Náhrada motorku ke gramofonu

Náhrady součástek všeho druhu, informace a dotazy k součástkám

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

Náhrada motorku ke gramofonu

#1 Příspěvek od dvorak »

Chtěl bych vyměnit stejnosměrný 9V motorek gramofonu zn. FUJIYA DM -I 09D-8, na netu jsem tento typ našel, ale poněkud se liší v označení - DM-I 09D-4. Hraje ta 4 místo 8 nějakou roli ? Nebo existuje nějaká jiná náhrada ?Děkuji.
Přílohy
DSCN1688.JPG

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#2 Příspěvek od Hill »

Oba jsou šestivoltové, oba mají stupňovitou kladku, oba jsou na 9 V.
V případě nouze kup pravotočivý Sharp s osičkou Ø 2 a přelisuj kladku. Osičku 11 mm nemá, jen 7,5, ale to by nemuselo až tak vadit. Otáčky dostavíš trimrem, mechanické uchycení už se dá pořešit různě.

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#3 Příspěvek od jardafiala »

Nezmínil ses, proč ho chceš vyměnit. U těchto motorků se stává, že se časem částečně zasviní mezera mezi lamelami komutátoru a částečně a jen někdy lamely mezi sebou zkratuje. Pak stačí motorek opatrně rozebrat, párátkem (ne něčím kovovým, to může způsobit otřepy na hranách lamel a rychlé poničení kartáčů) projet drážky mezi lamelami a je vyhráno. VYZKOUŠENO. Taky pozor, aby se při nějakých pokusech o mazání nedostal olej na lamely, ten též pomáhá ulpění materiálu kartáčů ve zmíněné mezeře.
Naposledy upravil(a) jardafiala dne 13 pro 2022, 15:51, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

#4 Příspěvek od dvorak »

Děkuji za odpovědi. Ano, chtělo by to rozebrat a vyčistit, ale toho se bojím, aby to nebyla konečná. Motorek má o něco nižší otáčky a seřídit je trimrem bohužel nejde, je přímo napojen přes odpor 10 ohm na zdroj. Také má menší sílu, je to znát při položení přenosky na desku - zpomalí se.
Vracím se k tomu asi po 2 letech, předtím jsem to řešil v rubrice Oprava a restaurace starších přístrojů - Sanyo G 2612.
Řemínek není, motorek má stromeček a pohání talíř přes kolečko napřímo.
Naposledy upravil(a) dvorak dne 13 pro 2022, 15:41, celkem upraveno 4 x.

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#5 Příspěvek od Ivan_01 »

remienok je OK, puzdro taniera vyčistené a premazané ? Aby si neopravoval niečo, čo opravovať netreba ...

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#6 Příspěvek od jardafiala »

Poznámka k rozebrání - opatrně rozpertlovat kovoý obal motorku, zespod jsou na plastu (asi) nějaké otvůrky (dej sem foto) těmi lze odtlačit kartáče od komutátoru a vyndat destičku s kartáči, tím se dostaneš ke komutátoru. Při nasazování zpět jsou ty otvůrky též důležité, je to trochu legrační cvičení jak to přidržet a nezprasit. Nebo slisovat řemeničku a vyndat rotor i s tím spodním plastem, to jde hodně špatně protože permanentní magnet statoru drží rotor uvnitř, když už se to povede, tak při zpětné montáži magnet statoru rotor vyškubne přes nasazené kartáče, tudy cesta asi nevede. Vyčistit a složit, předtím též zkontrolovat, pokud tam je, elektroniku. Taky se může stát, že kartáče už jsou ubroušeny a na komutátor doléhají jenom plíšky, které je držely, to je potom konečná.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#7 Příspěvek od Hill »

Někdy je lepší opatřit si jakýkoli rozměrově vhodný CW, čili pravotočivý, motorek na 9 V s regulátorem a podle původní řemeničky si nechat vysoustružit novou přímo na osičku toho nového motorku. I když se ji povede ohřátou stáhnout, při nalisování na osku nového motorku je potřeba tu osku mít na druhém konci podepřenou, aby se motorku nic nestalo. Pokud to nejde, je lepší se na původní stupňovitou předlohu vyignorovat, co nejpřesněji ji změřit a podle ní udělat novou (nebo dvě, jednu pro příště) tak, aby šla těsně, ale bez násilí, nasadit na osku, osku lehce zdrsnit skelným papírem #240 a předlohu nalepit kapičkou dvousložkové pryskyřice.
A pak už jen doladit trimrem regulátoru otáčky.

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#8 Příspěvek od jardafiala »

Tak, a pokud není co pokazit tak navrhuju - pošli to balíkovnou za 65 Kč, já to rozpárám a pokusím se opravit a pokud se to podaří pošlu zpátky. Vlastně i když se to nepodaří. Neskutečně mě dráždí takové věci které (možná) moc nepotřebují. Takže pro tebe poštovné 2x 65Kč....Chceš to risknout?
EDIT už jsme si poslali SZ

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#9 Příspěvek od Kremik »

Podle popisu závady (zpomalení talíře při spuštění přenosky) tipuji prokluz na mezikole. Vadný motorek by se, dle mého, choval jinak.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#10 Příspěvek od Hill »

To sice taky může být příčina, ale vadný motorek se chová prakticky stejně, stačí zvětšený přechodový odpor kartáčků, aby regulátor při zvětšení zátěže už nedokázal udržet původní otáčky.

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#11 Příspěvek od Ivan_01 »

neverím, že ten motor je vadný tak, aby ho spomalila ihla v drážke platne ... však ho vyber von, pripoj na zdroj a skús ho jemne pribrzdiť medzi prstami, aký má "ťah"

Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

#12 Příspěvek od dvorak »

Díky za inspirativní připomínky, ještě mne napadá, zkusit to vyčistit prolitím technickým benzínem ? Asi blbost, že.

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#13 Příspěvek od Ivan_01 »

benzín vysušuje, ak máš potrebu to urobiť, tak použi radšej petrolej

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#14 Příspěvek od Hill »

Vláďo, než začneš motorek prolévat, zkus napřed ten prokluz, co ti radil Křemík, přece jen je ten převod z příliš malého průměru předlohy, čili jedna ku moc.
Předpokládal jsem, že to byla první věc, kterou jsi zkusil; konečně to jsem tu už několikrát popisoval, že tím začínám u řemínků a mezikol, když nějaký takový přístroj zpomaluje nebo zjevně prokluzuje: kapku neředěného saponátu na obvod mezikola, rozetři ji po celé kontaktní ploše převodu a vysuš papírovou kuchyňskou utěrkou, totéž udělej s hnanou plochou talíře a stupňovitou předlohou. Pak to zapni a nech rozleštit při všech rychlostech.
Saponát by měl být obyčejný, s minimem kosmetických přísad, ale zjistil jsem, že ani ty příliš nevadí.
Případně to pak ještě jednou vysuš, zbytky saponátu vytlačené do stran ten proces zvýšení třecího momentu zpomalují.
A uvidíš, jestli to uvidíš jen na stroboskopu, nebo i uslyšíš, až položíš hrot na desku.
Když slyšitelně zpomalí, je čas zabývat se motorem.

Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

#15 Příspěvek od dvorak »

Po vyčištění převodů žádný pokrok, bohužel. Nevím, jakou by měl mít sílu ten motorek, ale jde poměrně lehce zastavit, aniž bych cítil nějaký odpor mezi prsty. Ještě přikládám foto motorku z opačné strany a schema zapojení, otázka ten odpor 330 na přívodu , ten nemůže mít vliv ?
Přílohy
schematic 1.pdf
(129.18 KiB) Staženo 57 x
DSCN1858.JPG
Naposledy upravil(a) dvorak dne 17 pro 2022, 19:10, celkem upraveno 1 x.

Odpovědět

Zpět na „Součástky“