Zátěžový měřič akumulátoru

Problémy s měřícími přístroji, detektory fyzikálních veličin, detektory kovů a další

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#31 Příspěvek od Otkundes »

Ten tester na fotce, od doktor365, je patrně jednoduchá univerzální pomůcka, pro orientační zjištění stavu 6V i 12V Pb aku. Proto měří svorkové napětí v rozsahu od 0V do 16V.
Není to měřidlo, ale jen zkoušečka. Asi jako fázovka, nebo vadaska.
Při testování aku nejde o přesnost, ale o interpretaci výsledku. Pro běžného uživatele tedy stačí vidět, do kterého barevného políčka se rafička vychýlí a sotva ho bude zajímat úroveň napětí na svorkách, s přesností na desetiny nebo setiny voltu. Výchylka rafičky se při testu může i postupně snižovat, třeba vlivem ohřívání vodičů a bočníku testeru, nebo úrovně nabití aku. Z toho důvodu asi nebude vhodný digitální modul voltmetru.

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#32 Příspěvek od forbidden »

Napadá někoho z čeho, ideálně co bývá při ruce, vyrobit ten zátěžovej odpor?

Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

#33 Příspěvek od hajeklubos »

Pro forbidden.
Mohu ti pouze popsat z čeho a jak jsem udělal zatěžovací odpor u mého cajku.
Jde o 4 paralelní sekce drátu na plot o průměru cca 2,5mm. To znamená, že jedna sekce má bratru 5mm2Fe. Dohromady je to tedy 20mm2 pro plnou zátěž. Pozor jsou velké rozdíly mezi odpory drátů. U mě to vycházelo na cca 3m pro jednu sekci. Měřeno DC A-metrem na 80A na 100Ah baterce zůstávalo 10V, zátěž je 800W v prvních dvou sec. Pak klesá asi na 600W déle než 5sec jsem to netejral.
Tomu jsem přizpůsobil délku bedny Namotal jsem z toho takové placaté cívky, jednou doleva, další sekci doprava atd aby ti magnetické pole nevyrvalo 10 klíč z ruky. Celé je to stažené do hranolků z tvrdého dřeva s šamotovou vystýlkou. Dvě sekce jsou natvrdo, zbytek přiřazuji křídlovou maticí a Cu pasovinou dle výběru jak to chci zatížit. Odporový drát v těchto dimenzích nemám prostě k dispozici, bylo by to jednodušší. Depréz na měření jsem použil, protože ležel v šupleti. Potlačil jsem tomu 0 .Na stupnici svítí řada LED diod abych to viděl když je tma. To se dost osvědčilo.
Dnes bych tam klidně montoval 3seg LED V- metr, protože podle mého názoru je putna jaký cajk ti napětí na svorkách ukáže. Prostě pod 9V při zátěži je slabá baterka. O desetinách a setinách nikde nepíšu, je to jenom Pb baterka. Barevná pole jsou z mého pohledu divadlo. Mě zajímají volty které budou točit startérem Můj názor je že zkoušet baterku nad 100Ah pouze 100A zátěží je málo. Přijde -20 C a toho 3litrového ropáka nenatočíš.

Uživatelský avatar
Valdano
Příspěvky: 695
Registrován: 01 led 2023, 01:00
Bydliště: Česká Lípa

#34 Příspěvek od Valdano »

forbidden píše:Napadá někoho z čeho, ideálně co bývá při ruce, vyrobit ten zátěžovej odpor?
Kup si odporový drát třeba tento má průměr 2mm a odpor 460 miliohmů na metr. Metr stojí 55 Kč což není zas tak moc. Z metru odporového drátu co ti přijde si pak ustřihni tři kousky. Každý o délce 20cm a zbytek odporového drátu si nech do zálohy. Při paralelním zapojení by výsledný odpor těch tří kousků odporového drátu měl být okolo 30-ti miliohmů. Při 12V okolo 400A a při 10V okolo 330A. Na těch pár sekund při testování by to mělo stačit.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#35 Příspěvek od EKKAR »

hajeklubos píše:.... Můj názor je že zkoušet baterku nad 100Ah pouze 100A zátěží je málo. Přijde -20 C a toho 3litrového ropáka nenatočíš.
Natočil jsem ropákovej tuším 2,4litr v "santaféčku hnůjdeji" z baterky 44Ah ve formanu - ale to pravda nebylo při -20°C. Samozřejmě, byl to extrém, ale jak auto, tak baterka to "zvládly", baterka se neuvařila a diody v altíku taky obstály. Majitel nad tím zůstal nevěřícně stát s otevřenou hubou a když se mu ji podařilo zavřít, hned z toho místa odjel kupovat novou baterku ... To všecko pod bdělým dozorem polichcajtů, který na nás zavolal uvědomělej bonzák schovanej v kůži vovčana za to, že jsme mu na dobu asi 15 minut zablokovali průjezd k jeho oblíbený Sukově cukrárně (bylo to v úzký jednosměrný ulici, kde santafé stálo u chodníku a já ve zbylým místě vedle něj, další místo tam není). Nejdřív troubil, na ústní odpověď ať jde s tím troubením někam, že snad nehoří a že může těch pár minut vydržet odpověděl promptním zavoláním chlupatejch a obviněním z výtržnosti. I takový se najdou ... Ale lepší opravdu je mít spolehlivou baterku v dobrým stavu - a na její otestování je 100A málo i v případě, že ta baterka má pouhejch 37-40Ah.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#36 Příspěvek od forbidden »

Valdano píše:Při paralelním zapojení by výsledný odpor těch tří kousků odporového drátu měl být okolo 30-ti miliohmů. Při 12V okolo 400A a při 10V okolo 330A. Na těch pár sekund při testování by to mělo stačit.
To se trochu bojím, jestli to ty 3-4 kW i za pár sekund nerozsvítí doběla a neskape mi to na zem. :twisted:

Uživatelský avatar
Valdano
Příspěvky: 695
Registrován: 01 led 2023, 01:00
Bydliště: Česká Lípa

#37 Příspěvek od Valdano »

forbidden píše:To se trochu bojím, jestli to ty 3-4 kW i za pár sekund nerozsvítí doběla a neskape mi to na zem. :twisted:
Ty kanthalový dráty jsou až do 1200C. Takže by něco vydržet měly než se roztaví. Zkus to pro začátek jen na vteřinu a jen s jedním kusem 20cm samostatně. To by mělo dávat třikrát menší proudy. Samozřejmě bude vhodné to z bezpečnostních důvodů umístit do nějaké kovové uzavřené krabičky a mít k tomu patřičně masivní kabelové přívody.

Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

#38 Příspěvek od hajeklubos »

Po zkušenostech jak to z bedny "dejchne" bych šel cestou delšího drátu a více paralelních vodičů, tím nižší teploty. Také ti to musí držet celé v něčem co dokážeš vyrobit. Aby se to celé po pár měřeních neuškvařilo.

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#39 Příspěvek od JiriTom »

Asi týden mám vyrobené tohle - viz obrázek. Odporový drát 1,2 mm 2,5 m délka, po oživení to bude mít cca 0,12 ohmu. Jen se dokopat k připojení na dvě měděné lišty po bocích. :) Asi na každé liště 6 uzlů spájených měděných lanek vedoucích od čokolád....
Přílohy
20230103_185024.jpg

Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

#40 Příspěvek od hajeklubos »

Jestli to bude 24x paralelní chod co vyměnit lustrsvorky za nulovou šínu do rozvaděče. Máš spojeno, a plast žádný.

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#41 Příspěvek od JiriTom »

Díky za nápad, rád to předělám. :) Myslíš něco takového ?
Edit: nebo druhý obrázek
Přílohy
Screenshot_20230103-192305_Google.jpg
l647.jpg
Naposledy upravil(a) JiriTom dne 03 led 2023, 19:54, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

#42 Příspěvek od hajeklubos »

Jo to je ono. Šlo to koupit asi v 1m tyčích, hejno děr, hejno šroubků.Uřízneš potřebnou délku. Na přišroubování do bedny bych uvažoval o 3D tiskových držácích s šamotovou vystýlkou pro tu tyč. Tak jak to máš to vypadá na nějakých 80A zátěže. Odhaduji to v praxi na 800 max 900W podle stavu baterky. Pěkný když máš odporový drát.

Uživatelský avatar
petula
Příspěvky: 836
Registrován: 22 kvě 2016, 02:00
Bydliště: Čelákovice / Brandýs n.L / Stará Boleslav
Kontaktovat uživatele:

#43 Příspěvek od petula »

forbidden píše:Napadá někoho z čeho, ideálně co bývá při ruce, vyrobit ten zátěžovej odpor?
V Hornbachu prodávají měděný pás 20mm x 3,5mm v délce 50cm.
Koupil jsem tam vloni 3 kusy.
Postup výroby zatěžovacího odporu:
1. změříte na RLC můstku odpor celého pásu. Ze zjištěné hodnoty odporu a délky pásu spočtete měrný odpor na 1mm.
2. spočtete si jakou hodnotu odporu potřebujete pro Váš požadovaný zátěžový odpor.
3. trojčlenkou spočtete potřebnou délku pásku kterou musíte z pásu uřízout.
4. přesně uříznete vypočtenou délku měděného pásu
5. změříte odpor uříznutého dílu na RLC můstku. Z toho poznáte, jak umíte počítat a řezat. :D
6. k uříznutému dílu přiděláte buď halový snímač nebo svorky pro snímání napětí a svorky pro přípojení na vstup z baterie.
Toť vše.

Když použijete místo měděného pásu ty mosazné tyčky se šroubky - viz foto nahoře, je postup stejný. Musíte si můstkem pro měření malých odporů změřit odpor mezi nejvzdálenějšími konci a pak odpory od konce k jednotlivým otvorům pod šroubkama.
Mám tu nějaké takové tyčky, ale krátké, tak můžu změřit jaký odpor to vlastně má.

Odkaz na měrné hodnoty:
https://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/Fyzika2el ... rLatek.pdf

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#44 Příspěvek od JiriTom »

Popisuješ tu výrobu výkonového bočníku ampérmetru. Zátěžový měřič (voltmetr) je něco jiného:
Akumulátor se zatíží velkým proudem ( zde 100A ) a měří se napětí na něm. Simuluje se tak stav startování, aby se zjistily startovací schopnosti akumulátoru. A tím také jeho kondice, tedy v podstatě míra sulfatace.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#45 Příspěvek od Sendyx »

Na amatérký zátěžák jsem dával jednomu pánovi trafoplechy EI50... nevím, kolik jakých střihů dal paralelně, ale propojoval to Alu pásem. Hodně nadával, že se to blbě vrtalo a ty kontaktní plochy že ručně smirkoval. Zkusím z něj vytáhnout fotku jeho přípravku.
Curvetraceristé všech zemí spojte se!

Odpovědět

Zpět na „Měřící přístroje, detektory fyzikálních veličin“