Generálka ERSA VAC40

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

Generálka ERSA VAC40

#1 Příspěvek od Celeron »

Dnes jsem se pustil do generálky ERSAcký elektrický odsávačky cínu. Je to mašinka asi 45 let stará, v poslední době problémová, jak elektromagnetická vývěva, tak vlastní pistole.
Začal jsem elektromagnetickou vývěvou. Byly v ní zalepený a ztvrdlý ventilky z plochý modelářský gumy 6 x 1 mm. Gumu mám ale moc se mi to nelíbilo. Dosedací plocha ventilků je jen hliníkovej pískovej odlitek a tak jsem na frézce a soustruhu srovnal dosedací plochy sacího a výtlačnýho ventilku a místo gumiček osadil planžety z 0,15 tlustýho sklotextitu. Když to vydrží několik sezón 8-9 tisíc otáček na sání v modelářských benzínových motorech, tak tady to vydrží taky.
Vývěva cucá a tak jsem se pustil do škatule. Zajímavej plast nejspíš nějakej termoset. Protože škatule byla šíleně zašlá, tak jsem ji zkusil lihem, benzínem a nic. Ale kupodivu šla perfektně bez naleptání ploch vyčistit acetonem.
Udělal jsem nový antivibrační lůžko pro vývěvu z zatěsňovací pásky co se používá na těsnění dveří rozváděčů. A osadil nový gumový nožky na škatuli.
O víkendu mě čeká pistole, ta bude horší. Chybí na ní zátka na vysypávání cínu a netěsní přechod mezi topnou částí a tělem. Asi to bude chtít vysoustružit obojí z teflonu.

Mám ale problém, co dát do filtrů v rukojeti pistole a na vstupu vývěvy. V rukojeti to musí vydržet zatečení roztaveného cínu a na vstupu čoudíky z tavidla. Co třeba filtry z nějakejch cigár, špiček nebo šíší? Kuřáci, poraďte! Průměr je ale dost velkej, v pistoli 10 mm a ve vstupu 8,5 mm.
Obojí váleček cca 30-40 mm. Pokud se tam nedají filtry, čmoudík zaprasí vývěvu a přestane makat. Do pistole by asi šla dát nějaká kovová síťka vytvarovaná do tvaru náprstku a za ní už něco, čemu už tekutý cín nebude vadit.
Díky!
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#2 Příspěvek od xsc »

Co tam nacpat smotek minerální vaty?

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#3 Příspěvek od Jodr »

Já mám ve filtrační komůrce sc7000 smotek z PETEXu, což byl materiál na podlahy pod lino. Bílá pavučina.
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#4 Příspěvek od Otkundes »

což kousek uhlíkového filtru pro digestoř Mora (UF UNI 300x520 / 851 656)?

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Habesan »

Původně jsem chtěl napsat, že ty filtry přece musí jít snadno koupit...

Pak jsem trochu pohledal, a nabídka není moc velká, ale něco se našlo:
Ebay.com /254271072004
Ebay.com /283420955553
Aliexpress.com /4000348820784

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#6 Příspěvek od Celeron »

xsc píše:Co tam nacpat smotek minerální vaty?
Myslíš jako na tepelný izolace? Nevím, jestli z toho nebudou vypadávat jednotlivý vlákna a cestovat do vývěvy.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#7 Příspěvek od Celeron »

Jodr píše:Já mám ve filtrační komůrce sc7000 smotek z PETEXu, což byl materiál na podlahy pod lino. Bílá pavučina.
Zkoušel jsem dva podlaháře a ani jeden to nezná. Petex Jihlava je prodejce pracovních hadrů. Trochu by to mohlo souviset jestli se z toho třeba taky nedělaly zateplovací vložky do pracovních oděvů. Píšeš "byl" to znamená, že se to již nevyrábí?
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#8 Příspěvek od Celeron »

Otkundes píše:což kousek uhlíkového filtru pro digestoř Mora (UF UNI 300x520 / 851 656)?
Možná dobrej tip. Mám tady od Conrada uhlík filtr 120 x 120 x 10 mm co dávám do odsávačky čmoudu při pájení. Je to takovej hrubej černej, trochu průhlednej Molitán. Vysekat z toho lochajznou válečky a naskládat jich pár za sebou. Ve vstupu vývěvy to bude makat určite dobře a i ten aerosol a čmoud z tavidel to pohltí. Ale dotyk roztavenýho cínu ve filtru pistole to nezvládne, ERS50 na začátku stupnice, což je 200 st to už pálí.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#9 Příspěvek od Celeron »

Habesan píše:Původně jsem chtěl napsat, že ty filtry přece musí jít snadno koupit...
Snadno koupit něco na 45 let starou věc se kterou se už ani výrobce nechlubí že ji někdy dělal? No nevím. :)
Ty filtry, co jsi našel jsou plochý, tady je něco jako filtr cigarety, dlouhej váleček.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#10 Příspěvek od JirkaZ »

Např. v soudobé (i když původem letité) Den-on SC7000(Z) je první filtr z nějakého filcu, ale možná nehořlavého - nezkoušel jsem. Léta používám náhradu ze skleněné mikrovaty Akuver od Vertexu (ale nekoupíš ji, je to ze zásob).

Zkusil bych čedičovou vatu (je mnohem jemnější než skleněná, nepíchá a určitě někde zbyla po zateplování). Nebo tohle.

Druhý filtr byl v originálu podle mě evidentně cigaretový, tak ho taky nahrazuju stejným modelem z těch nejlevnějších hřebíků do rakve.

Jo a ty membránové ventily bych fakt nedělal ze sklotextitu. Je podstatně méně ohebný než guma a u čerpadla téhle kategorie je potřeba, aby se to otevřelo co možná nejvíc (relativně malý podtlak a velký průtok).

Čili bych se snažil najít vhodnou pryž, možná spíš syntetickou (nebude trpět "puchřením" jako přírodní kaučuk, z něhož modelářské gumy bývají).

Teď si vybavuju, že jsem kdysi někde viděl či dokonce měl v ruce cosi jako náhradní ventilové membrány. Nebylo to třeba k nějakému akvaristickému čerpadlu? Zkus hledat...

Nápad #2: silikonová guma z formiček, válu atd. (prostě kuchyňské výrobky). Má tak 1 mm nebo méně, chce to někam zajít a hledat.

Nápad #3: duše z vhodné pneu, asi cyklo.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#11 Příspěvek od Celeron »

JirkaZ píše: Jo a ty membránové ventily bych fakt nedělal ze sklotextitu. Je podstatně méně ohebný než guma a u čerpadla téhle kategorie je potřeba, aby se to otevřelo co možná nejvíc (relativně malý podtlak a velký průtok).


Nápad #2: silikonová guma z formiček, válu atd. (prostě kuchyňské výrobky). Má tak 1 mm nebo méně, chce to někam zajít a hledat.

Nápad #3: duše z vhodné pneu, asi cyklo.
Vertex je dobrej tip. Napadlo mě si tu vatu udělat z rozcupovaný skleněný tkaniny. A nebo kameninovou vatu jak navrhuješ.
Sklotextit planžety jsou na hodně dlouhý páce a jen hubou odskočí 3 mm od dosedací plošky. Původně tam byla plochá guma držená na krajích drátovou vidličkou a uprostřed se odchlípla do kopečku ani né 0,5 mm. Vývěva nyní dává na výtlaku mnohem víc podle maňasu. S těma sklotextitovkama jsem si taky dovolil díry pod planžetama zvětšit na dvojnásobek, větší průtok, větší kyv elektromagnetu a membrány.
Dělal jsem zkoušku, přečerpání vody z jednoho do druhýho půllitru s původním gumičkovým a předělávkou a nyní to přečerpává o třetinu rychleji.

Vály ze silokonu jsou (aspoň ten co mám) kolem 2 mm. Možná ty formičky na mufiny mají slabý dno. Duše z kola má trochu rádius, ta na rovnou plochu v klidu nedolehne. Navíc jeden ventilek je zespoda, takže by se hodně slabý a měkký gumový planžety odchlipovaly vlastní váhou. Třeba by to ale za chodu nevadilo.
No uvidíme, ty planžety můžu kdykoliv zaměnit za jinej matroš.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#12 Příspěvek od Celeron »

Včera jsem vysoustružil závitovou vložku do víčka na vysypávání nacucaný pájky, kde byl závit strženej.
Ale mám blbej problém. Do topnýho tělesa je zepředu zašroubovaná závitem M8 topná dutá odsávací tryska. Ta stará je spálená a nedrží na ní pocínování. Náhradní mám ale za boha nemůžu starou vyšroubovat. Vytočil jsem na topný těleso hliníkovou kleštinu rozřízl ji a stáhnul v univerzálce soustruhu. Na trysce jsou plošky pro osmičku klíček. Ani za boha s tím nejde hnout. Zkusil jsem těleso ohřát PB plamenem jestli tam nezatekl cín a není to zapájený, ani ťuk. Tak jsem na noc trysku včetně závitu namočil do brzdovky. Před chvílí jsem to zkusil povolit a zase ani prd. Nerad bych to těleso rozdrtil, nebo ukroutil, sice mám náhradní ale... Co to tam může sakra držet, ty hnědočerný okuje? Já to snad budu muset odvrtat a potom opravit závit v topným tělese. :roll:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 181
Registrován: 28 pro 2022, 01:00
Bydliště: Krakonošovo

#13 Příspěvek od jenicek »

Tou teplotou to za ty roky srostlo. Taky jsem to řešil u svojí páječky při výměně tělesa. Já tam naštěstí měl převlečnou matku, kterou jsem rozříznul a dal tam jinou matku z mechanicky poškozený ručky. Občas pomůže opatrně poklepat nebo pomačkat kleštěma, ve svěráku a zkusit to i opatrně dotáhnout,polevit a opakovat.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#14 Příspěvek od Celeron »

Ani prd, je to opravdu srostlý. Nepomohl ani Pb/O2 autogén na tmavou červenou. Zítra starou špičku odvrtám a odsoustružím na průměr 6,45 mm, což je u špičky průměr jádra šroubu. Pak by měly v topným tělese (matce) zůstat jen "zuby" závitu špičky a snad to potom půjde nějak vydloubat.
A následně opravit závit zkráceným M8 závitníkem aby bral až do dna.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#15 Příspěvek od Celeron »

Nakonec jsem musel špičku z tělíska opravdu na soustruhu odvrtat a malou kudličkou vykrouhat zbytek, až se zuby závitu samy vysypaly. Protáhl jsem závit závitníkem. Co tam bylo zapečený netuším.
Bylo celkem překvápko, čekal jsem měď nebo mosaz a padaly z toho bílý špóny. Zkusil jsem magnet a ejhle, Erza se s tím moc nematlá, špičky má železný. 8O
Šel jsem do šuplete, kde mám další hroty na ERS50, Erzu a JBC kompatibilní s ERS50. No a koukám, Erza, co mají dutou trubku kompatibilní s ERS50 jsou celý magnetický. Pokud mají plnou tyčku do tělíska, tak ta magnetická není ale celá část co je před tělískem k hrotu magnetická je.
Celý nemagnetický jsou od Erzy tvarový kopejtka na DIL8, DIL14 a DIL16, kopejtko na THT tranzistory a operáky.
JBC s ERS50 kompatibilní hroty je trubka taky nemagnetická ale vše před trubkou magnetický je.
Zkusil jsem i origo Sagat hroty na ERS50 a trubka nemagnetická a hrot slabě magnetický, vnitřek je měď a pokovení železný.
Ty ostatní jsou silně magnetický, to není jen nějaká šlupička pokovení ale plný železo.
Obětoval jsem jeden JBC C10D hrot s rozpadlou trubkou. V místě, kde začíná ta rozpadlá měděná trubka jsem hrot šikmo rozbrousil a ejhle, je tam přechod červená-bílá, tedy měď na železo v celým průřezu. Nic jako dutej železnej hroy a v něm nalisovaná měď, prostě spájení na tupo asi stříbrem, obrobený a celkově pokovený.
Proto ty zápaďácký hroty jsou téměř věčný a cín je nerozežere. :wink: Akorát mě překvapuje, že železná část vede celkem dobře teplo z tělíska.
Tak to si schválně zkusím nějakej hrot sám vyrobit. :)
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“