Zátěžový měřič akumulátoru
Moderátor: Moderátoři
Ten tester na fotce, od doktor365, je patrně jednoduchá univerzální pomůcka, pro orientační zjištění stavu 6V i 12V Pb aku. Proto měří svorkové napětí v rozsahu od 0V do 16V.
Není to měřidlo, ale jen zkoušečka. Asi jako fázovka, nebo vadaska.
Při testování aku nejde o přesnost, ale o interpretaci výsledku. Pro běžného uživatele tedy stačí vidět, do kterého barevného políčka se rafička vychýlí a sotva ho bude zajímat úroveň napětí na svorkách, s přesností na desetiny nebo setiny voltu. Výchylka rafičky se při testu může i postupně snižovat, třeba vlivem ohřívání vodičů a bočníku testeru, nebo úrovně nabití aku. Z toho důvodu asi nebude vhodný digitální modul voltmetru.
Není to měřidlo, ale jen zkoušečka. Asi jako fázovka, nebo vadaska.
Při testování aku nejde o přesnost, ale o interpretaci výsledku. Pro běžného uživatele tedy stačí vidět, do kterého barevného políčka se rafička vychýlí a sotva ho bude zajímat úroveň napětí na svorkách, s přesností na desetiny nebo setiny voltu. Výchylka rafičky se při testu může i postupně snižovat, třeba vlivem ohřívání vodičů a bočníku testeru, nebo úrovně nabití aku. Z toho důvodu asi nebude vhodný digitální modul voltmetru.
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
Pro forbidden.
Mohu ti pouze popsat z čeho a jak jsem udělal zatěžovací odpor u mého cajku.
Jde o 4 paralelní sekce drátu na plot o průměru cca 2,5mm. To znamená, že jedna sekce má bratru 5mm2Fe. Dohromady je to tedy 20mm2 pro plnou zátěž. Pozor jsou velké rozdíly mezi odpory drátů. U mě to vycházelo na cca 3m pro jednu sekci. Měřeno DC A-metrem na 80A na 100Ah baterce zůstávalo 10V, zátěž je 800W v prvních dvou sec. Pak klesá asi na 600W déle než 5sec jsem to netejral.
Tomu jsem přizpůsobil délku bedny Namotal jsem z toho takové placaté cívky, jednou doleva, další sekci doprava atd aby ti magnetické pole nevyrvalo 10 klíč z ruky. Celé je to stažené do hranolků z tvrdého dřeva s šamotovou vystýlkou. Dvě sekce jsou natvrdo, zbytek přiřazuji křídlovou maticí a Cu pasovinou dle výběru jak to chci zatížit. Odporový drát v těchto dimenzích nemám prostě k dispozici, bylo by to jednodušší. Depréz na měření jsem použil, protože ležel v šupleti. Potlačil jsem tomu 0 .Na stupnici svítí řada LED diod abych to viděl když je tma. To se dost osvědčilo.
Dnes bych tam klidně montoval 3seg LED V- metr, protože podle mého názoru je putna jaký cajk ti napětí na svorkách ukáže. Prostě pod 9V při zátěži je slabá baterka. O desetinách a setinách nikde nepíšu, je to jenom Pb baterka. Barevná pole jsou z mého pohledu divadlo. Mě zajímají volty které budou točit startérem Můj názor je že zkoušet baterku nad 100Ah pouze 100A zátěží je málo. Přijde -20 C a toho 3litrového ropáka nenatočíš.
Mohu ti pouze popsat z čeho a jak jsem udělal zatěžovací odpor u mého cajku.
Jde o 4 paralelní sekce drátu na plot o průměru cca 2,5mm. To znamená, že jedna sekce má bratru 5mm2Fe. Dohromady je to tedy 20mm2 pro plnou zátěž. Pozor jsou velké rozdíly mezi odpory drátů. U mě to vycházelo na cca 3m pro jednu sekci. Měřeno DC A-metrem na 80A na 100Ah baterce zůstávalo 10V, zátěž je 800W v prvních dvou sec. Pak klesá asi na 600W déle než 5sec jsem to netejral.
Tomu jsem přizpůsobil délku bedny Namotal jsem z toho takové placaté cívky, jednou doleva, další sekci doprava atd aby ti magnetické pole nevyrvalo 10 klíč z ruky. Celé je to stažené do hranolků z tvrdého dřeva s šamotovou vystýlkou. Dvě sekce jsou natvrdo, zbytek přiřazuji křídlovou maticí a Cu pasovinou dle výběru jak to chci zatížit. Odporový drát v těchto dimenzích nemám prostě k dispozici, bylo by to jednodušší. Depréz na měření jsem použil, protože ležel v šupleti. Potlačil jsem tomu 0 .Na stupnici svítí řada LED diod abych to viděl když je tma. To se dost osvědčilo.
Dnes bych tam klidně montoval 3seg LED V- metr, protože podle mého názoru je putna jaký cajk ti napětí na svorkách ukáže. Prostě pod 9V při zátěži je slabá baterka. O desetinách a setinách nikde nepíšu, je to jenom Pb baterka. Barevná pole jsou z mého pohledu divadlo. Mě zajímají volty které budou točit startérem Můj názor je že zkoušet baterku nad 100Ah pouze 100A zátěží je málo. Přijde -20 C a toho 3litrového ropáka nenatočíš.
Kup si odporový drát třeba tento má průměr 2mm a odpor 460 miliohmů na metr. Metr stojí 55 Kč což není zas tak moc. Z metru odporového drátu co ti přijde si pak ustřihni tři kousky. Každý o délce 20cm a zbytek odporového drátu si nech do zálohy. Při paralelním zapojení by výsledný odpor těch tří kousků odporového drátu měl být okolo 30-ti miliohmů. Při 12V okolo 400A a při 10V okolo 330A. Na těch pár sekund při testování by to mělo stačit.forbidden píše:Napadá někoho z čeho, ideálně co bývá při ruce, vyrobit ten zátěžovej odpor?
Natočil jsem ropákovej tuším 2,4litr v "santaféčku hnůjdeji" z baterky 44Ah ve formanu - ale to pravda nebylo při -20°C. Samozřejmě, byl to extrém, ale jak auto, tak baterka to "zvládly", baterka se neuvařila a diody v altíku taky obstály. Majitel nad tím zůstal nevěřícně stát s otevřenou hubou a když se mu ji podařilo zavřít, hned z toho místa odjel kupovat novou baterku ... To všecko pod bdělým dozorem polichcajtů, který na nás zavolal uvědomělej bonzák schovanej v kůži vovčana za to, že jsme mu na dobu asi 15 minut zablokovali průjezd k jeho oblíbený Sukově cukrárně (bylo to v úzký jednosměrný ulici, kde santafé stálo u chodníku a já ve zbylým místě vedle něj, další místo tam není). Nejdřív troubil, na ústní odpověď ať jde s tím troubením někam, že snad nehoří a že může těch pár minut vydržet odpověděl promptním zavoláním chlupatejch a obviněním z výtržnosti. I takový se najdou ... Ale lepší opravdu je mít spolehlivou baterku v dobrým stavu - a na její otestování je 100A málo i v případě, že ta baterka má pouhejch 37-40Ah.hajeklubos píše:.... Můj názor je že zkoušet baterku nad 100Ah pouze 100A zátěží je málo. Přijde -20 C a toho 3litrového ropáka nenatočíš.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- forbidden
- Příspěvky: 8808
- Registrován: 14 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Brno (JN89GF)
- Kontaktovat uživatele:
To se trochu bojím, jestli to ty 3-4 kW i za pár sekund nerozsvítí doběla a neskape mi to na zem.Valdano píše:Při paralelním zapojení by výsledný odpor těch tří kousků odporového drátu měl být okolo 30-ti miliohmů. Při 12V okolo 400A a při 10V okolo 330A. Na těch pár sekund při testování by to mělo stačit.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Ty kanthalový dráty jsou až do 1200C. Takže by něco vydržet měly než se roztaví. Zkus to pro začátek jen na vteřinu a jen s jedním kusem 20cm samostatně. To by mělo dávat třikrát menší proudy. Samozřejmě bude vhodné to z bezpečnostních důvodů umístit do nějaké kovové uzavřené krabičky a mít k tomu patřičně masivní kabelové přívody.forbidden píše:To se trochu bojím, jestli to ty 3-4 kW i za pár sekund nerozsvítí doběla a neskape mi to na zem.
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
Jo to je ono. Šlo to koupit asi v 1m tyčích, hejno děr, hejno šroubků.Uřízneš potřebnou délku. Na přišroubování do bedny bych uvažoval o 3D tiskových držácích s šamotovou vystýlkou pro tu tyč. Tak jak to máš to vypadá na nějakých 80A zátěže. Odhaduji to v praxi na 800 max 900W podle stavu baterky. Pěkný když máš odporový drát.
- petula
- Příspěvky: 836
- Registrován: 22 kvě 2016, 02:00
- Bydliště: Čelákovice / Brandýs n.L / Stará Boleslav
- Kontaktovat uživatele:
V Hornbachu prodávají měděný pás 20mm x 3,5mm v délce 50cm.forbidden píše:Napadá někoho z čeho, ideálně co bývá při ruce, vyrobit ten zátěžovej odpor?
Koupil jsem tam vloni 3 kusy.
Postup výroby zatěžovacího odporu:
1. změříte na RLC můstku odpor celého pásu. Ze zjištěné hodnoty odporu a délky pásu spočtete měrný odpor na 1mm.
2. spočtete si jakou hodnotu odporu potřebujete pro Váš požadovaný zátěžový odpor.
3. trojčlenkou spočtete potřebnou délku pásku kterou musíte z pásu uřízout.
4. přesně uříznete vypočtenou délku měděného pásu
5. změříte odpor uříznutého dílu na RLC můstku. Z toho poznáte, jak umíte počítat a řezat.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
6. k uříznutému dílu přiděláte buď halový snímač nebo svorky pro snímání napětí a svorky pro přípojení na vstup z baterie.
Toť vše.
Když použijete místo měděného pásu ty mosazné tyčky se šroubky - viz foto nahoře, je postup stejný. Musíte si můstkem pro měření malých odporů změřit odpor mezi nejvzdálenějšími konci a pak odpory od konce k jednotlivým otvorům pod šroubkama.
Mám tu nějaké takové tyčky, ale krátké, tak můžu změřit jaký odpor to vlastně má.
Odkaz na měrné hodnoty:
https://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/Fyzika2el ... rLatek.pdf
Popisuješ tu výrobu výkonového bočníku ampérmetru. Zátěžový měřič (voltmetr) je něco jiného:
Akumulátor se zatíží velkým proudem ( zde 100A ) a měří se napětí na něm. Simuluje se tak stav startování, aby se zjistily startovací schopnosti akumulátoru. A tím také jeho kondice, tedy v podstatě míra sulfatace.
Akumulátor se zatíží velkým proudem ( zde 100A ) a měří se napětí na něm. Simuluje se tak stav startování, aby se zjistily startovací schopnosti akumulátoru. A tím také jeho kondice, tedy v podstatě míra sulfatace.