? zapojeni motoru

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pepaj
Příspěvky: 111
Registrován: 05 dub 2005, 02:00

#16 Příspěvek od pepaj »

pohání to čerpadlo na kejdu - teď ještě otázka jestli nedát místo pojitek https://eshop.sez-cz.cz/e-shop/2087-mot ... ?cat_id=95 jinak na vstupu je jistič 40A/c přívod bude cca 15m 4*6

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#17 Příspěvek od BOBOBO »

Když už tak ten motorák na více než 32A . O stupeň výš . Dolů se dá stáhnout . Jak je jištěná zásuvka , pokud tam bude .

Uživatelský avatar
vicious
Příspěvky: 635
Registrován: 10 srp 2007, 02:00
Bydliště: 3 km od Humenného

#18 Příspěvek od vicious »

Tento spúšťač môžeš použiť. Potom by si mal zmerať alebo nechať zmerať skutočný odoberaný prúd motora a podľa tejto hodnoty nastaviť spúšť.

Ak už máš prívod istený C 40A, tak o poistkách sa nemá ďalej význam baviť.

EDIT: BOBOBO vyššie hodnoty už na tých stránkach SEZ neponúka. Ale dal by sa použiť spúšťač od Schneidera GV3P40 s rozsahom 30A až 40A.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#19 Příspěvek od BOBOBO »

Já jsem tímto prošel v práci , přestože tam byl softstart , tak jistič 50C vypadl jako nic . Nakonec to řešily volné řemeny .... A to jsme tam chtěli dát motorák , ale ten na 63A už je velká kráva ....a rozvaděč nový ....

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#20 Příspěvek od Otkundes »

Ano, máte pravdu. Pokud jsou na připojovací svorkovnici motoru vyvedeny začátky a konce statorových cívek, lze je zapojovat do hvězdy i do trojúhelníku. Proto jsem též ve své předchozí odpovědi, tu svorkovnici zmínil.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#21 Příspěvek od petrfilipi »

Ano, 6 vývodu lze zapojit na rozběh Y/D. Ale to, že tam je těch 6 vývodu ještě neznamená, že to lze zapojit do D na 400V. Pozor na to. Záleží na konkrétním motoru, na jaké napětí má Y a na jaké D.

PF

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#22 Příspěvek od Otkundes »

Tak, jestli je na výrobním štítku vyražen trojúhelníček a vedle toho 380, tak předpokládám, že každá statorová cívka je určena k připojení sdruženého napětí dvou fází, tedy 380V. Pokud by svorkovnice neobsahovala 6 svorek, znamenalo by to, pevné zapojení cívek do trojúhelníku (čehož jsem se obával). Pokud lze ty tři cívky na svorkovnici propojit i do hvězdy, pak by pro plný výkon v Y musela mít síť napětí kolem 660 V. A protože to nemá, motor se bude při zapojení Y rozbíhat a pracovat s nižším výkonem…

Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 76
Registrován: 03 led 2019, 01:00
Bydliště: Chrudimsko

#23 Příspěvek od salus »

petrfilipi píše:Ano, 6 vývodu lze zapojit na rozběh Y/D. Ale to, že tam je těch 6 vývodu ještě neznamená, že to lze zapojit do D na 400V. Pozor na to. Záleží na konkrétním motoru, na jaké napětí má Y a na jaké D.
PF
Na štítku je jasně uvedeno D (trojúhleník) 380V takže i dnes kdy máme v síti sdružené napětí 400V lze tento motor připojit na D.
Dříve se tyto motory s větším výkonem takto označovaly, napětí pro hvězdu se v takovém případě neuvádělo. To se značilo pouze u menších motorů kdy bylo uvedeno napětí zvlášť pro Y a D, v tom případě tam bylo vyraženo Y/D 380/220V, takový motor pak v dnešních podmínkách přepínat nelze.
Pro ILUSTRACI je na připojeném obrázku uvedeno dřívější značení motorů s menším výkonem.
Během 45 leté praxe provozního elektrikáře jsem se o tomhle snad něco málo dověděl. Takže nějaké bludy o tom, že je potřeba ještě zjistit napětí cívek pro Y ignoruji. Nejdříve si o tom něco nastuduj a pak teprve někomu dávej rady.
Přílohy
Image_00163.JPG

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#24 Příspěvek od petrfilipi »

Já jsem jen reagoval na obecnou větu" Pokud jsou na připojovací svorkovnici motoru vyvedeny začátky a konce statorových cívek, lze je zapojovat do hvězdy i do trojúhelníku."
Je to pravda, ale ne vždy to lze realizovat na běžné síti s mezifázovým napětím 400V.

PF

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#25 Příspěvek od Otkundes »

Petrfilipi:
Co si pamatuji ze školy, kdysi platilo, že asynchronní motory s výkonem (tuším) nad 7 kW, musí být provedeny tak, aby měly možnost rozběhu s nižším zatížením sítě. Řešilo se to právě přepínáním statorových cívek, dimenzovaných na sdružené napětí 3x380V, napřed Y, po rozběhu D. A protože se v té době síť 3x660/380V u nás nepoužívala, stačilo označení jmenovitého napětí 380V. (U současné produkce motorů, lze již na štítcích vidět i údaj 690/400V)
Pro malé motory však bylo výhodné, statorové cívky dimenzovat na 220V. Zapojením do Y, byly použitelné v naší průmyslové síti 3x380/220V a při zapojení do D, pak i v síti 3x220/127V, která se ještě v některých našich regionech používala a bylo to výhodné i pro export do zemí, kde se používala síť 3x220V.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“