Schema elektrocentrály 9kW 380/220 z roku 1960 ?

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Wagner
Příspěvky: 32
Registrován: 29 dub 2019, 02:00

Schema elektrocentrály 9kW 380/220 z roku 1960 ?

#1 Příspěvek od Wagner »

Dělám GO staré elektorcentrály s stabilakem Slavia 1ST 120 .
GO motoru Slavia je hotová a motor šlape jak nový,
Motor točí generátorem MEZ Drásov GP-10 8.8 kW.
což je předpokládám synchronní stroj pracující na 1500 ot/min.
K němu je MTS-HS1 Veltechna Čakovice typ RGT1 ,, v bedně kromě jističů a zásuvek je především buzení generátoru.

Předpokládám, že základní nabuzení se provádí 12V z baterky respektive dynama, kterým točí motor je k tomu na té bedně tlačítko a pak po uvolnění tlačítka je buzení přes trafo v bedně z 230Vtuhle část někdo odpojil a ukradl a ja nevím jak to zapojit rozkreslovat se mi to nechce a tak zkouším štěstí zde.

Najde se tu někalý Bohouš co se s touhle historickou elektrocentrálou setkal?
Vypadá to nějak takto.
http://www.iveteran.cz/inzerat/prodam-e ... -120/14641

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#2 Příspěvek od samec »

Wagner píše:tuhle část někdo odpojil a ukradl[/url]
Trochu silné slová. Skôr je tá časť stále v oprave.

Uživatelský avatar
Wagner
Příspěvky: 32
Registrován: 29 dub 2019, 02:00

#3 Příspěvek od Wagner »

Ani ne, celá ta hračka má přes tunu a hmotnost bylo to jediné co to uchránilo před tukabelama. Celé to do šrotu odtáhnout nedokázali a tak aspoň uštípali a ukradli veškerou kabeláž co z toho čouhala.
Kabely mezi MTS-HS1 a generátorem uštípali před průchodkami a nebyl problém je nahradit. Kabely, které šli k startéru, k dynamu a baterce bohužel odšroubovali a tak nikdo netuší jak vedly.

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#4 Příspěvek od pepik9 »


Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#5 Příspěvek od elektrosvit »

Zkratka MTS podle mě znamenala Ministerstvo těžkého strojírenství a s konkrétním typem stroje nemá bližší souvislost. Některé verze těchto centrál měly i spouštěcí automatiku, která zajišťovala start po připojení spotřebiče a vypnutí po jeho odpojení. Nevím, jestli je jí vybavena i tato. Asi sem budeš muset dát aspoň fotku řídicí skříňky.

Uživatelský avatar
Wagner
Příspěvky: 32
Registrován: 29 dub 2019, 02:00

#6 Příspěvek od Wagner »

Tohle rozhodně žádnou automatiku nemá, je to rok 1960. Foto sem dat mužu, benda je vidět i na fotce, na kterou je link v prvním postu.
Bedna má cca 30kg, leze do ní 3f z generátoru, přes 3f jistič, pokračuje na 11 svorkovou svorkovnice na 3f trafu, které má na každém ze 3 sloupků tři cívky.

Silové 3F, asi z druhých cívek na trafu, pokrčuje na 3f vačkový přepínač, v poloze 0 to nevede nikam, v poloze 1 na výstupní zásuvky na druhé straně bedny.
Jedna z fází vede na vestavěný voltmetr a přes přepínač a 1f jistič na osvětlení v bedně,
Buzení generátoru, také 3 dráty, končí na dalších 3 svorkách trafa
Poslední dvě svorky na trafu . Na jednu je vyvedena jedna fáze z generátoru na druhé je 1f jistič , ale nevím kam to vede z jističe a bez demontáže trafa to nezjistím. (není tam vidět)
Na straně ovládání je ještě ampermeter a tlačítko nabuzení, ale to není zapojeno.
Dále je v bedně lineární trimr, tedy cca 20W drátový odpor s jezdcem, vyvedeno na boční svorkovnici, ale kromě konce na zem to nevede nikam dál.
Na druhé straně bedny je jedna 3f zásuvka tu jistí jen 3f jistič za generátorem, pak tam jsou 3ks 1f zásuvek a ke každé je jistič.
Veškerá další elektronika je destička s 4ks odporů Tesla cca 5W zapojeny asi v serii.

Na motoru je 12V startér, pak 12V generátor a strtovací tlačítko, vše vedelo do další male krabice ,kterou někdo "odmontoval." Motor se dá natočit klikou a tak startér není potřeba.
Co potřeba je, nějak nabudit generátor. Aby to dávalo proud musí civkou v rotoru procházet DC proud.

Ma představa, motor měží, generátor není nabuzen ,ale 12V dynamo proud dává, přes tlačítko nabuzení ho pustím při vypnutém výstupu (vačkový přepánač v poloze 0) tím se to trochu nabudí a k nuzení se použije proud z 3 cívek 3f trafa.
Tedy za předpokladu, že je ve generátoru pro buzení nějaký usměrňovač.

Bphužel jsem pro generéto MEZ Drásov GP-10 nenašel dokumentaci , stjně jako pro bednu Veltechna Čakovice typ RGT1.
Naproti tomu k motoru Slavia 1ST120 je kompletní dokumentace

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#7 Příspěvek od elektrosvit »

Věř, že i když byl rok 1960, některé verze agregátů musely být schopny při výpadku sítě samostatně nastartovat. Zřejmě to nebude případ tvého stroje a přiznávám, že nevím, jakým způsobem byla automatika řešena. :oops:

"Malá krabice" pravděpodobně obsahovala regulační relé pro dynamo, podobně jako tehdy v autech. Dynamo dobíjelo akumulátor a akumulátor zase zajišťoval nabuzení dynama při startu. Pokud chceš centrálu používat bez akumulátoru, jsi nucen spoléhat na nabuzení dynama jeho remanentním tokem. A nejsem si jistý, jestli to dynamo mělo původně sloužit i k nabuzení synchronního generátoru.

Synchronní generátor by měl mít vinutí spojena do hvězdy, takže na statoru by měly být 3 fázové svorky a jedna nulová ze středu hvězdy. Budicí vinutí na rotoru by mělo být vyvedeno na kroužky a z kroužků přes kartáče na další dvojici svorek. Kroužky by měly být pod odklopným víkem. Druhou možností je rotační budič, kdy budicí vinutí je na statoru pomocného stroje, na jeho rotoru je trojfázové vinutí, které přes šestipulsní usměrňovač napájí budicí vinutí hlavního stroje. Odpadají tak kroužky a kartáče. Předpokládám, že to opět není případ tvého stroje.

Regulaci budicího proudu obsahoval rozvaděč RGT1. Pokud to fungovalo, jak popisuješ, tak za trafem musel být usměrňovač a z něj tekl proud přes omezovací odpory do budicího vinutí generátoru. Velikost budicího proudu se nastavovala buď manuálně, nebo byl uvnitř původně nějaký regulátor, tenkrát asi vibrační, který zařazoval jednotlivé odpory sám. Proto jsem psal o fotce vnitřku rozvaděče RGT1, jinak je to věštění z kávové sedliny. :) Případně ještě zkus fórum nasetraktory.eu, tam je vyšší pravděpodobnost, že někdo bude vědět víc.

EDIT: Nebo napiš autorovi tohoto videa. V komentáři tvrdí, že schéma zapojení má.

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“