Hluk offroad pneumatik v interieru vozu
Moderátor: Moderátoři
Hluk offroad pneumatik v interieru vozu
Kvůli samovýrobě dřeva na topení v nesnadném terénu jsem obul automobil "mysliveckými" pneumatikami s hrubým vzorkem, jimž nečiní žádný problém ani půl metru hluboká bahnitá tůň, což je v zimním lese velmi vítané. Ne tak na silnici, hrubé gumy na asfaltu hrozně bzučí a při asi 55 kmh začne vysoký zvuk v kabině vozu rezonovat hrozným způsobem. Hledám způsob, jak by se dal tento zvuk zmírnit, stačilo by i posunout bod nejhorší rezonance někam k vyšším rychlostem, protože zrovna 55 kmh je moje nejčastější rychlost...
Napadla mě i možnost aktivního tlumení obrácením fáze hluku a nějakým způsobem tak zatlumit rezonující karoserii vozu.
Ale opravdu v tomto oboru nejsem doma, proto tímto prosím o radu zde v poradně...
Díky předem za reakce!
Napadla mě i možnost aktivního tlumení obrácením fáze hluku a nějakým způsobem tak zatlumit rezonující karoserii vozu.
Ale opravdu v tomto oboru nejsem doma, proto tímto prosím o radu zde v poradně...
Díky předem za reakce!
Pokud pouzivas neco v tomto stylu http://www.fajnpneu.cz/cs/pneu-vranik-t ... 195-80-r15 je snizeni hluku vicemene bez sance. Za ty roky jsem vyzkousel spoustu znacek a vzorku a je to vsechno +- stejne. Kup si druhe auto a jezdi s jednim do terenu nebo ve snehu a s druhym za normalnich podminek.
Hluk se přenáší především mechanicky (od pneumatiky na disk, z náboje do nápravy a pak do karoserie). Pokud máš vinuté pružiny, většinou to jde jimi. Maximum udává jejich vlastní rezonance. Trochu pak pomůže laborování s pružinami (delší, kratší, měkčí, tvrdší...). U listových se s tím mnoho pořídit nedá.
Aktivní tlumení hluku v interiéru vozu funguje/potlačí jen v určitém místě (kde je referenční mikrofon) a je to komplexní výpočetní úloha vžadující maticový DSP v reálném čase. Schůdnější je přeladit rezonanci interiéru nebo vozidla. Prvně musíš přijít na to, co se tam rozvibruje. Vem pasažéra, ten ať hledá co drnčí.
Až to zjistíš, vyztuž tu plochu nějakou podlepenou přepážkou nebo žebrem.
Až to zjistíš, vyztuž tu plochu nějakou podlepenou přepážkou nebo žebrem.
Nebo se s tím prostě smiř.
Kdysi, když nebylo na výběr, a už mi nechtěli znovu dát na staré gumy na Trabanta nový protektor, koupil jsem jediné zimní gumy, co měli.
Ty měly zvuk! Teda uvnitř to bylo celkem jedno, i když to nebyl zrovna offroad...
Vždy v zimě ráno jsem se pak bavil, jak lidi vybíhají z autobusových zastávek, aby zjistili, že se v zatáčce místo autobusu objevil Trabant.
Kdysi, když nebylo na výběr, a už mi nechtěli znovu dát na staré gumy na Trabanta nový protektor, koupil jsem jediné zimní gumy, co měli.
Ty měly zvuk! Teda uvnitř to bylo celkem jedno, i když to nebyl zrovna offroad...
Vždy v zimě ráno jsem se pak bavil, jak lidi vybíhají z autobusových zastávek, aby zjistili, že se v zatáčce místo autobusu objevil Trabant.
Díky za mnohé rady, do úpravy pružin bych se raději nepouštěl, to už je nad moje schopnosti, ale s tlakem pneu bych si mohl trochu pohrát. Ale nejraději bych právě našel příčinu rezonance zrovna na onom kmitočtu (jen tak od ucha cca 1khz) a utlumil, nebo pozměnil.
Aktivním tlumením jsem myslel snímání a působení opačnou fází vibrací přímo na karoserii, ne v prostoru kabiny. Ovšem nevím, jestli se vyrábějí vhodné měniče (nalepovací piezo nebo co?).
Hill: Trabant jsem měl a vím, že dokázal motorem přeřvat jakkoliv hučící pneu,
což moje Toyka neumí, takže řadím podle otáčkoměru, na což jsem nebyl zvyklej a sejří mě to.
Aktivním tlumením jsem myslel snímání a působení opačnou fází vibrací přímo na karoserii, ne v prostoru kabiny. Ovšem nevím, jestli se vyrábějí vhodné měniče (nalepovací piezo nebo co?).
Hill: Trabant jsem měl a vím, že dokázal motorem přeřvat jakkoliv hučící pneu,
což moje Toyka neumí, takže řadím podle otáčkoměru, na což jsem nebyl zvyklej a sejří mě to.