Zátěžový měřič akumulátoru
Moderátor: Moderátoři
Ten tester na fotce, od doktor365, je patrně jednoduchá univerzální pomůcka, pro orientační zjištění stavu 6V i 12V Pb aku. Proto měří svorkové napětí v rozsahu od 0V do 16V.
Není to měřidlo, ale jen zkoušečka. Asi jako fázovka, nebo vadaska.
Při testování aku nejde o přesnost, ale o interpretaci výsledku. Pro běžného uživatele tedy stačí vidět, do kterého barevného políčka se rafička vychýlí a sotva ho bude zajímat úroveň napětí na svorkách, s přesností na desetiny nebo setiny voltu. Výchylka rafičky se při testu může i postupně snižovat, třeba vlivem ohřívání vodičů a bočníku testeru, nebo úrovně nabití aku. Z toho důvodu asi nebude vhodný digitální modul voltmetru.
Není to měřidlo, ale jen zkoušečka. Asi jako fázovka, nebo vadaska.
Při testování aku nejde o přesnost, ale o interpretaci výsledku. Pro běžného uživatele tedy stačí vidět, do kterého barevného políčka se rafička vychýlí a sotva ho bude zajímat úroveň napětí na svorkách, s přesností na desetiny nebo setiny voltu. Výchylka rafičky se při testu může i postupně snižovat, třeba vlivem ohřívání vodičů a bočníku testeru, nebo úrovně nabití aku. Z toho důvodu asi nebude vhodný digitální modul voltmetru.
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
Pro forbidden.
Mohu ti pouze popsat z čeho a jak jsem udělal zatěžovací odpor u mého cajku.
Jde o 4 paralelní sekce drátu na plot o průměru cca 2,5mm. To znamená, že jedna sekce má bratru 5mm2Fe. Dohromady je to tedy 20mm2 pro plnou zátěž. Pozor jsou velké rozdíly mezi odpory drátů. U mě to vycházelo na cca 3m pro jednu sekci. Měřeno DC A-metrem na 80A na 100Ah baterce zůstávalo 10V, zátěž je 800W v prvních dvou sec. Pak klesá asi na 600W déle než 5sec jsem to netejral.
Tomu jsem přizpůsobil délku bedny Namotal jsem z toho takové placaté cívky, jednou doleva, další sekci doprava atd aby ti magnetické pole nevyrvalo 10 klíč z ruky. Celé je to stažené do hranolků z tvrdého dřeva s šamotovou vystýlkou. Dvě sekce jsou natvrdo, zbytek přiřazuji křídlovou maticí a Cu pasovinou dle výběru jak to chci zatížit. Odporový drát v těchto dimenzích nemám prostě k dispozici, bylo by to jednodušší. Depréz na měření jsem použil, protože ležel v šupleti. Potlačil jsem tomu 0 .Na stupnici svítí řada LED diod abych to viděl když je tma. To se dost osvědčilo.
Dnes bych tam klidně montoval 3seg LED V- metr, protože podle mého názoru je putna jaký cajk ti napětí na svorkách ukáže. Prostě pod 9V při zátěži je slabá baterka. O desetinách a setinách nikde nepíšu, je to jenom Pb baterka. Barevná pole jsou z mého pohledu divadlo. Mě zajímají volty které budou točit startérem Můj názor je že zkoušet baterku nad 100Ah pouze 100A zátěží je málo. Přijde -20 C a toho 3litrového ropáka nenatočíš.
Mohu ti pouze popsat z čeho a jak jsem udělal zatěžovací odpor u mého cajku.
Jde o 4 paralelní sekce drátu na plot o průměru cca 2,5mm. To znamená, že jedna sekce má bratru 5mm2Fe. Dohromady je to tedy 20mm2 pro plnou zátěž. Pozor jsou velké rozdíly mezi odpory drátů. U mě to vycházelo na cca 3m pro jednu sekci. Měřeno DC A-metrem na 80A na 100Ah baterce zůstávalo 10V, zátěž je 800W v prvních dvou sec. Pak klesá asi na 600W déle než 5sec jsem to netejral.
Tomu jsem přizpůsobil délku bedny Namotal jsem z toho takové placaté cívky, jednou doleva, další sekci doprava atd aby ti magnetické pole nevyrvalo 10 klíč z ruky. Celé je to stažené do hranolků z tvrdého dřeva s šamotovou vystýlkou. Dvě sekce jsou natvrdo, zbytek přiřazuji křídlovou maticí a Cu pasovinou dle výběru jak to chci zatížit. Odporový drát v těchto dimenzích nemám prostě k dispozici, bylo by to jednodušší. Depréz na měření jsem použil, protože ležel v šupleti. Potlačil jsem tomu 0 .Na stupnici svítí řada LED diod abych to viděl když je tma. To se dost osvědčilo.
Dnes bych tam klidně montoval 3seg LED V- metr, protože podle mého názoru je putna jaký cajk ti napětí na svorkách ukáže. Prostě pod 9V při zátěži je slabá baterka. O desetinách a setinách nikde nepíšu, je to jenom Pb baterka. Barevná pole jsou z mého pohledu divadlo. Mě zajímají volty které budou točit startérem Můj názor je že zkoušet baterku nad 100Ah pouze 100A zátěží je málo. Přijde -20 C a toho 3litrového ropáka nenatočíš.
Kup si odporový drát třeba tento má průměr 2mm a odpor 460 miliohmů na metr. Metr stojí 55 Kč což není zas tak moc. Z metru odporového drátu co ti přijde si pak ustřihni tři kousky. Každý o délce 20cm a zbytek odporového drátu si nech do zálohy. Při paralelním zapojení by výsledný odpor těch tří kousků odporového drátu měl být okolo 30-ti miliohmů. Při 12V okolo 400A a při 10V okolo 330A. Na těch pár sekund při testování by to mělo stačit.forbidden píše:Napadá někoho z čeho, ideálně co bývá při ruce, vyrobit ten zátěžovej odpor?
Natočil jsem ropákovej tuším 2,4litr v "santaféčku hnůjdeji" z baterky 44Ah ve formanu - ale to pravda nebylo při -20°C. Samozřejmě, byl to extrém, ale jak auto, tak baterka to "zvládly", baterka se neuvařila a diody v altíku taky obstály. Majitel nad tím zůstal nevěřícně stát s otevřenou hubou a když se mu ji podařilo zavřít, hned z toho místa odjel kupovat novou baterku ... To všecko pod bdělým dozorem polichcajtů, který na nás zavolal uvědomělej bonzák schovanej v kůži vovčana za to, že jsme mu na dobu asi 15 minut zablokovali průjezd k jeho oblíbený Sukově cukrárně (bylo to v úzký jednosměrný ulici, kde santafé stálo u chodníku a já ve zbylým místě vedle něj, další místo tam není). Nejdřív troubil, na ústní odpověď ať jde s tím troubením někam, že snad nehoří a že může těch pár minut vydržet odpověděl promptním zavoláním chlupatejch a obviněním z výtržnosti. I takový se najdou ... Ale lepší opravdu je mít spolehlivou baterku v dobrým stavu - a na její otestování je 100A málo i v případě, že ta baterka má pouhejch 37-40Ah.hajeklubos píše:.... Můj názor je že zkoušet baterku nad 100Ah pouze 100A zátěží je málo. Přijde -20 C a toho 3litrového ropáka nenatočíš.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- forbidden
- Příspěvky: 8808
- Registrován: 14 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Brno (JN89GF)
- Kontaktovat uživatele:
To se trochu bojím, jestli to ty 3-4 kW i za pár sekund nerozsvítí doběla a neskape mi to na zem.Valdano píše:Při paralelním zapojení by výsledný odpor těch tří kousků odporového drátu měl být okolo 30-ti miliohmů. Při 12V okolo 400A a při 10V okolo 330A. Na těch pár sekund při testování by to mělo stačit.
Ty kanthalový dráty jsou až do 1200C. Takže by něco vydržet měly než se roztaví. Zkus to pro začátek jen na vteřinu a jen s jedním kusem 20cm samostatně. To by mělo dávat třikrát menší proudy. Samozřejmě bude vhodné to z bezpečnostních důvodů umístit do nějaké kovové uzavřené krabičky a mít k tomu patřičně masivní kabelové přívody.forbidden píše:To se trochu bojím, jestli to ty 3-4 kW i za pár sekund nerozsvítí doběla a neskape mi to na zem.
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
Jo to je ono. Šlo to koupit asi v 1m tyčích, hejno děr, hejno šroubků.Uřízneš potřebnou délku. Na přišroubování do bedny bych uvažoval o 3D tiskových držácích s šamotovou vystýlkou pro tu tyč. Tak jak to máš to vypadá na nějakých 80A zátěže. Odhaduji to v praxi na 800 max 900W podle stavu baterky. Pěkný když máš odporový drát.
- petula
- Příspěvky: 836
- Registrován: 22 kvě 2016, 02:00
- Bydliště: Čelákovice / Brandýs n.L / Stará Boleslav
- Kontaktovat uživatele:
V Hornbachu prodávají měděný pás 20mm x 3,5mm v délce 50cm.forbidden píše:Napadá někoho z čeho, ideálně co bývá při ruce, vyrobit ten zátěžovej odpor?
Koupil jsem tam vloni 3 kusy.
Postup výroby zatěžovacího odporu:
1. změříte na RLC můstku odpor celého pásu. Ze zjištěné hodnoty odporu a délky pásu spočtete měrný odpor na 1mm.
2. spočtete si jakou hodnotu odporu potřebujete pro Váš požadovaný zátěžový odpor.
3. trojčlenkou spočtete potřebnou délku pásku kterou musíte z pásu uřízout.
4. přesně uříznete vypočtenou délku měděného pásu
5. změříte odpor uříznutého dílu na RLC můstku. Z toho poznáte, jak umíte počítat a řezat.
6. k uříznutému dílu přiděláte buď halový snímač nebo svorky pro snímání napětí a svorky pro přípojení na vstup z baterie.
Toť vše.
Když použijete místo měděného pásu ty mosazné tyčky se šroubky - viz foto nahoře, je postup stejný. Musíte si můstkem pro měření malých odporů změřit odpor mezi nejvzdálenějšími konci a pak odpory od konce k jednotlivým otvorům pod šroubkama.
Mám tu nějaké takové tyčky, ale krátké, tak můžu změřit jaký odpor to vlastně má.
Odkaz na měrné hodnoty:
https://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/Fyzika2el ... rLatek.pdf
Popisuješ tu výrobu výkonového bočníku ampérmetru. Zátěžový měřič (voltmetr) je něco jiného:
Akumulátor se zatíží velkým proudem ( zde 100A ) a měří se napětí na něm. Simuluje se tak stav startování, aby se zjistily startovací schopnosti akumulátoru. A tím také jeho kondice, tedy v podstatě míra sulfatace.
Akumulátor se zatíží velkým proudem ( zde 100A ) a měří se napětí na něm. Simuluje se tak stav startování, aby se zjistily startovací schopnosti akumulátoru. A tím také jeho kondice, tedy v podstatě míra sulfatace.