Oběhové čerpadlo
Moderátor: Moderátoři
Oběhové čerpadlo
Zdravím.
mám problém s oběhovým čerpadlem u plynového kotle BAXI LUNA 3 Comfort 240i. Čerpadlo je GRUNDFOS typ UP 15-50 A0 75W 2uF.
Nedávno čerpadlo přestalo spínat (chyba E25). Po odklepnutí chyby se čerpadlo rozjelo. Po nějaké době už odklepnutí chyby nepomáhalo, tak jsem to musel vytahovat ze zásuvky. Po dvou dnech už se to nerozjelo vůbec.
Předpokládal jsem, že to bude rozběhový kondenzátor, originál má kapacitu 2,0 uF, 5% do 85°C.
Kondenzátor jsem vyměnil za nový 2uF, ale rozsah teploty má jen do 70°C (Tolerance 10%).
Nyní se čerpadlo rozběhne pokud je motor studený, ale když se zahřeje, tak už znova nesepne. Je možné, že je problém s tou teplotou? Teplota vody v okruhu je nastavena na 60°C.
Ten originální kondenzátor měl po vyjmutí kapacitu 0,69uF, ten nový má 1,91uF.
mám problém s oběhovým čerpadlem u plynového kotle BAXI LUNA 3 Comfort 240i. Čerpadlo je GRUNDFOS typ UP 15-50 A0 75W 2uF.
Nedávno čerpadlo přestalo spínat (chyba E25). Po odklepnutí chyby se čerpadlo rozjelo. Po nějaké době už odklepnutí chyby nepomáhalo, tak jsem to musel vytahovat ze zásuvky. Po dvou dnech už se to nerozjelo vůbec.
Předpokládal jsem, že to bude rozběhový kondenzátor, originál má kapacitu 2,0 uF, 5% do 85°C.
Kondenzátor jsem vyměnil za nový 2uF, ale rozsah teploty má jen do 70°C (Tolerance 10%).
Nyní se čerpadlo rozběhne pokud je motor studený, ale když se zahřeje, tak už znova nesepne. Je možné, že je problém s tou teplotou? Teplota vody v okruhu je nastavena na 60°C.
Ten originální kondenzátor měl po vyjmutí kapacitu 0,69uF, ten nový má 1,91uF.
Úplně na začátku jsem si taky myslel, že je to vzduch.p32 píše:Máš to opravdu odvzdušněné?
Nejdřív jsem zjistil, že je prázdná expanzka, tak jsem jí dofoukl. Tlak držela, tak předpokládám, že děravá nebude. Pak jsem ještě vyměnil automatický odvzdušňovací ventil, co je na tom motoru. Když se motor rozbíhá ta je tam ze začátku slyšet pár bublinek, ale to po chvilce přestane a motor se točí.
V případě, že má sepnout a nesepne tak se ani nepootočí.
S tím přidřením nevím, zkoušel jsem s tím točit rukou a zdálo se mi, že motor jede pěkně. Nevím jak to ověřit líp. Nový motor stojí 8000,-kc, to znamená pokud by byl přidřený, tak je to totálka kotel má asi 14 let nebo se s tím dá něco dělat?
Předpokládám, že je to obyčejné hloupé jednorychlostní čerpadlo bez jakékoli elektroniky? Pověs paralelně k němu 40W žárovku a sleduj, jestli, když se má čerpadlo rozběhnout, se žárovka korektně naplno rozsvítí. Odhaduji to na opálené kontakty relé, které čerpadlo spíná a čerpadlo bude OK, v tom případě žárovka svítit nebude. Pokud naopak vždy správně svítit bude, je problém opravdu v čerpadle.
Naposledy upravil(a) Zaky dne 25 lis 2022, 10:29, celkem upraveno 1 x.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Kdyby to bylo opravdu čerpadlem, tak: https://www.dilynakotle.cz/grundfos-mot ... 50_z23144/
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Díky za radu zkusímZaky píše:Předpokládám, že je to obyčejné hloupé jednorychlostní čerpadlo bez jakékoli elektroniky? Pověs paralelně k němu 40W žárovku a sleduj, jestli, když se má čerpadlo rozběhnout, se žárovka korektně naplno rozsvítí. Odhaduji to na opálené kontakty relé, které čerpadlo spíná a čerpadlo bude OK, v tom případě žárovka svítit nebude. Pokud naopak vždy správně svítit bude, je problém opravdu v čerpadle.
Opravdu můžu zaměnit jednorychlostní čerpadlo za třírychlostní?Zaky píše:Kdyby to bylo opravdu čerpadlem, tak: https://www.dilynakotle.cz/grundfos-mot ... 50_z23144/
Nebude to dělat nějakou neplechu?
Pokud je původní jednorychlostní a náhrada třírychlostní, tak ta náhrada je přepínaná mechanickým přepínačem přímo na těle a pokud přepínač někam přepneš, je to až do dalšího přepnutí jednorychlostní čerpadlo
Nebo se to ještě dělá tak, že pokud je přesně stejná ta mokrá vložka čerpadla, tak se prostě vytáhne z nového statoru a vymění do původního statoru. Musí se ale vždy zkontrolovat, že jsou díly stejné, to i v případě, že se do starého spodku dává nový celý motor. Originální díly jsou akorát cenově napařené, jinak úplně stejné, jako univerzální čerpadla totožné modelové řady téhož výrobce z té doby.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Aha, tak to je dobrý vědět, díky.Zaky píše:Pokud je původní jednorychlostní a náhrada třírychlostní, tak ta náhrada je přepínaná mechanickým přepínačem přímo na těle a pokud přepínač někam přepneš, je to až do dalšího přepnutí jednorychlostní čerpadloNebo se to ještě dělá tak, že pokud je přesně stejná ta mokrá vložka čerpadla, tak se prostě vytáhne z nového statoru a vymění do původního statoru. Musí se ale vždy zkontrolovat, že jsou díly stejné, to i v případě, že se do starého spodku dává nový celý motor. Originální díly jsou akorát cenově napařené, jinak úplně stejné, jako univerzální čerpadla totožné modelové řady téhož výrobce z té doby.
Teď jsem koukal na Aliexpress, tak tam prodávaj jen ty rotory .
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Máte s tím někdo nějaké zkušenosti? Dá se tomu věřit? Ta cena vypadá pěkně.
S tím odvzdušněním jsem myslel hlavně to odvzušnění na radiátorech. Expanzka se měří při odpuštění vody (a jejího tlaku) jinak je to zkreslené. Po doplnění vody trochu na víc se odvzdušní radiátory a nejlépe po zahřátí vody v nich, protože nahmatáš, kam teplá voda neleze kvůli vzduchu.
Ale jestli to máš v pořádku, tak bych normálně odpojil čerpadlo a dal ho na těch 230 V zvlášť, že jede normálně, protože pokud se otočí rukou v klidu, tak se nezadírá - dokonce se doporučuje před 1. spuštěním před topnou sezonou rukou pootočit. Takže pokud čerpadlo na přímo na 230V pojede, tak to bude už jen něco na cestě mimo něj (relé, špatné kontakty atd.). Jinak ta čerpadla, pokud se nespálí, tak vydrží normálně aspoň 20 let. Při spálení stačí přehodit potřebnou část, někdy se mění u některých i ucpávka.
Zrovna jsem měl takovou diskusi s jedním majitelem plynového kotlu, co mu začal před třemi dny blbnout a nakonec to bylo povytaženými kontakty, za které tahal plynař (revize) před asi dvěma třemi léty za dráty. Stačilo zastrčit kleštičkama pořadně a je to jak nové.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ale jestli to máš v pořádku, tak bych normálně odpojil čerpadlo a dal ho na těch 230 V zvlášť, že jede normálně, protože pokud se otočí rukou v klidu, tak se nezadírá - dokonce se doporučuje před 1. spuštěním před topnou sezonou rukou pootočit. Takže pokud čerpadlo na přímo na 230V pojede, tak to bude už jen něco na cestě mimo něj (relé, špatné kontakty atd.). Jinak ta čerpadla, pokud se nespálí, tak vydrží normálně aspoň 20 let. Při spálení stačí přehodit potřebnou část, někdy se mění u některých i ucpávka.
Zrovna jsem měl takovou diskusi s jedním majitelem plynového kotlu, co mu začal před třemi dny blbnout a nakonec to bylo povytaženými kontakty, za které tahal plynař (revize) před asi dvěma třemi léty za dráty. Stačilo zastrčit kleštičkama pořadně a je to jak nové.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Odvzdušněný radiátory jsou.p32 píše:odvzušnění na radiátorech :
No co se týče těch kontaktů, tak když jsem se dostával k tomu kondenzátoru, tak jsem sundal celý ten domeček, který tam má jakousi lištu s jazýčkama, který zapadaj do svorkovnice v motoru a už z výroby to tam bylo strčený tak, že dva jazýčky byly totálně zdeformovaný.
Zřejmě ten, kdo to tam montoval se netrefil do svorkovnice a na prasáka to dotáhl. Samozřejmě tím i trochu podrtil ten plastovej domek, jak to nedosedalo tam kam mělo. Ale motor šlapal až do teď.
HLAVNĚ !!!NOVÉ ČERPADLO NEROZDĚLÁVEJ !!! Na třírychlostním budeš mít Watty , tak dej ten stupeň , který se Watty nejvíce blíží starému . Větším ani menším výkonem nemáš proč vybuchnout . To přímé připojení starého čerpadla přímo na síť schvaluji . Než se čerpadlo opravdu zastaví , tak nejprve rachotí , to by jsi slyšel , trubky jsou zvukovod .
Tak jsem se v tom přes víkend zase rejpal. A vypadá to, že čerpadlo by mělo být OK. Napojil jsem tu žárovku na motor a ta se nerozsvítí tzn. nesepne relé.
Zajímavé bylo, že když jsem snížil teplotu v okruhu (původně jsem psal, že mám 60°, ale ve skutečnosti tam bylo nastaveno 70°C) ze 70° na 65°. Tak jel kotel bez problému, cely den i noc. Pak jsem to teda vrátil na 70° a zase začaly problémy chyba E25 (zavzdušnění nebo kouslé čerpadlo). U relé pro čerpadlo je kondenzátor X2 100nF, ten jsem změřil a měl jen 25 nF, vyměnil jsem ho za nový s hodnotou 86 nF. Ale to nepomohlo. Tak ještě by to mohla být ta expanzka, že by měla v sobě jen malou díru, kterou pomalu utíká vzduch a občas se ten vzduch dostane k motoru. Dnes ráno byla expanzka asi prázdná, protože v okruhu stoupl tlak na 3bary a začal uchcávat pojistný ventil.
Víte někdo na jakém principu ten kotel pozná, že je motor zavzdušněný?
Pro zajímavost posílám fotku té základní desky. Vlevo dole je modrý kondenzátor X2 100nF. Nad ním je relé čerpadla,
Zajímavé bylo, že když jsem snížil teplotu v okruhu (původně jsem psal, že mám 60°, ale ve skutečnosti tam bylo nastaveno 70°C) ze 70° na 65°. Tak jel kotel bez problému, cely den i noc. Pak jsem to teda vrátil na 70° a zase začaly problémy chyba E25 (zavzdušnění nebo kouslé čerpadlo). U relé pro čerpadlo je kondenzátor X2 100nF, ten jsem změřil a měl jen 25 nF, vyměnil jsem ho za nový s hodnotou 86 nF. Ale to nepomohlo. Tak ještě by to mohla být ta expanzka, že by měla v sobě jen malou díru, kterou pomalu utíká vzduch a občas se ten vzduch dostane k motoru. Dnes ráno byla expanzka asi prázdná, protože v okruhu stoupl tlak na 3bary a začal uchcávat pojistný ventil.
Víte někdo na jakém principu ten kotel pozná, že je motor zavzdušněný?
Pro zajímavost posílám fotku té základní desky. Vlevo dole je modrý kondenzátor X2 100nF. Nad ním je relé čerpadla,