Deskový reostat u kolotoče
Moderátor: Moderátoři
Deskový reostat u kolotoče
V mládí jsem vídal na kolotočích jejich spouštění přes nádobu s roztokem, do kterého se při rozběhu nořily nožové paralelní desky přivařené kolmo k vyklápěcímu víku.
Nebylo to izolovaný, obsluha s tím manipulovala bez dodatečných ochranných pomůcek.
Vnímám to jako předchůdce frekvenčního měniče.
Jak to fungovalo?
Nebylo to izolovaný, obsluha s tím manipulovala bez dodatečných ochranných pomůcek.
Vnímám to jako předchůdce frekvenčního měniče.
Jak to fungovalo?
- pocitujlasku
- Příspěvky: 1757
- Registrován: 12 pro 2005, 01:00
- pocitujlasku
- Příspěvky: 1757
- Registrován: 12 pro 2005, 01:00
nie, normalne sietove napatie. V tej dobe sa hlavne u kolotocov na bezpecnost velmi neprihliadalo, bolo to o tom, ze nechytaj sa kablov, lebo ta to zabije.
Ako som sa teraz docital, tak to bolo pripojene na motory s kotvou nakratko, a postupnym zasuvanim sa znizoval odpor. A vlastne mas pravdu, bol to taky predchodca frekvencneho menica.
https://elektrika.cz/data/clanky/soutez ... ti-kolotoc
Ako som sa teraz docital, tak to bolo pripojene na motory s kotvou nakratko, a postupnym zasuvanim sa znizoval odpor. A vlastne mas pravdu, bol to taky predchodca frekvencneho menica.
https://elektrika.cz/data/clanky/soutez ... ti-kolotoc
No vidis, a tak si sa bal
Kapalinový spouštěč pro motory s kroužkovou kotvou. Napětí na vysunutých deskách se u některých motorů může blížit až napětí sítě - rozpojené cívky rotoru v podstatě fungují jako sekundár transformároru. Při plném zasunutí jsou desky spojeny nakrátko a napětí klesne na nulu.
Naposledy upravil(a) Achab dne 18 dub 2023, 13:29, celkem upraveno 2 x.
ale to nieje asynchrónny motor s kotvou nakrátko, to je krúžkový motor, ktorý má vyvedené rotorové vinutie na zberné krúžky. Zmenou odporu sa motor rozbehne. Napätie tam je nízke, prúdy pomerne vysoké a keď to kolotočár zabudol spojiť nakrátko, tak mu vodička (na zvýšenie vodivosti tam bola aj soľ alebo kyselinu) vyvrela.
Tady je návrh takového spouštěče v dnešní době...
Kapalinový spouštěč asynchronního motoru se používá mj. i na Dlouhých Stráních.
Kapalinový spouštěč asynchronního motoru se používá mj. i na Dlouhých Stráních.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
jj, bylo to tak . . .Ivan_01 píše:Napätie tam je nízke, prúdy pomerne vysoké
dokonce se dříve "kroužkové" motory předělávaly na svářečky.
na hřídel motoru se navařil šnekový převod a pootáčením rotoru se reguloval svářecí proud elektrodou.
kroužkový motor takto vlastně fungoval jako transformátor s regulací výstupního proudu.
svarinfo
Princip toho rozběhu je jednoduchý.
Zvýšení odporu kotvy asynchronního motoru posune momentovou charakteristiku motoru tak, že se rozbíhá s maximálním momentem. S rostoucími otáčkami ale jeho moment prudce klesá.
Standardní motor s kotvou nakrátko má maximum momentu kousek pod jmenovitými otáčkami a rozběhový moment asi poloviční (jmenovitý moment cca třetinový). Odporový rozběh se tedy řídí tak, že se postupně během roztáčení motoru zmenšuje zařazený odpor a při získání otáček se kotva spojí dokrátka.
Dělaly se i motory s dvojitou klecovou kotvou. Ty měly během rozběhu téměř konstantní moment. Jedna vrstva klece byla klasicky zastříknutá hliníkem, druhá klec byla z odporového materiálu. Při rozběhu z nuly se uplatnila víc ta odporová (umístěná v rotoru tak, aby se při malých otáčkách indukovala většina napětí do ní) a motor se rozbíhal s velkým momentem. Po zvýšení otáček se víc uplatnila klec nakrátko s menší indukčností a motor začal pracovat jako standardní indukční motor.
Bylo to ale komplikovanější na výrobu a tedy dražší.
Zvýšení odporu kotvy asynchronního motoru posune momentovou charakteristiku motoru tak, že se rozbíhá s maximálním momentem. S rostoucími otáčkami ale jeho moment prudce klesá.
Standardní motor s kotvou nakrátko má maximum momentu kousek pod jmenovitými otáčkami a rozběhový moment asi poloviční (jmenovitý moment cca třetinový). Odporový rozběh se tedy řídí tak, že se postupně během roztáčení motoru zmenšuje zařazený odpor a při získání otáček se kotva spojí dokrátka.
Dělaly se i motory s dvojitou klecovou kotvou. Ty měly během rozběhu téměř konstantní moment. Jedna vrstva klece byla klasicky zastříknutá hliníkem, druhá klec byla z odporového materiálu. Při rozběhu z nuly se uplatnila víc ta odporová (umístěná v rotoru tak, aby se při malých otáčkách indukovala většina napětí do ní) a motor se rozbíhal s velkým momentem. Po zvýšení otáček se víc uplatnila klec nakrátko s menší indukčností a motor začal pracovat jako standardní indukční motor.
Bylo to ale komplikovanější na výrobu a tedy dražší.
>>na hřídel motoru se navařil šnekový převod a pootáčením rotoru se reguloval svářecí proud elektrodou. << No jak tohle může fungovat? Vždyť to není natáčivý transformátor.....!
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.
Jenomže tím zablokováním hřídele v nepohyblivým stavu s malou možností pootočení vůči 3f statorovýmu vinutí se z toho natáčivej transformátor stal. Jak jinak si myslíš, že vzniká proud v kleci nakrátko u běžnýho 3f motoru? Díky tomu, že má motor skluz = rotor má o málo nižší točky, než má rotující mag. pole, tak tím rozdílem vzniká v rotoru natransformovaný napětí, který způsobuje v kleci proud ... Když rotor vnější mechanickou silou zastavíš, docílíš v principu 100% skluzu - neboli, vytvoříš transformátor ... Jediný co se k takovýmu kroužkovýmu bastlu muselo učunit, byl pořádnej chladicí větrák, aby to celý po krátký době sváření nezačalo vypouštět pracovní médium ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
>>EKKAR<< Trvám si na tom, že u kroužkového motoru se natočením zablokované hřídele nic nemění. Točivé magnetické pole obíhá rotor úplně stejně, ať je rotor v jakékoliv poloze. Tento princip je použitý u natáčivého transformátoru a to už není o svářečkách. Přečetl jsem si téma na SVARBAZARU a tam se rovnou píše, že se výkon přepíná různým zapojením statorového vinutí, nikoliv natočením rotoru což by bylo daleko jednodušší na regulaci proudu než nějaký přepínač na statoru. Souhlasím jenom s tím, že elektromotor je "transformátor", v tomto případě s kroužkovou kotvou. Takže se z něho nestane trafo zablokovaním hřídele, ale on je trafem už z principu své funkce.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.