Jaký olej pro GDi motory ?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

Jaký olej pro GDi motory ?

#1 Příspěvek od dvorak »

V Hyundai i30 mám benzinový motor s přímým vstřikem GDi, v servisu Hyundai mi tam dávají Shell 5W-30, A5/B5. Pro krátké jízdy, což je můj případ, ale tento olej není údajně vhodný z důvodu možnosti karbonizace a lepší by prý bylo používat olej s klasifikací A3/B3, popř. C3. Tento názor ale někdo vyvrací, jelikož dnešní oleje mají vysokou čisticí schopnost. Spíš doporučují občas auto protáhnout delší jízdou po dálnici. Jaké máte zkušenosti ? Děkuji.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#2 Příspěvek od rnbw »

Problem s karbonom je na nasavacich ventiloch. Kedze tade nejde benzin, nema ich co cistit. Tam ti dialnica nepomoze.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Přesně tak, přímej vysokotlakej vstřik (GDI = Gasoline Direct Injection) jde vstřikovačem přímo do válce jako u dehtu a neumejvá tak olejovou mlhu, která se na sací ventily dostává z odvzdušnění kliky a prostoru rozvodu, Myslím že Mazda zkoušela kombinaci přímejch a nepřímejch vstřikovačů, kdy přímý vstřiky jedou jen při požadavku maximálního výkonu, při odlehčení motor přechází na nepřímej vstřik, kterej účinnějc chladí sací trakt a hlavně ventily. Proti zakarbonování přímovstřikovýho motoru nepomáhá nic, karbon je po určitý době nutný po částečný demontáži motoru (palice dolů) nechat odstranit mechanicky nebo (částečně) i chemicky, častá je kombinace obojího (ultrazvuk v lázni s detergentem a případně i nějakým radiklálnějším organickým = nepolárním rozpouštědlem).
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Pikofarad
Příspěvky: 1218
Registrován: 02 pro 2007, 01:00
Bydliště: 742 58

#4 Příspěvek od Pikofarad »

Taky mám přímý vstřik,olej SAE 5W-30, ACEA C3 co 10kkm a hlavně neřadit podle nápovědy počítače.Ten nabádá k úspoře a podtáčení.Ty malé motory potřebují točit,ne dusit

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Prostě pro přímovstřikový motory pokud možno co nejmenší množství popelovin = nespalitelnejch minerálních částí v oleji. To označuje právě ta specifikace ACEA - čím vyšší písmeno a číslo, tím je těch nespalitelnejch složek míň ... Specifikace SAE určuje rozmezí tweplot, pro který je olej určenej - číslo u písmena "W" označuje hustotní index při zápornejch teplotách, volejáři tomu říkají "mez čerpatelnosti". Čím nižší číslo, tím je olej řidší za studena - prostě je to teplota, při který ještě olej nezhoustne chladem tak, aby šel čerpat běžným zubovým mazacím čerpadlem a šel pro protlačení filtrem natlačit během prvních dvou-tří otáček motoru na všecky mazaný místa, aby v momentě naskočení motoru byly nejkritičtější místa nejpozdějc ihned mazaný = klikový a pístní čepy, vačky a celej rozvod. I proto se má do motorů osazovat olejovej filtr s ventilem, kterej nedovolí po zastavení motoru vyprázdnění hlavního mazacího kanálu a jeho zavzdušnění. Natlakování je pak mnohem rychlejší.
Číslo za pomlčkou v označení SAE udává koeficient pro maximální teplotu, při který je olej ještě schopnej udržet mazací film bez nebezpečí "přetržení". Zase čím vyšší, tím je olej tepelně odolnější, ale většinou taky obsahuje víc těch popelotvornejch sloučenin, který po jeho shoření dělají karbonovou krustu - protože to jsou většinou organický soli kovů, který jen tak jednoduše jako čistý uhlovodíky spálit nejdou ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

#6 Příspěvek od dvorak »

Na Hyundai foru také doporučují YACCO LUBE GDI 5W30 , který snad omezuje tvorbu karbonu.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#7 Příspěvek od Sandal »

Mne přijde, že si poněkud všichni myslíte, že za karbon v motoru může olej. 99,9% karbonu v motoru je z paliva, pokud je motor v pořádku a nežere olej v řádu litrů na 1000km. Zrovna z C3 oleji bych si moc nehrál, pokud nejsou vyloženě doporučený výrobcem. Oni jak jsou to low saps oleje, tak hůře mažou na otěr. Takže olej ACEA A3 B3 je pro některý motory "lepší" než C3.
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat :-)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

Hlavně ty C3 oleje jsou určený pro motory osazovaný DPF filtrama částic - nižší specifikace je daleko dřív zasere a musí se buď častějc regenerovat, nebo i měnit, protože se už vypálit nedaj ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

#9 Příspěvek od dvorak »

Také existují odlučovače karbonu, dá se to koupit na čínských shopech...
Přílohy
oil2.jpg

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#10 Příspěvek od pepik9 »

Tohle je filtr tlakového vzduchu, jaký je třeba u plazmy. Mohlo by to mít nějaký efekt třeba u podtlakového ovládání EGR, ale na zakarbonování oleje to nemá vliv.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Pepo, GDi motory nemají problém se zakarbonováním oleje, ten znehodnocujou prakticky stejně intenzívně jako motory nepřímovstřikový nebo karburátorový - jejich problém je v zakarbonování spalovacích prostorů a sacího traktu, kterým prochází olejová mlha z odvětrání klikový skříně (a to i když jsou tam odlučovače, labyrinty a podobný zařízení, prostě 100% odfiltrování oleje by bylo technicky náročný tak, že by ho asi nikdo nezaplatil - nebo by se odvětrání nesmělo řešit do sání). Je to část motoru, kterou u karbců nebo nepřímejch vstřiků doslova omejvá palivová mlha, s výrazným tvořením karbonu se setkávají i majitelé motorů přestavěnejch na LPG/CNG, který najíždějí vysoký nájezdy v "nebenzínovým" režimu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#12 Příspěvek od pepik9 »

ale tento olej není údajně vhodný z důvodu možnosti karbonizace
Já to pochopil tak, že jde o olej. Karbon v sání nebývá problém odvětrání, ale EGR. Jedno moje auto je dost ojeté, ale olej mezi výměnami nedolejvám a škrtící klapka je naprosto čistá.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“