Stará nabíječka autobaterií

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
rudolf02
Příspěvky: 445
Registrován: 05 zář 2012, 02:00
Bydliště: ústeckoorlicko

Stará nabíječka autobaterií

#1 Příspěvek od rudolf02 »

Staré nabíječky aku pro automobily sestávaly z trafa a usměrňovače bez vyhlazení. Na aku se povolily špunty, pustilo se dobíjení a až elektrolyt "vařil", tak se ručně vypnula. Velký proud se omezil žárovkou do auta. A stupeň nabití se kontroloval hustoměrem, ne voltmetrem.
Jenže ouha. Nové aku jaxi špunty nemajíce se starými nabíječkami problémy majíce.
Takže jedno z řešení. Starou nabíječkou dobíjet aku. Dosáhne-li na aku napětí cca 14,5V, nabíječku automaticky odpojit. Počkat rozumnou dobu (několik minut) a nabíječku opět automaticky připojit. A tak dokolečka. Protože pro staré nabíječky proud 5A až 10A není žádný problém, střední nabíjecí proud regulovat úhlem otevření tyristoru (ten tolik se nehřeje).
Kontrolu nabití řešit ručně opakovanou kontrolou poklesu napěrí při připojení další žárovky do auta (4 až 5A).
A co je žádáno - schema s minimem součástek a maximální jednoduchostí, neb v tom je maximální spolehlivost.
Dík za drafty řešení, císařských rad je všude plno.

Uživatelský avatar
PCmaniac99
Příspěvky: 749
Registrován: 07 úno 2008, 01:00
Bydliště: Jablonec nad Nisou

#2 Příspěvek od PCmaniac99 »

Předpokládám že nabíječka naprázdno dává přes 15V, dal bych tam nějakej nasavitelnej step down měnic s nastavením CC/CV a tím bych nabíjel.
Nebo je tu pak modul který nabíječku vypíná a zase zapíná podle napětí baterie

https://www.aliexpress.com/item/1005005075689883.html

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#3 Příspěvek od Celeron »

Já používám na olovo tohle:https://www.laskakit.cz/step-down-menic ... -9a--280w/ Jedním čudlem maximální napětí baterky, druhým čudlem nabíjecí proud. Je to na výstupu zkratuvzdorný.
Zkus změřit kolik je na výstupu nezatížený nabíječky napětí. Jo a nemá to náhodou na primáru trafa hrubou regulaci proudu přepínáním kondenzátorů?
Možná bude potřeba za stávající gréc dát ještě elyt cca 2G/35V či podobnej. Teda předpokládám, že tam je gréc a ne jen jedna dioda.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

Zapojení s tyristorem podle Vaška Maliny - KOPP nebo BEN, Poznáváme elektroniku, tohle byl tuším díl 3 nebo 4. Ten tyristor je poměrně blbuvzdornej, s fázovým řízením jde regulovat doslova od desítek mA efektivního proudu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
DukeNuke
Příspěvky: 304
Registrován: 02 dub 2018, 02:00

#5 Příspěvek od DukeNuke »

No, já mám starou nabíječku, kde se napětí reguluje přepínáním odboček na trafu.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Crifodo »

Než bych se pustil do bastlení maximálně spolehlivého regulátoru s minimem součástí, bych hledal odpověď na dvě principiální otázky: Zda při normálním provozu v autě ten aku není dobíjen na napětí okolo 14,5V a zda je nemožnost dolívat akumulátor principiálním omezením jeho životnosti.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Odpovím ti jinak - zavařený baterky bez možnosti přístupu k nějakým špuntům a tím pádem v případě potřeby i dolití obsahu článků destilkou jsou jedno velký kurwítko. Větší už je jenom ychtyllygentní (ne)dobíjení řízeným vypínáním buzení altíku a dobíjení jen v případě "plachtění" nebo brždění motorem - ale zase s návalem až na nějakejch 16V. Používáním takovejch technickejch "vychytávek" se docílí jedině toho, že se sice (možná) ušetří nějaký 2-3 deci paliva na 100km neboli s ročním nájezdem ±10 000km ani ne celá nádrž, ale poměrně jistě se za nějaký 2 roky zlikviduje ta takto tejraná baterka - ale přece je nutno vyrábět und kšeftovat s novýma a novýma věcma, ne udržovat věci do nekonečna v provozu, nicht war ???? Takže dávat do takový baterky 10-15A, když do ní palubní elektronika je schopná rvát krátkodobě proudy v řádu doslova stovek ampér, to je vlastně takovej čajíček ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#8 Příspěvek od Crifodo »

Jinak řečeno, úbytek vody/elektrolytu v provozu i bez úmyslného nabíjení "až k varu" je vždycky nenulový a tedy spotřeba olova, plastu, energie pro výrobu nových aku i pro jejich distribuci je posichrována. Co na to ta skrčená předčasně vyspělá aspergerka?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Jestli myslíš tu švédskou záškolačku s velkou hubou a IQ srovnatelným s údajem o tělesný teplotě, tak asi nic - vyvolávat veřejný nepokoje před fabrikama na výrobu baterek nebo před dolem na olovo se jí nejspíš moc nechce, žádnej presstitut se o to nezajímá - daleko zajímavější je přeci nechat se se smíchem v ksichtě nosit skopčáckýma polichcajtama kolem dávno vykoupený a vystěhovaný vesnice na kraji povrchovýho dolu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

nixdorf
Příspěvky: 540
Registrován: 06 kvě 2017, 02:00

#10 Příspěvek od nixdorf »

K téme, asi by som zvolil prístup s analog. komparátorom (na štýl LM393) s vhodne nastavenou hysterézou + relé, ktoré tú kontrolnú žiarovičku pripojí. Ale prišiel si si po hotovú schému a nie nejaké cisárske rady, holt, tak sa ospravedlňujem, už začnem rysovať nejaký ten jednoduchý, spoľahlivý a lacný kalašnikov.

Teď vážne: ak autobateria potrebuje už regulérne dobíjať, do zberných surovín s ňou aj s tou predpotopnou nabíjačkou, nad absenciou špuntov či nemožnosti dolievať destilku by som neplakal - auto má slúžiť tebe, nie ty jemu. Pokiaľ by som si aj vlastnou hlúposťou tú bateriu jednorázovo vybil, nie je to nič, čo by nemal najbližší kaufland či tesco v regáli, a to za menej peňazí ako riešiť nejaký bastl do ťažkého, neregulovaného, bolševického krámu z éry škôd 105 a iných vrakov.

Obdobne, ak bateriu šťaví parazitný odber v aute, kvôli čomu sa rieši jej dobíjanie, zhodiť ho z útesu, pretože to nebude jediná vada.
No a ak sa s autom nejazdí dlhšie než pol roka, takže bateriu vyšťaví kľudových <3mA ECU či autoalarmu, potom zvážiť vlastníctvo vozidla. Najmä ak na to existoval dôvod že sa s tým nikam nechodilo - viď bod predošlý.

Uživatelský avatar
rudolf02
Příspěvky: 445
Registrován: 05 zář 2012, 02:00
Bydliště: ústeckoorlicko

#11 Příspěvek od rudolf02 »

Nixdorfe, ale ty máš pravdu! Já nicka z Horní dolní vesničky mé milované mám mizerné auto. Jak jezdím krátké cukačky, tak se mi schválně vybíjí aku. Navíc si kupuju takové aku šmejdy, že se mi samy vybijí po pár měsících. Vidíš, a já nevěděl, že suprkvalita je jen v suprmárkitech. Já cymbál.
Čekal jsem ňáký relátko, něco málo zenerovýho, ten tyristorek s poťáčkem a semo tamo odpůrek a kundík. A vy do mě ňákým spolehlivým dlouhověkým číňánkem.
Můj tatík dycinky říkával, dnešní mládež nejsou opraváři, ale výměnkáři. Proč si hrát s výměnou vadného kundíku když jde vyměnit celý díl? Zákazník platí, že.
PS: Už vymřelí automechanořidiči ve svých spartacích a populárech měli aku ještě nezalité asfaltem v dřevěných kysinkách a samostatné články byly propojeny kovovými masivními spojkami. Závada na jednom článku (částečný zkrat nebo velký vnitřní odpor) se řešila jeho zkratováním a světe zboř se, ta auta jezdila i na 10V. A to i v zimě.

nixdorf
Příspěvky: 540
Registrován: 06 kvě 2017, 02:00

#12 Příspěvek od nixdorf »

Si tam sprav dieru na kliku a štartuj to jak za Henryho Forda, potom nemusíš žiadne baterie riešiť. Pretože tá dnešná mládež to ti vie iba samé bezklúčové a bezbariérové štarty, všaje samé počítače a erory, to za mojich časov - komu neškubla klika a nezlomila palec, ten nevie, čo je auto. Vymieňači dielov? Presne, dneska by sa všetko len vymieňalo, miesto toho, aby sa udržovalo staré a hnilé pri živote. Za mlada som si i vlákno v žiarovke opravil. A dnes opravím letlampou aj FPGA. A ešte vám moja triodyna ukáže, čo znamená "flash" pamäť: zo Superba Spartak jedným oblúkom na počkanie :twisted:

Takže starecké kecy by sme mali za sebou. Schémy i cisárske rady si dostal, môžeš si ten vrak dobíjať. Ja som sa autobaterie osem rokov nedotkol, pretože som nemusel. A až bude evidentné, že nepodrží šťavu bez toho, aby som sa jej venoval, kúpim novú. Nebudem riešiť, akú elektrónku é třenáct z katódy olomóc budem musieť osadiť do výtvoru z Mechaniky Praha na to, aby mi v tom kyselina vrela, a napokon ani neškublo štartérom až to spadne na -15°C.
Každopádne, šťastnú cestu, starec. Len pozor, až nie do hrobu, zbytočne predčasne. To za mojich časov, to sa skapínalo na tuberu choleru jedna radosť. Zato tí dnešní mladí, skončia v jarku a už natrčia bačkory...

P.S.
rudolf02 píše:Navíc si kupuju takové aku šmejdy, že se mi samy vybijí po pár měsících. Vidíš, a já nevěděl, že suprkvalita je jen v suprmárkitech
Tým som myslel nabíjačku, nie kupovať bateriu v supermarkete. A ano, vybitú, zato zdravú a nezasulfátovanú olovenú bateriu, dobije i ten lacný šikmák - za menej peňazí, úsilia a venovaného času než nejaké tyristorovoreléové nezmysly, to sa ti tu snažím naznačiť. Ale budiž, ako vidím, tak sa vyznáš. Predpokladám, že ťa musia hnevať i bezúdržbové AGM, a géláky, hotové kurvítka par excellence. Do každého záložného zdroja či serverovne, litre vitriolu a destilky :lol:

Uživatelský avatar
DukeNuke
Příspěvky: 304
Registrován: 02 dub 2018, 02:00

#13 Příspěvek od DukeNuke »

Ono se dříve nabíjelo prostě jinak. S tím je třeba se smířit. Standard bylo 14,4V a povolené špunty. To už dnes není možné. Nabíjí se na 13,8V. Harley třeba jen na 13,4.
Pokud se se autem jezdí jen "cukačky", pak je jasné, že se baterka dobít nestihne, kór když se dnes jezdí se světlama, a proto je ji třeba pomáhat. Zvláště v zimě. Pro tatovo auto jednoduchý bastl s LM317, ochrana žárovkou v serii a připojení do autozásuvky. Vše se povedlo nacpat do obyčejného adaptéru. Přijede z nákupu, připojí a až zase za 14 dní pojede svých 10km, není problém. A auto? Felda z roku 1995. :-)

Uživatelský avatar
Hape
Příspěvky: 353
Registrován: 08 úno 2010, 01:00
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od Hape »

Tak nabíjení na napětí 14,4V je standardem i dnes, pokud se bavíme o nabíječkách, poněvadž nabíječku Harley neznám :), viz tech. údaje nabíječky Victron Blue Smart 12V/5A, nebo návod k nabíječce Eprona NB10B.
Také jsem měl cukání, že si postavím nabíječku, ale po tom co jsem si koupil malou, lehkou a skladnou nabíječku Ctek a výše uvedenou Victron Blue Smart, mě to nějak přešlo. Tyhle automatické nabíječky člověk jenom připojí na baterii a v podstatě na ně může zapomenout. Takže ano, dříve se nabíjelo jinak, bylo s tím víc starostí. Ony i ty baterie byly dříve jiné.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Hape píše:Tak nabíjení na napětí 14,4V je standardem i dnes, pokud se bavíme o nabíječkách, poněvadž nabíječku Harley neznám ...
Pravděpodobně je myšlený nastavení dobíjecího regulátoru u motorek Harley Davidson ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“