Zjištění směru otáčení as.motoru
Moderátor: Moderátoři
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Zjištění směru otáčení as.motoru
Hezký večer. Existuje bezpečný způsob, jak určit aktuální směr otáčení přírubového asynchronního motoru, který nemá v krytu ventilátoru prostřední otvor?
Jedná se o bubnový ventilátor vestavěný ve stěně kanálu. Z venku je motor. Situace žádá určení aktuálního směru po výměně motoru za jiný typ. Přívod není označen, je z frekvenčního měniče. Neřeště prosím správnost zapojení - jen možnost zjistit, jestli se motor otáčí žádaným směrem, aby se kdyžtak mohly prohodit fáze.
Jedná se o bubnový ventilátor vestavěný ve stěně kanálu. Z venku je motor. Situace žádá určení aktuálního směru po výměně motoru za jiný typ. Přívod není označen, je z frekvenčního měniče. Neřeště prosím správnost zapojení - jen možnost zjistit, jestli se motor otáčí žádaným směrem, aby se kdyžtak mohly prohodit fáze.
Profi možnost je třeba indikátor rotace podle magnetického pole Fluke 9062. Přiložíš na motor, zmáčkneš tlačítko a vidíš jestli se točí doleva nebo doprava. Používáme při zapojování vibrátorů nebo motorů do výbuchu.
Pokud je vidět na lopatky, tak stačí přepnout měnič do ručního ovládání na malé otáčky a je to vidět bez problémů.
No a pak je česká metoda - baterka a malý plastový stahovací pásek. Motorem se krátce cukne a pásek se strčí opatrně dírou na ventilátor motoru a lehce o něj ťukne. Při posvícení baterkou je hned vidět na kterou stranu se to točí.
Pokud je vidět na lopatky, tak stačí přepnout měnič do ručního ovládání na malé otáčky a je to vidět bez problémů.
No a pak je česká metoda - baterka a malý plastový stahovací pásek. Motorem se krátce cukne a pásek se strčí opatrně dírou na ventilátor motoru a lehce o něj ťukne. Při posvícení baterkou je hned vidět na kterou stranu se to točí.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
To fluke mě docela zaujalo. To funguje na jakým principu?
To brnkání o vrtulku jsem zkoušel taky - akorát jsem měl po ruce malý klacík, tak jsem koukal, na kterou stranu se vychyluje brnkáním o listy. Měnič má pevně nastavené frekvence, které odpovídají žádaným otáčkám, ovládá se digitálně přes CAN, navíc má doběh z baterie kvůli dochlazování, takže se nedá lidově řečeno motorem "škubnout".
To brnkání o vrtulku jsem zkoušel taky - akorát jsem měl po ruce malý klacík, tak jsem koukal, na kterou stranu se vychyluje brnkáním o listy. Měnič má pevně nastavené frekvence, které odpovídají žádaným otáčkám, ovládá se digitálně přes CAN, navíc má doběh z baterie kvůli dochlazování, takže se nedá lidově řečeno motorem "škubnout".
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Dá se použít i PeakMeter PM5900 (na AliExpressu ho aktuálně mají za necelých 700 Kč včetně DPH a poštovného). Na tomto videu poskytuje srovnatelné výsledky s Fluke 9062 a je podstatně levnější.
Pro indikaci směru otáčení stačí PM5900 přiložit na zapnutý motor, tester automaticky bezkontaktně vyhodnotí směr otáčení motoru pomocí měření magnetického pole, měřit směr otáčení je možné i kontaktně připojením šnůr na svorky motoru ve vypnutém i zapnutém stavu.
Pro indikaci směru otáčení stačí PM5900 přiložit na zapnutý motor, tester automaticky bezkontaktně vyhodnotí směr otáčení motoru pomocí měření magnetického pole, měřit směr otáčení je možné i kontaktně připojením šnůr na svorky motoru ve vypnutém i zapnutém stavu.
Standardně navinutý motor se má točit doprava, pokud se doprava točí fáze. Za první fázi je považovaná ta, která je na motorové svorkovnici nejblíž ke hřídeli.
Na výstupu frekvenčáku se točí fáze doprava, pokud nemá povel k reverzu.
Ale pravda je, že jak je dnes všude směs motorů všelijakých výrobců včetně docela exotických, asi bych se na to moc nespoléhal.
Na výstupu frekvenčáku se točí fáze doprava, pokud nemá povel k reverzu.
Ale pravda je, že jak je dnes všude směs motorů všelijakých výrobců včetně docela exotických, asi bych se na to moc nespoléhal.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
S ovládáním motoru je to trochu složitější. Řídí ho blok klimatizace tím, že dá příkaz frekvenčnímu měniči, aby naběhl a s požadovanou frekvencí podle toho, jaký je potřebný výkon ventilátoru. Když klimu vypneš, motor běží dalších 5 minut kvůli dochlazování agregátu. Frekvenční měnič umí běžet z 600V meziokruhu CZE, nebo z vozové baterie 24V/440Ah. Takže musíš použít notebook a přes diagnostický režim motor nahodit a nebo vypnout. Než odběhneš od notebooku, motor již stojí. Měl jsem za úkol zjistit, proč se agregát stále přehřívá, po tom, co druhá partie měnila motor z vadným ložiskem. ventilátor vydával divný zvuk a řídící blok předčasně vypínal topení a časem spadl do poruchy. Nakonec jsem zjistil tím, že jsem strčil kus větvičky (byla zrovna po ruce) do mřížky motoru, že se motor točil obráceně. Tak jsem jej přepojil a rázem padal měnič na přetížení.
Takže motor ven (dost nepříjemná práce v úzkým prostoru) a kontrola parametrů: A ejhle - Motor byl nejen zapojen obráceně, ale taky byl úplně jinej. Místo 1000ot/1500ot byl na 1500ot/3000ot. Při režimu 3000ot měl 2KW (dle štítku) Měnič je pouze 2KW a ventilátor je radiální s dopředu zahnutýma lopatkama, takže pomaloběžnej. Takže se nakonec musely nejen prohodit fáze, ale i změnit zapojení motoru, aby běžel na 1500ot kdy má 700W (i podle štítku). Tak mě schválně zajímalo, zda se tohle jinde řeší profesionálněji.
Takže motor ven (dost nepříjemná práce v úzkým prostoru) a kontrola parametrů: A ejhle - Motor byl nejen zapojen obráceně, ale taky byl úplně jinej. Místo 1000ot/1500ot byl na 1500ot/3000ot. Při režimu 3000ot měl 2KW (dle štítku) Měnič je pouze 2KW a ventilátor je radiální s dopředu zahnutýma lopatkama, takže pomaloběžnej. Takže se nakonec musely nejen prohodit fáze, ale i změnit zapojení motoru, aby běžel na 1500ot kdy má 700W (i podle štítku). Tak mě schválně zajímalo, zda se tohle jinde řeší profesionálněji.