Osciloskop
Moderátor: Moderátoři
Tak třeba tenhle zesilovač:
http://www.ok1ike.nagano.cz/soubory/nf_ ... age002.jpg
Na vstup připojíš zdroj nf signálu, pokud možno čistý sinus. A měříš před kondenzátorem, za ním, před kondenzátorem v emitoru BC, za ním...
Sleduješ jaký je signál, jestli je pořád sinus nebo už nějak ořezaný, měníš frekvenci signálu, pokud třeba při nižší frekvence se za kondenzátory snižuje amplituda, tak z toho můžeš usoudit, že ty kondenzátory jsou zralé na výměnu, když ten signál je nějak zdeformovaný, polaboruješ s pracovním bodem tranzistoru...
http://www.ok1ike.nagano.cz/soubory/nf_ ... age002.jpg
Na vstup připojíš zdroj nf signálu, pokud možno čistý sinus. A měříš před kondenzátorem, za ním, před kondenzátorem v emitoru BC, za ním...
Sleduješ jaký je signál, jestli je pořád sinus nebo už nějak ořezaný, měníš frekvenci signálu, pokud třeba při nižší frekvence se za kondenzátory snižuje amplituda, tak z toho můžeš usoudit, že ty kondenzátory jsou zralé na výměnu, když ten signál je nějak zdeformovaný, polaboruješ s pracovním bodem tranzistoru...
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický
Super, díky moc, na všechno se mrknu.
Chtěl bych digitál, ale než bych si ho pořídil, tak jsem chtěl znát alespoň nějaké základy.
Různé multimetry doma mám, mám i LRC a ESR metr, ale s tím osciloskopem bych se prostě chtěl naučit.
Yarda1, díky takhle nějak jsem si myslel že se používá.
Bude to chtít určitě čas a nebude to hned, ale zkusit to chci.
Díky
Chtěl bych digitál, ale než bych si ho pořídil, tak jsem chtěl znát alespoň nějaké základy.
Různé multimetry doma mám, mám i LRC a ESR metr, ale s tím osciloskopem bych se prostě chtěl naučit.
Yarda1, díky takhle nějak jsem si myslel že se používá.
Bude to chtít určitě čas a nebude to hned, ale zkusit to chci.
Díky
Ne kazdy chce zamznout v puberte jako ty. Svet narozdil od tebe je dnes uz nekde uplne jinde a to fnukani je asi tak jedine co uz ti zbylo. Ucit se tak dynamicky obor jako je elektronika z 50let starych knizek je totalni kravina a krome "zamrzliku" to nikdo se zdravym rozumem nemuze radit.JirkaZ píše:Hmyze, jdi už prosím s těmi ignorantskými a vůči historii pohrdavými kecy do p.r.d.e.l.e, nemáš na ně ani právo, ani vzdělání, prostě nic.
Děkuji.
Ano. Ale trochu se musí používat hlava. Multimetr musí být analogový. Z pohybu ručky lze usoudit na kapacitu, měřením polovodičového přechodu lze usoudit na stav tranzistoru a pod.tesla6 píše:To zjistím i vadný kondenzátor nebo tranzistor?
Digitální osciloskop není všeumělec a poněkud složitější v používání. I přes některé výhody proti analogu má také nevýhody.
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Když jsem někdy v druháku na VUT v labinách požádal, jestli mně půjčí osciloskop, že to zapojení na bastlpoli se chová divně, tak na mě vytřeštili oči s tím, jestli ho umím používat.
Tak jsem jim to hned vrátil, že tam mají studenty, co ani neumí změřit tranzistor diodovým testem, protože na přednáškách se přednáší úplně něco jinýho, než praxe. Tím pádem kluci z gymplu byli v háji.
Tak jsem jim to hned vrátil, že tam mají studenty, co ani neumí změřit tranzistor diodovým testem, protože na přednáškách se přednáší úplně něco jinýho, než praxe. Tím pádem kluci z gymplu byli v háji.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
To samý na vojně, potřeboval jsem jako mechanik určitý elektronický soustavy ověřit průběh signálu na jednom z míst a šel jsem si na to do společný dílny/střediska výdeje vercajku a ND vypůjčit škopek. Taky mi ho nechtěli dát s tím, že si ho půjčujou jen gumáci a já jako záklaďák přeci nemůžu vědět jak se taková věc používá - citace výroku službu konajícího "pošťáka" alias nadpraporčíka. Nj, taky čemu se divit, když jako mechoši elektroniky za desítky mega v tehdejší měně (předlistopadový) tam sloužili krejčí, instalatér vodo/topo/plyno, mechanik železničních vozů nebo třeba zahradník, že jo?ZdenekHQ píše:Když jsem někdy v druháku na VUT v labinách požádal, jestli mně půjčí osciloskop, že to zapojení na bastlpoli se chová divně, tak na mě vytřeštili oči s tím, jestli ho umím používat...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Bingo. Taky by mě zajímalo, kdo a proč to tady syntetizuje.passion píše:Vy mu na to zakaždým skočíte.
To by mě zajímalo, z jaké planety teda byly ty vytřeštěný oči a odkud si asi myslí, že k nim adepti přicházejí, z buše? Protože obrazovky, osciloskopy jsou v osnovách gymplu tedy ne-odborné školy v septimě. Už před desítkama let, kdy byla penetrace elektronikou ve srovnání s dneškem dojemná, se v prváku spš v předmětu Dílny vesele fušovaly zesilovače s použitím osciloskopu, dva roky předtím než se formálně učil v předmětu Měření. Tedy pokud měl člověk zájem o obor a nebyl ignorantská 🤐. Nemluvě o "televizkách" defacto SOU. Posledních minimálně 15 let by neměl nikdo střední školu opustit bez povědomí o základech měření, aspoň podle osnov. Firmy jako Rohde Schwarz atd. už roky nabízejí luxusní stavebnice s osciloskopem, multimetrech jako doplňky výuky na ZŠ. Pokud školy mají zájem a necpou dětem radši do hlav aktivistiské a klimatické chujoviny.Když jsem někdy v druháku na VUT v labinách požádal, jestli mně půjčí osciloskop, že to zapojení na bastlpoli se chová divně, tak na mě vytřeštili oči s tím, jestli ho umím používat.
Nedovolil by som si veru porovnávať české gymnáziá s tým, čo máme my tu, ale k obsluhe škopíka som ako gymnazista pričmuchol sám a bez odborného dohľadu. Takého lamantína širokonosého či magnu chartu si pamätám dodnes, len k analýze, prečo z reprákov nejde zvuk, mi to moc platné nebolo.
Ale Termit má v niečom pravdu. Skúmať, prečo mi upišťaný ruský C1-67 vykresluje kostrbaté sinusovky, ergo či je to bug lebo feature; prečo tam buď vidím roztancovaný obrazec alebo nič s veľkým N v závislosti od toho, ako fúkne vánok na knoflík s nápisom СИНХРОНИЗАЦИЯ je niečo, čo ma ako začiatočníka prinútilo odložiť si z "vreckového" na starý Tektronix 1001. Fakt, že som tým potom mohol sledovať iba signály proti zemi, zato tej dvadsaťpäťkilovej plechovej bedni s dvojžilovým prívodom nič nebránilo mať i kostru a všetky ovládacie knoflíky živé, ma správne nasmeroval k zisteniu, že čo som dovtedy robil bolo veľmi nesprávne. Ale vyhovoril som to vždycky na alibizmus, že som nikdy formálne elektro neštudoval
Ale Termit má v niečom pravdu. Skúmať, prečo mi upišťaný ruský C1-67 vykresluje kostrbaté sinusovky, ergo či je to bug lebo feature; prečo tam buď vidím roztancovaný obrazec alebo nič s veľkým N v závislosti od toho, ako fúkne vánok na knoflík s nápisom СИНХРОНИЗАЦИЯ je niečo, čo ma ako začiatočníka prinútilo odložiť si z "vreckového" na starý Tektronix 1001. Fakt, že som tým potom mohol sledovať iba signály proti zemi, zato tej dvadsaťpäťkilovej plechovej bedni s dvojžilovým prívodom nič nebránilo mať i kostru a všetky ovládacie knoflíky živé, ma správne nasmeroval k zisteniu, že čo som dovtedy robil bolo veľmi nesprávne. Ale vyhovoril som to vždycky na alibizmus, že som nikdy formálne elektro neštudoval