Zase jsem nenastartoval :-(

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

Zase jsem nenastartoval :-(

#1 Příspěvek od Michal22 »

Mám Oktávku Tour 2007, 1,9 TDi, 74 kW.
Jakmile se trochu ochladí, mívám problém se startováním.
Ale dá se říct, že hlavně ve chvíli, kdy auto pár dní nejede. Jakmile jezdím denně, většinou se nic špatného nestane.

Věc se má tak - jakmile auto delší dobu stojí a venku je chladno, tak má startér problém otočit motorem. Někdy se stane, že to z posledních sil chytne, potom je do druhého dne klid. Odpoledne normálně nastartuju.
Když to nechytne, tak vytáhnu aku a dám jej na nabíječku, bývá vyždímaný někde kolem 11 V. Nechám jej nabít doplna, pak mám zase třeba týden, dva pokoj.
Kdyby se dalo nabíjet před barákem, natáhl bych jen prodlužku a nabíjel v autě, ale tady to prostě nejde :-(

Loni jsem byl u kamaráda, zkusil akumulátor zatížit nějakým starším zátěžákem, solidně držel napětí i při 200 A (aku nějaký noname, 74Ah, 650A, stáří neznámé).
Zároveň jsme multimetrem změřili dobíjení, zdá se být dobré (při zvýšených otáčkách je na aku kolem 14V).
Svorky, kabely, vše vypadá OK.

Začínám mít podezření, že auto v klidu něco žere - co by takové vozidlo mělo chlastat v klidu? Po jaké době?

Díky za podněty.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#2 Příspěvek od JirkaZ »

Samozřejmě že tam je klidová spotřeba - palubní elektronika (hlavní a další řídící jednotky atd.). To není jako u Š120 apod. (bohužel).

Normální jsou řádově desítky mA. Obvykle to je tak, že hned po vypnutí všeho je odběr vyšší, následně klesá, jak jednotlivé obvody "usínají".

Dá se to řešit třeba tak, že se na přístrojovou desku umístí solární panel ("nabíječka", třeba něco takového nebo větší) a parkuje se pokud možno předním oknem na jih. Z panelu vhodné velikosti průměrně teče srovnatelný proud s tím, co spotřebovává ona elektronika.

Na občasné ježdění ideální.

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#3 Příspěvek od jardafiala »

Já jse zaznamenal problém se swiftěm, nevypínala se žárovka při zavření víka kufru...Solární nabíječka je dobrý nápad ale kam ji jednoduše připojit, díra pro zapalovač se při vypnutí klíčku odpojí.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#4 Příspěvek od Michal22 »

JirkoZ, ale kuš.
Samozřejmě vím, jak vypadá elektrika v takovém autě z roku 2007, nikde ji nesrovnávám se Š120 (u té bych snad ještě dal schéma elektroinstalace z hlavy).
Mě jde o to, jestli někdo neví, kolik by taková Oktávka tohohle modelového roku měla žrát ve vztahu k době od vypnutí zapalování a vyjmutí klíčku ze spínací skříňky.
Že bych jako měl nějaká relevantní data, ty bych pak s ampérmetrem v ruce mohl porovnat.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
nekmil
Příspěvky: 780
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: Havířov

#5 Příspěvek od nekmil »

Co jsem tak orientačně naměřil u mojeho "sněžného muže" (YETI r.2011)
Odběr proudu po zamknutí 20 mA (zvednutá kapota).
Se zapnutým ELM 327 60 mA.
Možná ta otevřená kapota taky bude znamenat nějaký odběr.
Pokud jsem nechal ten ELM 327 trvale v servisní zásuvce tak jsem po 5 dnech stání nenastartoval.
Musel sem si vyrobit mezikus a napájím to jenom při zapnutém zapalování.
Baterka byla jakási 45Ah. Koupil jsem novou 65Ah.
U mne se zásuvka zapalovače neodpojuje.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od ZdenekHQ »

Už párkrát se stalo, že bylo největším žroutem autoradio.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
keemo
Příspěvky: 4996
Registrován: 10 zář 2007, 02:00
Bydliště: Ostrava, Bratislava

#7 Příspěvek od keemo »

Ta baterka je stara jak? Jestli je starsi tak bohuzel se za chladu muze takhle projevovat. Zkusit ji vymenit a zmerit odber, do 45 min musi spadnout na par mA

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

Michal22 píše:Mám Oktávku Tour 2007, 1,9 TDi, 74 kW.
Jakmile se trochu ochladí, mívám problém se startováním.
...
Loni jsem byl u kamaráda, zkusil akumulátor zatížit nějakým starším zátěžákem, solidně držel napětí i při 200 A (aku nějaký noname, 74Ah, 650A, stáří neznámé).
Zároveň jsme multimetrem změřili dobíjení, zdá se být dobré (při zvýšených otáčkách je na aku kolem 14V).
Svorky, kabely, vše vypadá OK.
Začínám mít podezření, že auto v klidu něco žere - co by takové vozidlo mělo chlastat v klidu? Po jaké době?
Díky za podněty.
200A zátěž pro dehťákovej akumulátor je na zkoušku startovací schopnosti málo, 200A bere benzínovej startér (1,5kW při 12V má záběrovou špičku i vyšší). U dehťáku musíš počítat se startérem s výkonem minimálně 2-2,5kW, kterej bere za běhu těch 200A a při rozběhu minimálně 300, spíš 350A. Otestování vlastníma silama je jednoduchý - nech někoho nastartovat studenej motor a měř při tom napětí na baterce. V klidu před startem by měla mít aspoň 12,5V, když má pod 12,3V, je minimálně způlky vybitá. Během startování nemá napětí padnout pod 10,5V, jakmile padne pod 10V, má to baterie za sebou. Situace který popisuješ vysloveně napovídají, že máš zestárlou zasulfátovanou baterku se zvýšeným vnitřním odporem, která prostě při prochladnutí není schopná dodat dostatek proudu pro startér. Na vině může bejt i snížená hladina elektrolytu, to dělá rádo u "bezúdržbovejch" baterek, který nemají klasický špunty a výrobce i prodejce se dušujou, že na baterku se nemusí po celou dobu života sáhnout. Ano, nemusí - zhruba 5 let provozu, pak se odpaří tolik vody z náplně, že to baterka přestane stíhat. Kdyby se dala otevřít a dolejt, vydržela by samozřejmě dýl, takhle je ale na vyhození ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#9 Příspěvek od Jodr »

Jakmile se baterka začne při startu dusit, chce vyměnit. Nabíjení mimo auto ji nezachrání a kliku auta už taky nemají. Třeba i gelovky v nových autech to mají po pěti letech za sebou. Svého času jsem měl u polského Fiata bulharskou baterku šestnáct let…
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#10 Příspěvek od Zaky »

Změřit, jaký má auto odběr v klidu je samozřejmě zcela na místě. Musíš to udělat tak, že necháš na baterce nasazenou, ale povolenou mínus svorku a zamkneš auto. Po chvíli si připojíš ampérmetr na kolík baterky a svorku a svorku sundáš. Tím měříš bez rozpojení obvodu. Odběr by měl být do 30 mA, nad 100 mA je to už určitě špatně. Kdyby se ti to rozpojilo, tak nepřipojuj ampérmetr, ale zase zpět svorku a zopakovat odemnkutí/zamknutí. Jinak si špicí spálíš pojistku v měřáku.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od Michal22 »

Tak odběr je mezi 59-64 mA, občas špička na 72 mA.
Těch cca 10 minut jsem to měřil, nezmenšil se.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#12 Příspěvek od JiriTom »

To je dost velký odběr. Zkus vyjmout rádio, pokud ho máš a znovu měřit. Může být špatně připojené k napájení a "klíčku"...

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

K 350 přidej 70 na žhavení . Pokud tam máš origo svíčky tak vyměnit . Časem žhaví méně . Motor má minimální otáčky , kdy ještě chytne . Pokud tam máš i origostarter , to je taky problém . Ani nové uhlíky to nazachrání . Vydírá se komutátor a starter má zase menší výkon . Další věc je nafta . Stačí minimální žpětná netěsnost a je problém . I podávací pumpa musí dát tlak .... Aku bych začal .

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#14 Příspěvek od JiriTom »

Věc se má tak - jakmile auto delší dobu stojí a venku je chladno, tak má startér problém otočit motorem.
V úvodním příspěvku to popsal dost jasně... :)

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#15 Příspěvek od Michal22 »

Rádio zkusím.
Je tam starý dobrý Sony, ještě s kazeťákem, 30/15 je zapojeno dobře (po vytažení klíčku se vypne, paměti drží).
A ještě je tam Parrot HF, tu nepoužívám, taky by to mohla dělat.

Ale s tím počasím - království za dílnu nebo garáž :-(
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“