Jiskření uhlíků v elektrickém nářadí
Moderátor: Moderátoři
Jiskření uhlíků v elektrickém nářadí
Dotaz je univerzální a týká se komutátorových motorů v elektrickém nářadí.
Lze nějak identifikovat,bez předešlého měření a demontáži,zda dle chodu motoru je vadný rotor,stator,či uhlíky(jiskření,délka oblouku na komutátoru,či barvou oblouku)?
Další dotaz se týká měření po demontáži.
Je spousta videí(špatných i dobrých),které nám ukazují,jak změřit kotvu(rotor).
Jak je to s měřením statorů?
Posledí téma,jsou uhlíkové kartáče(uhlíky).
Je hodně těch,kdo si svépomocí opraví motor,pomocí výměny "uhlíků".
Tím že se jedná o úpravu rozměrů.
Někdy se zadaří a jindy shoří za krátký čas.
Je zde nějaké vodítko použití "uhlíků",co se týká tvrdosti odpovídající výkonu spotřebiče?
Děkuji.
Lze nějak identifikovat,bez předešlého měření a demontáži,zda dle chodu motoru je vadný rotor,stator,či uhlíky(jiskření,délka oblouku na komutátoru,či barvou oblouku)?
Další dotaz se týká měření po demontáži.
Je spousta videí(špatných i dobrých),které nám ukazují,jak změřit kotvu(rotor).
Jak je to s měřením statorů?
Posledí téma,jsou uhlíkové kartáče(uhlíky).
Je hodně těch,kdo si svépomocí opraví motor,pomocí výměny "uhlíků".
Tím že se jedná o úpravu rozměrů.
Někdy se zadaří a jindy shoří za krátký čas.
Je zde nějaké vodítko použití "uhlíků",co se týká tvrdosti odpovídající výkonu spotřebiče?
Děkuji.
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
Podle jiskření lze poznat, že je něco špatně, správně mají uhlíky jen tzv perlit, to znamená ža na odběhové straně jsou vidět zelené jiskřičky. Pokud po komutátoru běhají jiskry tak do čtvrtiny průměru lze ještě situaci zachránit tak, že se použije tzv pemza - používali jsme to v prototypové dílně zkušebny, je to spíš něco jako křída a nevím jestli je to nějak běžně dostupné. Zvýšené jiskření způsobují lehce nerovné lamely komutátoru, tzv pemzou se srovnají.
Stator se nejlépe změří měřičem indukčnosti a porovnáním jestli jsou stejné, někdy to lze zjistit i ohmmetrem, přerušení jednoho z vinutí je jasné, mezizávitový zkrat může způsobit menší ss odpor poškozeného vinutí.
Firma (NAREX, PROTOOL) dávala jako první poměrně tvrdé uhlíky kvůli životnosti, jako druhé se dodávaly měkčí, aby si sedly do drážky vyběhané v komutátoru předchozími tvrdými uhlíky. Uhlíky byla docela alchymie, měkké se brzy sjedou, tvrdé vydrží déle ale komutátor se víc ohřívá a ubývá....
Moje odpověď není zcela vyčerpávající, jako technik zkušebny jsem se ručním nářadím zabýval léta a bylo by to na dlouho.
Stator se nejlépe změří měřičem indukčnosti a porovnáním jestli jsou stejné, někdy to lze zjistit i ohmmetrem, přerušení jednoho z vinutí je jasné, mezizávitový zkrat může způsobit menší ss odpor poškozeného vinutí.
Firma (NAREX, PROTOOL) dávala jako první poměrně tvrdé uhlíky kvůli životnosti, jako druhé se dodávaly měkčí, aby si sedly do drážky vyběhané v komutátoru předchozími tvrdými uhlíky. Uhlíky byla docela alchymie, měkké se brzy sjedou, tvrdé vydrží déle ale komutátor se víc ohřívá a ubývá....
Moje odpověď není zcela vyčerpávající, jako technik zkušebny jsem se ručním nářadím zabýval léta a bylo by to na dlouho.
Mám tu jiný případ jiskření uhlíků.
Úhlová bruska Bosch.
Výměna rotoru s novými uhlíky.
Výsledek,silněji jiskří jen u jednoho z uhlíků.
Rozmontoval jsem tedy znovu,a zaměřil se tentokrát na pólový nástavec statorového vinutí,které je připojeno k držáku jiskřícího uhlíku.
Po změření,nevykazuje větších změn,oproti protějšímu pólovému nástavci,u kterého vinutí nepůsobí jiskření.
Po vyjmutí statoru,jsem pouze zaregistroval,že vinutí,napojené na jiskřící uhlík,má decentní vůli v kleci statoru(asi 1mm v kružnici,a 1mm podélně).
Je možné,že je tato vada příčinou jiskření uhlíku?
Děkuji.
Úhlová bruska Bosch.
Výměna rotoru s novými uhlíky.
Výsledek,silněji jiskří jen u jednoho z uhlíků.
Rozmontoval jsem tedy znovu,a zaměřil se tentokrát na pólový nástavec statorového vinutí,které je připojeno k držáku jiskřícího uhlíku.
Po změření,nevykazuje větších změn,oproti protějšímu pólovému nástavci,u kterého vinutí nepůsobí jiskření.
Po vyjmutí statoru,jsem pouze zaregistroval,že vinutí,napojené na jiskřící uhlík,má decentní vůli v kleci statoru(asi 1mm v kružnici,a 1mm podélně).
Je možné,že je tato vada příčinou jiskření uhlíku?
Děkuji.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Pokud jsi dával nový rotor i z uhlíkama, třeba je je nutné nechat zaběhnout. Když jsem u toho dělal, dělávali jsme to tak, že se motor připojil na regulovatelný autotransformátor a za běhu jsme nechali komutátorem obrušovat dortovou svíčku. Svíčka způsobila zaběhnutí uhlíků a přebytečný bordel odlítal pryč. Otáčky jsme postupně přidávali až na provozní úroveň. Podmínkou je, aby šel motor bezpečně provozovat v odkrytým stavu. U vrtaček a podobných nářadí je to kolikrát nemožný..
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
Jen pro info, stroje NAREX a PROTOOL (a další nástupci FESTOOL atd) zde byl požadavek s prvními uhlíky odběhnout ve zkušebně na brzdě v cca 2min cyklu - režim naprázdno, pak zatížení 40%, 60%, 100% a 120%, nebudu specifikovat časy, ty už si až tak nepamatuju ale stroj musel absolvovat 100 hodin. To ŽÁDNÝ z těch hobby NIKDY neudělal, to co odběhl stroj NAREX atd. tak hobby stroj v tomto režimu dal 20 hodin.
Vinutím to být nemůže . Jak píší výše , pokud to jiskření není přes lamelu , tak bych so ho nevšímal . Právě i zaběhnutí uhlíků se zdá být prkotinou , ale není . Uhlíky jsem měnil často , ale několikrát se mi stalo , že věc přišla zpět s proraženým rotorem zpět . Takže to již nečiním , jen pro sebe . Na měření zkratů je přístroj . Oběhneš s ním rotor anebo přiblížíš k polovému nástavci statoru . Tak lze změřit i malé 3F motory-po demontáži rotoru . U statoru co máš by ještě šlo změřit indukčnost vinutí , má být u obou polovin stejná .
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
Mezi velikostí uhlíku (správně bychom měli psát kartáče, ale když už jsme tak začali budem psát uhlíky) a příkonem není nějaká vazba. Porovnejte třeba uhlík pro AGP 125-14 DE a pro EBU 230-26. Příkon u té druhé je dvojnásobný ale uhlíky, tedy přesněji ploch uhlíků dosedající na komutátor, je MNOHEM větší než dvojnásobek. Odhaduju to tak 4-6x víc, musel bych pohledat a měřit. A třeba AGP 150-16 má jen o něco větší příkun než 125-14 ale uhlíky asi 2x větší.
Já myslím, že by bylo záslužné, tedy pokud bys byl tak laskav, kdybys všechno co si z toho pamatuješ někam zaznamenal.jardafiala píše: Moje odpověď není zcela vyčerpávající, jako technik zkušebny jsem se ručním nářadím zabýval léta a bylo by to na dlouho.
Třeba i na magnetofon nebo do mp3.
Samozřejmě, pokud k tomu můžeš také doporučit již existující literaturu, tím lépe.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Vrtačka Narex, koupena v r. asi 1975 již modrá hranatá. Explodoval odr.kondenzátor . Narex prý se již nevyrábí . Koupen v elektroprodejně ,ten samý typ i označení vývodů. Po montáži zjištěno silné jiskření uhlíků na obouch stranách. Co spíše odešlo kotva nebo statorové vinutí ? Pokud by to byl stator mělo by to jiskřit spíše jenom na jedné straně?
Projevuje se současně s jiskřením i menší výkon motoru u té vrtačky?HC-96 píše:Po montáži zjištěno silné jiskření uhlíků na obouch stranách. Co spíše odešlo kotva nebo statorové vinutí ? Pokud by to byl stator mělo by to jiskřit spíše jenom na jedné straně?
Příčina jiskření může být i jiná viz níže.
Pokud se současně s jiskřením projevují vibrace motoru pak by mohla být příčina v opotřebovaných ložiscích nebo to mírně nesedí po tom co jste vrtačku rozebral a složil.
Pokud byste měnil i uhlíky což jste nezmínil pak by další příčinou jiskření mohly být nové uhlíky, které tam sice pasují, ale nemají vhodnou tvrdost vůči lamelám motoru té vrtačky.