Budici proud alternátoru
Moderátor: Moderátoři
Přetíženému alternátoru klesá napětí, tedy odevzdává menší výkon a úměrně tomu by mu měl tedy klesat kroutící moment, je to tak? Protože kde by se mu ten dodávaný přikon ztrácel? K tvorbě většího tepla není důvod, když vinutím ani diodami neteče větší proud.
Stejně tak u nepřetíženého alternátoru s konstantním odběrem by při zvyšování otáček měl krouťák klesat.
Stejně tak u nepřetíženého alternátoru s konstantním odběrem by při zvyšování otáček měl krouťák klesat.
Tak budicí proud teče do B+ altíku, jež jinak funguje jako výstup generovaného napětí/proudu. Oba tenké dráty jsem připojil přes 5W indikační žárovky na +10V (B+). Teprve pak začne téct do B+ altíku budicí proud. Při 12V si bere 280mA.
Edit: s rotorem v klidu
Edit: s rotorem v klidu
Naposledy upravil(a) kulikus dne 21 dub 2023, 01:20, celkem upraveno 1 x.
Podotýkám při 10V. Při buzení z aku 12,4V to bylo 640mA.
Uvedené budicí proudy jsem naměřil s rotorem v klidu.
Odpor rotoru byl myslím 3 ohmy.
Je možné, že regulátor zvýší budicí proud při utčitých otáčkách.
Ale ten altík (140A) po roztočení nic nedal. Až jiný (90A) rozsvítil po roztočení vrtačkou halogenku 55W zapojenou mezi B+ a kladný pól baterie.
Potřeboval bych zprovoznit ten altík 140A. Diody jsou vpořádku. Průraz vinutí na kostru není.
Jak se diagnostikuje zkrat ve vinutí?
Námět: vyvést střídavé 3f napětí přímo z vinutí, můstek nechat jen pro baterii a regulátor. Střídavé by šlo transformovat a nezničily by se diody při zkratu/přetížení.
Uvedené budicí proudy jsem naměřil s rotorem v klidu.
Odpor rotoru byl myslím 3 ohmy.
Je možné, že regulátor zvýší budicí proud při utčitých otáčkách.
Ale ten altík (140A) po roztočení nic nedal. Až jiný (90A) rozsvítil po roztočení vrtačkou halogenku 55W zapojenou mezi B+ a kladný pól baterie.
Potřeboval bych zprovoznit ten altík 140A. Diody jsou vpořádku. Průraz vinutí na kostru není.
Jak se diagnostikuje zkrat ve vinutí?
Námět: vyvést střídavé 3f napětí přímo z vinutí, můstek nechat jen pro baterii a regulátor. Střídavé by šlo transformovat a nezničily by se diody při zkratu/přetížení.
Naposledy upravil(a) kulikus dne 21 dub 2023, 22:22, celkem upraveno 1 x.
Jde tam až po připojení LAMP na napětí, což je ok.
Je správný předpoklad, že u altíku nezáleží na směru otáčení rotoru?
Je správný předpoklad, že u altíku nezáleží na směru otáčení rotoru?
Naposledy upravil(a) kulikus dne 21 dub 2023, 23:24, celkem upraveno 1 x.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Transformátor pro alternátor by se stavěl dost blbě. Odhaduju, že je to šestipólový stroj a jeho otáčky jsou až několik tisíc ot/min a navíc hodně proměnné - beru jeho běžný provoz v automobilu, protože pohon ze stabilizovanýho spalováku má jen v elektrocentrálách, nebo powerpacích.
Jaký proud jde buzením alternátoru závisí na jeho provozním módu. Věřím, že i maximálně zatíženým alternátorem nejde plný budící proud, který by vyšel výpočtem podle odporu vinutí rotoru (buzení). Možná ještě při minimálních otáčkách, ale i zde má podle mě regulátor ještě mírnou rezervu a potom se buzení vypne a altík odbudí.
Jaký proud jde buzením alternátoru závisí na jeho provozním módu. Věřím, že i maximálně zatíženým alternátorem nejde plný budící proud, který by vyšel výpočtem podle odporu vinutí rotoru (buzení). Možná ještě při minimálních otáčkách, ale i zde má podle mě regulátor ještě mírnou rezervu a potom se buzení vypne a altík odbudí.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
U altíku je putna, kterým směrem se točí. Ještě donedávna se v klidu (automobilní) altík předbuzoval přes kontrolku dobíjení, protože množství železa nedokázalo pojmout dostatek remanence na plnohodnotné nahození samobuzení. Velký altíky dokonce nemají ani uhlíky - budící cívka je na pevno a rotorový svazek plechů se otáčí na cívce. Takový altík se i sám nabudí. Akorát po delší odstávce, nebo při výměně je potřeba remanenci dobít přes vadasku (24V verze klasick elektromagnetická).
A jinak - altík taky dokáže pěkně vyhořet, pokud selže regulátor buzení a nebo díky závitovým zkratům.
PS. Malý domácí úkol: Jaký max frekvence musí usměrňovač autoalternátoru zpracovat, pokud je to, jak jsem výše psal 6. pólový stroj (3 pólové dvojice) Podle mě jsou to Khz.
A jinak - altík taky dokáže pěkně vyhořet, pokud selže regulátor buzení a nebo díky závitovým zkratům.
PS. Malý domácí úkol: Jaký max frekvence musí usměrňovač autoalternátoru zpracovat, pokud je to, jak jsem výše psal 6. pólový stroj (3 pólové dvojice) Podle mě jsou to Khz.