Chlazení pikouša

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Chlazení pikouša

#1 Příspěvek od Behemot »

Asi to není úplně elektrický, ale trápí mě že v zimě je pikouš fdehtu skoro furt podchlazenej (vyjma delšího stání na místě, nebo popojíždění v koloně), s topením nevyleze teplota kolikrát ani na 70, a minimálně horní hadica od chladiču je horká (což ale asi může nastat i turbulencema, aniž by termostat byl otevřenej a umožnil protíkat chladičem). V létě zas při dlouhé plné zátěži do táhlejch dálničních stoupání klidně teplota lezla skoro na 110 a větrák nespínal (čili chladič studenej, má to vlastní spínač na chladiču).

Tak sem si myslel, že bude kouslej termostat v polootevřené poloze, to by chování odpovídalo, no dneska sem to měnil, řikám si zkusím teda ten původní (opticky v čupr stavu) podle příručky povařit, a jako, po zalití se začal vodvírat, a při vaření ne úplně naplno, ale řekněme na 90 % se vodevřel.

Schválně uvidím až to projedu, co ten novej, ale pokud bude stejný chování, čím to hernajs může byt?? Slabej průtok čerpadlem nebo špatnej chladič by zas nevysvětlovalo to podchlazování v zimě, zvlášť pokud termostat běhá a do velkýho okruhu to nepustí. Radiátor topení snad zas nedokáže odebrat tolik tepla, zvlášť když po prvotním natopení to po 15 minutách stáhnu tak zhruba někde okolo půlky mezi studenou a teplou stranu voliče (což asi bude klapka co mění poměr vzduchu přes radiátor vs. obtokem kolem), aby trvale motor nebyl schopen pomalu došáhnout na 70. Ten dehet nějakou bohdájak suprovou pracovní účinnost nemá, jezdí to relativně za málo protože dehet má vyšší energetickou hustotu a hlavně pže s boudou a nějakejma krámama v ní to furt váží s bídou kolem tuny.

A čím pak zas ta strašná teplota v létě, že by volej měl stopade a výrazně v tom výměníku přihříval vodu někde u čidla? Protože je fakt, že z toho tepelnýho výměníku na olej jde ta horká voda asi právě do toho trojcestnýho kolena, ve kterým je umístěný čidlo teploty na budík.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#2 Příspěvek od BOBOBO »

Určitě je tam nějaký oběh kolem termostatu a tobě nefunguje . Tedy , že v zimě dehťák kolem komína nezatopí není výjimečné . To máš přece napsané na každém rohu . U staré 120ky byla třeba hadička o průměru asi 4mm , která zkratovala oběh chladící kapaliny , i když je právě zkraje termostat zavřen . U feldy je to vývod do expanzky , kam je také ta dírka furt a oběhem uvnitř kolem termostatu ho otevře . Nakonec umístění spínače větráku na chladiči nepovažuju za šťastné . Stejně , jako jsem měl vypínač na ventilátor chladiče u 120ky , tak ho mám i u feldy 1,6ky a když vjedu v létě do města , tak vypínač zapnu . Stalo se mi v reálu , že se mi ten spínač na chladiči vy s r al přímo ve městě . Ještěže jsem si vzpomněl , že když zapnu klimu , tak naskočí i ventilátor . Po dojezdu dom , jsem vypínač okamžitě namontoval .

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Behemot »

to vono to topí v pohodě po třech minutách, páčto jde hadica z hlavy přímo do radiátoru, ale že motor při nějaké stálé jízdě nevyleze na 70, no nevim no :?

vypadá to, že trvale to jde malým okruhem přes radiátor, paralelně k tomu je expanzka, a paralelně proti pumpě je ten olejovej tepelnej výměník

pokud se to v tom kombinovaným držáku obíhající vodou z vracečky ohřeje (plus teda nějaký maličkatý množství chladičem jde trvale, termostat tam není kdovíjak utěsněnej, ale je prostě vloženej do díry a přitlačenej do ní přírubou, takže tam asi něco prosákne, no minimálně), tak termostat otevře a umožní oběh i přes chladič, hadic je tam až hodně, ale nějakej smysl v tom je

je pravda že mi taky na přírubách k hlavě už nedržely těsnění, rovnou sem vyměnil celý příruby, ze starejch zkusím rozteklý těsnění vydolovat a třeba sehnat na příští výměnu už jenom ty kroužky, takže vidíme, mohl by se trošku zlepšit průtok systémem

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#4 Příspěvek od BOBOBO »

Ono když se podíváš do podrobných info , tak radiátor topení může mít např. i 7kW , tak si to uvědom , když ženeš skrz mínusový vzduch .

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Behemot »

je fak že tady to neběhá nikama, kde by se předehříval, ale saje to do té truhle rovnou zvrchu kapoty, a ten motorovej prostor je taková kartonová ohrádka s kapotou nahoře, kryt to dole nemá… :upset:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

Máš tam netěsnost kolem termostatu. Jednoznačně - pokud se motor nedohřejvá, znamená to trvale pootevřenej termostat nebo nějakou paralelní obtokovou trubku, která ho obchází. S trvale zavřeným termostatem by se motor naopak přehřejval. Je potřeba si uvědomit, že tepelnej výkon chladiče se navrhuje na zhruba 100% mechanickýho výkonu motoru - při účinnosti benziňáku cca 25%, s turbem 28-32% - to znamená, že kolik kW se odvede z kliky, zhruba srovnatelný množství odejde chladicí kapalinou a další srovnatelnej tepelnej výkon odchází přímým vyzařováním a odvodem z povrchu motoru plus vejfukem. Všecka energie je počítaná z počáteční energetický kapacity spotřebovanýho paliva - je možný ji rámcově bez nároku na velkou přesnost odhadnout pomocí vzorečku hmotnost spotřebovanýho paliva za jednotku času krát energetická výhřevnost. Důvodem nepřesnosti je jen rámcově určená výhřevnost konkrétního paliva, kde se v reálu tabulková hodnota liší o jednotky %. Pro přesnej výsledek by se musela změřit konkrétní výhřevnost tý konkrétní dávky paliva, na kterou motor v danou dobu pojede.
U dehťáků je vyšší tepelná účinnost, s turbem až 40-45%, furt to ale znamená, že zhruba třetina výkonu motoru v každým momentě odchází chladičem a k němu připojeným topením pryč z motoru.

Každopádně - výrobci aut používají standartizovaný termostaty co se rozměru a tvaru tejče, rozhodně dávno neplatí, že pro každej motor je jinej termostat. Co je odlišný, jsou teplotní meze, na který ty jednotlivý podtypy jsou konstrukčně nastavený - dají se koupit už termostaty pro 55°C a proti tomu až pro 120°C, i když tyhle hraniční teploty nejsou běžně na pultech. Ale k sehnání jsou. Naopak naprosto běžně jdou sehnat termostaty pro hodnoty plnýho otevření už od 80°C - a to je právě případ nás, majitelů osobáků a malejch dodávek. Pro tyhle motory je totiž vhodnější kvůli lepšímu topení mít termostat třeba až na 85-86°C nebo dokonce na 90°C, naopak jestli někdo má v autě třeba tu "osmdesátku" a ona se mu otevírá na dolní hranici tolerance, což může bejt už při 75°C, tak se mu motor neohřeje prakticky nikdy ...
Moje doporučení - vzít starej termostat, zavařovací teploměr nebo jinej kolem 100°C umožnující měření s přesností aspoň na 1°C, hodit obojí do nádoby s vodou kam je vidět jak reaguje ten otevírací člen a začít POMALU ohřívat, aby bylo vidět na teploměru, kolik je teplota kolem. A vsadím se, že ten tvůj starej termostat máš buď v "domečku" na motoru blbě nasazenej - takže netěsní, nebo že se ti začíná otevírat hodně brzo = při relativně ještě nízký teplotě. Moje šáde dřív taky netopívala - tak jsem termostat s označením 80°C vyměnil za typ s popisem tuším 88-92° a měl jsem pokoj, jen vždycky než se otevřel, vyletěla rafika na budíku na palubní desce až do červenýho pole, označujícího var, jenže vzápětí klesla, jak se termostat otevřel a do motoru vletěla studenější kapalina z velkýho okruhu pod celým autem. U fanouše jsem pak měl 85-86° termostat už od začátku a neměl jsem s chlazením sebemenší problém - a topil rozhodně dřív, než starší šáde i než modernější roomster, kterej má topení mizerný kvůli vyšší tepelný účinnosti a právě tomu, že u něj už není jednoduchý vyměnit termostat bez úpravy softu v ŘJ, aby se to nepohádalo s opalivovou mapou a s omezením výkonu v teple, protože ŘJ si může myslet cosi o hrozícím přehřátí a "ubrat" ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pavel71
Příspěvky: 96
Registrován: 08 úno 2011, 01:00
Bydliště: Karlovarsko

#7 Příspěvek od pavel71 »

Jestli se to neohřejva nema cenu vymejšlet
Chce to novej termostat a od renomovaneho výrobce

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#8 Příspěvek od BOBOBO »

No a protože se brzy otvírá , tak potom v létě vaří . Ta logika někde drhne .

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#9 Příspěvek od rezis »

Tam může být více problémů.
Jestliže jsou hadice k chladiči teplé (mírně i spodní) tak je ko termostat - ten bych vyměnil určitě, protože už jsem měl takový co někdy sedl dobře a někdy tak nějak divně zešikma a netěsnil.
Problém vaření - může být zarostlý chladič. Může být v háji vodní pumpa nebo čidlo větráku na chladiči. (nevím jestli ve tvém případě nemá dokonce dvě rychlosti)

Smysl dodělávek ručních spínačů větráku jsem nikdy nepochopil....
Internet - metla lidstva

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Lukas-Peca »

Pokud se to přehřívá při dálničních rychlostech, tak v čidle větráku problém nebude. Na dálnici by zapnutý větrák fungoval jako větrná elektrárna.

Chladič není špatné preventivně vyměnit, po těch letech bude z obou stran zanesený. Nedoporučoval bych používat nějakou proplachovací chemii, začne to téct tam, kde člověk nechce.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#11 Příspěvek od Artaban001 »

rezis píše:
...Smysl dodělávek ručních spínačů větráku jsem nikdy nepochopil....
Na starých Škodovkách, co měly chladič vpředu se to dělávalo často, protože se tam sral termostat větráku, takže při pomalým pojíždění, nebo v kolonách to bylo nutnost. Nevím, zda odcházel termostat mechanicky, nebo na opálení. Kdyby na opálení, tak by pomohlo relé.

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#12 Příspěvek od Freedy »

Jestli se jedná o Citroen Picasso , tak jsem loni řešil dvě podobný, to že se motor neohřeje - vadný pootevřený termostat, to že to topí po 3 minutách - v topení je vestavěný elektrický radiátor 3st- 3x 330W. Přehřívání v létě nemusí být ucpaným chladičem zevnitř, ale zvenčí a neprochází vzduch ještě horší pokud má auto klimu i ten se umí ucpat a pak už nejde vzduch vůbez na vodní chladič, stačí vyndat chladič a pročistit.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

Dokud auto neuvaříš , nepochopíš . Sytý hladovému nevěří . Na tej 120 to je jinak . Za volnoběhu se motor hřeje ale volnoběžný otáčky na čerpání do chladiče nestačí . Čidlo je dobrý , ale teplá voda se k němu nedostane . Naopak za běžné jízdy se větrák roky nehnul . Ale při pocukáních na hranicích se to uvařilo vždy . Jsem k tomuto citlivý , když jezdím v letě po městech , tak mi do očí bijí počůrané cestičky u semaforů . Do feldy jsem ho dal proto , že mezi teplotou co otvíral termostat a spínáním čidla byl minimální rozdíl , až se mi stalo , že čidlo právě v letě ve městě odešlo . Takže mám dobré čidlo i termostat , ale již nezažiji horor v autě v centru města ve špičce , kdy je teploměr nadoraz .

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od Lukas-Peca »

BOBOBO píše: Jsem k tomuto citlivý , když jezdím v letě po městech , tak mi do očí bijí počůrané cestičky u semaforů .
V dnešní době jsou mokré fleky na silnici způsobené kondenzátem z klimatizace. Z žádného auta od dob favorita neuniká chladicí kapalina ani v největších vedrech, pokud není na autě závada. Ve stodvacítkách vozili zodpovědní řidiči hadici od expanzky a láhev na úkap.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#15 Příspěvek od BOBOBO »

Ta stačila jen na "úkap" , když jsi vařil , tak si vařil . Vozil jsem ssebou kanystřík , jezdíval jsem Innsbruck s vozejkem . A o množství při kondenzaci nemáš zdání . Pracoval jsem v průmyslové klimatizaci ...

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“