výpočet kapacity kompenzačního kondenzátoru

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ihatework
Příspěvky: 6
Registrován: 16 úno 2023, 01:00

výpočet kapacity kompenzačního kondenzátoru

#1 Příspěvek od ihatework »

Dobrý den, potřeboval bych poradit s odvozením vzorce pro výpočet kapacity kompenzačního kondenzátoru. Momentálně se probírám tématem kompenzace účiníku a mam za úkol: S použitím vzorce pro výpočet jalového výkonu kompenzačního kondenzátoru odvoďte vzorec pro výpočet kapacity kompenzačního kondenzátoru.

Jediné co mám jako radu na začátek je tento vzorec. Ať ale hledám všude na internetu, tak nevím, kde se tento vzorec vzal. Vzorec pro výpočet jalového výkonu je Q = UI sin (fí)
Poradil by mi někdo z čeho by mohl být odvozen?

Obrázek
upload picture

Děkuji

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#2 Příspěvek od ok1hga »

tady to nenajdeš ?

Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 76
Registrován: 03 led 2019, 01:00
Bydliště: Chrudimsko

#3 Příspěvek od salus »


Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#4 Příspěvek od Otkundes »

Asi by to chtělo napřed zjistit, co to je Xc a jak se „to“ vypočítá ze známé kapacity kondíku a kmitočtu. Nejlépe jako matematický vztah (vzorec). Pak si již ty dva vzorce upravit, aby výsledkem byla právě ta kapacita. No, ale není to náš, ale tvůj školní úkol...

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#5 Příspěvek od samec »

ihatework píše:Ať ale hledám všude na internetu, tak nevím, kde se tento vzorec vzal.
Je to analógia.
P=U²/R
Q=U²/Xc

Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 181
Registrován: 28 pro 2022, 01:00
Bydliště: Krakonošovo

#6 Příspěvek od jenicek »

Já myslel, že odvodit znamená od základních veličin soustavy SI.
Ono je jako myšleno jen upravit vzorec dle Ohmova zákona na tvar kdy C=něco ?
V jakém předmětu tohle prosím máš, v jakém jsi ročníku a na jaké škole?
Já jen abych si udělal obrázek o českém školství potažmo o jeho absolventech.
Za mě před 20 roky to už nebyla žádná hitparáda, ale totok? 8O

U=R*I
P (výkon)=U*I*cos úhlu mezi U a I (graficky to je plocha)
Reaktance (zdánlivý odpor) = 1 / (2*pí*f*C)

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#7 Příspěvek od Otkundes »

To je právě ten problém: student se na EB zaregistroval před pár dny a předložil nám zatím dva úkoly. Od nás očekává přesné vyřešení, kterým se bude moci ve škole prezentovat a být dobře hodnocen. A přitom má při vyučování možnost, se ve škole zeptat toho největšího odborníka – svého učitele.

Uživatelský avatar
ihatework
Příspěvky: 6
Registrován: 16 úno 2023, 01:00

#8 Příspěvek od ihatework »

Otkundes píše:To je právě ten problém: student se na EB zaregistroval před pár dny a předložil nám zatím dva úkoly. Od nás očekává přesné vyřešení, kterým se bude moci ve škole prezentovat a být dobře hodnocen. A přitom má při vyučování možnost, se ve škole zeptat toho největšího odborníka – svého učitele.
Tak to se omlouvám že se ptám. Potřeboval jsem jen pochopit tento vzorec a zbytek odvození bych si udělal sám. Když nad něčím strávíme více jak hodinu a nedaří se mi najít řešení/postup tak to zkusím hodit na fórum. Studuji dálkově, takže nemám tolik příležitostí se poradit ve škole.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#9 Příspěvek od Bernard »

Když je otázka na kompenzační kondenzátor, tak spotřebič bude mít induktivní charakter, znázorněný sériovým spojením R+L. Teď je dobré nakreslit si schéma a fázorový diagram napětí a proudů. Jalový výkon spotřebiče Qs=UL*Is. A z toho ti ten vzorec sám vypadne.
Přílohy
SPQ.png

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#10 Příspěvek od Otkundes »

Ihatework:
Nikdo zatím po tobě nechtěl omluvu. Dokonce jsme ti na fóru poskytli i nápovědu. Ale asi by nebylo správné, abychom tvůj školní úkol za tebe i vyřešili.
Ten vzorec v rámečku, který jsi nám napsal na začátku a teď píšeš, že prý ho chceš pochopit, je přece trojčlenka. Tu ti může vysvětlit i žák z prvního stupně základní školy!
Pokud studuješ dálkově, jistě nejsi ve studijní skupině sám, zkus si to tedy nechat vysvětlit od studujícího kolegy, nebo od lektora (učitele).

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#11 Příspěvek od BOBOBO »

No nevím , ale jak ti bude chtít pomáhat někdo z dálkového studia , když toho bude mít sám plný brejle . To samé učitel na dálku . Asi bych hledal v okloí , zda známý známého není elektrikou potrefen . Nebo místně žijící učitel za nějaký obolus . Tady je jiná otázka , když to dnes nepochopí a bude to potom potřebovat pro složitější úlohy , tak ho to může položit . Ono je někdy dobré poznat řešení , třeba ani nechápe pořádně k čemu toje . Sám tvrdím , že 95% elektrikářů nechápe jalový proud . Jo vědí co se dělá , namontuje se bedna , je to ve starých zářivkách ale o co go ......

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#12 Příspěvek od samec »

ihatework píše:Potřeboval jsem jen pochopit tento vzorec a zbytek odvození bych si udělal sám.
Čiže už je to pochopené a môžeme to tu zabaliť, alebo ešte nie?

Nám k tej jednoduchej úlohe stále chýba kontext. Totiž inak vyzerá praktické riešenie na odbornom učilišti a inak teoretické riešenie cez fázory na vysokej škole.

A ak v tom odvodení potrebuješ komplexne združený prúd, tak tu bude výživná debata ešte minimálne na 5 strán.

Uživatelský avatar
HF_Tech
Příspěvky: 331
Registrován: 25 dub 2022, 02:00

#13 Příspěvek od HF_Tech »

Tady je potřeba se nejdřív podívat jak fungují ty fázory a sinus. Bez té matematiky to pochopit nelze. Není to zase tak složité.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#14 Příspěvek od BOBOBO »

To je blbost . Matematika nezajistí pochopení . Tou se jenom pochopené podepře a umožní reálné výpočty v pochopeném ději .

Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 181
Registrován: 28 pro 2022, 01:00
Bydliště: Krakonošovo

#15 Příspěvek od jenicek »

S tím bych tak zcela nesouhlasil. Je to podle člověka. Někdo má analytický myšlení, někdo má selskej rozum atd.... No a někdo holt nemá nic :lol:

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“