Tesla SM 260
Moderátor: Moderátoři
Úpravu na "kultivovaný" rozbeh a zabrzdenie pásku sa mi podarilo úspešne urobiť, podľa schémy - je to úplne super. Akurát sa chcem na jednu vlastnosť opýtať (Luboš1961).
Pri funkcií play, keď idem od úplného začiatku pásky na kazete, sa tónová kladka spúšťa o malý zlomok sekundy skôr ako unášač. Je to tak správne alebo to treba ešte nejako doladiť? Keď je páska už namotaná na strane pravého unášača - ku koncu to tak nie je vidieť ani cítiť, lebo sa už točí unášač pomalšie.
Pri funkcií play, keď idem od úplného začiatku pásky na kazete, sa tónová kladka spúšťa o malý zlomok sekundy skôr ako unášač. Je to tak správne alebo to treba ešte nejako doladiť? Keď je páska už namotaná na strane pravého unášača - ku koncu to tak nie je vidieť ani cítiť, lebo sa už točí unášač pomalšie.
Ano, v tomto zapojení je to tak v pořádku. I při funkci play se napětí pro navíjecí motorek zvedá pozvolně, takže tím vzniká ten nepatrný časový posun než se motorek roztočí. Nicméně, pokud se tohoto neškodného jevu chceš zbavit a ještě vylepšit ten plynulý rozjezd při převíjení, tak přidej ještě jeden tranzistor a uprav si to zapojení dle přiloženého schématu.Paviel píše:Je to tak správne alebo to treba ešte nejako doladiť?.
Ahoj Luboš1961.
Urobil som novú úpravu zo včera a môžem povedať, že na pohľad aj pocitovo brzdenie a rozbeh je úplne super a tónová kladka je s unášačmi vo fáze, paráda.
Akurát asi sa pomenili nejaké napätia v riadení, lebo teraz nefunguje funkcia Auto Play, respektíve Auto Rew sám o sebe funguje ale spolu s Auto Play to nefunguje a ani teda samotný Auto Play...
Kontroloval som si zapojenie podľa tvojej poslednej schémy a mal by som to mať ok ale ešte to pre istotu skontrolujem.
Urobil som novú úpravu zo včera a môžem povedať, že na pohľad aj pocitovo brzdenie a rozbeh je úplne super a tónová kladka je s unášačmi vo fáze, paráda.
Akurát asi sa pomenili nejaké napätia v riadení, lebo teraz nefunguje funkcia Auto Play, respektíve Auto Rew sám o sebe funguje ale spolu s Auto Play to nefunguje a ani teda samotný Auto Play...
Kontroloval som si zapojenie podľa tvojej poslednej schémy a mal by som to mať ok ale ešte to pre istotu skontrolujem.
Predsa len som si tam niečo ešte všimol, pri testovaní.... Keď z Pause prepnem na Play tak (raz sa to stalo..), tak namiesto play začne pretáčanie dopredu.. Vlastne ešte raz sa mi to stalo pri pretáčaní späť a potom play. Možno treba ešte jemne dostaviť niektorý kondenzátor. Ono aj na pohľad pri funkcií Play z Pause sa pravý unášač trošku rýchlejšie točí na malý zlomok.
Druhá vec. Asi som predmagnetizáciu nenanastavil správne, lebo keď nahrávam, tak záznam je taký roztrasený, hlavne pri vyšších frekvenciách (gitary a vysoký spev.) Najskôr sa mi to zdalo, že to ide pomalšie alebo kolíšu otáčky. Tak som si nahral signál 1 kHz. Potom som ho prehral, ale všetko na osciloskope sa zdá byť v poriadku.
Pekný víkend prajem.
Druhá vec. Asi som predmagnetizáciu nenanastavil správne, lebo keď nahrávam, tak záznam je taký roztrasený, hlavne pri vyšších frekvenciách (gitary a vysoký spev.) Najskôr sa mi to zdalo, že to ide pomalšie alebo kolíšu otáčky. Tak som si nahral signál 1 kHz. Potom som ho prehral, ale všetko na osciloskope sa zdá byť v poriadku.
Pekný víkend prajem.
Pokud chceš ještě něco poupravit, tak podle mých testů je nejoptimálnější použit kondenzátor C 26 hodnoty 22M. Také jsem si všiml, že na pozici odporu R43 je míto něj na některých seériích osazen kondenzátor 22n. Na kolektoru T15 při zastavení unášeče proběhnou sice ostré ale dvoj až troj impulzy, lépe se mi líbí raději zapojení s odporem, kdy náběh sice není ostrý ale jen jeden. Také jsem si ještě pohrál s oddělením napájení cívky brzdy a logiky, za cenu přidání dalšího tranzistoru. Nyní již zpožděný čas brzdy nemůže nijak ovlivnit funkci logiky při zapnutí Auto Rew a Auto Play.
Jinak podle popisu, když přejdeš z pauzy na play a pozoruješ chvilkový zrychlení a dále nahraný roztřesený záznam, mám dojem, že nemáš dobře nastavenou přítlačnou kladku. Zažil jsem dva druhy špatného nastavení. První, kdy elektromagnet sepne, ale drátové táhlo se neuvolní v oválném otvoru přítlačné kladky tak, aby toto táhlo tlačilo pouze na pružný kontakt a ne okraj oválné díry. Poté přítlačná kladka nemá již možnost eventuálního dopředného pohybu. Druhá, kdy naopak přítlačná kladka již dosáhne na tónovou hřídel ale elektromagnet má ještě velkou mezeru před jeho uzavřením a někdy ještě elektromagnet doklapne ale jindy už nikoliv. V předmagnetizaci to nehledej.
Jinak podle popisu, když přejdeš z pauzy na play a pozoruješ chvilkový zrychlení a dále nahraný roztřesený záznam, mám dojem, že nemáš dobře nastavenou přítlačnou kladku. Zažil jsem dva druhy špatného nastavení. První, kdy elektromagnet sepne, ale drátové táhlo se neuvolní v oválném otvoru přítlačné kladky tak, aby toto táhlo tlačilo pouze na pružný kontakt a ne okraj oválné díry. Poté přítlačná kladka nemá již možnost eventuálního dopředného pohybu. Druhá, kdy naopak přítlačná kladka již dosáhne na tónovou hřídel ale elektromagnet má ještě velkou mezeru před jeho uzavřením a někdy ještě elektromagnet doklapne ale jindy už nikoliv. V předmagnetizaci to nehledej.
Ahoj.
Bolo treba, ako si písal, nastaviť tlak drátového tiahla prítlačnej kladky, resp. pružného kontaktu . Je to dosť jemné ladenie, netreba naraz veľké kroky / semi-otáčky robiť.
C26 som zmenil na 22M. Zapojenie s ďalším tranzistorom som ale neskúšal.
Ozaj ku dvierkam kazety: Ten tlmiaci mechanizmus má byť namazaný alebo nie? Princíp nastavenia je jednoduchý, ale furt sa to rozlaďuje.. :D
Bolo treba, ako si písal, nastaviť tlak drátového tiahla prítlačnej kladky, resp. pružného kontaktu . Je to dosť jemné ladenie, netreba naraz veľké kroky / semi-otáčky robiť.
C26 som zmenil na 22M. Zapojenie s ďalším tranzistorom som ale neskúšal.
Ozaj ku dvierkam kazety: Ten tlmiaci mechanizmus má byť namazaný alebo nie? Princíp nastavenia je jednoduchý, ale furt sa to rozlaďuje.. :D
Ony existují dva druhy, jeden pístový, ten nejde dlouhodobě nikdy dobře a i když je seřízen, tak jde tak nějak nerovnoměrně. Když už pístek v trubičce netěsní, vždy, ale jen krátkodobě pomůže mikro přimazání jemným olejem.Paviel píše: Ten tlmiaci mechanizmus má byť namazaný alebo nie?
Druhý je takový třecí mechanismus na který jsem na žádném kusu co mi prošel rukama (pokud do toho nikdo nevrtal) nemusel šáhnout a pořád jde krásně a jemně plynule. Je to napatlané takovou trvale lepkavou vazelinkou a doporučuji to nechat tak jak to je.
Ako celkom dobrá náhrada tej lepkavej vazelíny, ktorú som nemal odstrániť mi funguje MOGUL A00. "Klasická" vazelína je nepoužiteľná. Uvidí sa po dlhšej dobe.
Po nastavení prítlačnej kladky z dôvodu už pred nedávnom spomínaného "roztraseného" záznamu to fungovalo cca 2 dni. Znovu je záznam roztrasený (počuť hlavne na klavíri a sólach elektrickej gitary. ).. Teda správa sa to ako kedy - niekedy viac niekedy menej a niekedy je to OK. Je tam stále nejaká nestabilita.
Ja som aj motorček unášačov rozobral, očistil, jemne premazal, rovnako zložil, ale stále ten istý problém..
Ak ale kazetu nahrám na inom deck-u a potom to prehrám v SM 261 tak to hrá v poriadku. Môže to súvisieť s nahrávaním?
Fotoregulacia otáčok v SM 261 funguje, testoval som tak, že som vložil napr. papierik medzi diodu a snímač a otáčky okamžite zblbli...
Po nastavení prítlačnej kladky z dôvodu už pred nedávnom spomínaného "roztraseného" záznamu to fungovalo cca 2 dni. Znovu je záznam roztrasený (počuť hlavne na klavíri a sólach elektrickej gitary. ).. Teda správa sa to ako kedy - niekedy viac niekedy menej a niekedy je to OK. Je tam stále nejaká nestabilita.
Ja som aj motorček unášačov rozobral, očistil, jemne premazal, rovnako zložil, ale stále ten istý problém..
Ak ale kazetu nahrám na inom deck-u a potom to prehrám v SM 261 tak to hrá v poriadku. Môže to súvisieť s nahrávaním?
Fotoregulacia otáčok v SM 261 funguje, testoval som tak, že som vložil napr. papierik medzi diodu a snímač a otáčky okamžite zblbli...
. . . nePaviel píše:Ak ale kazetu nahrám na inom deck-u a potom to prehrám v SM 261 tak to hrá v poriadku. Môže to súvisieť s nahrávaním?
souvisí to s tím, že je kolísání jen poloviční a ty ho už neslyšíš(neregistruješ) . . . ale stále tam je.
nezbývá než vyměnit a seřídit celou tónovou kladku, správně nastavit odvíjecí a navíjecí tahy.
může být také vadný motor, obvykle bývá po létech provozu vydřený komutátor a pak to dělá hotové "psí kusy" . . .