Tak porovnej taky kam a hlavně nezapomeň na to, že SpaceX na začátku dostal pěkně mastnou dotaci na vývoj, o které se už moc nemluví. Teď, když už má vyvinuto, může mít i nízkou komerční cenu za 1kg.Celeron píše:Ze státního se to hrabe. Nasa 1 kg za 60 000 doláčů, Space X 1kg za 10 doláčů.
Hurá do vesmíru a zpátky na Zem!
Moderátor: Moderátoři
No z toho 2 x v pěknejch křečích, vysadil některej motor. Jednou nechybělo moc aby vysadily dva (čidla hlásila přehřátí motoru) ale riskli to a hlášení zablokovali. Bez dvou by se na oběžku už nedohrabali a museli by neplánovaně přistát. F1 motorů vybouchlo při pozemních zkouškách docela dost než je vychytali. Ale stejně měli problémy s Pogo efektem.rnbw píše:Saturn V na tom s bezpecnostou nebol vobec zle - 13-krat letel a 13-krat doletel.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Řek bych novinářskej click-bait, prostě slovní spojení, který má nalákat pozornost. Celá kosmonautika se vrací k balisticky přistávajícím návratovým tělesům, byť s aerodynamicky korigovanou dráhou pomocí vztlakový síly, ale je prostě jednodušší a určitě i lacinější vyrobit a používat aerodynamicky symetrický kulatý těleso než do podoby letadla tvarovanej orbiter - už jen ta obrovská část váhy konstrukce, která se jako "vícenásobně použitelnej nosič" musí vynášet z povrchu na dráhu a zase se zabrzdit při návratu je strašně drahá nejen konstrukčně, ale i provozně, stojí ohromný množství doslova zbytečně spálenýho paliva při každým startu. To je finančně těžko udržitelný, když už je vyřešený vícenásobný používání aspoň dolních stupňů nosičů a u některejch společností i aerodynamickýho krytu nákladu. Recyklovatelnost se prostě musí uplatnit jen tam, kde to má opodstatnění, ne za každou cenu. I proto se pravděpodobně raketoplány v tý koncepci, jako představoval Shuttle (nebo i Buran) jen těžko budou kdy vracet ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Tak ESA má platnou a uznávanou smlouvu s NASA jednak o vynášení přístrojovýho vybavení a čunění pokusů s ním ve vesmíru, druhak o přibírání personálu vycvičenýho ESA do posádek NASA - podobnou smlouvu má třeba i Japonsko. Navíc v Kourou se hutně buduje nový rampový vybavení, aby se obešla nutnost používat ruSSácký nosiče a k tomu se vyvíjí nová rodina čistě evropskejch nosnejch raket, v podstatě "potomci" rodiny Ariane, na kterejch má dojít k použití technologií když už ne rovnou převzatejch od Muskovy Space-X, tak hoooodně podobnejch. Tzn. že dnešní pan náhradní eurokosmonaut by se klidně moh dočkat pilotovanýho čistě evropskýho letu do vesmíru ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Tohle bych nečekal, vývoj vlastního modulu je hodně drahá věc. I když je fakt, že i v tom ESA pokročila a dodává dost podstatný blok pro Orion, takže zkušenosti získává. Ale v současnosti do toho nikdo strkat prachy nebude, když spolupráce s NASA funguje dobře. A než se Putler definitivně zbláznil, tak to šlo i s Roskosmosem.EKKAR píše:Tzn. že dnešní pan náhradní eurokosmonaut by se klidně moh dočkat pilotovanýho čistě evropskýho letu do vesmíru ...