Tesla SM 260
Moderátor: Moderátoři
Klidně může být po těch letech provozu díky tahu řemínku vyběhané pouzdro pro tónový hřídel na jakousi elipsu. V té se to pak hlavně po zahřátí a roztažení vlivem teploty na tónový hřídel přidírá, a následně kolísá.
Už jsem se s takovouto ošemetnou závadou setkal před lety u jednoho kazeťáku Technics. Oprava byla prakticky nemožná, neměl jsem tenkrát nikoho známého, kdo by byl schopen vyrobit nové pouzdro![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Tři hodiny po zapnutí to hrálo dobře, pak se to začalo občas přidírat a zvuk kolísal. Během další půlhodiny se to zhoršilo tak, že už se to nedalo poslouchat, a nakonec se to zastavilo úplně. Další den to zase hrálo tři hodiny dobře, a pak zhoršování ...
Namazání bohužel tenkrát nepomohlo z výše uvedeného důvodu poškození pouzdra.
Vašek
Už jsem se s takovouto ošemetnou závadou setkal před lety u jednoho kazeťáku Technics. Oprava byla prakticky nemožná, neměl jsem tenkrát nikoho známého, kdo by byl schopen vyrobit nové pouzdro
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Tři hodiny po zapnutí to hrálo dobře, pak se to začalo občas přidírat a zvuk kolísal. Během další půlhodiny se to zhoršilo tak, že už se to nedalo poslouchat, a nakonec se to zastavilo úplně. Další den to zase hrálo tři hodiny dobře, a pak zhoršování ...
Namazání bohužel tenkrát nepomohlo z výše uvedeného důvodu poškození pouzdra.
Vašek
Je to rýchle tremolo - záznam a potom play. Ale kazety nahrané na inom správnom decku pri play na SM261 hrajú v poriadku - ale to asi iba nepočujem ako mi už bolo dávnejšie vysvetlené.
Mal by som tam teda ešte skúsiť vložiť pôvodnú dosku regulácie? (ak teda predpokladám, že tam nie je nič kriticky vydraté/opotrebované)?
Mal by som tam teda ešte skúsiť vložiť pôvodnú dosku regulácie? (ak teda predpokladám, že tam nie je nič kriticky vydraté/opotrebované)?
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
V tom motorčeku problém nevidím. Tie Mitsumi sa strkali bežne do starších stolných deckov nižších tried a rozhodne na žiadne tremolo netrpeli. A v SM260 s tak masívnym zotrvačníkom k tomu nie je vôbec dôvod. Sám mám taký motor v mojej SM260 a bez problémov predvediem, že na žiadne tremolo netrpí. Takže kľudne ten nezmyselný regulátor použi, ale výsledok asi bude ten istý. Tachoregulácia totiž nemá žiadny vplyv na flutter. Je to pomalá regulácia a zabezpečuje skôr konštantnú rýchlosť, aby nevznikala odchýlka na začiatku a konci kazety. Pre náhle zmeny otáčok je tam prúdová väzba - rovnaká, ako v tom Mitsumi. Ale mám tu v práci na stole jedno ťažítko....zotrvák z SM260, ktorý trpí hádzavosťou. Pochádza z jednej SM261, ktorá trpela na flutter. Treba tú mechaniku celú prejsť a skontrolovať aj zotrvák. Holt, SM26x dokáže tiež slušne potrápiť.
A co řemínek na setrvačník?
Je za chodu klidně napnutý, nebo viditelně vibruje? To by mohlo znamenat především tolik, že buď máš na řemeničce motoru něco, co tam dělá bouli, a regulátor se to po každé otáčce pokouší srovnat, nebo že motorek tahá jinou mechanickou zátěž mimo rozsah, pro který byla regulace kompenzovaná, a s podporou pružnosti řemínku se regulační smyčka rozkmitává.
Pak by ovšem nezbylo, než ten regler v motorku obejít, a vrátit tam původní zpětnovazební regulátor.
Periodické kolísání rychlosti se totiž při snímání záznamu na stejném stroji, na němž byl záznam pořízený, může spadnout do dvou extrémů: může se sejít do dvojnásobné odchylky, ale může se také chvíli navzájem odečítat.
Je za chodu klidně napnutý, nebo viditelně vibruje? To by mohlo znamenat především tolik, že buď máš na řemeničce motoru něco, co tam dělá bouli, a regulátor se to po každé otáčce pokouší srovnat, nebo že motorek tahá jinou mechanickou zátěž mimo rozsah, pro který byla regulace kompenzovaná, a s podporou pružnosti řemínku se regulační smyčka rozkmitává.
Pak by ovšem nezbylo, než ten regler v motorku obejít, a vrátit tam původní zpětnovazební regulátor.
Periodické kolísání rychlosti se totiž při snímání záznamu na stejném stroji, na němž byl záznam pořízený, může spadnout do dvou extrémů: může se sejít do dvojnásobné odchylky, ale může se také chvíli navzájem odečítat.
Mě z celé této anabáze vychází jako nejlogičtěji něco kolem setrvačníku. To, že u některých kusů s tím bývají problémy je známo a to díky občasnému degradačnímu zinkalovému materiálu z kterého je setrvačník vyroben. Za chodu se ten setrvačník otáčí 5x za sekundu a jakákoliv nepatrná nerovnoměrnost vytvoří v tomto časovém rytmu rozkolísavost.
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
Já to tipuju stejně. Buď nadměrně hází setrvák, nebo je ohnutá hřídel. Ten, co mám tady u sebe hází tak krásně, že když ho upnete mezi prsty a roztočíte, třepe se vám celá ruka. Přitom v magnetofonu se opticky na první pohled zdálo, že běží celkem normálně. Vzal jsem si pak do práce, aby mi ho tady kolega kostruktér zkreslil a někdy dáme udělat několik nových...jestli se povedou.
Blbý je, že mám doma 4 setrvačníky a ani jeden již není OK. Hazí, maj opuchlý okraje nebo jsou popraskaný...
Jiný regulátor tomu rozhodně nepomůže.
Blbý je, že mám doma 4 setrvačníky a ani jeden již není OK. Hazí, maj opuchlý okraje nebo jsou popraskaný...
Jiný regulátor tomu rozhodně nepomůže.
Já tipuju že se tak projevuje pøenos pøivíjecího momentu z motorku ozubeným pøevodem. V unašeèích jsou gumové spojky ve tvaru mezikruží které to mají odfiltrovat. U své SM261 jsem už kdysi v pravém mezikruží vystøihnul navíc zub tak, aby se moment nepøenášel celou gumovou spojkou, ale jen takto vytvoøeným køidélkem. Tìžko se to popisuje, po rozebrání unašeèe je to naprosto jasné. Okamžitì tak zmizí nepøíjemné rychlé kolísání které je u rùzných kazet rùznì intenzivní.
to by taky mohlo být . . .DKL píše:V unašečích jsou gumové spojky ve tvaru mezikruží které to mají odfiltrovat. U své SM261 jsem už kdysi v pravém mezikruží vystřihnul navíc zub tak, aby se moment nepřenášel celou gumovou spojkou, ale jen takto vytvořeným křidélkem.
máš to někde u sebe ?
mohl bys tu úpravu vyfotit ??
máš na mysli tu pozici 173 ?
Musel bych SM vytáhnout z vìže a rozebrat ji... Ale jak píšu, po demontáži unašeèe to bude hned jasné. Pùvodní mezikruží má naproti sobì dva vyseknuté zuby, já jsem tam udìlal tøetí, úzký, aby ve smìru toèení fitrovalo rázy od motorku jen vzniklé køidélko a ne celý kus tvrdé gumy. Možná by staèilo jenom šikmo seøíznout hranu pùvodního zubu, moment by se pøenášel jen takto vzniklým gumovým „bøitem“.
Ano, je to díl na pozici 173.
Ano, je to díl na pozici 173.
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín