Tesla SM 260

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
lubos1961
Příspěvky: 324
Registrován: 20 črc 2010, 02:00
Bydliště: Nový Jičín

#256 Příspěvek od lubos1961 »

TheLastUnicorn píše:O level vyššie to určite nie je. Neskutočne zložitý stroj, čo v podstate nič nedokáže, ničí pásky....
Připadáš mi jako provokatér který přijede na sraz Trabantistů a začne vykřikovat že Mercedes je lepší nebo proč žiješ v Česku když v Americe je lépe.
Toto diskusní fórum pomalu ale jistě upadá s tím jak mizí ty kdysi proklamované zlaté ručičky. Dnes každý druhý maká v zahraniční montovně kde hlavně u práce nesmíš myslet a pak hurá do nejbližšího marketu utratit ty vydřené peníze a zbytek večera u televize nebo za zábavou, protože zítra je zase makačka. Bohužel dnes je trend nic nedělat, všechno si kup a pokud možno každého půl roku to měň, nebo stejně se to brzo posere. Když potřebuješ něco vědět nebo co si myslet tak ti to řeknou V ČT.

Dík, já si pojedu pěkně pomalu proti proudu.
Mimochodem já mám na tomto kazeťáku první nahrané kazety z 80 let a nemám jedinou zničenou i když byly často používané.

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#257 Příspěvek od ransom »

Co to plácáte, osobo?

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#258 Příspěvek od ransom »

V roce 1988 jsem si, na rtech s mantrou "Tesla je špica" za těžké prachy pořídil SM261. Stál tehdy kolem 5500Kčs. Pro představu: byl to dvojnásobek platu mojí mámy (úřednice se dvěma maturitami) a cca 1,25 násobek platu táty (makal přesčasy v Kolbence, a to doslova - ČKD Praha). Můj nástupní plat laboranta ve výzkumáku, s maturitou a po vojně, byl kolem 1600 na ruku.
Byl to strašný krám a trvalo mi nějakou dobu, než jsem se s tím smířil. Pominu takové věci, že chodil z fabriky nastavený tak, že se s Dolby pořízená nahrávka nedala se zapnutým Dolby poslouchat. To se dá překalibrovat. Uživatelsky to byla katastrofa. Nespolehlivý. Třískající magneticky ovládaná mechanika. Imrvére selhávající náhon přivíjení společný pro přetáčení v obou směrech.
Podotýkám, že jsem tehdy příliš pozdě zjistil, že ve stejnou dobu koupil spolužák v Melodii (což bylo v podstatě běžné elektro, žádný Tuzex) nějaký deck AIWA - typ si už nepamatuju. S nahráváním v reverzu, Dolby B/C, HXpro, s tichounkou servomechanikou, dobře hrající i nahrávající, a hlavně dlouhodobě spolehlivý. Za nějakých 3800.
Po revoluci jsem, unavený neustálými opravami, koupil Sony TC-FX170. Což byl úplně primitivní, jednomotorový deck s tou nejjednodušší, čistě klávesami ovládanou mechanikou. Proti Tesle nebe a dudy.
Trabantisti? Prdlajs. Síla Trabantu byla v jeho jednoduchosti okleštěné až na dřeň. Byl nekomfotní, ale ta jednoduchost mu dávala skvělý poměr investice/užitná hodnota. SM260/261 uměl naprosto kulový, ale zato toho dosahoval naprosto neúměrnou a nesmyslnou složitostí. A ta ve spojení s nespolehlivostí součástí a mizernými materiály přinášela mnohé povyražení pro majitele i pro servisáky.

Pokud vidím dobře, tak The Last Unicorn tady nejprve poradil naprosto účelnou a osvědčenou úpravu toho nesmyslného servopohonu, a pak pouze rozporoval, že by z toho tímto vznikl kdovíjak dobrý stroj. Co tedy řekl špatně?

Ty obehrané fráze o montovnách a ČT radši komentovat nebudu.

Jinak vůbec nic proti renovaci starých mašin. Opečovávat je, opravovat, seřizovat a udržovat v provozu je úctyhodná záliba. Ovšem glorifikovat je by byla v tomto případě pitomost. A pořizovat tyhle Teslí katastrofy za jiným účelem než do sbírek (nedejbože třeba na denní poslouchání) je tuplem pitomost. Jediný opravdu slušný Teslí HiFi přístroj, co si tak vybavuju, byl MC902 a jeho následovníci. To se ale montovalo z dodaných komponentů Philips (ty montovno).

Uživatelský avatar
lubos1961
Příspěvky: 324
Registrován: 20 črc 2010, 02:00
Bydliště: Nový Jičín

#259 Příspěvek od lubos1961 »

No a takle se tady postupně likviduje jedno vlákno za druhým. Jestli je to krám je mi i ostatním vyloženě úplně jedno, někdo se na tom chce učit, potřebuje poradit a né jej za každou cenu od tohoto odradit. Děkuji že jsi k tomu také přispěl.
Měli bychom co nejvíce podporovat zájem o kutilství dokud ještě nějaký je. Omlouvám se za OT.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#260 Příspěvek od konosuke »

Šlo nejspíš o deck Aiwa AD-R450 - reverzák, dolby B/C, Hx pro, bias fine...
rok i cena přibližně pasuje, zprvu tuzex po sametu i za Kčs
pokračoval sérii R460, R470 drobné kosmetické úpravy
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#261 Příspěvek od ransom »

Lubos1961:

To je ale ze Tvé strany naprosté nepochopení napsaného.
Já sám renovuju kdeco, kutím, ostatním v tom pomáhám seč můžu.
Renovuju Transiwatty, renovuju staré AZS-ka, přestože vím, že to byly a jsou totální krámy. Kdokoli se na mě obrátí s prosbou o radu, vždycky pomůžu, začátečníkům rozdávám i materiál.
Zachraňuju a opravuju starý Tesla repráky, posílám je dál do světa. Začínajícím kdykoli poradím, co s nimi provést, aby se daly poslouchat.

Ale nikdy a nikomu nebudu zamlčovat, že jsou to krámy a nikdy nebyly na světové úrovni. Právě jako ty zmíněné Trabanty. Miluju Trabanty. Trabant bylo moje první auto, a vzpomínám na něj s láskou a vděkem.

Kouzlo těch věcí je totiž právě v tom, že to jsou krámy.

Na tom SM261 jsem se jako adolescent pěkně vyučil trpělivosti s hledáním závad. Díky za tu zkušenost, ale nic to nemění na tom, že to je krám.

A navzdory tomu, že to je krám, je SKVĚLÉ, že se mu i dnes někdo věnuje.

Jinak tedy sorry, že jsem někomu sáhl rukou nečistou na jeho modlu.

Uživatelský avatar
lubos1961
Příspěvky: 324
Registrován: 20 črc 2010, 02:00
Bydliště: Nový Jičín

#262 Příspěvek od lubos1961 »

ransom píše: To je ale ze Tvé strany naprosté nepochopení napsaného.
Já myslím že to je vzájemné nepochopení, nešlo vůbec o nějaký konkrétní přístroj, jde o tendence v různorodých vláknech na dotazy odpovídat že to nemá cenu se s tím drbat a hned mu nabízet buď sehnání, koupi něčeho jiného, nebo dávat odkazy na shopy hotových výrobků.
Jsem rád že jsme se poznali, možná si ještě můžeme být vzájemně nápomocni, když máme obdobné sféry zájmů.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#263 Příspěvek od Hill »

To je přece věc pohledu, který je vždycky ovlivněný tím, jak povedený kus se komu podařilo koupit. Málokdo jich totiž koupil patnáct dvacet kousků, aby zjistil, že ty problémy třeba nejsou typické pro konkrétní mechaniku, elektroniku, či celý model, že je to vada zrovna jen toho jediného kusu. Konstrukčně samozřejmě kulhaly za světem, hlavně v uživatelském komfortu. Buď kvůli nutnosti obejít nějaký patent, protože nebyl schválený devizový příděl na jeho zakoupení, nebo (u těch klapajících elektromagnetů tahajících mechaniku) strašně dlouhé a marné zkoušení plastových směsí a výroba forem na vačky a labyrintová kola servoovládání mechanik, které by vykazovaly dostatečnou spolehlivost a životnost. A pak - při tom všem použití součástek z RVHP a všech možných kooperacích šlo o to, aby cenový úřad schválil SMC, čili státní maloobchodní cenu, za kterou to půjde prodat, ale současně na to nebudou mít všichni najednou (už v Tesle v Pardubicích mi neuniklo, že schválená prodejní cena nezobrazuje ani výrobní náklady, ani užitnou hodnotu, patrně se stanovovala podle počasí, směru větru a nálady úředníků).
Ale o tom všem jsme se tu bavili už jinde a nadrbali se o tom dost a dost.
Co pamatuji, tak jsem za ta léta opravoval a seřizoval jen dva kousky SM260 (možná jeden z nich byl SM261, tak přesnou evidenci už nemám). Buď se jich prodalo tak málo, nebo byli ostatní majitelé spokojení. To už víc bylo různých ZRK, Grundigů, nějaký ten Dual či Hitachi, které se k nám nějak dostaly.
Jo, taky jsem za tři stovky koupil SP210, motor si s původním regulátorem už moc netykal, vybavil ho proto regulací otáček s optozávorou a stereofonní elektronikou s Dolby B. Kvůli nespolehlivosti přepínače tahaného solenoidem je dnes propájený jen jako přehrávač, desku s elektronickým přepínáním mám hotovou, ale nepoužitou.
Tak se tu nedohadujme o něčem, co už dnes nevrátíme.
Mimochodem - Trabanty jsem dojezdil dva, spotřeboval jsem tři motory a dvě repase...
Jestli nějaký ten kousek hodláme zrenovovat (zrovna jsem opravoval NZC420 v obýváku na podlaze: byla objednaná už loni, ale donesli ji až teď, když na něco tak velkého zrovna nemám v trucovně místo), prosím, bavme se o renovaci, náhradách, případně i fyzikálně reálných vylepšeních dostupných použitím novější součástkové základny (hlavně tam, kde to není snadno vidět). Jestli kolem konkrétní mechaniky kdokoli hodláte postavit jiný stroj, či dokonce stroj kompletní i s mechanikou proč ne? Dělali jsme to tenkrát v daleko primitivnějších podmínkách, zvládneme to i dnes, i když význam to bude mít snad jen pro nás, že to dokážeme ubastlit, protože k parametrům dosahovaným běžně i pomocí levné, jen správně nastavené, zvukové karty s přesýpanými jedničkami a nulami se analogovou cestou můžeme jen přiblížit, ale nedosáhneme jí.

Přirovnám to k obrazu: filmy se točí ve 4K nebo 8K rozlišení, přesto na ně mnozí koukají na monitoru počítače či dokonce na mobilu v rozlišení v nejlepším případě 2400x1080, ale k čemu je takové rozlišení obrázku na sotva 6,5" displeji? K čemu je uživateli obnovovací frekvence 200 Hz, když má záznam zkomprimovaný na sotva 16 fps, aby se těch filmů vešlo co nejvíc?
A zvuk? Kolik nás zbylo těch, kdo ještě dávají přednost kvalitně reprodukovanému zvuku (dokud to ještě poznáme)? Kolik z nás akceptuje kompromis mezi kvalitou a náklady? Kdo z nás se zabývá tím, jakou kvalitu nám poskytují různé streamovací a stahovací služby? Víme to? My možná ano, ale jaké procento posluchačů to zajímá?
Je tu spousta i jiných otázek, na které nečekám odpovědi. Nečekám je tu právě proto, aby se tu nerozproudil flame mezi zastánci těch různých pohledů, kvůli kterým jsem začal.
Díky za trpělivost při čtení.
A teď zpět k tématu SM260.

Uživatelský avatar
TheLastUnicorn
Příspěvky: 386
Registrován: 17 led 2018, 01:00
Bydliště: Trenčín

#264 Příspěvek od TheLastUnicorn »

lubos1961:
Nevím, co máš za mindrák, ale:
1. Vůbec jsem nereagoval na Tebe
2. Napsal jsem jen pravdu - ten měnič s motorem neposune SM260 o žádný level výš. Principiálně nemůže, protože o level výš by to posunula jen kompletně jiná mechanika. A že je to hromada šrotu? Ano, s prominutím je. No a co? Taky mám jednu tu hromadu šrotu z nostalgie doma. Stejně jako Studio 1135A a kompletně elektricky překopanou B73.
3. Nikomu jsem žádný odkazy na shopy nedával, jen jsem napsal, že pokud to někdo myslí s kazetama vážně, ať si koupí skutečný magnetofon. Kdo ale nechce nahrávat a poslouchat, ale hrát si, jak je libo. Není to nařízení, jen doporučení. A když už jsme při těch autech - tak pro cestování na dlouhý štreky taky doporučím raději toho sériového Mercedesa, než upravenou Škodu 120. Tu Škodu 120 doporučím nechat v původním a co nejoriginálnějším stavu jako veterána. Nenapsal jsem, že se má hodit do šrotu. To samý platí pro SM260.

Btw., tesláckých magneťáků jsem zrenovoval daleko víc, než si většina lidí umí představit. Rad jsem narozdával taky bohatě. A celkově si nemusím vyčítat, že se DIY komunitě nevěnuju a nepomáhám. Ale objevovat teplou vodu už nemíním...80-tky dávno skončily.
Zdar

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#265 Příspěvek od Kremik »

Co se vám na mechanice SM26x vlastně nelíbí? Mi je sympatická, ale přestože jich mám několik, nemohu říct že bych ji znal. Používal jsem ji především v SP210kách, kde o nějakou extra kvalitu záznamu nešlo. Proto mě udivovalo, že v nich právě tato mechanika je, protože mi přišla poměrně robustní a kvalitní. Jednu SP210 jsem si předělal jako stereopřehrávač a byl jsem s ní spokojen. Nevzpomínám si, že by se mi někdy na některé z těchto mechanik něco pokazilo, takže jsem ani neměl důvod do nich lézt. Je mi na nich sympatický robustní setrvák a taktéž tónová hřídel svým průměrem. Nelíbí se mi však že je zdrsněná. Oproti tomu špejlička, na které je nasazena přítlačná kladka vypadá docela komicky. Problém jsem s ní ale taky žádný nezaznamenal. Hrozné jsou ovládací tlačítka, neochotně spínají, ale to je šikovným kutilem snadno vyřešitelné. Výtky k mechanice mám dvě, ale ani jedna nesouvisí s kvalitou zvuku.
1/ Po vložení kazety se někdy stane, že některý z trnů nezapadne do otvoru v kazetě. U levého to nevadí, až na něj dojde, zaskočí. U pravého to však při funkci Play znamená, že se točí naprázdno a pásek nenavíjí. Je to však dobře slyšet, takže kazetu jsem si nikdy nepoškodil. Stačí na okamžik zařadit přetáčení zpět a trn již zaskočí.
2/ Dvířka s vloženou kazetou se dají lehce zavřít i když kazeta není vsunuta až nadoraz. Spodní část kazety se dostane nad tónovou hřídel a pokud člověk neví jak, není pak snadné dvířka otevřít. Jde to však snadno a bez násilí.
Obě vady jsem shledal na mnoha těchto mechanikách, považuju je tedy za vlastnost.
Všechno jsou to zkušenosti z SP210tek.
SM26x mám taky, ale nikdy jsem je neposlouchal. Ne proto že by mi vadily, ale získal jsem je pozdě, už jsem měl stroje na nahrávání i přehrávání (kvůli požadavku na okamžitou připravenost na kvalitní nahrávání jsem mechaniky rozlišoval - nahrávací stroj musel mít pořád čistou a neojetou hlavu, často v něm již byla nachystána i kazeta).
SM26x byly velké, použité, musel bych se s nimi seznámit, prolézt je, vyčistit, namazat, případně seřídit a protože kazety se postupně vydaly na ústup, už k tomu nedošlo.
Mechaniku jsem však celou dobu považoval za kvalitní (možná proto, že jsem ji nikdy pořádně nerozebral), a dodnes považuju, zato jsem však poznal spoustu jiných a obvykle jsem měl výhrady především co se týče stárnutí a opotřebení (u mechaniky obecně mám rád, když se s ní může cvakat, cvakat a cvakat, a jí to nevadí a pořád funguje bez viditelného opotřebovávání). Váha ani hlučnost mi nevadí, to k pořádnému "stroji" prostě patří. Co je na ní teda tak špatného?

Uživatelský avatar
Robert18
Příspěvky: 335
Registrován: 15 dub 2009, 02:00

#266 Příspěvek od Robert18 »

Náhodou já mám vcelku dost upravenou Škodu 120 (motor, podvozek) a je sní radost se projet. Ovšem souhlasím, že SM 260 - 261 je krám. Mám několik kusů dva klasicky v sestavě.

- Topí
- mají vysoký šum
- Dolby nepoužitelné jak když člověk hodí deku přes reprobednu
- mizerný tlačítka - konstrukce
- mechaniky mizerný nezapadá ozubené kolečko náhonu cívek. motor vrčí, ale nový kus jsem nikdy neměl může to bát hodně opotřebením a stářím


To třeba 820A, MC 600Q, MC 911 používám skoro denně, ale SM260a 261 tvoří jen podstavec pro věž.

PS. přijde mi dokonce lepší M710A který mám také v sestavě, tam je ale HODNĚ slabý zesilovač, respektive zosilňovač Z710A

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#267 Příspěvek od konosuke »

Láska na první pohled...kde jsem k fotce přišel ? už nevím ! možná na EB
v tom případě děkuji autore, za pochopení.
(jo tak mimochodem: má aparát osvětlený kazetový prostor?
bastlilo se samodomo i u japanů jako Aiwa AD-F220 dovezená do ČR)
Přílohy
věž tesla.jpg
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#268 Příspěvek od ransom »

Tolik jich přece nelze stavět na sebe. Vždyť se ten spodní pod tou tíhou zbortí...
Hele, proč vlastně měla ta kazetopásková paměť výstup na sluchátka? Pro kontrolu škvrkání tam snad byl repráček, či nebyl?

lubos1961: dobrý.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#269 Příspěvek od konosuke »

Výstup na sluchátka? Jenom pro doplněk jakože šasí pocházelo ze základního modelu SM260 ale, mohlo být i jinak...
špatně fungující komprese dolby NR? no - licenci značky Tesla dostala
zatímco JVC šetřil náklady a vymyslel ANRS kterýž s dolby jakž-takž
korespondoval.
Naposledy upravil(a) konosuke dne 10 říj 2022, 14:02, celkem upraveno 1 x.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
TheLastUnicorn
Příspěvky: 386
Registrován: 17 led 2018, 01:00
Bydliště: Trenčín

#270 Příspěvek od TheLastUnicorn »

Asi jim bylo blbý tam strčit dvě záslepky do toho hliníkovýho panelu a měly navyráběné ty plasty, kde by osazen vypínač, domino a poťák. Tak už to tam prostě dali...a možná se počítalo i s tím, že to někdo využije jako normální monofonní deck...i když s tou elektronikou z K10 to bůhvíjak nehrálo.
Mně spíš vždycky udivovalo, proč tak monstrózní kazetopásková paměť. Když si vezmu, jak šikovné kazeťáčky měly třeba Atari 800XE, nebo Commodore 64...a tady najednou taková zbytečná obluda...

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“