samozřejmě to nesmí být nějaký půlwaťák, ale 10W/10R snese nabíjení kondu 2G přímo ze sítě. Malou destičku s odporem a relátkem nacpeš i dovnitř autotrafa, žárovku těžko.

Uživatelský avatar
gaminn
Příspěvky: 104
Registrován: 25 zář 2019, 02:00

#21 Příspěvek od gaminn »

Trafo dneska dorazilo. Po elektrické stránce vypadá OK, uhlíky snad ještě nějakou chvíli vydrží.

Jinak je to trochu šrot, ale to mi zase tak nevadí, hlavně, že bude transformátorovat. Teda ještě jsem ho nezapojil, ale snad to tak bude.

Prodejce to zabalil do krabice tak, že se trafo div nevykulilo z balíku už na poště. Po rozbalení se na z trafa vysypala hrst písku, druhá hrst je ještě uvnitř. Dál je uvnitř zdá se rozmanitá sbírka elektro součástek, zatím jsem narazil na přepínač a konektor. Uvidíme, co bude uvnitř dál, možná to vysvětlí tu velkou hmotnost přes 20 kg, ačkoliv by 10A křižík měl mít 14 kg. :)

Někdo z nějakého důvodu uřezal osičku pro knoflík trafa. Prosba na vlastníky tohoto trafa - neposlal byste mi někdo fotku knoflíku a chybějící části osičky (jestli na ni je něco zajímavějšího než že to je jen kus tyče), včetně rozměrů. Rád bych si osičku a knoflík udělal nové tak, aby to bylo co nejblíž originálu.

Jinak průřez drátu je cca 1,4 mm.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
gaminn
Příspěvky: 104
Registrován: 25 zář 2019, 02:00

#22 Příspěvek od gaminn »

Asi dvě hodiny už trafo čistím. Bylo nutné ho rozebrat do šroubku a opatrně vydloubat písek z mezizávitových prostorů. :)

Pozitivní zjištění ale je, že naprázdno tohle trafo ani jednou z 10 pokusů při zapnutí nevyhodilo 16B jistič.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od Habesan »

Dovoluji si připomenout můj dotaz na velikost uhlíku v RT2,5, který jsem vznesl
v sousedním vláknu t=101380.
Děkuji.

Uživatelský avatar
gaminn
Příspěvky: 104
Registrován: 25 zář 2019, 02:00

#24 Příspěvek od gaminn »

Minulý týden se na bazoši objevil RAT10, na první pohled v pěkném stavu, tak jsem ho pro zajímavost koupil, abych porovnal se starším RT10.

Obrázek

Přišlo mi trafo, které je ve stavu jako nové, takže paráda.

Oproti RT10 je RAT10 asi o 8 kg lehčí a je vinuté slabším drátem cca 1,25 mm. Je mnohem lépe navržené než RT10, u té mám pocit, že mě musí dřív nebo později pokopat. Na RT10 třeba vůbec není kostřicí svorka/šroub. Nevýhoda RAT10 je, že zhruba jedno ze 3 zapnutí vyhodí 16B jistič, občas i hlavní 20B.

Uživatelský avatar
gaminn
Příspěvky: 104
Registrován: 25 zář 2019, 02:00

#25 Příspěvek od gaminn »

Ještě taková blbost a už dám pokoj. Rozebral jsem RAT10 protože na stupnici ukazoval špatně. A teď se tady zamýšlím, jak hodně utáhnout matici:

Obrázek

Bohužel jsem si nevšiml, jak byl původní stav. Nechci to přetáhnout, mám obavy, že něco křupne. Nekouknul by se mi nějaký vlastník RAT10, jak moc má ty matice dotažené (jestli nadoraz tak, že je pérovka zcela zmáčklá nebo jen tak napůl).

Mimochodem, kvůli kalibraci rozebírat netřeba, stačí oddělat boční perferovaný plech a na hřídeli se dostat ke dvěma červíkům.
Naposledy upravil(a) gaminn dne 02 srp 2022, 20:27, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#26 Příspěvek od EKKAR »

Stažením tý vějířovky doslova určuješ "tuhost" toho otočnýho spoje - když ji utáhneš moc, budeš mít problémy s tím otočit a když ji zas nedotáhneš, bude se ti rameno pohybovat samovolně. Je potřeba najít kompromisní utažení pro požadovanou ovládací sílu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
gaminn
Příspěvky: 104
Registrován: 25 zář 2019, 02:00

#27 Příspěvek od gaminn »

Tyhle matice neurčují tuhost ovládání, ale fixují samotné trafo uvnitř obalu. Uvnitř jsou celkem 3 tyče, na každé 2 plastové díly (jeden dole a jeden nahoře), které přes filc tlačí na vinutí a tím trafo fixují. Utažením matic se definuje, jak hodně bude trafo sevřené těmi plasty. Možná to bude líp vidět tady https://danyk.cz/variak.html

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#28 Příspěvek od kokun »

EKKAR píše:Stažením tý vějířovky doslova určuješ ...
:o 8O
Obrázek   

kde tam vidíš "vějířovku":   Obrázek    když já tam vidím "pérovku":   Obrázek    

:) :D :lol:
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#29 Příspěvek od EKKAR »

No tak já tam třeba mám vějířovku - ale mám kus vybrakovanej z nějakýho průmyslovýho měřicího rozváděče, nemám u něj ten ovládací "volant", ale na hřídeli byl původně šnekovej převod pro servopohon - ten někdo upálil flexou a já získal regulák s trčícím asi 15cm dlouhým pahejlem hřídele ... Chyběl i vstupně/výstupní panel se svorkovnicí, z trafa trčely jen holý kabely. Takže do aspoň trochu použitelný podoby jsem musel trochu víc bastlit, přívod mám řešenej klasickou gumovou flexošňůrou a výstup 16A síťovou zásuvkou, ne dvojicema samostatnejch zdířek.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Sháňka po přístrojích, součástkách nebo náhradních dílech“