SW v autě?
Moderátor: Moderátoři
Hele, já jdu chrápat. Mám za sebou celodenní šichtu (už druhý týden).
Všecky tyhle věci prostě tak fungují. Akorát se holt blbě vysvětluje, proč nemá smysl v pokojíku 4x3m reprodukovat frekvence pod 45Hz jinak než sluchátkama, a že na to žádnej suphofler moc nepomůže. A že se proto v domácích podmínkách holt soustředíme na jiné věci.
Akustický tlak je něco jiného než statický tlak. Je to projev setrvačné vlastnosti kmitajícího prostředí.
Všecky tyhle věci prostě tak fungují. Akorát se holt blbě vysvětluje, proč nemá smysl v pokojíku 4x3m reprodukovat frekvence pod 45Hz jinak než sluchátkama, a že na to žádnej suphofler moc nepomůže. A že se proto v domácích podmínkách holt soustředíme na jiné věci.
Akustický tlak je něco jiného než statický tlak. Je to projev setrvačné vlastnosti kmitajícího prostředí.
Počkej, Tome - to zas kecáš že to nemá smysl! Když vezmeš takovou cimru jak popisuješ, dáš do ní dostatečně výkonný repro, který nabudíš nějakým tím kilowattem na kmitočtu pod 20Hz - a otevřeš wokýnko, dostaneš docela účinnou rezonanční komůrku, která bude dělat radost všem tuc-tucářům aspoň půl kiláku daleko ve směru toho votevřenýho winďousu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ty myslíš, že by někdo ponechanej v takový rámusbedně ještě měl uši? Já se obávám, že by se mu po několika sekundách provozu potkaly někde přibližně uprostřed hlavy ... A tucaře radši nechme spát, fakt je, že pokud by se měli chopit oumyslu založit si někde v oblasti mýho doslechu lágr a začít provozovat to svoje RATA-RATA-RATA-RATA, tak Boha jeho nabíjím tarasnici sekaným volovem a kusama řetězu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Ovšem jedině v tom případě, že ti do toho zvučení a hučení nehodí vidle soused(i), který se budou hryzat závistí "zas dělá ňákou trachtaci" a povolají si na tebe moc ouřední v podobě Městápa a kómisu pro veřejnej (ne)pořádek ...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Kdysi jsem se okolo "auto hifi" motal a diskuze je už desítky let stejná. Něco jako u myčky na nádobí, kdo jí nemá vychvaluje mytí v dřezu a kdo jí má nesnáší mytí v dřezu. Nesetkal jsem se s nikým kdo by měl SW v autě a dal ho pryč kvůli zvuku. Ono těch magorů co si nechávají hlasitým poslechem vypumpovat mozek z hlavy zase tolik není. Ale fyziologie ucha je taková, že pod třista Hz už jde citlivost rapidně dolů. A SW dokáže díky vyššímu výkonu to spektrum doplnit, dalším bonusem je , že mírně ruší rezonanční hluk karoserie.
Jinak se bavíme o profi udělané muzice, ne o tom, že v Kaufandu koupím SW popř zesilovač a dám to do kufru.
Další mýty panují okolo reproduktorů a zesilovačů, ale to je na jiné povídání.
Jinak se bavíme o profi udělané muzice, ne o tom, že v Kaufandu koupím SW popř zesilovač a dám to do kufru.
Další mýty panují okolo reproduktorů a zesilovačů, ale to je na jiné povídání.
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
V první řadě je potřeba si uvědomit, že auto je tak malý prostor, že se celý chová jako tzv. bandpass ozvučnice 4. řádu. Z toho si pak lze kdeco odvodit. Proto se kupř. většinou používají spíš uzavřený bedny, než basreflex...
Nelze samozřejmě tvrdit, že v místnosti 5x4m nezahrajeme kmitočty pod 60Hz, jak bychom dostali z jednoduchého výpočtu. Ve skutečnosti bude možný krásně slyšet i 34Hz...a to značně zdůrazněných, no pouze v některých částech místnosti (v tomto případě u kratších stěn). Nejde ale samozřejmě o zvuk z samotnýho reproduktoru, pouze o vybuzený tzv. mód místnosti. Tyto módy bude mít každá místnost a tedy i auto, jen budou módy na jiných frekvencích a pochopitelně každý v jiné části (částech) místnosti. Ono defacto neposloucháme reprák, ale místnost. Pak je to spíš o tom, jestli reproduktorem módy vybudit umíme, nebo ne. Úplně stejně se nám bude chovat i auto. Pokud vezmu v úvahu nějaký běžný kombík střední třídy, bude první mód na frekvenci kolem 70Hz. Tento bude nejlépe slyšet u předního a zadního okna. Nejbližší módy budou pak až kolem 140Hz na bocích vozu, vepředu, ve středu a vzadu. Pak kolem 160Hz v rozích. Pak kolem 170Hz u stropu a podlahy...a pokračovat můžu dál. Tak nějak trochu homogenní to bude až někde od 500Hz. Problém je pak v tom, že pod 70Hz a ani mezi 70 a 140Hz nemáme nic. Efekt je takovej, že u některých skladeb prostě bezúčelně pereme do repráku velkej výkon a basy nikde...zato venku jsou slyšet tak, že se třesou okna u okolních staveb. Uvnitř auta nic. A pak jsou skladby, kde většina těch basů vrní právě kolem 70Hz a ty nám pak přijdou přebasovaný. Výrobci především originálních aparátů v autech pak na to jdou chytře. Daj nám tam subwoofer naladěný přesně na modální frekvenci. Tím pádem to nemusí být velká bedna s enormně výkonným zesilovačem, v autě to nějak basuje (někdy i ne) a venku to neobtěžuje. Přesně tak, jak to má třeba moje Céčko s příplatkovou H&K muzikou.
Nelze samozřejmě tvrdit, že v místnosti 5x4m nezahrajeme kmitočty pod 60Hz, jak bychom dostali z jednoduchého výpočtu. Ve skutečnosti bude možný krásně slyšet i 34Hz...a to značně zdůrazněných, no pouze v některých částech místnosti (v tomto případě u kratších stěn). Nejde ale samozřejmě o zvuk z samotnýho reproduktoru, pouze o vybuzený tzv. mód místnosti. Tyto módy bude mít každá místnost a tedy i auto, jen budou módy na jiných frekvencích a pochopitelně každý v jiné části (částech) místnosti. Ono defacto neposloucháme reprák, ale místnost. Pak je to spíš o tom, jestli reproduktorem módy vybudit umíme, nebo ne. Úplně stejně se nám bude chovat i auto. Pokud vezmu v úvahu nějaký běžný kombík střední třídy, bude první mód na frekvenci kolem 70Hz. Tento bude nejlépe slyšet u předního a zadního okna. Nejbližší módy budou pak až kolem 140Hz na bocích vozu, vepředu, ve středu a vzadu. Pak kolem 160Hz v rozích. Pak kolem 170Hz u stropu a podlahy...a pokračovat můžu dál. Tak nějak trochu homogenní to bude až někde od 500Hz. Problém je pak v tom, že pod 70Hz a ani mezi 70 a 140Hz nemáme nic. Efekt je takovej, že u některých skladeb prostě bezúčelně pereme do repráku velkej výkon a basy nikde...zato venku jsou slyšet tak, že se třesou okna u okolních staveb. Uvnitř auta nic. A pak jsou skladby, kde většina těch basů vrní právě kolem 70Hz a ty nám pak přijdou přebasovaný. Výrobci především originálních aparátů v autech pak na to jdou chytře. Daj nám tam subwoofer naladěný přesně na modální frekvenci. Tím pádem to nemusí být velká bedna s enormně výkonným zesilovačem, v autě to nějak basuje (někdy i ne) a venku to neobtěžuje. Přesně tak, jak to má třeba moje Céčko s příplatkovou H&K muzikou.
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Já už jsem pár lidí pobavil tím, že jsem na tónovým generátoru našel kmitočet, kdy se doslova třásl obývák a pak jsem jim řekl, ať si zacpou jedno ucho a projdou se po místnosti. Našli body, kde bylo téměř úplný ticho a pak následovala otázka, jak je to možný... ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
Auto každopádně není dokonale uzavřený prostor. Takže kombinuje dokupy všecky už popsané vlivy. Respektive si z každého vybere to nejvíc problematické.
Vysledkem je každopádně to, že zabasování uvnitř (byť hifistické) se jaksi neobejde bez nesrozumitelného a hlučného a obtěžujícího huhlání venku.
Hledání módů je oblíbená kratochvíle uživatelů domácích suphoflerů. Suphofler se nechá trůnit na křesle, kde si normálně hoví posluchač, zatímco posluchač lozí po místnosti a hledá místo, kde je maximum dunění. Tam oak nainstaluje suphofler a pak teprve zaujme místo na křesle.
Vysledkem je každopádně to, že zabasování uvnitř (byť hifistické) se jaksi neobejde bez nesrozumitelného a hlučného a obtěžujícího huhlání venku.
Hledání módů je oblíbená kratochvíle uživatelů domácích suphoflerů. Suphofler se nechá trůnit na křesle, kde si normálně hoví posluchač, zatímco posluchač lozí po místnosti a hledá místo, kde je maximum dunění. Tam oak nainstaluje suphofler a pak teprve zaujme místo na křesle.
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
Není, ale stačí do něj strčit jednu normální bednu, co umí něco alespoň od 35-40Hz, propísknout to s mikrákem a hned je všechno krásně vidět. A podle toho udělat SW namíru tak, aby to dělalo co nejvíc uvnitř a co nejmíň venku. Nejhorší situace je, pokud někdo subwoofer zavře do kufru tříprostorového sedanu. To pak opravdu basuje jen venku...