Jak dlouho vydrží auto jet "na baterku"?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

Jak dlouho vydrží auto jet "na baterku"?

#1 Příspěvek od forbidden »

Myslím když nebude fungovat dobíjení. Dnes se mi stalo, že po nastartování (na první brnknutí, jako obvykle) jsem ujel cca 30 km a auto začalo bláznit, na baterce cca 7,5 V. Přitom baterka má cca 1,5 roku a během posledních pár dní jsem najezdil přes 700 km, většinou mimo město, tak by určitě neměla být nedobitá. Všiml jsem si ale dnes podivnýho zvuku, takový svištění, jakoby od turba. Výška "tónu" závisela jen na otáčkách motoru, ne rychlosti auta. Při rychlostech nad 50 to přeřval motor a slyšet to už nebylo. Z motoru pak možná bylo cítit po spálené gumě, ale to je jen můj dohad!
Dík

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#2 Příspěvek od Celeron »

Zapoměls napsat jaký auto a jakej motor. Takovej ropnej Pažout 405 kromě startu nepotřeboval baterku vůbec. A pokud baterka byla a prasknul řemen k alternátoru při cestě z Bydžova do Jeseníku tak to odjelo cca 300 km naprosto bez problému. Ale v tý době se ještě přes den nesvítilo.
Naposledy upravil(a) Celeron dne 06 zář 2022, 23:26, celkem upraveno 1 x.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#3 Příspěvek od Zaky »

Přeci záleží, jakou má to které auto spotřebu elektřiny pro svůj provoz. Prastarým karburátorovým autem toho ujedeš hodně, moderním málo. Moderní auto má trvalý odběr v desítkách ampér, jen to fikne.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od forbidden »

Nojo, Kuga 2011, motor 2,0 TDCi.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#5 Příspěvek od Michal22 »

Tohle jsem nikdy neměl "na stole", ale zkus vizuálně zkontrolovat "klíňák" (v dnešní době plochý drážkovaný řemen, který jde od klikovky na alternátor, kompresor klimy apod.).
Jeho degradace se projeví nejčastěii právě tím, že nedobíjíš, smrdíš, posloucháš zvuky.
Bych si našel cestu (ty kolečka ještě máš?), ale hola, hola, nemocnice volá :-(
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#6 Příspěvek od Zaky »

Tak tak, buď tě opustil přímo řemen, nebo v horším případě cokoli z poháněných prvků, když se něco přidře, řemen to neutáhne a spálí se.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#7 Příspěvek od Celeron »

Mě u toho Pažouta neprdnul řemen ale odešla řemenice. Už nevím, jestli na klice nebo na altíku byl mezi střední a obvodovou částí řemenice navulkanizovanej asi 5 mm tlustej tlumící mezikroužek. Ten se rozblemcal a začalo se to protáčet. Doma jsem do tý mezery namlátil po 120 st tři M5 šrouby aby se to vystředilo a smrknul to na šesti místech trafem. Jezdilo to pak ještě spoustu let.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

Okamžitá hodnota dojezdu je podíl okamžitý zbejvající využitelný kapacity v baterce a skutečnýho odběru auta. Zbejvající % nabití závisí od toho, jestli je v autě normální trvalý dobíjení, nebo ychtylligentní moderní "battery managorment", kterej nechává baterku nenabuzením altíku vybít až někam k 25% kapacity a teprve potom nabudí altík a začne dobíjet - pokud se dobíjení mechanicky vyvoslí zrovna v momentě minimálního náboje v baterce, dělá okamžitá zásoba dojezdu doslova jen kilometry, pak podpětí vyřadí ŘJ všeho možnýho. Starší auta tak mají výhodu nejenom menšího okamžitýho odběru, ale trvale co nejvyšší dosažitelný zbytkový kapacity v baterce, kterou trvalý dobíjení drží pořád na dosažitelným maximu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
houmr
Příspěvky: 858
Registrován: 01 lis 2016, 01:00
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

#9 Příspěvek od houmr »

Co jsem měřil klešťákem na mé nebožce Multiple CNG (tedy zážehový motor) -
Zapalování cca 10A,
světla dalších 10A,
ventilátor naplno 15A,
ventilátor chlazení nevím, ale na starém Espace to bylo skoro 20A.

Po dosazení kapacity akumulátoru ti vyjde orientační doba dojezdu. Já jsem s vadným altíkem bez problémů odjel Budějovice - Praha a zřejmě bych je ještě dál, stále šlo nastartovat. Jaké odběry má TDCi neporadím. Ale na kontrolku nedobíjení v dnešním autě se už zřejmě nedá spolehnout - na té Multiple (r.v. 1999) se mi na dálnici po vyřazení ta kontrolka rozsvítila. Po zkušenostech z jiných aut, kde je na jednom klíňáku s altíkem i vodní pumpa jsem radši vypnul motor abych nevařil. Když jsem doplachtil na vhodné místo a klíňák zkontroloval, už jsem nenastartoval - baterka se evidentně nedobíjela již hodiny před tím.

Uživatelský avatar
vasekpetr1
Příspěvky: 802
Registrován: 20 čer 2005, 02:00
Bydliště: Hospoda u Třebíče

#10 Příspěvek od vasekpetr1 »

Viděl bych to na tu volnoběžku na řemenici alternátoru.

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od forbidden »

No tak mi volali ze servisu, prý vadnej alternátor a zničil i baterku. Já jsem mimo Brno, potřeboval jsem na pár dní odjet, takže mě odtahovka odtáhla do servisu, já vzal jiný auto a jel jsem. Sám se na nic nepodívám, nezbývá, než jim věřit.
Na kontrolku dobíjení se spolíhat nedá, rozsvítila se tak minutu před smrtí, možná míň. Ty novější auta jsou fakt k nasrání. Řídicí soft psal snad 🤐, každej by navrhl lepší s ošetřením chybových stavů.
Dík všem za rady.

Uživatelský avatar
vicious
Příspěvky: 635
Registrován: 10 srp 2007, 02:00
Bydliště: 3 km od Humenného

#12 Příspěvek od vicious »

Podelím sa o svoju skúsenosť spred 5 mesiacov. Za jazdy sa rozsvietilo dobíjanie, povypínal som svetlá, ventilátor, bežalo iba zapaľovanie aby som tých 100km ešte došiel domov (inak celú cestu solídne pršalo a bolo to ešte na diaľnici). Kúpil a vymenil som "regler". Po výmene v piatok sa cez víkend stihla vybiť batéria tiež niekde k 7-8V, na čo som prišiel náhodou v nedeľu dopoludnia a batériu stihol dobiť nabíjačkou. Trvale z batérie tiekol prúd do alternátora málo cez 3A, čo batériu v priebehu 2 dní vybilo. Vymenil som regler za iný, dobíjanie síce "nejako" fungovalo, ale nezhasínala kontrolka.
Napokon po detailnej obhliadke alternátora som zistil na niekoľkých miestach prežraný vodič statorového vinutia tak, že sa na dĺžke cca 5mm rozsypal na prach, zostala tam len vrstva laku (vinuté odhadom 1,5mm²). Taktiež 2 diódy v mostíku mali vývod z vodiča zožraný do tvaru ihly.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#13 Příspěvek od Kremik »

Baterku to určitě nezničilo. Normálně ji chtěj a nabij.

Uživatelský avatar
Rendy
Příspěvky: 16
Registrován: 23 črc 2021, 02:00
Bydliště: Brno /UH

#14 Příspěvek od Rendy »

Přesně tak, velmi pravděpodobně se jen vybila a ted jim nejde nabít (většina moderních chytrých nabíječek nedokáže začít nabíjet baterku, když se hluboce vybije), takže když si člověk umí poradit, tak ji nejspíš zachrání.

Jsem z Brna, tak případně můžu pomoci :)

Ale je mi divné, že byl cítit smrad gumy (jakoby prokluzoval řemen), aby chytráci nakonec nepřišli na to, že nový altík taky nedobíjí... :D

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#15 Příspěvek od Kremik »

Ale prd, v servise tak hloupí nejsou. Relativně nová baterka "se prostě hodí".

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“