Tesla SM 260
Moderátor: Moderátoři
Musíš zkontrolovat celé nastavení. Nemůžeš jenom nastavit jedno táhlo. Záleží třeba i na hloubce zasunutí hlav, síle pružinového péra tlačící do držáku hlav. Je lepší když při zařazené funkci Play zůstane ještě mikromezera od mechanického dorazu držáku hlav, než když péro tlačí velkou silou a odebírá elektromagnetu už tak akorát použitelnou sílu pro přítlak přítlačné kladky (pro spolehlivé dockvaknutí elektromagnetu). Přítlačná kladka již také bude víceméně ztvrdlá nebo nerovnoměrná, což také výrazně ovlivňuje plynulost pohybu. Na držáku přítlačné kladky jsou dva šrouby pro samostatné nastavení přítlaku hlav a přítlačné kladky. Je to celé taková hodinářská práce. Také motory setrvačníku nevynikají vysokou spolehlivostí. Ještě bych se i podíval na nastavení R26 pro nastavení síly návinu pásky při funkci Play.
Pozrel som sa aj na motor zotrvačníka - rozobral, očistil a namazal. Komutátor je podľa mňa ešte OK, ťažko mi to ale hodnotiť len takto pohľadovo. Mechanika je podľa mňa nastavená správne a aj tónová kladka nie je stvrdnutá a ani vyjazdená. Má mierne súdkovitý tvar - je to tak správne?
No a čo sa týka nastavenia eliminátoru pomocou R26, tak som s ním trochu pohol (pôvodnú polohu som si ale pre istotu zaznačil) a je to podľa mňa lepšie. Moja otázka je, či je na nastavenie R26 nejaké pravidlo?
No a čo sa týka nastavenia eliminátoru pomocou R26, tak som s ním trochu pohol (pôvodnú polohu som si ale pre istotu zaznačil) a je to podľa mňa lepšie. Moja otázka je, či je na nastavenie R26 nejaké pravidlo?
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
Napätie pre motor unášačov sa nastavuje podľa servisného manuálu. K tým motorom samotným: Dlho som sa nevedel zbaviť kolísania SM260. Nastavoval som všemožným spôsobom prítlaky, ťahy, repasoval som regulátor otáčok, skúšal rôzne remene, 3x som vymenil motor pohonu zotrvačníka...bezvýsledne. A čo tomu nakoniec bolo? No samozrejme motor pohonu zotrvačníka. On už keď má nabehaných viac, než 300h, tak je väčšinou KO. Vlastne všetky tie motory, čo som mal, boli vadné.
Nakoniec som kúpil toto:
https://www.elektro-ivicic.cz/motor-mag ... 4-p131780/
Pasuje to do pôvodného housingu, ten teslácky spätnoväzobný nezmysel som vyhodil a nechal pracovať regulátor vstavaný priamo v motorčeku. Bolo treba tam akurát zvýšiť hodnotu jedného rezistoru (čo je v sérii s trimrom), aby šlo nastaviť menšie otáčky. Odvtedy je pokoj a funguje to úplne rovnako dobre, ako ten polský nepodarený motorček s tým zložitým tachoregulátorom.
Ak sa z toho Mitsumi motoru vykuchá regulátor, bude imho použiteľný aj pre pohon unášačov.
P.S. bacha aj na hádzavosť zotrvačníka.
Nakoniec som kúpil toto:
https://www.elektro-ivicic.cz/motor-mag ... 4-p131780/
Pasuje to do pôvodného housingu, ten teslácky spätnoväzobný nezmysel som vyhodil a nechal pracovať regulátor vstavaný priamo v motorčeku. Bolo treba tam akurát zvýšiť hodnotu jedného rezistoru (čo je v sérii s trimrom), aby šlo nastaviť menšie otáčky. Odvtedy je pokoj a funguje to úplne rovnako dobre, ako ten polský nepodarený motorček s tým zložitým tachoregulátorom.
Ak sa z toho Mitsumi motoru vykuchá regulátor, bude imho použiteľný aj pre pohon unášačov.
P.S. bacha aj na hádzavosť zotrvačníka.
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
Mám pocit, že som ho zvyšoval na cca dvojnásobok...ale presnú hodnotu neviem. Boli to rádovo stovky ohmov...
S remeničkou nie je problém. Vhodné je ju trochu nahriať napr. teplovzduškou a proste len vytiahnuť z hriadeľa pôvodného motora a nasadiť na nový.
Vlastne napadá ma jedna vec, čo som musel upravovať - keďže z Mitsimu trčí plošák s prpojovacím terminálom, bolo treba do toho tesláckeho housingu potrebné urobiť drážku...to som robil malou priamou brúskou. Celá úprava zabrala asi hodinu...
S remeničkou nie je problém. Vhodné je ju trochu nahriať napr. teplovzduškou a proste len vytiahnuť z hriadeľa pôvodného motora a nasadiť na nový.
Vlastne napadá ma jedna vec, čo som musel upravovať - keďže z Mitsimu trčí plošák s prpojovacím terminálom, bolo treba do toho tesláckeho housingu potrebné urobiť drážku...to som robil malou priamou brúskou. Celá úprava zabrala asi hodinu...
Já jsem šel s motorem ještě dál a vyměnil jsem jej za bezkártačový Maxon. Co mne hned po výměně uputalo, bylo absolutní ticho, myslel jsem si že se motor netočí a při funkci play je slyšet jenom šust odvíjené kazety. Když vedle něj zapnu můj druhý neupravený kus, hned jako by mi do pokoje přilítla moucha.
Použil jsem motorek EC22 part numbers 386660 ale jenom proto, že jsem měl možnost se k němu levně dostat. Používám je pracovně, dlouhodobě a bezporuchově na 25 000 ot. s výbornými výsledky. Motor je řízený pomocí třech halových snímačů přes tu řídící jednotku. Tento typ motorku je sice na 48V ale já jej napájím na 12V, protože se v tomto zapojení vlastně neskutečně fláká. Motor unášeče je původní, s tím nejsou sebemenší problémy. U tohoto kusu magnetofonu mám také vyhozený celý chladič i s lineárními stabilizátory a místo nich DC-DC měniče. Výrazně klesla celková spotřeba a magneťák je uvnitř stále studený.
Tak to je paráda. S Tvojimi úpravami je to od originálu o level vyššie. Kolísanie otáčok je na tom určite omnoho lepšie a neblbne to.
Moja SM261 je asi z tých neskorších, lebo v chladiči nie je jedna pozícia osadená. Je tam jeden tranzistor a jeden IO. A hreje to ako taký malý ohrievač v podstate.
Ešte mám jednu SM260, ale do tej sa pustím až keď dám dokopy túto 261 poriadne.
Mitsumi motorček mi príde cca za 8 dní ako som sa dozvedel. Potom sa do toho pustím.
Moja SM261 je asi z tých neskorších, lebo v chladiči nie je jedna pozícia osadená. Je tam jeden tranzistor a jeden IO. A hreje to ako taký malý ohrievač v podstate.
Ešte mám jednu SM260, ale do tej sa pustím až keď dám dokopy túto 261 poriadne.
Mitsumi motorček mi príde cca za 8 dní ako som sa dozvedel. Potom sa do toho pustím.
Luboši, odrušovals nějak ty DC-DC měniče, nebo už samy o sobě nemají na odstup rušivých napětí vliv?
Zkoušel jsem PWM na řízení motoru setrvačníku a pokorně jsem se vrátil k lineárnímu řízení s chladičem. I když jsem použil frekvenci nad 20 kHz, slyitelně se zhoršil šum a hluky v pozadí. Komutátoru to bylo totiž celkem jedno, jakou frekvenci do něj pouštím.
Zkoušel jsem PWM na řízení motoru setrvačníku a pokorně jsem se vrátil k lineárnímu řízení s chladičem. I když jsem použil frekvenci nad 20 kHz, slyitelně se zhoršil šum a hluky v pozadí. Komutátoru to bylo totiž celkem jedno, jakou frekvenci do něj pouštím.
Ahoj Hille
Také jsem měl jisté obavy, motor se ale nijak negativně neprojevil, možná že i kvůli malým řídícím proudům, když je určený na 48V napájení. Spíš jsem si hrál se zpětnou vazbou řízení otáček, kdy jsem přes operační zesilovač chtěl urychlit řízení při rychlé změně zatížení, ale spíš to bylo jenom horší. Teď si vzpomínám, že jsem dosáhl toho takzvaného efektu vibráta.
U dc měničů jsem zase předpokládal nějaké to plechové oddělení, či celé do krabičky. Zprvu jsem jen propojil drátky vstupů a výstupů dc měničů po původních odstraněných 3 stabilizátorech, vlastně jak je to i vidět na fotu. Překvapivě se to ani nijak rušivě neprojevovalo. Po různorodých zkušebních testech jsem si pouze při vytažené kazetě a plné hlasitosti povšiml takový hodně vzdálený občasný šumo-pisk. Zjistil jsem že se to nepřenáší vzduchem ale 12V napájením (původní pozice IO1), po zvětšení C6 to úplně zmizelo. Dal jsem na tuto pozici předimenzovaný kondenzátor 2200M. Nic víc jsem s tím nedělal. Nyní je ve funkci play celková spotřeba necelých 20W, původně to bralo něco přes 30W, těch 10W chladič převádí v teplo, takže když je magič sestaven ve věži, po hodině je vevnitř jak v pekle, i kazeta je celá teplá.
Také jsem měl jisté obavy, motor se ale nijak negativně neprojevil, možná že i kvůli malým řídícím proudům, když je určený na 48V napájení. Spíš jsem si hrál se zpětnou vazbou řízení otáček, kdy jsem přes operační zesilovač chtěl urychlit řízení při rychlé změně zatížení, ale spíš to bylo jenom horší. Teď si vzpomínám, že jsem dosáhl toho takzvaného efektu vibráta.
U dc měničů jsem zase předpokládal nějaké to plechové oddělení, či celé do krabičky. Zprvu jsem jen propojil drátky vstupů a výstupů dc měničů po původních odstraněných 3 stabilizátorech, vlastně jak je to i vidět na fotu. Překvapivě se to ani nijak rušivě neprojevovalo. Po různorodých zkušebních testech jsem si pouze při vytažené kazetě a plné hlasitosti povšiml takový hodně vzdálený občasný šumo-pisk. Zjistil jsem že se to nepřenáší vzduchem ale 12V napájením (původní pozice IO1), po zvětšení C6 to úplně zmizelo. Dal jsem na tuto pozici předimenzovaný kondenzátor 2200M. Nic víc jsem s tím nedělal. Nyní je ve funkci play celková spotřeba necelých 20W, původně to bralo něco přes 30W, těch 10W chladič převádí v teplo, takže když je magič sestaven ve věži, po hodině je vevnitř jak v pekle, i kazeta je celá teplá.
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
O level vyššie to určite nie je. Neskutočne zložitý stroj, čo v podstate nič nedokáže, ničí pásky a zvukovo je dosť pod priemerom to ostáva stále. Naopak, skomplikuje sa ešte viac.Paviel píše:Tak to je paráda. S Tvojimi úpravami je to od originálu o level vyššie. Kolísanie otáčok je na tom určite omnoho lepšie a neblbne to.
Moja SM261 je asi z tých neskorších, lebo v chladiči nie je jedna pozícia osadená. Je tam jeden tranzistor a jeden IO. A hreje to ako taký malý ohrievač v podstate.
Ešte mám jednu SM260, ale do tej sa pustím až keď dám dokopy túto 261 poriadne.
Mitsumi motorček mi príde cca za 8 dní ako som sa dozvedel. Potom sa do toho pustím.
Za mňa: Do tej hromady šrotu sa neoplatí investovať viac času a peňazí, než je nevyhnutné. Kto chce naozajstný kazeťák, nech sa poobzerá po niečom ako GX-75.