Budici proud alternátoru

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Budici proud alternátoru

#1 Příspěvek od kulikus »

Bosch 140A (06F 903 023F). Asi má integrovaný stabilizátor.
Jak velký bývá budicí proud?
Jaké provozní otáčky?

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#2 Příspěvek od jardafiala »

Budicí proud bude řádu jednotek ampér.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#3 Příspěvek od misocko »

Budiaci prúd Ťa veľmi trápiť nemusí, akonahle sa zobudi / roztoci na minimalne otacky (väčšinou dnes už bez potreby extra napajania), začne sa budiť sám z toho čo vyrobi. Integrovaný regulator sa o to postara.
Otáčky, asi by som nešiel pod cca 2 000 , a neprekračoval dlhodobo 10 000 - predsalen ložiska...

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od kulikus »

Předpokládám správně že ty dva slabý dráty jsou buzení? Třetí, tlustý je kladný pól výstupu.

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#5 Příspěvek od kutilmil »

Budiaci prud bude cca 2A ale to je interna zaležitosť. Ten prud sa neodobera z baterky. Droty byvaju na napajanie kontrolky a býva vyvedený výstup frekvencie.
Prosím EKKARa, aby na moje príspevky nereagoval a do mojich vlákien nepísal. Ďakujem.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#6 Příspěvek od misocko »

nejako tak, respektive
L - lamp
DFM - Dynamo Field Monitor
napr tu
ten altik ma ako uz vsetko v dnesnych autach aj svoj mozog, komunikaciu
ziarovka je len na zobrazenie ze nejde.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od kulikus »

Zajímala by mně účinnost ku otáčkám.
Případně potřebný kroutící moment ku zátěži (charka).
Jde to dohledat? Nemám vhodnou zátěž, abych si to změřil.

Resp. v čem protopit až 2kW při 14V?
V řemenici je odstředivá spojka. Od jakých otáček spíná?
Naposledy upravil(a) kulikus dne 05 bře 2023, 20:31, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od kulikus »

Výfukové potrubí auta má dva válce. Jeden ( asi tlumič 1) v tunelu pod podlahou, druhý kousek vzadu před koncem (Fabie 1). Jak se navzájem liší a který je vhodnější?

Uživatelský avatar
davemh
Příspěvky: 327
Registrován: 02 črc 2016, 02:00
Bydliště: Český ráj

#9 Příspěvek od davemh »

Odstředivá spojka bude spíše jednosměrná volnoběžka, má to nějak tlumit změny otáček. Někteří výrobci toto již určitě dotáhli k dokonalosti = kurvítku.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#10 Příspěvek od misocko »

Neni to odstrediva spojka ale volnobezka, aby pri ubrani plynu alternator zbytocne netocil celu sustavu vpred kedze ma najvyssie otacky a zbytocne by namahal celu sustavu remen / kladky.
Mňa osobne by netrapila zataž (mam 2kW menič aj rychlovarnu kanvicu), skor by ma trapilo meranie krutiaceho momentu, ale zalezi na tom ake mas možnosti - je to meratelne aj doma.
myslim že od nejakych 2 000 RPM už bude schopný dať plný výkon ale s akou učinnosťou , neviem...

Uživatelský avatar
jova1
Příspěvky: 1207
Registrován: 20 pro 2007, 01:00
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od jova1 »

Na plný výkon při 2000 otáčkách zapomeň. V autě je převod do rychla, takže otáčky motoru a alternátoru jsou rozdílné. Počítej spíše min. 5000 pro plný výkon.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od kulikus »

Krouticí moment by šel odečítat ze zkroucení tyčové hřídele s ryskou na obvodu. Stroboskop by na k hřídeli přiložené stupnici osvětloval stupeň zkrutu.
Přesto alespoň pro rozvahu - jaká bývá účinnost takového alternátoru? Odhadnu z toho potřebný krouticí moment.
Pro 6k ot/min a 100% účinnost ;-) vychází asi 3,1 Nm.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#13 Příspěvek od misocko »

Moderné alternatory bosch, 77% učinnosť. Pri 1 500 otačkach dá 30A, pri 4500 otáčkach už dá plný prúd - videl som graf 150A. Max otáčky 15 000.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od kulikus »

Jak reaguje na přetížení/zkrat? Vydrží?
Lze ho použít jako proudový zdroj?

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#15 Příspěvek od misocko »

Stare alternatory boli konštrukčne na svojom maxime prúdu (vedely dodať len niečo malo ponad svoj nominal) takže sa preťaženim nepoškodili. Otázne je či diody znesu skratový prud a ako su na tom konštrukčne dnešne alternátory.
Nasiel som ich regulačne obvody s LIN komunikaciou a bez komunikácie, pekne...

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“