Prednost pri otacani vs. odbocovani vlavo
Moderátor: Moderátoři
Opravdu bych chtěl vidět odkaz na mapě (např. Googlu), kde tak doprasili policajti křižovatku bez řízení semafory a se zeleným pruhem bez tramvaje.
V Olomouci jsou hned 2 případy takových dvojkřižovatek a obě na jedné trase za sebou od vlakového nádraží. Tam je ale mezi hlavními směry 2x koleje pro tramvaje a na neřízené první je přímo zákaz pro odbočování (červeného z 2. obrázku) a ta druhá je řízená a tam se nikdo nemůže otáčet. Takže v té Blavě musejí být ti policajti asi na hlavu, ne?
V Olomouci jsou hned 2 případy takových dvojkřižovatek a obě na jedné trase za sebou od vlakového nádraží. Tam je ale mezi hlavními směry 2x koleje pro tramvaje a na neřízené první je přímo zákaz pro odbočování (červeného z 2. obrázku) a ta druhá je řízená a tam se nikdo nemůže otáčet. Takže v té Blavě musejí být ti policajti asi na hlavu, ne?
Proč? Zákaz otáčení se ve světelné křížovatce je naše specialita, ve spoustě zemí je to povoleno. Stejně tak jako možnost odbočení vpravo, pokud svítí červená jako kruh a to i bez instalované plechové zelené šipky (která mimochodem i v naší vyhlášce 100/1975 byla a pak zase zmizela).p32 píše:Takže v té Blavě musejí být ti policajti asi na hlavu, ne?
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Já na chvilku nakoukl na současný debaty na fórech "autoškol" a zjistil jsem, že spousta věcí v té vyhlášce už není a je nahrazena jen "nesmí ohrozit". To se pak dá debatovat ještě hodně dlouho, pokud je to jen náčrtek bez svislých značek.
A vodorovný značení je k ničemu, když to někdo nezná a napadne sníh. Pak zbývá jen tolerance a intuice.
A vodorovný značení je k ničemu, když to někdo nezná a napadne sníh. Pak zbývá jen tolerance a intuice.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Jsem se teď zeptal na CB vysloužilýho řidiče náklaďáků a ten se málem "zjevil", když jsem mu řekl, že zákaz otáčení (podle xsc) na světelných křižovatkách je snad jen výjimka u nás a jinde je to povoleno. Prý by na takovou křižovatku v životě nevjel...
Stejně tak to přejíždění z pruhu do pruhu v křižovatce.
Stejně tak to přejíždění z pruhu do pruhu v křižovatce.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Základem všeho je Vídeňská dohoda z roku 1967. V ní jsou i základní pravidla, co mají být společná. Je tam třeba kruhový objezd, tak jak u nás vždycky byl, tedy s předností zprava, pokud tam není značka, což je další opičárna, co naši poslanci dokázali během 20 let otočit a zase vrátit. Taky proti této dohodě špatně používáme značku hlavní silnice a ukazatele směru, které mají být až v místě křižovatky, ne daleko před ní. Před ní má být kdyžtak návěst.ZdenekHQ píše:Jsem se teď zeptal na CB vysloužilýho řidiče náklaďáků a ten se málem "zjevil", když jsem mu řekl, že zákaz otáčení (podle xsc) na světelných křižovatkách je snad jen výjimka u nás a jinde je to povoleno. Prý by na takovou křižovatku v životě nevjel...
Stejně tak to přejíždění z pruhu do pruhu v křižovatce.
Jinak k tomu otáčení se v křižovatce na semaforech - i to má svá pravidla. Jde to jen tam, kde je zelená v kruhu, ne kde jsou směrové šipky. A řidič musí dát přednost všem protijedoucím stejně jako při odbočování vlevo + případným chodcům (i když ti by tam z principu v tu samou dobu měli mít červenou).
Vidíš, na toto som zabudol, máš pravdu. Ale aj tak platí, že s červeným sa vyhýbaš vľavo. A ak si tam zastal a je tam tak úzko, že sa tam zmestíš len ty, tak si pánko/dáma v modrom s chladnou hlavou počká, kým dokončíš manéver. A ty mu s chladnou hlavou mávneš rukou.rnbw píše:Pri odbocovani dolava mozes vojst do krizovatky aj ked v nej zostanes stat.
edit:
Ohľaduplnosť sa celkovo z ciest vytráca. Jazdí sa agresívne, arogantne a často nebezpečne. Dnes som sa napríklad pripájal z celkom krátkeho pripájaku na hlavnú cestu ešte v obci. Popri mne šiel nákladiak, kukám do späťáku, celkom slušná kolóna za ním. Tak som dal blinker a rozbiehal som sa tak, aby som sa zaradil plynule za neho. Bola tam normálna bezpečná medzera. Čo myslíš, čo urobil šofér v pickupe za ním, keď ma uvidel, že sa chcem zaradiť? Hej presne - pridal, zmenšil medzeru na minimum a nepustil ma pred neho. A tak som musel vzhľadom na krátkosť pripájaku na jeho konci úplne zastaviť a počkať, kým ktosi neurobí medzeru a ma tam dobrovoľne nevpustí. Následne po jednom kilometri daný pickup odbočoval z hlavnej preč. Asi malý pipík...
- PotPalo
- Příspěvky: 4566
- Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
- Bydliště: BA-Petržalka :(
- Kontaktovat uživatele:
Vozidlá idúce po hlavnej ceste majú prednosť. Teda červený a modrý. Žltý prichádzajúci z vedľajšej cesty musí dať prednosť. Keď tam ten žltý vliezol, a teda zablokoval odbočenie červenému ktorý má prednosť, je to chyba toho žltého, a nie modrého, ktorý sa s červený predpisovo vyhýba vľavo.
To platí pokiaľ odbočuješ z hlavnej cesty doľava, a teda dávaš prednosť iba vodičom idúcim v opačnom smere po hlavnej ceste rovno alebo odbočujúcim vpravo, čomu nijako nezavadziaš. Z vedľajšej cesty sa určite nemôže len tak vpáliť do križovatky a ostať v nej trčať. Žltý urobil chybu.Pri odbocovani dolava mozes vojst do krizovatky aj ked v nej zostanes stat.
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.
Tak na ten princip zapomeň: jestli je na ulici dělicí pás, můžou obecně mít chodci případně i cyklisti zelenou jen na ostrůvek a tam si počkají na další zelenou. To souvisí i s tím, jestli semafory pouští provoz jen z jedné ulice (ostatní mají červenou), nebo dají zelenou pro dva směry (a příčné mají červenou), nebo jsou spínané sekvenčně, tedy je na nich zelená pro jízdu přímo a vpravo, pak dají červenou a naskočí zelená jen pro odbočení vlevo.xsc píše:...Jinak k tomu otáčení se v křižovatce na semaforech - i to má svá pravidla. Jde to jen tam, kde je zelená v kruhu, ne kde jsou směrové šipky. A řidič musí dát přednost všem protijedoucím stejně jako při odbočování vlevo + případným chodcům (i když ti by tam z principu v tu samou dobu měli mít červenou).
To ještě pořád nejsou všechny varianty spínání semaforů, ale jen ty hlavní. A podle toho se pak povolí nebo nepovolí zelená pro chodce. I ti to můžou ovlivnit - dost přechodů na světelných křižovatkách má pro chodce tlačítko na poždavek přejít. Není-li požadavek, zelená na tomto přechodu se vynechá, i když měla být na řadě.
passion: kéž by těch chladných hlav bylo co nejvíc. Ostatně už víckrát jsem tu o tom taky něco v tom smyslu psal. Podle mne ohledy, slušnost a používání mozku v silniční dopravě by měly být nadřízené zákonu o silniční dopravě. Jezdilo by se citelně příjemněji. A nemuseli bychom se tu bavit o modelových situacích, kde se dva nevejdou, ale žádný z nich nechce jet jako druhý.
- pocitujlasku
- Příspěvky: 1757
- Registrován: 12 pro 2005, 01:00
Casty jav, podobne ako zips (u nas je uz standardne povinny). Natlacim sa do kufra auta predo mnou, aby nahodou sa niekto nedostal predo mna a ja som bol o 2 sekundy skor v cieli.passion píše:pridal, zmenšil medzeru na minimum a nepustil ma pred neho.
Na cestach, ktore poznam schvalne nechavam pred sebou medzeru, aby sa z vedlajsieho mohlo jedno auto zaradit, lebo uz premavka rokmi riadne zhustla. A co urobil chlapik vo vytunenom starom bmw za mnou? predbehol ma a vtrepal sa presne do tej medzery. A to som isiel par km nad MPR.
No vidis, a tak si sa bal